Till sidans huvudinnehåll
  • Start
  • Ledamöter & partier
  • Utskotten & EU-nämnden
  • Debatter & beslut
  • Dokument & lagar
  • Så funkar riksdagen
  • Webb-tv
Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan
  • Lyssna
  • Lättläst
  • Teckenspråk
  • In English
  • Other languages
  • Ordbok
  • Start
  • Ledamöter & partier
  • Utskotten & EU-nämnden
  • Debatter & beslut
  • Dokument & lagar
  • Så funkar riksdagen
  • Webb-tv
Lyssna
  • Start
  • Så funkar riksdagen
  • Demokrati
  • Folkomröstning

Folkomröstning

Folkomröstningar i Sverige är oftast rådgivande, men kan också vara beslutande i vissa fall. Det är riksdagen som beslutar om det ska hållas en folkomröstning i hela landet. Det kan också hållas folkomröstningar i kommuner och regioner.

En hand håller i två valsedlar inför folkomröstningen om euron, ja eller nej.

En majoritet av svenskarna röstade nej till att gå över till euro som valuta i en folkomröstning 2003. Foto: Fredrik Sandberg / TT

När det har hållits en rådgivande folkomröstning i en fråga fattas det avgörande beslutet i frågan vanligen av landets parlament om det är en landsomfattande omröstning, eller av kommunfullmäktige eller motsvarande om det var en lokal omröstning. Vid en beslutande folkomröstning kan resultatet i vissa fall bli bindande på en gång.

I Sverige är det i första hand riksdagen som beslutar om frågor som gäller hela landet. Folkomröstningar i hela landet ska vara ett undantag. Därför är det bara genom ett riksdagsbeslut som det kan beslutas om en sådan folkomröstning.

Riksdagen kan besluta om två typer av folkomröstningar: rådgivande folkomröstningar och folkomröstningar i en grundlagsfråga, som kan vara bindande.

Rådgivande folkomröstningar

Det är riksdagen som beslutar om att ha en folkomröstning i hela landet. Då stiftas en särskild lag där det bestäms vilken fråga som ska ställas och vilken dag omröstningen ska hållas. Om inte något annat beslut fattas är rösträtten densamma som vid val till riksdagen.

En rådgivande folkomröstning är inte bindande. Riksdagen kan alltså fatta beslut som går emot resultatet. Men tanken är att omröstningen ska ge vägledning inför ett riksdagsbeslut.

Sex nationella folkomröstningar

Möjligheten att anordna rådgivande folkomröstningar infördes år 1922 och användes redan samma år i en omröstning i hela landet om att förbjuda alkoholhaltiga drycker.

Därefter har vi haft fem nationella folkomröstningar till: 1955 om att gå över från vänster- till högertrafik, 1957 om allmän tilläggspension (ATP), 1980 om kärnkraft, 1994 om medlemskap i EU och 2003 om att införa euro som valuta i Sverige.

Resultatet kan vara svårtolkat

Resultatet av en folkomröstning kan vara svårtolkat. Det gäller framför allt när det finns flera alternativ att rösta på, som i pensionsomröstningen 1957 och kärnkraftsomröstningen 1980 då det fanns tre förslag vardera. Det blir då riksdagens sak att tolka resultatet.

Vid de två senaste nationella omröstningarna, om EU-medlemskap och om införande av euro, fanns två alternativ; ja eller nej till EU-medlemskap respektive ja eller nej till införande av euron. Trots att dessa omröstningar formellt var rådgivande kom de i praktiken att bli beslutande. Riksdagspartierna hade i förväg lovat att följa resultatet.

Folkomröstningar i grundlagsfrågor

Sedan 1980 finns möjlighet att ha folkomröstningar i grundlagsfrågor. Det kan handla om vilande grundlagsändringar eller om att godkänna internationella överenskommelser som gäller grundlagsskyddade rättigheter och skyldigheter. Det har ännu inte hållits någon folkomröstning om en grundlagsfråga.

För att ändra i någon av Sveriges grundlagar krävs två beslut av riksdagen med val emellan. Efter det första beslutet blir ändringsförslaget vilande och tas upp igen en andra gång när en ny riksdag har valts. Grundlagsändringen blir definitiv om den nyvalda riksdagen bekräftar det tidigare beslutet, annars har ändringsförslaget fallit.

Minst 35 ledamöter måste begära

Riksdagen kan besluta att hålla en folkomröstning om ett vilande grundlagsförslag. Minst 35 riksdagsledamöter måste då ha begärt det. Därefter räcker det att en tredjedel av riksdagens ledamöter, det vill säga 117, röstar för förslaget om att hålla en folkomröstning. Går förslaget igenom ska folkomröstningen hållas samtidigt som nästa riksdagsval.

Reglerna om rösträtt, röstning och röstsedlar är vid en sådan folkomröstning samma som vid riksdagsvalet.

Bara ett nej är bindande

Resultatet av folkomröstningen är bindande om en majoritet av de som röstade säger nej till förslaget, samtidigt som de är fler än hälften av de som samtidigt röstade vid riksdagsvalet. Uppnås denna majoritet har förslaget fallit, och den nyvalda riksdagen kan inte ta upp förslaget en andra gång.

Om en majoritet av de röstande inte säger nej till förslaget prövas grundlagsändringen på vanligt sätt en andra gång av den nyvalda riksdagen. Med enkel majoritet beslutar riksdagen då om det vilande grundlagsförslaget ska antas eller inte.

Resultatet av en folkomröstning om grundlagsfrågor är alltså bindande bara om en majoritet av de som röstar är emot förslaget. Det kan med andra ord inträffa att en grundlagsändring som en majoritet av de som röstade i folkomröstningen sa ja till, ändå förkastas av riksdagen.

Kommunala folkomröstningar

Folkomröstningar i kommuner och regioner är alltid rådgivande. Om tio procent av de som har rätt att rösta i en kommun eller en region begär det måste kommun- eller regionfullmäktige pröva om en folkomröstning ska hållas. Men om två tredjedelar av ledamöterna i fullmäktige sedan röstar nej till initiativet blir folkomröstningen inte av.

Kommun- eller regionfullmäktige kan själva besluta att fråga de boende i kommunen eller regionen vad de tycker i en viktig fråga genom en folkomröstning. Fullmäktige kan begränsa folkomröstningen till en viss del av kommunen eller regionen. Då har alla rösträtt i folkomröstningen som har rösträtt vid vanliga kommunala val i det område där folkomröstningen ska hållas.

Texten granskades: 3 mars 2021

  • Dela på facebook
  • Dela på twitter
  • Dela på linkedin
  • Dela via e-post
  • Väljare lämnar fram sina valkuvert till en valfunktionär

    Demokrati

    • Val till riksdagen
    • Så bildas regeringen
    • Folkomröstning
    • Grundlagarna
    • Riksdagen och samhället
    • Riksdagens historia

Våra andra webbplatser

EU-information Öppna data Fira demokratin!

Följ Sveriges riksdag

Sveriges riksdag på Twitter Sveriges riksdag på YouTube Sveriges riksdag på Instagram Sveriges riksdag på LinkedInn

Följ talman Andreas Norlén

Talmannen på Twitter Talmannen på Instagram

Prenumerera

För dig som vill bevaka arbetet i kammaren och utskotten finns det flera olika sätt att välja mellan.
Följ & prenumerera

Växeln

08-786 40 00

Frågor om riksdagen och EU?

020-349 000
riksdagsinformation@riksdagen.se

Registrator

registrator.riksdagsforvaltningen@riksdagen.se
Kontakt Press Besök riksdagen
Arbeta hos oss För lärare Riksdagsbiblioteket Beställ och ladda ned
Sveriges riksdags logotyp, tillbaka till startsidan
All offentlig makt i Sverige utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare.
  • Om webbplatsen
  • Kakor
  • Tillgänglighet
  • Lyssna
  • Lättläst
  • Teckenspråk
  • In English
  • Other languages
  • Ordbok
Till toppen