Lättläst
Här har vi samlat information om riksdagen på lättläst svenska. Du kan klicka på rubrikerna för att läsa mer.
Val till riksdagen
Vart fjärde år väljer folket vilka partier och personer som ska styra i riksdagen.
Partierna i riksdagen
Åtta partier delar på 349 platser i riksdagen.
Demokrati
Demokrati betyder folkstyre eller folkmakt.
Riksdagen i samhället
Riksdagen samarbetar med till exempel regeringen, myndigheter, kommuner och EU.
Det här gör riksdagen
En av riksdagens viktigaste uppgifter är att besluta om nya lagar.
Det här gör talmannen
Talmannen leder riksdagens arbete.
Det här gör ledamöterna
Politiker som har valts till riksdagen kallas ledamöter.
Debatter och beslut i kammaren
I riksdagens kammare pratar ledamöterna om förslag och fattar beslut.
Det här gör utskotten
Utskotten är olika grupper som politikerna jobbar i.
Det här gör EU-nämnden
EU-nämnden jobbar med frågor som handlar om Europeiska unionen, EU.
Det här gör partierna
Partierna jobbar för det som de tycker är viktigt i Sverige.
Så arbetar riksdagen med andra länder
Ledamöterna i riksdagen arbetar med demokrati och fred i andra länder.
Lättläst om EU
Här hittar du lättläst information om EU:s arbete och olika delar.
Kontakta riksdagen
Du kan höra av dig till riksdagsinformation eller partierna i riksdagen.
Besök riksdagen
Du kan vara med när politikerna diskuterar eller gå på en visning av Riksdagshuset.