Kontrollerar regeringen
En av riksdagens viktigaste uppgifter är att kontrollera hur regeringen och myndigheterna sköter sitt arbete. Det kallas för riksdagens kontrollmakt.
I regeringsformen, en av grundlagarna, står det vilka kontrollredskap riksdagen kan använda sig av:
- Konstitutionsutskottet, KU, har en speciell uppgift att granska att regeringen följer reglerna. Riksdagsledamöterna kan anmäla regeringens ministrar till KU om de tycker att någon minister gjort fel.
- Varje ledamot har rätt att ställa frågor till regeringen. Det är ett sätt för riksdagen att kontrollera vad ministrarna i regeringen gör.
- Om riksdagen inte längre har förtroende för en minister eller statsministern kan riksdagen besluta om en misstroendeförklaring.
- Justitieombudsmannen, JO, ska bevaka varje människas rätt att bli behandlad enligt lagen av myndigheterna. JO är en myndighet under riksdagen.
- Riksrevisionen ska granska vad statens pengar går till och hur effektivt de används. Riksrevisionen är en myndighet under riksdagen.
Riksdagens kontrollmakt är en grundläggande förutsättning för parlamentarismen. Parlamentarism betyder att regeringen måste ha riksdagens stöd eller åtminstone accepteras av riksdagen för att kunna styra. Genom sin kontroll av regeringen kan riksdagen lättare ta ställning till om den accepterar regeringen.
Riksdagens kontroll ska bidra till att regeringen och myndigheterna följer lagarna, arbetar effektivt och att medborgarna känner förtroende för den offentliga makten.

Så fungerar kontrollmakten
En av riksdagens viktigaste uppgifter är att kontrollera hur regeringen sköter sitt arbete. Det kallas för riksdagens kontrollmakt. Kontrollmakten ska bidra till att regeringen följer lagarna, arbetar effektivt och att medborgarna känner förtroende för den offentliga makten. Här får du på två minuter lära dig mer om en av riksdagens fem uppgifter.
Två KU-granskningar
Konstitutionsutskottet granskar årligen att regeringen följer reglerna för regeringsarbetet. KU genomför två granskningar varje år. Den ena går ut på att kontrollera om ministrarna i vissa särskilda fall följt reglerna för regeringens arbete och på andra sätt handlat korrekt. Den kallas för särskild granskning och bygger på KU-anmälningarna som riksdagsledamöterna kan göra om de tycker att en minister gjort något fel och vill att KU tittar närmare på det.
Utfrågningar i april 2023
Konstitutionsutskottet, KU, håller utfrågningar i april inom ramen för sin särskilda granskning.
Den andra granskningen kallas för allmän granskning och har administrativ inriktning. KU går då igenom olika handlingar, till exempel från Regeringskansliet, för att se om regeringen följt lagar och praxis vid handläggningen av regeringsärendena.
KU-anmälningar
Ledamöterna kan lämna anmälningar till utskottet när som helst under året. KU undersöker sedan om den minister som anmälan gäller gjort fel eller inte i en speciell situation.
Anmälningarna kan till exempel handla om ministerstyre. Med det menas att ministern gått in och påverkat ett ärende som en myndighet egentligen ska bestämma i. Andra gånger kan kritiken exempelvis gälla ett uttalande av en minister, en resa på statens bekostnad eller utnämningen av en hög chef inom staten.
KU-utfrågningar
KU har rätt att ta del av regeringens alla handlingar under sin granskning, även handlingar som har hemligstämplats. Behöver KU veta mer kan utskottet ställa skriftliga frågor till regeringen eller kalla till sig både ministrar och anställda som är inblandade.
Det är vanligt att KU håller offentliga utfrågningar med ministrar och andra som är inblandade i ett granskningsärende. Dessa utfrågningar är öppna för allmänheten och medierna.

KU:s uppdrag - att granska regeringen
Lyssna på när KU:s ordförande och vice ordförande berättar om hur det går till vid en utfrågning av statsministern, se exempel på kända KU-förhör och följ med ner i riksdagens källare där arkivet med mycket av KU:s dokument förvaras.
Debatteras i riksdagen
När granskningarna är klara redovisar KU resultatet för riksdagen. Den allmänna granskningen redovisas på hösten och den särskilda på våren. I granskningsbetänkandena kan KU exempelvis kritisera en minister men har inga möjligheter att straffa eller kräva att ministern ska avgå. Den grundläggande tanken är att kritiken från utskottet ska leda till att regeringen ändrar sitt arbetssätt så att inte misstaget upprepas.
Skulle KU komma fram till att en minister begått ett grovt brott i sitt arbete kan utskottet besluta att åtal ska väckas. Åtalet prövas av Högsta domstolen. Detta är ytterst ovanligt och har inte förekommit i modern tid.
När den särskilda granskningen är klar brukar KU:s ledamöter hålla en presskonferens där de berättar om det viktigaste i granskningen. Innan ärendet avslutas debatteras granskningsbetänkandet i kammaren. Även den allmänna granskningen tas upp till debatt i kammaren.
Ledamöternas frågor till regeringen
Rätten att ställa frågor till regeringen är den del av riksdagens kontrollmakt som utnyttjas flitigast. Ledamöterna ställer flera tusen frågor till regeringen under ett riksdagsår.
Frågorna kan handla om allt från ungdomsarbetslöshet och studentbostäder till utrikespolitik och situationen för asylsökande. Genom att ställa frågor till regeringen kan ledamöterna ta reda på vad regeringen tänker göra i en aktuell fråga. Det är samtidigt ett sätt för ledamöterna att få uppmärksamhet och skapa opinion.
Framför allt är det ledamöter från partierna i opposition som utnyttjar möjligheten att ställa frågor till regeringen. Men ibland ställer också ledamöter från ett regeringsparti frågor, till exempel när de tycker att regeringen inte har uppmärksammat en fråga tillräckligt.
Interpellationer debatteras regelbundet
Interpellationer är en typ av fråga som debatteras i kammaren nästan varje vecka. Ledamoten ställer sin fråga, interpellationen, skriftligt till en minister men får svaret både skriftligt och muntligt av ministern som kommer till kammaren.
Ministern ska svara inom 14 dagar, annars måste hen förklara varför svaret är försenat. Alla ledamöter får svaret på en interpellation skriftligt i förväg och får veta när ministern kommer till riksdagen för att svara.
På plats i kammaren för interpellationsdebatten har ministern först sex minuter på sig för ett första anförande. Då läser ministern upp sitt svar på interpellationen. I debatten får ledamoten som ställt frågan och andra ledamöter som vill ha ordet fyra minuter var. Sedan kommer en andra och en tredje kortare omgång. Debatten avslutas med att ministern får en kort slutreplik.
Svar direkt vid frågestunden
På torsdagar är det frågestund i riksdagen. Ungefär en gång i månaden kommer statsministern till kammaren och svarar på frågor. Övriga torsdagar är fyra ministrar på plats. Ledamöterna kan ställa frågor utan att anmäla dem i förväg. För att kunna förbereda frågor har de i förväg fått veta vilka ministrar som kommer. Ofta är det dagsaktuella ämnen som tas upp under frågestunderna.
Frågestunderna ska ha ett snabbt tempo med korta frågor och svar. Ungefär en timme pågår frågestunden och talmannen bestämmer vilka ledamöter som får ordet och hur många gånger ledamöterna och ministrarna ska få prata.

Frågestund i riksdagen den 1 december 2023. Fyra ministrar deltar. Från vänster finansmarknadsminister Niklas Wykman (M), jämställdhets- och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg (L), bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forsell (M) och arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson (L).
Skriftliga frågor utan debatt
Ledamöterna kan ställa skriftliga frågor till ministrarna året runt. Hur lång tid en minister har på sig att svara beror på när frågan lämnas in. De skriftliga frågor som lämnats in före klockan 10 på torsdagen ska besvaras senast klockan 12 på onsdagen veckan efter. Under sommaren har ministrarna längre tid på sig. Ministrarna svarar skriftligt och det blir ingen debatt efteråt.
Misstroendeförklaring
Om riksdagen inte har förtroende för statsministern eller en minister kan riksdagen tvinga regeringen eller ministern att avgå genom att besluta om en misstroendeförklaring.
Så här går processen till
Minst 35 ledamöter måste först gå ihop och föreslå att riksdagen ska rösta om att göra en misstroendeförklaring för att en omröstning ska bli av. Minst 175 ledamöter måste sedan rösta ja till förslaget för att riksdagen ska förklara sitt misstroende för regeringen eller en minister. Det är en majoritet av riksdagens 349 ledamöter. Om riksdagen kommer fram till att den inte har förtroende för statsministern måste hela regeringen avgå eller utlysa ett extra val. Om riksdagen kommer fram till att den inte har förtroende för en minister måste ministern avgå.
Tretton omröstningar
Riksdagen har röstat om misstroendeförklaring tretton gånger. En gång har riksdagen röstat ja till en misstroendeförklaring. Den 21 juni 2021 röstade riksdagen ja till en begäran om att rikta en misstroendeförklaring mot dåvarande statsminister Stefan Löfven (S).
Här är samtliga misstroendeomröstningar:
Juni 2022 – Morgan Johansson
Juni – 2021 Stefan Lövén
November 2019 – Morgan Johansson
Maj 2019 – Annika Strandhäll
September 2017 – Peter Hultqvist
September 2017 – Stefan Löfven
Oktober 2015 – Magdalena Andersson
Januari 2015 – Stefan Löfven
Oktober 2002 – regeringen
Oktober 1998 – Göran Persson
November 1996 – Göran Persson
Februari 1985 – Lennart Bodström
Oktober 1980 – Thorbjörn Fälldin
Justitieombudsmannen
JO, Justitieombudsmannen, är en myndighet under riksdagen och en del av riksdagens kontrollmakt.
JO finns till för att skydda varje människas grundlagsenliga rätt att få en laglig och korrekt behandling från myndigheternas sida. Om du anser att du själv eller någon annan har blivit felaktigt behandlad av en myndighet kan du göra en JO-anmälan. Du behöver inte vara svensk medborgare eller bo i Sverige för att klaga hos JO.
En JO-anmälan ska gälla:
- Statliga myndigheter, även domstolar
- Kommunala myndigheter
- Tjänstemän vid statliga och kommunala myndigheter
- Andra institutioner som fungerar som myndigheter
JO ger kritik och råd
JO får själv bestämma vilka anmälningar som ska prövas. JO tar också egna initiativ till inspektioner av olika myndigheter och domstolar. En JO kanske kommer fram till att en myndighet eller domstol inte har följt de regler som gäller. I så fall kan JO kritisera den som gjort fel och tala om hur man borde ha gjort och skriva det i sitt beslut.
Eftersom JO inte är någon domstol är ett JO-beslut bara en rekommendation och inte något som går att överklaga. Myndigheterna brukar dock följa JO:s rekommendationer.
Om myndigheten misstänker att en anställd har gjort ett allvarligt fel i sitt arbete kan JO vara åklagare och väcka åtal mot den personen. Om JO tror att någon gjort ett mindre fel i sitt arbete kan JO föreslå att det ska prövas om personen ska få till exempel en varning", säger riksdagens talman.
Om JO tycker att en lag behöver ändras kan JO föreslå det till riksdagen.
Kort om JO
- JO får in omkring 8 000 anmälningar om året.
- JO är opolitisk.
- JO heter officiellt Riksdagens ombudsmän.
- Både myndigheten och ombudsmännen kallas JO.
- En JO väljs av riksdagen.
- I dag finns det fyra JO.
- JO har funnits i Sverige sedan 1809.
Sverige var först i världen med JO. I dag har JO efterföljare i ett hundratal länder. Det heter till och med "ombudsman" på engelska och på flera andra språk.
Justitieombudsmannens webbplats
Riksrevisionen
Riksrevisionen är en myndighet under riksdagen. Riksrevisionen ska för medborgarnas räkning granska vart de statliga pengarna går och hur de används.
Riksrevisionens övergripande mål är att bidra till att statens resurser används på ett bra sätt och att den statliga förvaltningen sköts effektivt. Det gör myndigheten genom en oberoende granskning av all statlig verksamhet. Att Riksrevisionen ska ha en oberoende ställning står inskrivet i regeringsformen, en av grundlagarna.
En riksrevisor
Riksrevisionen leds av en riksrevisor som är vald av riksdagen. Riksrevisorn bestämmer själv vad hen ska granska, hur det ska göras och vilka slutsatser som ska dras.
Riksrevisionen gör två typer av granskningar:
- En årlig revision som innebär att myndigheternas årsredovisningar granskas. Då kontrollerar riksrevisorn om redovisningen är pålitlig, om räkenskaperna är rättvisande och om myndigheterna följer gällande bestämmelser.
- En effektivitetsrevision som består av stickprov i regeringens, riksdagens och myndigheternas förvaltning. Syftet är att kontrollera att arbetet sköts på ett effektivt sätt och att skattepengarna används i enlighet med regeringens och riksdagens mål. Sådana granskningar kan till exempel handla om Arbetsförmedlingens olika arbetsmarknadsåtgärder eller hur pensionssystemet fungerar.
Riksrevisionen redogör för sina granskningar i rapporter. Om myndigheten finner brister ger den rekommendationer till myndigheterna och regeringen för att verksamheten ska bli bättre.