Civilutskottets uppföljningsarbete
Här kan du läsa om de uppföljnings- och utvärderingsprojekt som utskottet arbetar med och har genomfört.
Förutom de uppföljningar som redovisas här genomför utskotten olika uppföljningar som en del i bland annat behandlingen av regeringens förslag till statsbudget, motioner, Riksrevisionens granskningar och regeringens årliga skrivelse om vad man har gjort med riksdagens tillkännagivanden.
Uppföljning av vissa bostadspolitiska beslut
Som ett led i civilutskottets arbete med uppföljning och utvärdering beslutade utskottet i juni 2024 att göra en uppföljning av tre lagändringar på det bostadspolitiska området. Uppföljningen har genomförts av civilutskottets arbetsgrupp för beredning av frågor om uppföljning och utvärdering samt forskning och framtid.
De lagändringar som har följts upp beslutades av riksdagen 2013, 2014 respektive 2018 och handlar om en tydligare bostadsförsörjningslag, en enklare planprocess och slopat krav på bygglov för solcellspaneler. Syftet med uppföljningen har varit att belysa om lagändringarna har fått önskad effekt.
Uppföljningen bygger på en analys av kommunernas riktlinjer för bostadsförsörjning, statistik från Boverket, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Energimyndigheten, enkäter och intervjuer med kommuner samt kontakter med myndigheter och branschorganisationer.
En tydligare bostadsförsörjningslag
Den övergripande frågeställningen var om kommunernas riktlinjer för bostadsförsörjningen följer lagens krav och hur kommunerna uppfattar att myndigheterna uppfyller sina åtaganden. Det kan konstateras att lagen ännu efter tio år inte fått fullt genomslag. Det är få kommuner som antar riktlinjer varje mandatperiod. Resultaten visar vidare att länsstyrelsens och Boverkets stöd till kommunerna i stort sett är ändamålsenligt och har bidragit till ökad kunskap om bostadsförsörjningslagen och planering för bostadsförsörjning över tid. Samtidigt är det tydligt att kommuner med små egna resurser och litet behov av nyproduktion i dag inte får det stöd de önskar.
En enklare planprocess
Den övergripande frågeställningen var om planprocessen blivit mer effektiv och hur kommunerna uppfattar att myndigheterna uppfyller sina åtaganden. Uppföljningen visar att planprocessen inte har blivit mer effektiv, och lagändringarna har därmed inte fullt ut fått önskad effekt. De problem som lyfts fram av kommuner och branschföreträdare ligger dock i stor utsträckning utanför planprocessens lagbundna reglering. Man pekar framför allt på högre utredningskrav. Boverket får gott betyg av kommunerna. Kommunerna är också mycket nöjda med sina egna kommunala lantmäterimyndigheter, medan man rapporterar bristande stöd och samarbete med det statliga Lantmäteriet. När det gäller hur kommunerna bedömer länsstyrelsen finns det något motstridiga resultat.
Slopat krav på bygglov för solcellspaneler
Den övergripande frågeställningen var hur utvecklingen av solcellsanläggningar har sett ut över tid. Analyserna tyder på att bygglovsbefrielsen för solcellspaneler kan ha bidragit till ökningen av antalet solcellsanläggningar. Den utvecklingen har dock framför allt påverkats av andra faktorer som skiljer sig geografiskt och över tid, t.ex. elpris, hushållens inkomstnivå, bostadsbeståndets karaktär och antalet soltimmar.
Dokument
Kontaktpersoner för media
- Lisa Gunnfors, kanslichef civilutskottet, telefon 08-786 43 05, e-post lisa.gunnfors@riksdagen.se
- Mona Backhans, forskningssekreterare utvärderings- och forskningssekretariatet, telefon: 08-786 43 85, e-post mona.backhans@riksdagen.se
Kollektivresenärers rättigheter
Civilutskottet har gjort en uppföljning av lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter. Uppföljningens övergripande resultat är att lagen efterlevs i relativt hög utsträckning av företagen. Många resenärer saknar dock kännedom om lagen och få begär ersättning.
Lagen innehåller bestämmelser om att resenärerna har rätt till reseinformation samt rätt till information, ersättning och prisavdrag vid förseningar. Lagen gäller vid lokala och regionala resor i kollektivtrafiken som är kortare än 150 kilometer. Den är trafikslagsövergripande och gäller vid resor med tåg-, buss-, tunnelbane- och spårvagnstrafik.
Lagen efterlevs av företagen men få resenärer känner sina rättigheter
Det övergripande resultatet av uppföljningen är att lagen efterlevs i relativt hög utsträckning av kollektivtrafikföretagen. Hälften av befolkningen berörs regelbundet av lagen. Trots detta finns en förhållandevis låg kunskapsnivå bland befolkningen om lagens rättigheter. Detta försvårar resenärernas möjligheter att ta till vara sina rättigheter. En förhållandevis stor andel resenärer anser att företagens information brister i kvalitet särskilt när det gäller information om försening, annan störning eller resenärers rättigheter. Rätten till återbetalning av periodbiljett vid ändrat trafikutbud är okänd för många resenärer.
Få begär ersättning
Relativt få resenärer som har rätt till förseningsersättning begär ersättning. Av dem som begärt ersättning anser fler än två tredjedelar att det var mycket eller ganska lätt. För en del resenärer finns en minimigräns när det gäller ersättningens storlek; är ersättningen för låg är det inte värt besväret att lämna in en begäran. Av all ersättning som betalas ut är tåg kraftigt överrepresenterat i förhållande till buss. Handläggningstiden i ärenden om förseningsersättning upplevs oftast inte som något problem för resenärerna.
Företagen behöver mer stöd för att bättre följa lagen
Kollektivtrafikföretagen ser vissa svårigheter med att erbjuda reseinformation i enlighet med lagens krav. Konsumentverket bedömer att lagen och dess förarbeten inte ger tillräcklig praktisk vägledning i den delen. Konsumentverket har därför påbörjat ett arbete i frågan.
Oklart hur mycket fusk som förekommer
Fusk med förseningsersättning förekommer men det är svårt att få en samstämmig bild av omfattningen. Uppföljningen visar att den totala utbetalda förseningsersättningen 2019 (ca 66 miljoner kronor) har mer än fördubblats sedan 2015, dvs. året innan lagen trädde i kraft.
Sverige före flera andra EU-länder
I uppföljningen har det även undersökts om några andra EU-länder, i likhet med Sverige, har kompletterat EU-reglerna med nationell lagstiftning för att stärka resenärers rättigheter när det gäller stads-, förorts- och regionaltrafik. Inget av de EU-länder som undersökts har dock någon motsvarande trafikslagsövergripande lagstiftning som i Sverige.
Bakgrund
Hösten 2015 beslutade riksdagen om en ny lag om kollektivtrafikresenärers rättigheter. Syftet med lagen var att stärka resenärernas rättigheter för att få fler att använda kollektivtrafiken. Bakgrunden är att en väl fungerande kollektivtrafik behövs för att klara både arbetspendling och resor på fritiden och för att minska transportsektorns klimatpåverkan. Lagen trädde i kraft den 1 april 2016.
Våren 2019 beslutade civilutskottet att det skulle göra en konsumenträttsligt inriktad uppföljning av hur den nya lagen fungerat. Syftet med uppföljningen har varit att undersöka om lagen fungerar som tänkt i praktiken när det gäller att förbättra kollektivtrafikresenärernas villkor. Bland annat har det gjorts en större SCB-enkät bland befolkningen.
Dokument
Uppföljning av lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter – hur har lagen fungerat för resenärerna?
Lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter
Kontaktpersoner för media
Susanne Sjöblom, föredragande civilutskottets kansli, telefon 08-786 43 01, e-post susanne.sjoblom@riksdagen.se
Den nya fastighetsmäklarlagen
Andelen konsumenter som tycker att mäklaren förmedlat affären på ett inkorrekt sätt har minskat. Men konsumenter upplever fortfarande att det finns problem vad gäller lockpriser, felaktig information i marknadsföringen och partiska mäklare. Det visar en uppföljning av den nya fastighetsmäklarlagen som civilutskottet låtit göra.
Våren 2011 beslutade riksdagen om en ny fastighetsmäklarlag. Syftet var bland annat att ge säljare och köpare trygghet i samband med fastighetsaffärer.
Våren 2015 beslutade utskottet att det skulle göra en uppföljning av hur den nya lagen fungerat. Riksrevisionen granskade 2006 den tidigare fastighetsmäklarlagen. För att kunna undersöka förändringar när det gäller upplevda konsumentproblem har civilutskottets uppföljning därför gjorts på samma sätt som Riksrevisionens studie.
Ambition delvis uppnådd
Andelen konsumenter som tycker att mäklaren inte förmedlat affären på ett korrekt sätt har minskat något sedan Riksrevisionens undersökning. Det gäller för både säljare och köpare av småhus och säljare av bostadsrätt. Den grundläggande ambitionen med den nya lagen var att få till ett bättre konsumentskydd. Uppföljningen visar att detta delvis har uppnåtts. Däremot finns det fortfarande problem vad gäller lockpriser, felaktig information i marknadsföring och mäklarens opartiskhet.
Lockpriser svårt att komma åt
Uppföljningen visar också att det är svårt att lagstifta om lockpriser. I regeringens förslag till den nya fastighetsmäklarlagen ansåg regeringen att eventuella lockprisproblem i första hand skulle hanteras inom ramen för god fastighetsmäklarsed och god marknadsföringssed. Tanken var att Konsumentverket och Fastighetsmäklarinspektionen, genom bland annat tillsyn, skulle kunna påverka marknadsföringen i positiv riktning. Men enligt uppföljningen har myndigheterna inte lyckats fullt ut med detta. Ansvaret för att lösa eventuella problem med att bostadsobjekt marknadsförs med hjälp av lockpriser har därför fallit tillbaka på fastighetsmäklarbranschen och de enskilda fastighetsmäklarna.
Delar av fastighetsmäklarbranschen håller just nu på att utveckla ett verktyg som automatiskt tar fram ett statistiskt jämförelsevärde. I uppföljningen görs bedömningen att det värdet skulle kunna vara ett intressant instrument för konsumenterna. Verktyget skulle innebära att konsumenter får en opartisk vägledning om bostadens värde. Verktyget ska vara ett komplement till den information som mäklaren lämnar om bland annat utgångspris.
I uppföljningen görs också bedömningen att det kan vara lämpligt att regeringen följer utvecklingen och om initiativet med statistiskt jämförelsevärde inte får avsedd effekt så bör regeringen överväga andra åtgärder för att minska lockpriserna.
Mäklare upplevs ibland som partiska
Uppföljningen visar också att konsumenter upplever att det förekommer felaktig information i marknadsföringen och att mäklaren inte vidarebefordrar rätt information från säljaren. Dessutom upplevs inte mäklaren alltid som opartisk i sin relation mellan köpare och säljare. I uppföljningen föreslås att olika myndigheter skulle kunna försöka minska omfattningen av dessa problemområden, bland annat med hjälp av informationsinsatser.
Undersökningsplikten svår att förstå
Ett återkommande problem är att köparen inte förstår sin undersökningsplikt. Det är en annan slutsats i uppföljningen. Undersökningsplikten ligger alltid på köparen och enligt fastighetsmäklarlagen måste mäklaren skriftligen upplysa en köpare om det ansvar köparen har för att undersöka fastigheten. Mäklaren ska också verka för att köparen låter göra en sådan besiktning. Uppföljningen visar dock att konsumenter ibland tror att säljarens besiktning i princip kan ersätta köparens undersökningsplikt. Men om inte köparen själv har undersökt fastigheten blir det svårt för honom eller henne att senare nå framgång med klagomål. Enligt uppföljningen skulle till exempel informationsinsatser kunna minska detta problem.
Dokument
Rapport från riksdagen 2016/17:RFR2 Uppföljning av den nya fastighetsmäklarlagen
Ledamöter
Civilutskottets uppföljningsgrupp har följande ledamöter:
- Jessika Roswall (M)
- Mikael Eskilandersson (SD)
- Johanna Haraldsson (S)
Kontaktpersoner för media
Joakim Skotheim, utredare, utvärderings- och forskningssekretariatet, telefon 08-786 46 12, e-post joakim.skotheim@riksdagen.se
Susanne Sjöblom, föredragande civilutskottet, telefon 08- 786 43 01, e-post susanne.sjoblom@riksdagen.se
Översikt över miljömärkningar i Norden
Civilutskottet har låtit ta fram en översikt över de miljömärkningar av produkter som finns i Sverige och i de övriga nordiska länderna.
Översikten visar att det finns många miljömärkningar av produkter som fokuserar på olika miljöaspekter. Förutom miljökrav kan också krav ställas på funktion och kvalitet. Även sociala och etiska krav kan ställas på produktionen. I stort sett finns samma miljömärkningar i alla de nordiska länderna även om de används i olika stor utsträckning.
Översikten visar också att konsumenter ser miljömärkning av olika produkter och tjänster som det bästa verktyget för att göra medvetna och hållbara konsumtionsval. Samtidigt kan det vara svårt att jämföra märkningarna och förstå vad som skiljer dem åt.
Viktigt med kontroller som fungerar
För att bibehålla konsumenternas förtroende för miljömärkning är det viktigt med fungerande kontrollfunktioner, enligt rapporten. Kontrollerna av de olika miljömärkningarna skiljer sig åt, vissa märkningar är tredjepartscertifierade och andra inte.
Översikten visar att det utifrån ett konsumentperspektiv är viktigt att skilja på miljömärkningar som baseras på ett livscykelperspektiv och märkningar som baseras på enskilda delar av en produkt.
Konsumenter efterfrågar även mer information om vad de olika miljömärkningarna står för. Undersökningar visar att konsumenter helst vill få denna information från oberoende aktörer, till exempel konsumentorganisationer, miljörörelsen eller forskargrupper.
Handeln tar fram egna märkningar
Det blir allt vanligare, exempelvis inom klädhandeln, att företag tar fram egna varumärken som profileras som miljömärkningar; miljöanpassade och hållbara. Ofta återkommer samma certifieringar för olika miljöprofilerade varumärken, men trots det marknadsför företagen det egna varumärket. Likheter och skillnader mellan företagen framgår därför inte på ett tydligt sätt. Det kan göra det svårare för konsumenterna att jämföra mellan olika butikskedjors utbud av hållbara produkter.
Del av arbetet med uppföljning och utvärdering
Rapporten om miljömärkningar i Norden är ett led i civilutskottets arbete med uppföljning och utvärdering. Den har gjorts av utvärderings- och forskningssekretariatet vid Riksdagsförvaltningens utskottsavdelning. Syftet med översikten är att ge utskottet ett ökat kunskapsunderlag inför kommande riksdagsärenden i frågan. Översikten omfattar inte märkningar som gäller livsmedel, kosmetika och energi.
Dokument
Aktuellt: Miljömärkning bästa verktyget för konsumtionsval
Beslut om översikt
Civilutskottets beslut: Protokoll utskottssammanträde 2014/15:30
För mer information
Susanne Sjöblom, föredragande, civilutskottets kansli, telefon 08-786 43 01, e-post susanne.sjoblom@riksdagen.se
Joakim Skotheim, utvärderare, utvärderings- och forskningssekretariatet, telefon 08-786 46 12, e-post joakim.skotheim@riksdagen.se
Ledamöter
Följande ledamöter ingår i uppföljningsgruppen:
- Jessika Roswall (M)
- Mikael Eskilandersson (SD)
- Johanna Haraldsson (S)
Barnförsäkringar
Civilutskottet har gjort en uppföljning av hur försäkringsbolagen hanterar ansökningar om barnförsäkringar.
Flera försäkringsbolag erbjuder kombinerade sjuk- och olycksfallsförsäkringar för barn, så kallade barnförsäkringar. Dessa försäkringar är främst inriktade på att ge ersättning vid svåra skador eller sjukdomar. Detta innebär bland annat att ersättning ska utgå för bestående invaliditet och om barnet på grund av sin skada eller sjukdom aldrig kommer ut i arbetslivet.
Enligt försäkringsavtalslagen (2005:104) får ett försäkringsbolag inte vägra någon att teckna en sådan personförsäkring, till exempel en barnförsäkring, som bolaget normalt tillhandahåller allmänheten när det har fått de uppgifter som behövs, om det inte finns särskilda skäl. Lagen förutsätter därmed att försäkringsbolaget gör en individuell prövning av varje enskild ansökan.
Uppföljningen är en övergripande inventering av hur försäkringsbolagen hanterar ansökningar om barnförsäkringar och bolagens praxis på området. Syftet har varit att ge utskottet underlag för beredningen av riksdagsärenden i frågan och för eventuella synpunkter på inriktningen av den uppföljning av försäkringsavtalslagen som regeringen har aviserat.
Uppföljningsrapporten
2012/13:RFR6 Kontraheringsplikt vid tecknandet av barnförsäkringar
Beslut om uppföljning
Civilutskottets beslut om genomförande: Protokoll utskottssammanträde 2011/12:18 och bilaga 2 till protokoll 2011/12:18
Uppföljningsgrupp
Uppföljningsarbetet leddes av civilutskottets uppföljningsgrupp som bestod av följande ledamöter:
- Carina Ohlsson (S)
- Jessika Roswall (M)
- Carina Herrstedt (SD)
För mer information
Kontakta Susanne Sjöblom, föredragande, civilutskottets kansli, telefon 08-786 43 01, e-post: susanne.sjoblom@riksdagen.se
Näringslivets självregleringsorgan – utvecklingen sedan 2003
Under riksmötet 2003/04 lät dåvarande lagutskottet göra en kartläggning av de självregleringsorgan som har inrättats av näringslivet. Civilutskottets rapport är en uppdatering av kartläggningen.
Civilutskottets rapport från riksdagen juni 2010
2009/10:RFR12 Näringslivets självregleringsorgan - utvecklingen sedan 2003
Bortförda och kvarhållna barn
Civilutskottets uppföljning behandlar frågan om olovligen bortförda och kvarhållna barn i internationella förhållanden.
Syftet med uppföljningen har varit att belysa hur omfattande problemet med bortförda och kvarhållna barn i internationella förhållande är och beskriva hur frågan hanteras av myndigheter. Syftet har också varit att belysa om det finns eventuella problem i regelverket och om det finns andra hinder som påverkar myndigheternas förutsättningar att kunna lösa problem så skyndsamt som möjligt.
Civilutskottets rapport från riksdagen mars 2009
2008/09:RFR8 Bortförda och kvarhållna barn i internationella förhållanden
Uppföljning- och utvärderingsgruppen
Den grupp som arbetar med uppföljning- och utvärderingsfrågor består av:
Mer information
Lisa Gunnfors, kanslichef civilutskottet, telefon 08-786 43 05, e-post lisa.gunnfors@riksdagen.se
Utskotten följer upp riksdagsbesluten
Utskotten ska enligt regeringsformen följa upp och utvärdera de beslut som riksdagen har fattat. Tanken är att det utskott som förberett ett beslut senare ska utvärdera vad som blivit resultatet av beslutet.