Valprövningsnämnden publicerar information på webbplatsen om de överklaganden som kommit in med anledning av val till riksdag, kommun och region den 11 september 2022.
Informationen publiceras även på Valprövningsnämndens fysiska anslagstavla, Storkyrkobrinken 7 (Riksdagsbiblioteket).
Valprövningsnämnden har tagit emot sammanlagt drygt 400 överklaganden efter valen den 11 september 2022. Av dessa gäller cirka 150 stycken valet till riksdagen, 150 valen till kommunfullmäktige och 110 valen till regionfullmäktige.
En förteckning över de överklaganden som kommit in efter valen 2022 finns här:
Överklaganden till Valprövningsnämnden efter valen 2022(pdf, 205 kB)
Valprövningsnämnden avslutade sitt arbete med de inkomna överklagandena av riksdagsvalet den 14 december 2022.
Valprövningsnämnden har i de flesta av fallen funnit att det inte har förekommit något fel i samband med valet.
I några ärenden har Valprövningsnämnden funnit att det förekommit olika slags fel. Nämnden har bedömt att dessa fel emellertid inte har haft någon påverkan på valutgången.
Exempel på sådana fel
- felaktig avprickning i röstlängd
- felaktig redovisning av personröster
- saknade valsedlar på röstmottagningsställe
- valkuvert som stoppats i fel valurna
- brister i valmaterial riktat till synskadade
- uteblivet material för brevröstning från utlandet.
Samtliga beslut från Valprövningsnämnden publiceras och finns sökbara per år och kategori.
Valprövningsnämndens beslut
Valprövningsnämnden fortsätter nu arbetet med prövningen av överklaganden av länsstyrelsernas beslut att fastställa val till kommun- respektive regionfullmäktige.