Information om Riksdagsförvaltningens personuppgiftsbehandling vid kamerabevakning

Riksdagsförvaltningen är en myndighet som har till uppgift att biträda riksdagen och svara för säkerheten i riksdagen. Den här informationen gäller kamerabevakning vid de lokaler som riksdagen och Riksdagsförvaltningen disponerar för sin verksamhet. I dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen finns bestämmelser om personuppgiftsbehandling vid kamerabevakning.

Vilket ändamål har kamerabevakningen?

Ändamålet med kamerabevakningen är att förebygga, upptäcka och utreda eventuella brott för att kunna öka tryggheten vid riksdagen för besökare och personer som är verksamma vid riksdagens lokaler samt att skydda Riksdagsförvaltningens egendom. Kamerabevakningen används även för att förebygga olyckor.

Bildupptagningen från kamerorna granskas endast i den omfattning som behövs för att uppfylla ändamålen. Bildupptagningen spelas även in. Om en person på bildupptagningen är identifierbar utgör inspelningen en personuppgift om den personen.

Riksdagsförvaltningen informerar om kamerabevakningen genom skyltar på platser där kameror finns placerade.

Vilken är den rättsliga grunden för Riksdagsförvaltningens kamerabevakning?

Den rättsliga grunden för behandling av personuppgifter vid Riksdagsförvaltningens kamerabevakning är utförande av uppgift av allmänt intresse.

Vem har tillgång till materialet?

Endast ett fåtal personer inom Riksdagsförvaltningen har åtkomst till de personuppgifter som behandlas med anledning av kamerabevakningen. Riksdagsförvaltningen har vidtagit såväl tekniska som organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda de personuppgifter som myndigheten behandlar. Riksdagsförvaltningen kan komma att lämna ut personuppgifter till en annan myndighet när det finns en skyldighet att göra det.

Hur länge sparas materialet?

Grundregeln är att materialet sparas i 30 dagar. Materialet kan sparas längre om det behövs för att kunna uppnå ändamålet med inspelningen, till exempel om materialet behövs för att utreda ett brott. Därefter ska materialet omedelbart raderas.

Information om hur dina personuppgifter behandlas och vilka rättigheter du har

Vill du ha information om vilka personuppgifter om dig som Riksdagsförvaltningen behandlar kan du kontakta Riksdagsförvaltningens registrator. Du kan även vända dig till registrator med en begäran om rättelse eller radering av personuppgifter eller begränsning av behandling (se kontaktuppgifter nedan).

Riksdagsförvaltningen (organisationsnummer 202100-2627) är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter. Det innebär att Riksdagsförvaltningen ansvarar för att personuppgifterna behandlas korrekt och i enlighet med gällande lagstiftning.

Kontakt

E-post: registrator.riksdagsförvaltningen@riksdagen.se
Telefon (växel): 08-786 40 00
Postadress: Riksdagsförvaltningen, 100 12 Stockholm

Riksdagsförvaltningens dataskyddsombud

E-post: dataskyddsombud@riksdagen.se
Telefon (växel): 08-786 40 00
Postadress: Riksdagsförvaltningen, 100 12 Stockholm

Mer information hos Integritetsskyddsmyndigheten

Integritetsskyddsmyndigheten är tillsynsmyndighet för personuppgiftsbehandling. Har du synpunkter på hur Riksdagsförvaltningen behandlar personuppgifter kan du även kontakta Integritetsskyddsmyndigheten. Där hittar du även mer information om dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen.

Integritetsskyddsmyndighetens (IMY) webbplats

Om sidan

Publicerad