Lättläst: Partierna i riksdagen

Här kan du läsa om partierna i riksdagen. Du får veta hur många platser som finns och hur de är fördelade mellan partierna.

Det finns 349 platser
i riksdagen.

Hur många platser
ett parti får
beror på hur många
röster partiet fått
i valet till riksdagen.

Det finns åtta partier
i riksdagen. 

Så här många platser
fick varje parti i riksdagen
efter valet 2022:

Socialdemokraterna (S)
fick 107 platser.

Sverigedemokraterna (SD)
fick 73.

Moderaterna (M)
fick 68.

Vänsterpartiet (V)
fick 24.

Centerpartiet (C)
fick 24.

Kristdemokraterna (KD)
fick 19.

Miljöpartiet (MP)
fick 18.

Liberalerna (L)
fick 16.

De politiker som sitter
på platserna i riksdagen
kallas riksdagsledamöter.

Riksdagsledamöterna
sitter på platserna i riksdagen
mellan åren 2022 och 2026.

Sedan valet 2022 är
det några ledamöter i
riksdagen som
inte längre tillhör
något parti.

2026 är det ett nytt val
till riksdagen.