Lättläst: Val till EU
Här kan du läsa om val till EU. Du får veta vem som får rösta och hur valet går till.
Vart femte år är det val till Europaparlamentet.
Valet kallas ofta EU-valet eller Europavalet.
Då väljer medborgarna i Sverige
och de andra EU-länderna
vilka partier och politiker som ska vara med
och bestämma i Europaparlamentet.
I Sverige var det val den 9 juni 2024.
Europaparlamentet är med och bestämmer
om EU:s lagar och budget.
Det är den enda delen av EU
som väljs direkt av EU:s medborgare i allmänna val.
I Europaparlamentet sitter 705 politiker
från EU:s medlemsländer.
Politikerna kallas för ledamöter.
EU-länderna har olika många
ledamöter i parlamentet.
Stora länder har fler ledamöter
i parlamentet än små länder.
Sverige har 21 ledamöter.
Rätt att rösta
För att få rösta i det svenska EU-valet
måste du:
- Ha fyllt 18 år.
- Vara medborgare i Sverige eller något EU-land.
Den som vill bli vald till svensk ledamot
i Europaparlamentet
måste ha rösträtt i valet
och vara föreslagen, alltså nominerad,
av ett politiskt parti.
Den som nomineras
måste i förväg ha sagt ja
till att bli nominerad.
Rösta i förväg eller på valdagen
EU-valet går till på samma sätt som
valen till riksdag, regioner
och kommuner i Sverige.
Den som har rösträtt får
ett röstkort hem i brevlådan
och kan förtidsrösta eller rösta
i vallokal på valdagen.
Svenska medborgare som bor i utlandet
kan skicka sin röst per post
eller rösta på svenska ambassader och konsulat.