Lättläst: Så fungerar EU

Här kan du läsa om hur EU fungerar. Du får exempelvis veta vilka delar av EU som föreslår lagar och beslutar om lagar.

I EU finns sju delar som kallas institutioner.
Institutionerna har olika uppgifter
och ska göra det lättare för
länderna i EU att kunna arbeta tillsammans.

EU-kommissionen föreslår nya EU-lagar
och kontrollerar att länderna i EU inför lagarna.
Varje lands regering föreslår en politiker till kommissionen.
Politikern kallas för kommissionär och ska
tänka på vad som är bäst för hela EU.

Ministerrådet bestämmer om nya EU-lagar,
oftast tillsammans med Europaparlamentet.
I ministerrådet träffas ministrar från de olika länderna.

Vilka ministrar som träffas
beror på vad de ska prata om.
När ministrarna ska prata om miljö
så träffas ländernas miljöministrar.

Europaparlamentet bestämmer om nya EU-lagar,
oftast tillsammans med ministerrådet.
Vart femte år är det val till Europaparlamentet.
Då väljer medborgarna i alla EU-länder vilka politiker
som ska få en plats i Europaparlamentet.

Europeiska rådet bestämmer hur samarbetet i EU
ska se ut på lång sikt.
I Europeiska rådet möts
EU-ländernas ledare.
Från Sverige deltar statsministern.

EU-domstolen är EU:s egen domstol.
EU-domstolen ser till att EU:s lagar används
på samma sätt i alla medlemsländer.
Domstolen ska också hjälpa till att avgöra i frågor
där medlemsländerna tycker olika.

Europeiska revisionsrätten kontrollerar
att EU:s pengar används på rätt sätt.

Europeiska centralbanken är bank för
EU:s egna pengar, euro.
Över hälften av länderna i EU använder euro.
Men i Sverige använder vi fortfarande
svenska kronor.