Lättläst: EU i riksdagen

Här kan du läsa om EU-arbetet i riksdagen. Du får veta hur riksdagen granskar förslag från EU och arbetar med EU-lagar i Sverige.

EU har fått ta över en del av rätten
att besluta om lagar som
ska gälla i Sverige
och de andra EU-länderna.

Arbetet med EU-frågor är en av
riksdagens viktigaste uppgifter.

Granskar idéer

En viktig arbetsuppgift för riksdagen
är att hålla koll på idéer och förslag på nya EU-lagar
som EU tar fram.

När EU-kommissionen föreslår en ny lag
eller tar fram olika förslag så skickas
de till riksdagen.

I riksdagen jobbar politikerna tillsammans
med att titta på förslagen.
Politikerna i riksdagen kan också prata
med regeringen om olika
frågor och förslag från EU.
EU-kommissionen kan sedan få veta
vad politikerna i riksdagen tycker.

Kontrollerar regeringens EU-politik

Det är politiker från regeringen som är med
på möten i ministerrådet och i
Europeiska rådet.

Men regeringen måste berätta
för riksdagen om hur arbetet i EU går.

Regeringen måste också prata med
riksdagen om hur Sverige ska tycka
i olika frågor.
Det gör regeringen bland annat
i riksdagens EU-nämnd, riksdagens kammare
och i utskotten.

Bestämmer att EU-lagar ska införas i Sverige

Ministerrådet och Europaparlamentet
bestämmer när nya EU-lagar ska införas.
Det är riksdagens ansvar
att lagen införs i Sverige.

Det går till på ungefär samma sätt
som med andra lagar.
Regeringen lämnar ett förslag på en lag
och riksdagen röstar sedan om lagen.

Samarbetar med andra EU-länder

Riksdagen samarbetar på olika sätt med de
andra ländernas parlament.
Ledamöterna i riksdagen diskuterar med
politikerna som jobbar med samma frågor
i de andra EU-länderna.