Lättläst: Det här är EU

Här får du veta vad EU är. Du får också veta hur EU-länderna arbetar tillsammans.

27 länder är medlemmar i Europeiska unionen, EU.
Sverige blev medlem i EU 1995.

Idén att starta EU kom efter andra världskriget.
En tanke var att EU skulle hindra
ett nytt stort krig.

Flera länder som krigat ville samarbeta.
Länderna ville köpa och sälja saker mellan varandra.

Länderna i EU arbetar tillsammans i många frågor som
handlar om ekonomi och politik.
Tillsammans beslutar länderna om lagar
som gäller i alla länder som är med i EU.

Innan ett beslut tas har länderna i EU
pratat och förhandlat med varandra.

Beslut om nya lagar i EU tas
i Europaparlamentet,
och i ministerrådet.

Den svenska regeringen, riksdagen och myndigheter
ser till att EU:s lagar införs i Sverige.

Som medborgare i Sverige kan du påverka EU
genom de politiker du röstar på i valen
till riksdagen och till Europaparlamentet.