Lättläst: Besök riksdagen 

Du kan titta på när politikerna debatterar i kammaren eller gå på en visning av Riksdagshuset.

Foto: Melker Dahlstrand

En grupp besökare går genom ett rum med ståndsporträtt.

Hitta till riksdagen

Ska du besöka riksdagen? Gå till den här entrén.
Allmänhetens entré, Riksgatan 3, Stockholm

Titta på det som händer i kammaren

I riksdagens kammare finns en läktare
som alltid är öppen för allmänheten.
Där kan du sitta och titta på när 
ledamöterna debatterar och beslutar.

Besöket är gratis.

Visning av Riksdagshuset

Under hösten, vintern och våren kan du
gå på visning i Riksdagshuset.
Då får du veta mer om
arbetet i riksdagen.

Visningarna är på lördagar 
klockan 10, 12, 13.30 och 15.
Samt på söndagar 
klockan 10, 12 och 13.30.

Se kommande visningar i kalendern

En visning tar 55 minuter.
Visningen är gratis.

Under sommaren är det visningar 
flera gånger varje dag
från måndag till fredag.

Konstvisning i Riksdagshuset

Under hösten, vintern och våren kan du
också se all konst i Riksdagshuset.
Det finns cirka 4 000 konstverk.
Det kan vara målningar, skulpturer, teckningar
och tyger. 

Konsten visas på två gånger i veckan.
På måndagar klockan 17.15 
tar visningen en och en halv timme.
På söndagar klockan 15 tar visningen 55 minuter.
Båda visningarna är gratis.

Inför ditt besök i riksdagen

När du besöker riksdagen måste du
gå igenom en säkerhetskontroll.
Därför är det bra att vara där
10 minuter innan besöket börjar.

Du behöver också ha med dig
en id-handling.

Garderob

Du låser in dina ytterkläder och väskor i ett skåp.

Fotografering

Du får fotografera utan blixt när
du sitter på åhörarläktaren.