Här kan du läsa om demokrati och omriksdagens uppgifter.
Klicka på rubrikerna längre ned på sidan föratt läsa om riksdagens arbete ellerom de beslut riksdagen har fattat.
Många människor i Sverige och i världen har blivit sjuka av det nya viruset corona.
Vart fjärde år väljer vi vilka som ska styra i riksdagen, landstingen och kommunerna genom val.
Demokrati handlar om att alla människor är lika mycket värda.
Så hänger de som bestämmer över samhället ihop.
Visa riksdags-beslut
Riksdagen bestämmer om lagarna i Sverige.
Talmannen leder riksdagens arbete.
Ledamöter är de personer som sitter i riksdagen.
I riksdagens kammare pratar ledamöterna om förslag och beslutar.
Utskott är olika grupper som ledamöterna jobbar i.
EU-nämnden jobbar med frågor som handlar om Europeiska unionen, EU.
Partierna jobbar för det som de tycker är viktigt i Sverige.
Ledamöterna i riksdagen arbetar med demokrati och fred i andra länder.
Du kan fråga riksdagsinformation eller partierna i riksdagen.
Du kan vara med när politikerna diskuterar eller gå på en visning av Riksdagshuset.
Det finns en broschyr som heter Sveriges riksdag på lättläst svenska.