Lättläst

Här har vi samlat information om riksdagen på lättläst svenska. Du kan klicka på rubrikerna för att läsa mer.

Val till riksdagen

Vart fjärde år väljer folket vilka partier och personer som ska styra i riksdagen.

Partierna i riksdagen

Åtta partier delar på 349 platser i riksdagen.

Demokrati

Demokrati betyder folkstyre eller folkmakt.

Riksdagen i samhället

Riksdagen samarbetar med till exempel regeringen, myndigheter, kommuner och EU.

Det här gör riksdagen

En av riksdagens viktigaste uppgifter är att besluta om nya lagar. 

Det här gör talmannen

Talmannen leder riksdagens arbete.

Det här gör ledamöterna

Politiker som har valts till riksdagen kallas ledamöter.

Debatter och beslut i kammaren

I riksdagens kammare pratar ledamöterna om förslag och fattar beslut.

Det här gör utskotten

Utskotten är olika grupper som politikerna jobbar i.

Det här gör EU-nämnden

EU-nämnden jobbar med frågor som handlar om Europeiska unionen, EU.

Det här gör partierna

Partierna jobbar för det som de tycker är viktigt i Sverige.

Så arbetar riksdagen med andra länder

Ledamöterna i riksdagen arbetar med demokrati och fred i andra länder.

Lättläst om EU

Här hittar du lättläst information om EU:s arbete och olika delar.

Kontakta riksdagen

Du kan höra av dig till riksdagsinformation eller partierna i riksdagen.

Besök riksdagen

Du kan vara med när politikerna diskuterar eller gå på en visning av Riksdagshuset.

Beställ information om riksdagen

Det finns en broschyr som heter Så fungerar riksdagen på lättläst svenska.