Ida Karkiainen (S)

Tjänstgörande riksdagsledamot

Valkrets
Norrbottens län, plats 108
Titel
Strateg.
Född år
1988
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie

Konstitutionsutskottet

Ordförande

Krigsdelegationen

Ledamot

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2022-10-18 – 2026-09-21
Ledig
2021-11-30 – 2022-10-18
Ordinarie
2018-09-24 – 2021-11-30

Riksdagsledamot

Statsrådsersättare
2016-04-05 – 2018-09-24
Statsrådsersättare
2014-10-03 – 2015-08-31

Sven-Erik Bucht

Ledig
2015-09-01 – 2016-04-04

Konstitutionsutskottet

Ordförande
2022-10-20 – 2026-09-21
Ledamot
2022-10-19 – 2022-10-20
Ledamot
2018-10-02 – 2021-11-30
Suppleant
2015-05-05 – 2018-09-24

Kulturutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2021-11-30
Ledamot
2017-10-13 – 2018-09-24
Suppleant
2014-10-07 – 2017-10-13

Utbildningsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2021-11-30
Suppleant
2014-11-25 – 2018-09-24

Näringsutskottet

Suppleant
2019-04-03 – 2021-11-30

Försvarsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Utrikesutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2021-11-30

Civilutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2021-11-30

Finansutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2021-11-30

Justitieutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2021-11-30

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2021-11-30

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2021-11-30

Skatteutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2021-11-30

Socialutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2021-11-30

Trafikutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2021-11-30

Sammansatta civil- och kulturutskottet

Extra suppleant
2018-03-13 – 2018-05-24

EU-nämnden

Suppleant
2020-03-18 – 2021-11-30

Valprövningsnämnden

Ledamot
2019-03-13 – 2022-01-11

Krigsdelegationen

Ledamot
2022-10-11 –

Finansdepartementet

Statsråd
2022-10-07 – 2022-10-18
Statsråd
2021-11-30 – 2022-10-06

Riksdagens råd för Riksrevisionen

Ordförande
2021-09-30 – 2021-11-30
Ledamot
2021-09-29 – 2021-09-30
Suppleant
2019-04-01 – 2021-09-29

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 14– (statsrådsersättare 141003–180924). Ledamot kulturutskottet 17–18 och konstitutionsutskottet 18–21 och ordförande 22–. Suppleant kulturutskottet 14–17, utbildningsutskottet 14–18, konstitutionsutskottet 15–18 och näringsutskottet 19–21. Extra suppleant sammansatta civil- och kulturutskottet 18. Ledamot valprövningsnämnden 19–21 och krigsdelegationen 22–. Suppleant riksdagens råd för Riksrevisionen 19–21. Statsråd (civilminister), Finansdepartementet 211130–221018.

Föräldrar

Vårdaren Nils Karkiainen och administrativa chefen Kerstin Hedlund.

Utbildning

Gymnasieskola, naturvetenskapliga programmet med inriktning miljövetenskap, Tornedalsskolan, Haparanda 03–06. Studier på pol. mag-programmet, Luleå tekniska universitet 06–10.

Anställningar

Butiksbiträde, Ica Supermarket samt Ica Maxi 05–10. Fritidsledare, Station – Ungdomens Hus, Haparanda stad 07–10. Projektledare, kommunledningen, Haparanda 10–11. Strateg, Norrbottens läns landsting 11–.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot, insynsrådet, Länsstyrelsen i Norrbotten 15–21. Styrelseledamot, Stiftelsen arbetarrörelsens arkiv och bibliotek 16–19. Ungdomsdelegat, Världshälsoorganisationen, Socialstyrelsen 06–10. Ledamot, parlamentariska public servicekommittén 17–19. Ledamot, 2018 års tryck- och yttrandefrihetskommitté. Ledamot, kommittén om det offentliga belöningssystemet, de allmänna flaggdagarna och utformningen av anslaget till hovet 19–21. Ledamot, kommittén om förbud mot rasistiska organisationer 20–21. Ledamot, parlamentariska referensgruppen, utredningen om en väl fungerande ordning för val och beslutsfattande i kommuner och regioner 21. Ledamot, Renmarkskommittén 21.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Haparanda 10–. Kommunstyrelsen, Haparanda 11–14. Vice ordförande, barn- och ungdomsnämnden, Haparanda 11–14.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Vice ordförande, Rädda Barnen, Haparanda 09–12. Styrelseledamot, Rädda Barnen, Norrbottens distrikt 10–12. Ordförande, Haparanda arbetarekommun 16–22 och vice ordförande 10–12 och 22–. Styrelseledamot, FN-föreningen, Haparanda 16–19.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • med anledning av prop. 2024/25:100 2025 års ekonomiska vårproposition

    Motion 2024/25:3415 av Magdalena Andersson m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:3415 av Magdalena Andersson m.fl. (S) med anledning av prop. 2024/25:100 2025 års ekonomiska vårproposition Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut Sverige behöver en ny riktning 1 Ett osäkert ekonomiskt läge 1.1 Sverige blir fattigare 1.2 Svensk tillväxt i Europas bottenliga
    Inlämnad
    2025-04-29
    Förslag
    1
    Datum
    2025-04-29
    Utskottsberedning
    2024/25:FiU20
  • Laxfisket i Torne älv

    Skriftlig fråga 2024/25:1089 av Ida Karkiainen (S)

    Fråga 2024/25:1089 Laxfisket i Torne älv av Ida Karkiainen (S) till Landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) Den 1 april 2025 genomförde Havs- och vattenmyndigheten en förhandling med finska myndigheter som resulterade i ett förslag där fiskekvoter införs för samtliga fiskemetoder i Torneälven. Förslaget innebär att fiskare
    Inlämnad
    2025-04-23
    Svarsdatum
    2025-04-30
    Besvarare
    Landsbygdsminister Peter Kullgren (KD)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Offentlig förvaltning

    Offentlig förvaltning

    Betänkande 2024/25:KU23

    Riksdagen sa nej till cirka 60 förslag om offentlig förvaltning i motioner från den allmänna motionstiden 2024. Anledningen är bland annat att det redan pågår arbete och har vidtagits åtgärder inom de områden som förslagen gäller.

    Förslagen handlar bland annat om främjande av demokrati, statlig anställning, korruption och skydd av beslutsfattare.

    Behandlade dokument
    50
    Förslagspunkter
    18
    Reservationer
    13 
    Anföranden och repliker
    6, 47 minuter
    Justering
    2025-04-03
    Datum
    2025-04-03
    Bordläggning
    2025-04-08
    Debatt
    2025-04-09
    Beslut
    2025-04-09
  • med anledning av prop. 2024/25:80 Stärkt skydd för vissa förtroendevalda och en tydligare intern kontroll i kommuner och regioner

    Motion 2024/25:3328 av Ida Karkiainen m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:3328 av Ida Karkiainen m.fl. (S) med anledning av prop. 2024/25:80 Stärkt skydd för vissa förtroendevalda och en tydligare intern kontroll i kommuner och regioner Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen antar regeringens förslag till ändringar i kommunallagen med de ändringar i 4 kap. 18 a som
    Inlämnad
    2025-02-05
    Förslag
    2
    Datum
    2025-02-05
    Utskottsberedning
    2024/25:KU19
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Betänkande 2024/25:KU10

    Konstitutionsutskottet, KU, har granskat delar av regeringens och ministrarnas administrativa arbete. Här följer ett urval av granskningen.

    Som en del i granskningen har utskottet gått igenom regeringsprotokoll från 2023. Utskottet framhåller vikten av att författningar meddelas i god tid innan de börjar gälla för att både enskilda och myndigheter som berörs ska få möjlighet att anpassa sig efter de kommande förändringarna. Utskottet konstaterar att myndigheternas behov visserligen också delvis kan tillgodoses genom att de deltar i beredningen och hålls underrättade underhand av Regeringskansliet. Utskottet framhåller samtidigt vikten av att detta sker i de fall en författning som påverkar en myndighet börjar gälla nära inpå att beslutet har fattats.

    Granskningen av vissa förvaltningsärenden har omfattat överklaganden av beslut om att bilda eller utvidga naturreservat. Granskningen har rört handläggningstid och andra förvaltningsrättsliga aspekter av handläggningen. Handläggningstiderna är långa i flera av ärendena i granskningen. Utskottet har förståelse för att flera ärenden har krävt omfattande utredningsåtgärder och svåra avvägningar. Det finns dock ärenden som har lång handläggningstid utan att de synbara utredningsåtgärderna har varit särskilt omfattande. Utskottet anser att handläggningstiden borde kunnat vara kortare i några ärenden. Långa handläggningstider medför inte bara osäkerhet för de inblandade utan kan även leda till personliga och ekonomiska förluster.

    Utskottet har också på nytt granskat utnämningsmakten. Granskningen är som tidigare inriktad på politisk bakgrund respektive kön. Även så kallade öppna rekryteringsförfaranden och förekomsten av förflyttningar av myndighetschefer uppmärksammas. Granskningen visar att andelen utnämnda myndighetschefer i Sverige med politisk bakgrund har legat mer eller mindre konstant sedan 2006 (omkring en femtedel eller lägre). Även bland utnämnda chefer för utlandsmyndigheterna har andelen med politisk bakgrund varit i stort sett densamma (omkring 10 procent eller lägre). Utskottet står fast vid sin tidigare uppfattning, att politisk bakgrund inte ska vara diskvalificerande vid tillsättningen så länge beslutet bygger på sakliga grunder såsom förtjänst och skicklighet. När det gäller kön konstaterar utskottet att andelen kvinnor sedan flera år har legat omkring eller strax under hälften. Utskottet ser positivt på att andelen kvinnor har ökat över tid så att könsfördelningen numera är mer jämn. Granskningen visar också att öppna rekryteringsförfaranden tillämpas i stor utsträckning. I fråga om omförordnande och förflyttningar framhåller utskottet i likhet med tidigare vikten av att beakta vilken dokumentation som kan behövas i dialogen med myndighetschefen.

    En annan granskning har gällt propositionsavlämnandet. I granskningen uppmärksammas tiden mellan bordläggningen av en proposition och datumet för lagförslagets ikraftträdande samt förekomsten av förkortad motionstid under riksmötena 2011/12–2023/24. Utskottet noterar en ökning vid tiden för covid-19-pandemin och Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina, av både antalet propositioner som bordlagts kortare tid än 85 dagar före föreslaget ikraftträdande och antalet propositioner som behandlats med förkortad motionstid. Efter pandemin är antalet propositioner som lämnas sent inte påtagligt större än före pandemin men de lämnas senare än före pandemiutbrottet. Utskottet har förståelse för att det i vissa fall kan finnas skäl för brådskande beredning men vill på nytt understryka att det behovet åtminstone i viss utsträckning bör kunna undvikas genom kontinuerlig omvärldsbevakning och god framförhållning och beredskap. Utskottet tar även upp vikten av goda kunskaper i Regeringskansliet om tidsåtgång för riksdagens arbetsprocesser.

    Även politiska samordningsfunktioner inom Regeringskansliet över tid har granskats. Utskottet konstaterar att den nu aktuella perioden (2014–2024) kännetecknas av en högre grad av kontinuitet jämfört med tidigare. Samordningen är förlagd till Statsrådsberedningen, och dess arbetsformer framgår av en promemoria som har uppdaterats under varje statsminister. Vidare uppmärksammas systemet med kollektivt fattade regeringsbeslut, som enligt utskottet har stora fördelar. Inom Regeringskansliet tillämpas både delning och gemensam beredning. Granskningen visar att den gemensamma beredningen av ett ärende ska vara slutförd innan det samordnas och det anses viktigt att den politiska samordningen hålls skild från sakberedningen av ett ärende. Utskottet anser att detta är en god ordning.

    Statsråds användande av sociala medier har också granskats. Statsrådens kommunikation sker i dag genom sociala medier i större utsträckning än tidigare. Att använda egna konton i rollen som statsråd kan enligt utskottet innebära särskilda utmaningar när det gäller att bedöma i vilken utsträckning det utgör ett led i tjänsteutövningen. Utskottet framhåller vikten av att statsråden i så stor utsträckning som det är möjligt tydliggör detta vid användandet av egna konton i sociala medier. Utskottet uttalar också bland annat att det bör säkerställas att officiell information från regeringen regelmässigt kommuniceras i regeringens kommunikationskanaler och att statsrådens egna konton i sociala medier används som komplement.

    Utskottet har också genomfört en övergripande granskning av det konsulära stödet till frihetsberövade utomlands. Antalet inkomna ärenden har sedan 2010 varierat mellan cirka 210 och 460 per år. Regeringskansliets bedömning är att antalet komplicerade ärenden har ökat och att det beror på omvärldsläget och att fler svenskar reser utomlands. Utskottet konstaterar att ärenden om konsulärt stöd till frihetsberövade utomlands är av rättslig natur, men det kan även finnas en utrikespolitisk dimension som påverkar hur de hanteras. Vissa ärenden bedöms utifrån omständigheter vara särskilt komplicerade och av dem behöver vissa tas upp på politisk nivå. Enligt utskottet är det angeläget att utrikesförvaltningens organisation är rustad för att med kort varsel kunna involvera den politiska nivån.

    Slutligen har utskottet granskat myndigheters underrättelser om införlivande av EU-rättsakter. Granskningen visar att regeringen får denna information på olika sätt. Det kan ske enligt förordningen om vissa skyldigheter för myndigheter vid ett medlemskap i Europeiska unionen. Ett annat sätt är att informationen ges i den årliga förteckningen över föreskrifter som myndigheterna ska lämna till regeringen enligt författningssamlingsförordningen. Ytterligare ett sätt är att departementen följer myndigheternas författningsarbete och därigenom får informella underrättelser om de myndighetsföreskrifter som beslutas. Granskningen visar dock att förutsättningarna är olika mellan departementen genom att mängden EU-rättsakter som införlivas eller kompletteras genom myndighetsföreskrifter varierar. På grund av detta framstår det som naturligt att vissa skillnader i hur myndigheterna informerar regeringen kan uppkomma.

    Anföranden och repliker
    8, 68 minuter
    Justering
    2024-12-12
    Datum
    2024-11-29
    Bordläggning
    2025-01-21
    Debatt
    2025-01-22
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Betänkande 2024/25:KU1

    Riksdagen sa ja till regeringens, riksdagsstyrelsens, JO:s och Riksrevisionens förslag i budgetpropositionen för 2025 om hur pengarna inom utgiftsområdet Rikets styrelse ska fördelas på de olika anslagen.

    I utgiftsområdet Rikets styrelse ingår bland annat hovet, riksdagens ledamöter och partier, Riksdagsförvaltningen, Regeringskansliet, länsstyrelserna och mediestödet.

    Totalt fördelas drygt 20,1 miljarder kronor inom utgiftsområdet. Mest pengar går till Regeringskansliet, totalt cirka 10,4 miljarder kronor. Drygt 4,2 miljarder kronor går till landets länsstyrelser och cirka 1,1 miljard till riksdagens ledamöter och partier.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen om den 27 november 2024. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.

    Riksdagen lade även redogörelsen om Riksdagsförvaltningens årsredovisning för 2023 till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    7
    Förslagspunkter
    2
    Anföranden och repliker
    8, 67 minuter
    Justering
    2024-11-28
    Datum
    2024-11-29
    Bordläggning
    2024-12-03
    Debatt
    2024-12-04
    Beslut
    2024-12-04
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Stöd för näringslivsutveckling i glest befolkade kommuner

    Stöd för näringslivsutveckling i glest befolkade kommuner

    Interpellation 2024/25:50 av Ida Karkiainen (S)

    Interpellation 2024/25:50 Stöd för näringslivsutveckling i glest befolkade kommuner av Ida Karkiainen S till Landsbygdsminister Peter Kullgren KD I små och glest befolkade kommuner kan det vara svårt att prioritera näringslivsutveckling. Näringslivet i dessa kommuner har särskilda utmaningar som påverkar deras möjligheter
    Inlämnad
    2024-09-25
    Svarsdatum
    2024-11-14
    Besvarare
    Landsbygdsminister Peter Kullgren (KD)
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Beslut om mer vindkraft

    Beslut om mer vindkraft

    Interpellation 2024/25:118 av Linus Sköld (S)

    Interpellation 2024/25:118 Beslut om mer vindkraft av Linus Sköld S till Energi- och näringsminister Ebba Busch KD Norra Europas största landbaserade vindkraftspark byggs i Markbygden i Piteå kommun. Även om tillåtligheten prövades för många år sedan sker bygget i etapper. Under tiden har teknikutvecklingen sprungit ifrån
    Inlämnad
    2024-10-17
    Svarsdatum
    2024-11-05
    Besvarare
    Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD)
  • Ett rikare och rättvisare Sverige

    Motion 2024/25:3199 av Magdalena Andersson m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:3199 av Magdalena Andersson m.fl. S Ett rikare och rättvisare Sverige Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut Sverige förtjänar bättre 1 Sverige blir fattigare 1.1 Ekonomiska kriser kräver ett starkt politiskt ledarskap 1.2 Sverige och omvärlden 1.2.1 Osäker global ekonomi
    Inlämnad
    2024-10-04
    Förslag
    6
    Utskottsberedning
    2024/25:FiU1
    Riksdagsbeslut
    (6 yrkanden): 6 avslag
  • Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Motion 2024/25:3193 av Ida Karkiainen m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:3193 av Ida Karkiainen m.fl. (S) Utgiftsområde 1 Rikets styrelse Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen anvisar anslagen för 2025 inom utgiftsområde 1 Rikets styrelse enligt förslaget i tabellen i motionen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att ta fram en plan för
    Inlämnad
    2024-10-04
    Förslag
    25
    Datum
    2024-10-04
    Utskottsberedning
    2024/25:KrU5 2024/25:KrU7 2024/25:KU1 2024/25:KU13 2024/25:KU16 2024/25:KU23 2024/25:KU24 2024/25:KU25 2024/25:KU28 2024/25:NU10
    Riksdagsbeslut
    (25 yrkanden): 25 avslag
  • Snabbare bygge av Norrbotniabanan

    Motion 2024/25:2203 av Fredrik Lundh Sammeli m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:2203 av Fredrik Lundh Sammeli m.fl. S Snabbare bygge av Norrbotniabanan Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att skyndsamt ge startbesked för etappen DåvaSkellefteå på Norrbotniabanan och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2024/25:TU5
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Förenkling av ersättningssystemen för att söka tandvård och vård i våra nordiska grannländer

    Motion 2024/25:2238 av Ida Karkiainen m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:2238 av Ida Karkiainen m.fl. S Förenkling av ersättningssystemen för att söka tandvård och vård i våra nordiska grannländer Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över och förenkla ersättningssystemen för att söka tandvård och vård i
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2024/25:SoU14
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Avgiftsfri kollektivtrafik för alla under 18 år och studenter

    Motion 2024/25:2299 av Aida Birinxhiku m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:2299 av Aida Birinxhiku m.fl. (S) Avgiftsfri kollektivtrafik för alla under 18 år och studenter Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheterna att införa avgiftsfri kollektivtrafik för alla under 18 år och studenter och tillkännager
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    1
    Datum
    2024-10-03
    Utskottsberedning
    2024/25:TU6
  • Återinförande av arbetsprövning vid arbetskraftsinvandring

    Motion 2024/25:2183 av Zara Leghissa m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:2183 av Zara Leghissa m.fl. (S) Återinförande av arbetsprövning vid arbetskraftsinvandring Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att införa arbetsmarknadsprövning vid arbetskraftsinvandring och tillkännager detta för regeringen. Motivering
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    1
    Datum
    2024-10-03
    Utskottsberedning
    2024/25:SfU15
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Arbetsmarknadsåtgärder för hela landet

    Motion 2024/25:2210 av Ida Karkiainen m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:2210 av Ida Karkiainen m.fl. (S) Arbetsmarknadsåtgärder för hela landet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga åtgärder för att underlätta arbetskraftens rörlighet mellan regioner och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    2
    Datum
    2024-10-03
    Utskottsberedning
    2024/25:AU6
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Säkring av rätten till ledsagarinsatser

    Motion 2024/25:2239 av Ida Karkiainen (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:2239 av Ida Karkiainen (S) Säkring av rätten till ledsagarinsatser Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att säkra rätten till ledsagarinsatser och tillkännager detta för regeringen. Motivering För att fullt ut kunna åtnjuta rörelsefrihet
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    1
    Datum
    2024-10-03
    Utskottsberedning
    2024/25:SoU15
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Kommunkliv för den gröna omställningen

    Motion 2024/25:2202 av Fredrik Lundh Sammeli m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:2202 av Fredrik Lundh Sammeli m.fl. (S) Kommunkliv för den gröna omställningen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att minska kommunernas risker i den gröna omställningen genom införandet av gröna krediter och tillkännager detta för regeringen.
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    2
    Datum
    2024-10-03
    Utskottsberedning
    2024/25:FiU26
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Avdragsgill fackföreningsavgift

    Motion 2024/25:2182 av Zara Leghissa m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:2182 av Zara Leghissa m.fl. (S) Avdragsgill fackföreningsavgift Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheten att återinföra skattereduktionen för fackföreningsavgift och tillkännager detta för regeringen. Motivering År 2002
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    1
    Datum
    2024-10-03
    Utskottsberedning
    2024/25:SkU9
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Övergivna och förfallna fastigheter

    Motion 2024/25:2204 av Ida Karkiainen (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:2204 av Ida Karkiainen (S) Övergivna och förfallna fastigheter Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att ge kommunerna större befogenheter att hantera övergivna och förfallna fastigheter och tillkännager detta för regeringen. Motivering
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    1
    Datum
    2024-10-03
    Utskottsberedning
    2024/25:CU14
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Lagstadgad skyldighet att bära reflex

    Motion 2024/25:2241 av Fredrik Lundh Sammeli m.fl. (S)

    Motion till riksdagen 2024/25:2241 av Fredrik Lundh Sammeli m.fl. (S) Lagstadgad skyldighet att bära reflex Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga lagstadgad reflexanvändning och tillkännager detta för regeringen. Motivering Höstmörkret, med sina svalare
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    1
    Datum
    2024-10-03
    Utskottsberedning
    2024/25:TU14

Filter