Patrik Jönsson (SD)
Tjänstgörande riksdagsledamot
- Parti
- Sverigedemokraterna
- Valkrets
- Västra Götalands läns södra, plats 194
- Titel
- Kvalitetshandläggare.
- Född år
- 1972
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Aktuella uppdrag
Riksdagsledamot
Ordinarie
Trafikutskottet
Ledamot
Miljö- och jordbruksutskottet
Suppleant
Civilutskottet
Suppleant
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2018-09-24 – 2026-09-28
- Ordinarie
- 2014-09-29 – 2014-12-21
Trafikutskottet
- Ledamot
- 2025-03-18 – 2026-09-28
- Suppleant
- 2022-10-04 – 2025-03-18
- Ledamot
- 2018-10-02 – 2022-09-26
- Ledamot
- 2014-10-07 – 2014-12-21
Konstitutionsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2020-09-03
Utrikesutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2020-09-03
Justitieutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Kulturutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Miljö- och jordbruksutskottet
- Suppleant
- 2022-10-04 – 2026-09-28
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Näringsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Socialförsäkringsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Skatteutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Socialutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Utbildningsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Försvarsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-20 – 2020-09-03
Arbetsmarknadsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-20 – 2022-09-26
Civilutskottet
- Suppleant
- 2022-10-04 – 2026-09-28
- Suppleant
- 2020-03-20 – 2022-09-26
Finansutskottet
- Suppleant
- 2020-03-20 – 2022-09-26
EU-nämnden
- Suppleant
- 2022-10-18 – 2025-05-14
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-10-04
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 14 och 18– . Ledamot trafikutskottet 14 och 18–22. Suppleant civilutskottet 22–, miljö- och jordbruksutskottet 22–, trafikutskottet 22–och EU-nämnden 22–.
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Digitaliserings- och postfrågor
Betänkande 2024/25:TU12
Riksdagen sa nej till cirka 100 förslag i motioner om digitaliserings- och postfrågor.
Motionerna har lämnats in under den allmänna motionstiden 2024 och handlar bland annat om digital delaktighet, AI och postservice i hela landet. Riksdagen hänvisar främst till tidigare beslut och pågående arbete inom området.
- Behandlade dokument
- 44
- Förslagspunkter
- 13
- Reservationer
- 28
- Anföranden och repliker
- 13, 79 minuter
- Justering
- 2025-04-24
- Datum
- 2025-04-29
- Bordläggning
- 2025-05-06
- Debatt
- 2025-05-07
- Beslut
- 2025-05-08
Vägtrafik- och fordonsfrågor
Betänkande 2024/25:TU11
Riksdagen säger nej till cirka 110 förslag i motioner om vägtrafik- och fordonsfrågor. Förslagen har lämnats in under den allmänna motionstiden 2024 och handlar bland annat om arbetet för en fossilfri fordonsflotta, laddinfrastruktur för elfordon, parkeringsfrågor och vinterunderhåll av vägar.
Riksdagen hänvisar främst till att arbete redan pågår eller har genomförts inom de områden som förslagen tar upp.
- Behandlade dokument
- 61
- Förslagspunkter
- 20
- Reservationer
- 26
- Anföranden och repliker
- 21, 103 minuter
- Justering
- 2025-03-27
- Datum
- 2025-03-27
- Bordläggning
- 2025-04-01
- Debatt
- 2025-04-02
- Beslut
- 2025-04-09
Cykelfrågor
Betänkande 2024/25:TU10
Riksdagen sa nej till 64 förslag om olika cykelfrågor. De handlar bland annat om infrastruktur och regler för ökad säkerhet, insatser för cykling bland barn och unga samt kombinerade resor med cykel.
Merparten av förslagen inkom i motioner under den allmänna motionstiden 2024. Fyra förslag inkom i följdmotioner till en proposition från regeringen.
Riksdagen hänvisar till planerade och redan vidtagna åtgärder samt till pågående arbete.
- Behandlade dokument
- 24
- Förslagspunkter
- 10
- Reservationer
- 22
- Anföranden och repliker
- 16, 74 minuter
- Justering
- 2025-02-27
- Datum
- 2025-03-04
- Bordläggning
- 2025-03-18
- Debatt
- 2025-03-19
- Beslut
- 2025-03-19
Riksrevisionens rapport om bildandet av Svevia och Infranord
Betänkande 2024/25:TU7
Riksdagen har behandlat en skrivelse från regeringen som handlar om Riksrevisionens rapport om bildandet av de statliga infrastrukturföretagen Svevia och Infranord.
Riksrevisionen lämnar flera rekommendationer till regeringen, bland annat att de systematiskt ska följa upp och utvärdera Svevias och Infranords åtgärder för att uppnå sina ekonomiska mål.
Regeringen menar i sin skrivelse att de genom befintliga ägardialoger kan följa bolagens måluppfyllelse, och att ägaren kan begära en åtgärdsplan om målen inte nås. Regeringen skriver också att de inte kommer att göra några andra insatser med anledning av Riksrevisionens iakttagelser och att rapporten därmed anses vara slutbehandlad.
Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Behandlade dokument
- 5
- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 4
- Anföranden och repliker
- 24, 73 minuter
- Justering
- 2025-02-18
- Datum
- 2025-02-20
- Bordläggning
- 2025-02-25
- Debatt
- 2025-02-26
- Beslut
- 2025-02-27
Järnvägs- och kollektivtrafikfrågor
Betänkande 2024/25:TU6
Riksdagen sa nej till cirka 90 förslag som rör järnvägs- och kollektivtrafikfrågor i motioner från den allmänna motionstiden 2024. Förslagen handlar till exempel om organiseringen av järnvägsunderhållet, järnvägens signalsystem, banavgifter, biljettsystem för järnvägs- och kollektivtrafik, färdtjänst och Arlandabanan.
Riksdagen hänvisar bland annat till att det redan pågår arbete inom de områden som förslagen gäller.
- Behandlade dokument
- 45
- Förslagspunkter
- 20
- Reservationer
- 34
- Anföranden och repliker
- 50, 165 minuter
- Justering
- 2025-02-18
- Datum
- 2025-02-20
- Bordläggning
- 2025-02-25
- Debatt
- 2025-02-26
- Beslut
- 2025-02-26
Infrastrukturfrågor
Betänkande 2024/25:TU5
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om en ekonomisk ram, på totalt 1 171 miljarder kronor, som under tolv år ska användas för att rusta upp Sveriges transportinfrastruktur. Summan räknas i 2025 års priser.
Under perioden 2026–2037 ska medlen användas till både upprätthållande och utveckling av bland annat vägar och järnvägar.
354 miljarder ska användas till att upprätthålla statliga vägar och 210 miljarder ska användas till att upprätthålla statliga järnvägar. 607 miljarder ska användas till att utveckla transportsystemet. Bland annat gäller det utveckling av statliga järnvägar och vägar, trimnings- och miljöåtgärder i befintlig infrastruktur samt statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar.
- Behandlade dokument
- 190
- Förslagspunkter
- 20
- Reservationer
- 51
- Anföranden och repliker
- 53, 196 minuter
- Justering
- 2024-12-03
- Datum
- 2024-12-06
- Bordläggning
- 2024-12-10
- Debatt
- 2024-12-11
- Beslut
- 2024-12-12
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Betänkande 2024/25:TU1
Totalt cirka 94 miljarder kronor ur statens budget för 2025 går till utgiftsområdet Kommunikationer. Riksdagen sa ja till regeringens förslag i budgetpropositionen för 2025 om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.
Mest pengar, drygt 41 miljarder kronor, går till utveckling av statens transportinfrastruktur, bland annat vägar och järnvägar. Cirka 40 miljarder kronor går till att underhålla och upprätthålla den befintliga transportinfrastrukturen och drygt 2,6 miljarder kronor går till Transportstyrelsen.
Riksdagen sa också ja till regeringens förslag om ekonomiska bemyndiganden och investeringsplaner. Samtidigt sa riksdagen nej till alternativa budgetförslag i motioner.
Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen om den 27 november 2024. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.
- Behandlade dokument
- 6
- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 57, 172 minuter
- Justering
- 2024-12-03
- Datum
- 2024-12-04
- Bordläggning
- 2024-12-10
- Debatt
- 2024-12-11
- Beslut
- 2024-12-11
En effektivare och mer rättssäker klampning
Betänkande 2024/25:TU4
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om bland annat en ny klampningslag. Klampning innebär att fordonet låses fast och inte kan köra vidare.
Syftet med förslaget är bland annat att förbättra förutsättningarna för att regler inom transportbranschen efterlevs, och att öka trafiksäkerheten för vägtrafikanter genom att exempelvis hindra trafikfarliga förare eller bristfälliga fordon. Förslaget ska även förbättra möjligheten att verkställa sanktionsavgifter, som är en icke straffbelagd avgift för den som bryter mot reglerna inom yrkestrafikområdet. Den tidigare fasta tidsgränsen för hur länge ett förbud eller åtgärd som exempelvis klampning får gälla tas bort.
Lagen och övriga lagändringar ska börja gälla den 1 januari 2025.
- Behandlade dokument
- 1
- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 13, 38 minuter
- Justering
- 2024-10-24
- Bordläggning
- 2024-11-12
- Debatt
- 2024-11-13
- Beslut
- 2024-11-13
Levande landsbygd
Motion 2024/25:1349 av Eric Palmqvist m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2024/25:1349 av Eric Palmqvist m.fl. (SD) Levande landsbygd Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut Motivering Näringsliv och företagande Generellt goda villkor för företagande i hela landet Främjandeuppdrag om ökat landsbygdsperspektiv Öppna upp för gårdsförsäljning Förenkla reglerna- Inlämnad
- 2024-10-02
- Förslag
- 1
- Datum
- 2024-10-02
- Utskottsberedning
- 2024/25:NU10
En konkurrenskraftig svensk flygindustri
Motion 2024/25:1427 av Thomas Morell m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2024/25:1427 av Thomas Morell m.fl. (SD) En konkurrenskraftig svensk flygindustri Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om riksintresseflygplatser och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om vikten- Inlämnad
- 2024-10-02
- Förslag
- 16
- Datum
- 2024-10-02
- Utskottsberedning
- 2024/25:TU13
En konkurrenskraftig svensk sjöfart
Motion 2024/25:1425 av Thomas Morell m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2024/25:1425 av Thomas Morell m.fl. (SD) En konkurrenskraftig svensk sjöfart Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om sjökort och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om inrättande av ett sjöfartsråd- Inlämnad
- 2024-10-02
- Förslag
- 26
- Datum
- 2024-10-02
- Utskottsberedning
- 2024/25:TU11 2024/25:TU14 2024/25:TU15 2024/25:TU5 2024/25:TU6
- Riksdagsbeslut
- (26 yrkanden): 4 avslag, 22 saknar beslutsinformation
Beskattning av snus
Motion 2024/25:1547 av Jörgen Grubb och Patrik Jönsson (båda SD)
Motion till riksdagen 2024/25:1547 av Jörgen Grubb och Patrik Jönsson (båda SD) Beskattning av snus Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda en frysning av skatten på snus samt att ta bort indexuppräkningen av nuvarande skattesats och tillkännager detta för regeringen.- Inlämnad
- 2024-10-02
- Förslag
- 1
- Datum
- 2024-10-02
- Utskottsberedning
- 2024/25:SkU15
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Trafiksäkerhetshöjande åtgärder på A‑traktorer
Motion 2024/25:1392 av Thomas Morell m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2024/25:1392 av Thomas Morell m.fl. (SD) Trafiksäkerhetshöjande åtgärder på A‑traktorer Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda en höjning av hastigheten på A-traktorer från dagens 30 kilometer i timmen till 45 kilometer i timmen samt ett- Inlämnad
- 2024-10-02
- Förslag
- 5
- Datum
- 2024-10-02
- Utskottsberedning
- 2024/25:JuU10 2024/25:TU14
- Riksdagsbeslut
- (5 yrkanden): 1 avslag, 4 saknar beslutsinformation
Attraktivare och säkrare cykel- och elsparkcykeltrafik
Motion 2024/25:1428 av Thomas Morell m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2024/25:1428 av Thomas Morell m.fl. (SD) Attraktivare och säkrare cykel- och elsparkcykeltrafik Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att det bör skapas säkra ytor för mopeder och cyklister där det är viktigt att separera olika trafikantgrupper i- Inlämnad
- 2024-10-02
- Förslag
- 11
- Datum
- 2024-10-02
- Utskottsberedning
- 2024/25:TU10
- Riksdagsbeslut
- (11 yrkanden): 11 avslag
Post och it i hela landet
Motion 2024/25:1393 av Thomas Morell m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2024/25:1393 av Thomas Morell m.fl. (SD) Post och it i hela landet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att uppdatera den nationella bredbandsstrategin och anpassa den efter det förändrade säkerhetspolitiska läget samt svenskt Natomedlemskap och- Inlämnad
- 2024-10-02
- Förslag
- 15
- Datum
- 2024-10-02
- Utskottsberedning
- 2024/25:FöU4 2024/25:JuU10 2024/25:KU23 2024/25:NU4 2024/25:TU12 2024/25:TU9
- Riksdagsbeslut
- (15 yrkanden): 15 avslag
En tillförlitlig, konkurrenskraftig och hållbar svensk AI-politik
Motion 2024/25:1424 av Thomas Morell m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2024/25:1424 av Thomas Morell m.fl. (SD) En tillförlitlig, konkurrenskraftig och hållbar svensk AI-politik Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att Sverige bör agera för att utarbeta en nationell AI-plan och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen- Inlämnad
- 2024-10-02
- Förslag
- 11
- Datum
- 2024-10-02
- Utskottsberedning
- 2024/25:TU12 2024/25:UbU10
- Riksdagsbeslut
- (11 yrkanden): 11 avslag
Barsebäcks kärnkraftverk 2.0
Motion 2024/25:1546 av Jörgen Grubb m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2024/25:1546 av Jörgen Grubb m.fl. (SD) Barsebäcks kärnkraftverk 2.0 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att bygga ett nytt kärnkraftverk i Barsebäck av modernaste slag, med tillräcklig effekt för att täcka elbehovet i Skåne de närmaste 50 åren,- Inlämnad
- 2024-10-02
- Förslag
- 1
- Datum
- 2024-10-02
- Utskottsberedning
- 2024/25:NU19
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Bevarandet av ålfiske
Motion 2024/25:408 av Björn Söder m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2024/25:408 av Björn Söder m.fl. (SD) Bevarandet av ålfiske Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att en generationsväxlingsplan bör utvecklas och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att på- Inlämnad
- 2024-09-24
- Förslag
- 4
- Datum
- 2024-09-24
- Utskottsberedning
- 2024/25:CU15 2024/25:MJU19
- Riksdagsbeslut
- (4 yrkanden): 1 avslag, 3 saknar beslutsinformation
Avskaffande av Sveriges klimatpolitiska råd
Motion 2024/25:104 av Rashid Farivar m.fl. (SD)
Motion till riksdagen 2024/25:104 av Rashid Farivar m.fl. (SD) Avskaffande av Sveriges klimatpolitiska råd Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om avskaffande av Sveriges klimatpolitiska råd och tillkännager detta för regeringen. Motivering År 2017 antog Sverige ett klimatpolitiskt- Inlämnad
- 2024-09-18
- Förslag
- 1
- Datum
- 2024-09-18
- Utskottsberedning
- 2024/25:MJU14
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Cykelfrågor
Betänkande 2023/24:TU12
Riksdagen sa nej till ett sextiotal förslag i motioner om olika cykelfrågor som inkommit under den allmänna motionstiden 2023.
Motionerna handlar bland annat om infrastruktur och bestämmelser för cyklister samt insatser för cykling bland barn och unga och kombinerade resor med cykel.
Riksdagen hänvisar till planerade och redan vidtagna åtgärder samt till pågående arbete.
- Behandlade dokument
- 24
- Förslagspunkter
- 9
- Reservationer
- 21
- Anföranden och repliker
- 15, 59 minuter
- Justering
- 2024-03-21
- Bordläggning
- 2024-04-09
- Debatt
- 2024-04-10
- Beslut
- 2024-04-11