Axel Hallberg (MP)
Tidigare ersättare
- Parti
- Miljöpartiet
- Valkrets
- Skåne läns södra
- Född år
- 1999
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ersättare
- 2021-09-20 – 2022-05-19
Arbetsmarknadsutskottet
- Suppleant
- 2021-10-13 – 2022-05-19
Finansutskottet
- Suppleant
- 2021-10-13 – 2022-05-19
Kulturutskottet
- Suppleant
- 2021-10-13 – 2022-05-19
Miljö- och jordbruksutskottet
- Suppleant
- 2021-10-13 – 2022-05-19
Näringsutskottet
- Suppleant
- 2021-10-13 – 2022-05-19
Socialförsäkringsutskottet
- Suppleant
- 2021-10-13 – 2022-05-19
Socialutskottet
- Suppleant
- 2021-10-13 – 2022-05-19
Utbildningsutskottet
- Suppleant
- 2021-10-13 – 2022-05-19
Civilutskottet
- Extra suppleant
- 2021-09-20 – 2022-05-19
Justitieutskottet
- Extra suppleant
- 2021-09-20 – 2022-05-19
Skatteutskottet
- Extra suppleant
- 2021-09-20 – 2022-05-19
Trafikutskottet
- Extra suppleant
- 2021-09-20 – 2022-05-19
EU-nämnden
- Suppleant
- 2021-10-13 – 2022-05-19
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Yrkestrafik och taxi
Betänkande 2021/22:TU15
Trafikutskottet föreslår att riksdagen säger ja till regeringens förslag om att genomföra EU:s så kallade mobilitetspaket. Mobilitetspaketet syftar till att skapa bättre arbetsvillkor för yrkesförare inom unionen, att få till en mer rättvis konkurrens mellan transportföretagen och att öka säkerheten på vägarna. De nya reglerna stärker kontrollen av transportföretagen. Lagändringarna gör det också svårare att utnyttja utländska yrkesförare.
Förutom att säga ja till regeringens förslag godkände riksdagen trafikutskottets förslag till ändring i lagen om uthyrning av arbetstagare. Riksdagen sa nej till motionsförslagen om yrkestrafik och taxi.
Lagändringarna börjar gälla den 15 juni 2022.
- Behandlade dokument
- 22
- Förslagspunkter
- 14
- Reservationer
- 26
- Anföranden och repliker
- 27, 100 minuter
- Justering
- 2022-05-12
- Bordläggning
- 2022-05-17
- Debatt
- 2022-05-18
- Beslut
- 2022-05-18
med anledning av prop. 2021/22:243 Pausad höjning av reduktionsplikten för bensin och diesel 2023
Motion 2021/22:4741 av Per Bolund m.fl. (MP)
Motion till riksdagen 2021/22:4741 av Per Bolund m.fl. MP med anledning av prop. 2021/22:243 Pausad höjning av reduktionsplikten för bensin och diesel 2023 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår ändringsförslaget i lagen 2017:1201 om reduktion av växthusgasutsläpp från vissa fossila drivmedel, som lagts fram till- Inlämnad
- 2022-05-18
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2021/22:MJU31
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
Nato och arbetet mot kärnvapen (väckt enligt 9 kap. 15 § riksdagsordningen med anledning av händelse av större vikt)
Motion 2021/22:4740 av Per Bolund m.fl. (MP)
Motion till riksdagen 2021/22:4740 av Per Bolund m.fl. MP Nato och arbetet mot kärnvapen väckt enligt 9 kap. 15 riksdagsordningen med anledning av händelse av större vikt Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att Sverige bör anta en nationell lagstiftning som förbjuder införsel- Inlämnad
- 2022-05-18
- Förslag
- 7
- Utskottsberedning
- 2021/22:UU20
- Riksdagsbeslut
- (7 yrkanden): 7 avslag
Cykelfrågor
Betänkande 2021/22:TU11
Regeringen bör skyndsamt göra nödvändiga förtydliganden av regelverket för hyrda cyklar och elsparkcyklar. Detta för att minska de personskador och parkeringsproblem som har ökat kraftigt i framför allt stadsmiljöer. Riksdagen riktade en uppmaning, ett tillkännagivande, om detta till regeringen.
Tillkännagivandet kom när riksdagen behandlade cirka 115 förslag i motioner från allmänna motionstiden 2021 om cykelfrågor. Riksdagen sa nej till övriga motioner med hänvisning till att arbete redan pågår inom området.
- Behandlade dokument
- 36
- Förslagspunkter
- 8
- Reservationer
- 25
- Anföranden och repliker
- 12, 73 minuter
- Justering
- 2022-03-24
- Bordläggning
- 2022-05-04
- Debatt
- 2022-05-05
- Beslut
- 2022-05-11
med anledning av prop. 2021/22:100 2022 års ekonomiska vårproposition
Motion 2021/22:4723 av Per Bolund m.fl. (MP)
Motion till riksdagen 2021/22:4723 av Per Bolund m.fl. MP med anledning av prop. 2021/22:100 2022 års ekonomiska vårproposition Innehållsförteckning 1 Förslag till riksdagsbeslut 2 Inledning 3 Åtgärder mot konsekvenser av krig och pandemi Ett effektivt krisstöd som värnar klimatmålen Bryt beroendet av fossila bränslen- Inlämnad
- 2022-05-04
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2021/22:FiU20
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Sjöfartsfrågor
Betänkande 2021/22:TU12
Riksdagen sa nej till cirka 130 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2021 om sjöfartsfrågor. Detta med hänvisning till att arbete redan pågår inom de områden som motionerna tar upp.
Motionerna handlar bland annat om svensk sjöfarts konkurrenskraft, organisationsfrågor inom sjöfarten, sjöfartsavgifter samt vissa miljö- och klimatfrågor.
- Behandlade dokument
- 35
- Förslagspunkter
- 22
- Reservationer
- 53
- Anföranden och repliker
- 16, 92 minuter
- Justering
- 2022-04-07
- Bordläggning
- 2022-04-19
- Debatt
- 2022-04-20
- Beslut
- 2022-04-20
Fjärde järnvägspaketet och andra järnvägsfrågor
Betänkande 2021/22:TU9
Fyra nya lagar ska ersätta den nuvarande järnvägslagen i Sverige. Förändringen innebär att EU-lagstiftningen på området - det så kallade fjärde järnvägspaketet - införs i svensk rätt. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.
De nya lagarna bedöms göra järnvägslagstiftningen mer överskådlig och lättare att tillämpa, men de innehåller endast begränsade ändringar och nyheter. Lagändringarna ska börja gälla den 1 juni 2022.
Riksdagen riktade också två uppmaningar, så kallade tillkännagivanden, till regeringen om järnvägsfrågor:
- Järnvägsförbindelserna mellan Stockholm och Oslo behöver utvecklas och regeringen bör därför ge Trafikverket i uppdrag att utreda möjligheterna att utveckla stråket Stockholm-Oslo, samt ge förslag på finansiering av åtgärderna. Detta ska ske i dialog med norska Jernbanedirektoratet.
- Regeringen bör säkerställa att längre och tyngre tåg inom kort tillåts på ett funktionellt och sammanhållet järnvägsnät i hela Sverige. Med längre och tyngre tåg utnyttjas järnvägssystemet mer optimalt, samtidigt som koldioxidutsläppen minskar och att konkurrenskraften för transportberoende näringar ökar.
Tillkännagivandet om att utveckla förbindelserna Stockholm-Oslo grundar sig på ett så kallat utskottsinitiativ från trafikutskottet, vilket innebär att förslaget kommer från utskottet och inte från ett regeringsförslag eller en riksdagsmotion.
Tillkännagivandet om längre och tyngre tåg gjordes i samband med att riksdagen behandlade cirka 70 förslag i motioner om järnvägsfrågor från den allmänna motionstiden 2021. Riksdagen sa nej till övriga motioner.
- Behandlade dokument
- 22
- Förslagspunkter
- 20
- Reservationer
- 32
- Anföranden och repliker
- 20, 104 minuter
- Justering
- 2022-03-29
- Bordläggning
- 2022-04-06
- Debatt
- 2022-04-07
- Beslut
- 2022-04-20
Frågestund
Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Socialminister Lena Hallengren S Infrastrukturminister Tomas Eneroth S Utrikeshandelsminister Anna Hallberg S Civilminister Ida Karkiainen SSocialminister Lena Hallengren S besvarar såväl allmänpolitiska frågor som frågor inom sitt eget ansvarsområde.- Datum
- 2022-03-03
Valfrågor
Betänkande 2021/22:KU26
Riksdagen sa nej till ett 80-tal förslag om val från allmänna motionstiden 2020 och 2021. Motionerna handlar om olika valfrågor som till exempel skilda valdagar, rösträttsålder, personval, väljare med synnedsättning och valinformation.
En anledning till att riksdagen sa nej till motionerna är att regeringen redan arbetar med flera av de frågor som motionerna tar upp. Riksdagen vill invänta detta arbete. I ett antal frågor hänvisar riksdagen till vad den tidigare ansett. Dessutom beslutade riksdagen den 15 december 2021 om ändringar i vallagen som innebär att väljare får starkare skydd när de röstar.
- Behandlade dokument
- 46
- Förslagspunkter
- 16
- Reservationer
- 11
- Anföranden och repliker
- 6, 25 minuter
- Justering
- 2022-02-15
- Bordläggning
- 2022-02-22
- Debatt
- 2022-02-23
- Beslut
- 2022-02-23
Frågestund
Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Justitie- och inrikesminister Morgan Johansson SSocialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi SKlimat- och miljöminister Annika Strandhäll S Kulturminister Jeanette Gustafsdotter SJustitie- och inrikesminister Morgan Johansson- Datum
- 2022-02-17
Väg- och fordonsfrågor
Betänkande 2021/22:TU7
Riksdagen har behandlat en skrivelse från regeringen om Riksrevisionens rapport om omregleringen av besiktningsmarknaden för fordon och cirka 230 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2021 om väg- och fordonsfrågor.
I samband med detta riktade riksdagen två uppmaningar, tillkännagivanden, till regeringen:
- Regeringen bör utreda vilka konsekvenser de svenska kraven på miljökontroll i fordonsbesiktningen har fått i jämförelse med miljökontrollen i andra länder i EU.
- Regeringen bör se över hur Trafikverket utformar upphandlingar med entreprenörer så att de kan utföra snöröjning i rimlig tid, både åt staten och åt privata vägsamfälligheter.
Riksdagen sa nej till de övriga förslagen i motionerna, som bland annat handlade om en fossilfri fordonsflotta, infrastruktur för laddning, självkörande fordon, tyngre och längre lastbilar samt parkeringsfrågor.
Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade det ärendet.
- Behandlade dokument
- 91
- Förslagspunkter
- 25
- Reservationer
- 70
- Anföranden och repliker
- 25, 119 minuter
- Justering
- 2022-02-01
- Bordläggning
- 2022-02-15
- Debatt
- 2022-02-16
- Beslut
- 2022-02-17
Digitaliserings- och postfrågor
Betänkande 2021/22:TU6
Riksdagen sa nej till cirka 160 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2021.
Motionerna handlar bland annat om samhällets digitalisering, digital delaktighet, tillgång till elektroniska kommunikationer, utbyggnaden av 5G-nätet och postservice i hela landet.
Anledningen är främst att efterfrågade åtgärder redan har vidtagits och pågående beredningsarbete.
- Behandlade dokument
- 63
- Förslagspunkter
- 16
- Reservationer
- 43
- Anföranden och repliker
- 16, 86 minuter
- Justering
- 2022-02-01
- Bordläggning
- 2022-02-15
- Debatt
- 2022-02-16
- Beslut
- 2022-02-17
Kollektivtrafikfrågor
Betänkande 2021/22:TU5
Riksdagen sa nej till cirka 60 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2021. Motionerna handlar bland annat om ökad och hållbar kollektivtrafik, jämställd och jämlik kollektivtrafik, biljettsystem, kollektivtrafik på vatten, färdtjänsten samt om Gotlandstrafiken.
Anledningen är bland annat de utredningar och översyner som redan genomförts eller som pågår inom de områden som motionerna tar upp.
- Behandlade dokument
- 30
- Förslagspunkter
- 12
- Reservationer
- 26
- Anföranden och repliker
- 8, 68 minuter
- Justering
- 2022-01-27
- Bordläggning
- 2022-02-01
- Debatt
- 2022-02-02
- Beslut
- 2022-02-02
med anledning av prop. 2021/22:83 Fjärde järnvägspaketet
Motion 2021/22:4389 av Axel Hallberg m.fl. (MP)
Motion till riksdagen 2021/22:4389 av Axel Hallberg m.fl. MP med anledning av prop. 2021/22:83 Fjärde järnvägspaketet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att direkttilldelning av skäl hänförliga till strukturella och geografiska särdrag ska vara tillåtet och tillkännager- Inlämnad
- 2022-02-02
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2021/22:TU9
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
Utgiftsområde 8 Migration
Betänkande 2021/22:SfU4
Totalt cirka 8,5 miljarder kronor ur statens budget för 2022 går till utgiftsområdet migration. Riksdagen sa delvis ja till regeringens förslag i budgetpropositionen för 2022 och delvis ja till förslag i motioner om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas. Riksdagen sa nej till övriga förslag i motioner.
Mest pengar, cirka 4,3 miljarder kronor, går till Migrationsverket. Knappt 2,2 miljarder kronor går till ersättningar och bostadskostnader. Till domstolsprövning i utlänningsmål går cirka 720 miljoner kronor.
Beslutet om utgiftsområdet är 85 miljoner kronor mer än regeringens förslag i budgetpropositionen för 2022 och gäller anslaget till Migrationsverket.
Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen om den 24 november 2021. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.
- Behandlade dokument
- 14
- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 43, 104 minuter
- Justering
- 2021-12-09
- Bordläggning
- 2021-12-14
- Debatt
- 2021-12-15
- Beslut
- 2021-12-16
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Betänkande 2021/22:TU1
Totalt cirka 77 miljarder kronor ur statens budget för 2022 går till utgiftsområdet kommunikationer. Riksdagen sa ja till regeringens förslag i budgetpropositionen för 2022 om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.
Mest pengar, drygt 31,9 miljarder kronor, går till utveckling av statens transportinfrastruktur, exempelvis järnvägar. Drygt 30,4 miljarder kronor går till att underhålla och upprätthålla den befintliga transportinfrastrukturen.
Riksdagen sa också ja till regeringens förslag om exempelvis ekonomiska bemyndiganden, investeringsplaner och ekonomiska mål. Samtidigt sa riksdagen nej till alternativa budgetförslag i motioner.
Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen om den 24 november 2021. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.
- Behandlade dokument
- 10
- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 64, 156 minuter
- Justering
- 2021-12-02
- Bordläggning
- 2021-12-08
- Debatt
- 2021-12-09
- Beslut
- 2021-12-14
Stöd till drivmedelsstationer på landsbygderna
Betänkande 2021/22:NU10
Regeringen bör initiera åtgärder för att så kallade drivmedelsstationer, mackar, på landsbygderna ska få möjlighet att uppfylla skärpta miljö- och säkerhetskrav som börjar gälla 1 juli 2022. Det tycker riksdagen som i ett tillkännagivande uppmanade regeringen att
- snarast initiera en kartläggning av hur många mackar som ännu inte har gjort de nödvändiga uppdateringarna, bland annat för att se om det kommer att uppstå områden som helt saknar närhet till sådan service
- se över om statsstödsregler står i vägen för att kunna möjliggöra olika typer av utbetalningar till mackägare i områden där servicen är gles
- undersöka möjligheterna att göra förskottsutbetalningar för att mackägare i områden med gles service ska kunna uppdatera sin utrustning enligt de skärpta kraven
- se över möjligheterna att ge tillfällig dispens till mackar som inte har gjort eller bedöms hinna göra nödvändiga investeringar i områden där servicen är gles.
Mackar i glesbefolkade områden bidrar, utöver drivmedel, ofta med viktiga servicefunktioner som post- och apoteksbud. Syftet med beslutet är att säkra att mackarna inte läggs ner på grund av kostsamma investeringar.
Tillkännagivandet bygger på förslag i motioner från M och C från den allmänna motionstiden 2021. Riksdagen sa nej till övriga motionsförslag.
- Behandlade dokument
- 4
- Förslagspunkter
- 4
- Reservationer
- 4
- Anföranden och repliker
- 9, 62 minuter
- Justering
- 2021-11-25
- Bordläggning
- 2021-12-01
- Debatt
- 2021-12-02
- Beslut
- 2021-12-02
med anledning av prop. 2021/22:58 Stärkt äganderätt, flexibla skyddsformer och ökade incitament för naturvården i skogen med frivillighet som grund
Motion 2021/22:4338 av Per Bolund m.fl. (MP)
Motion till riksdagen 2021/22:4338 av Per Bolund m.fl. MP med anledning av prop. 2021/22:58 Stärkt äganderätt, flexibla skyddsformer och ökade incitament för naturvården i skogen med frivillighet som grund Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen ska återkomma- Inlämnad
- 2021-12-01
- Förslag
- 8
- Utskottsberedning
- 2021/22:MJU18
- Riksdagsbeslut
- (8 yrkanden): 8 avslag
10 förslag för en starkare demokrati
Motion 2021/22:4102 av Camilla Hansén m.fl. (MP)
Motion till riksdagen 2021/22:4102 av Camilla Hansén m.fl. MP 10 förslag för en starkare demokrati Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om sänkt rösträttsålder och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att ge en eller- Inlämnad
- 2021-10-05
- Förslag
- 10
- Utskottsberedning
- 2021/22:JuU23 2021/22:KU26 2021/22:KU29 2021/22:KU30 2021/22:KU33 2021/22:KU35 2021/22:UbU14
- Riksdagsbeslut
- (10 yrkanden): 10 avslag
Utgå från studentens perspektiv för att höja kvaliteten i utbildningen vid lärosätena
Motion 2021/22:4090 av Mats Berglund m.fl. (MP)
Motion till riksdagen 2021/22:4090 av Mats Berglund m.fl. MP Utgå från studentens perspektiv för att höja kvaliteten i utbildningen vid lärosätena Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utgå från studentens perspektiv för att höja kvaliteten i den högre utbildningen- Inlämnad
- 2021-10-05
- Förslag
- 15
- Utskottsberedning
- 2021/22:AU6 2021/22:SfU17 2021/22:UbU12 2021/22:UbU19
- Riksdagsbeslut
- (15 yrkanden): 15 avslag