John Widegren (M)
Tjänstgörande riksdagsledamot
- Parti
- Moderaterna
- Valkrets
- Östergötlands län, plats 252
- Titel
- Bonde/Lantmästare.
- Född år
- 1980
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Aktuella uppdrag
Riksdagsledamot
Ordinarie
Miljö- och jordbruksutskottet
Ledamot
EU-nämnden
Suppleant
Styrelsen för Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond
Personlig suppleant
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2022-09-26 – 2026-09-21
Riksdagsledamot
- Talmansersättare
- 2018-09-24 – 2022-09-26
- Ersättare
- 2017-09-11 – 2017-12-31
Miljö- och jordbruksutskottet
- Ledamot
- 2022-10-04 – 2026-09-21
- Ledamot
- 2019-02-13 – 2022-09-26
Konstitutionsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2020-09-03
- Suppleant
- 2018-10-02 – 2019-02-13
- Extra suppleant
- 2017-09-11 – 2017-12-31
Försvarsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2020-09-03
Utrikesutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2020-09-03
Arbetsmarknadsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Civilutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Finansutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Justitieutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Kulturutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Näringsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Socialförsäkringsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Skatteutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Socialutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Trafikutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
Utbildningsutskottet
- Suppleant
- 2020-03-18 – 2022-09-26
EU-nämnden
- Suppleant
- 2019-02-27 –
Styrelsen för Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond
- Personlig suppleant
- 2022-11-17 –
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 17 (ersättare 170911–171231) och 18– (talmansersättare 180924–220926). Ledamot miljö- och jordbruksutskottet 18–. Extra suppleant konstitutionsutskottet 17 och suppleant 18–19. Suppleant EU-nämnden 19–. Personlig suppleant, Styrelsen för Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond 22–.
Föräldrar
Lantbrukaren Hans Widegren och Lynn Widegren, f. Martinsson.
Utbildning
Gymnasieskola, naturvetenskapligt program, Kungshögaskolan, Mjölby, slutår 99. Grundkurs Lantbruk, Vretaskolan, Linköping 01. Lantmästarprogrammet, Sveriges lantbruksuniversitet, Alnarp 04.
Anställningar
Lantarbetare, Walla säteri, Ödeshög 99–02 och 04–11. Lantbrukare, Walla säteri och Sättra, Ödeshög 11–.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ledamot, Viltförvaltningsdelegationen Östergötland 15–.
Kommunala uppdrag
Kommunfullmäktig, Ödeshög 10–14 och ersättare 06–10. Ledamot, kommunstyrelsen 06–14, ordförande 10–14. Ledamot, teknik-, trafik- och räddningsutskottet 06–10. Gruppledare kommunfullmäktige 08–14.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Ledamot, Hushållningssällskapet Östergötland 17–. Ledamot, Moderaternas förbundsstyrelse Östergötland 10–19.
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Jordbrukspolitik
Betänkande 2023/24:MJU16
Riksdagen sa nej till cirka 120 förslag i motioner om jordbrukspolitik från den allmänna motionstiden 2023 och hänvisar främst till pågående arbete.
Förslagen handlar bland annat om utformningen av den gemensamma jordbrukspolitiken, konkurrensfrågor, produktion av växtbaserade livsmedel och jordbrukets klimatfrågor.
- Behandlade dokument
- 45
- Förslagspunkter
- 18
- Reservationer
- 21
- Anföranden och repliker
- 40, 118 minuter
- Justering
- 2024-05-23
- Bordläggning
- 2024-05-29
- Debatt
- 2024-05-30
- Beslut
- 2024-06-12
Jakt och viltvård
Betänkande 2023/24:MJU14
Riksdagen uppmanar regeringen, genom ett tillkännagivande, att skapa en samlad förvaltning för klövvilt – till exempel älg och kronhjort – som tar hänsyn till ekosystemet. Syftet med en samlad klövviltsförvaltning ska bland annat vara att vårda viltstammarna, minska skador på skogar och grödor samt minimera antalet trafikolyckor med klövvilt.
Riksdagen beslutade också att säga nej till 110 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2023 om jakt och viltvård. Motionerna handlar bland annat om förvaltning av varg och älg, översyn av jaktlagen, åtgärder mot illegal jakt, blyammunition och ersättning för rovdjursavvisande stängsel. Riksdagen anser att arbete redan pågår inom de områden som motionerna tar upp.
- Behandlade dokument
- 64
- Förslagspunkter
- 13
- Reservationer
- 7
- Anföranden och repliker
- 21, 80 minuter
- Justering
- 2024-04-25
- Bordläggning
- 2024-04-29
- Debatt
- 2024-05-02
- Beslut
- 2024-05-15
Skogspolitik
Betänkande 2023/24:MJU7
Riksdagen sa nej till 80 förslag i motioner om skogspolitik från den allmänna motionstiden 2023.
Motionerna handlar bland annat om hållbart brukande av skogen, skogsbrukets roll i bioekonomin och åtgärder för skydd av skog.
Anledningen till att riksdagen sa nej till motionerna är bland annat att arbete redan pågår på området.
- Behandlade dokument
- 18
- Förslagspunkter
- 10
- Reservationer
- 14
- Anföranden och repliker
- 40, 115 minuter
- Justering
- 2024-02-08
- Bordläggning
- 2024-02-14
- Debatt
- 2024-02-15
- Beslut
- 2024-02-28
Utgiftsområde 23 Areella näringar, landsbygd och livsmedel
Betänkande 2023/24:MJU2
Totalt går cirka 24 miljarder ur statens budget för 2024 till utgiftsområde Areella näringar, landsbygd och livsmedel. Riksdagen sa ja till regeringens förslag i budgetpropositionen för 2024 om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.
Mest pengar, drygt 9 miljarder kronor, går till anslaget för gårdsstöd med mera. Det näst största anslaget, 2,8 miljarder kronor, går till den nationella medfinansieringen till den gemensamma jordbrukspolitiken 2023–2027. Andra anslag inom utgiftsområdet är bland annat Sveriges lantbruksuniversitet, åtgärder för landsbygdens miljö och struktur samt forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggande.
Riksdagen sa också ja till regeringens förslag om ekonomiska bemyndiganden. Samtidigt sa riksdagen nej till alternativa budgetförslag i motioner.
Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutar riksdagen om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen den 29 november 2023. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.
- Behandlade dokument
- 7
- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 49, 142 minuter
- Justering
- 2023-12-07
- Bordläggning
- 2023-12-13
- Debatt
- 2023-12-14
- Beslut
- 2023-12-19
Särskild debatt om den afrikanska svinpesten
Riksdagen håller en särskild debatt om den afrikanska svinpesten. Debatten har begärts av Centerpartiet. Från regeringen deltar landsbygdsminister Peter Kullgren KDDen särskilda debatten går att se direkt och i efterhand via webb-tv.- Datum
- 2023-09-28
Frågestund
Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av: Socialminister Jakob Forssmed KD Sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson KD Landsbygdsminister Peter Kullgren KD Minister för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin M Socialminister Jakob Forssmed KD besvarar såväl allmänpolitiska frågor som frågor inom sitt eget ansvarsområde.- Datum
- 2023-09-28
Livsmedelspolitik
Betänkande 2022/23:MJU18
Riksdagen sa nej till samtliga motioner rörande livsmedelspolitiska frågor som inkommit under allmänna motionstiden 2022. Förslagen handlar bland annat om offentlig konsumtion, märkning av livsmedel, livsmedelskontroll, självförsörjning av livsmedel och krisberedskap. Riksdagen hänvisar bland annat till att det pågår arbete inom de områden som motionerna tar upp.
- Behandlade dokument
- 43
- Förslagspunkter
- 17
- Reservationer
- 23
- Anföranden och repliker
- 32, 108 minuter
- Justering
- 2023-06-08
- Bordläggning
- 2023-06-14
- Debatt
- 2023-06-15
- Beslut
- 2023-06-20
Skogspolitik
Betänkande 2022/23:MJU15
Riksdagen sade nej till cirka 120 förslag om skogspolitik, och hänvisar bland annat till arbete som pågår inom området. Motionerna handlar bland annat om hållbart brukande av skogen, skogsbrukets roll i bioekonomin, skyddet för skogar med höga naturvärden, nyckelbiotoper och åtgärder mot granbarkborren. Förslagen har inkommit under den allmänna motionstiden 2022.
- Behandlade dokument
- 21
- Förslagspunkter
- 28
- Reservationer
- 49
- Anföranden och repliker
- 40, 128 minuter
- Justering
- 2023-05-11
- Bordläggning
- 2023-05-23
- Debatt
- 2023-05-24
- Beslut
- 2023-05-24
Jakt och viltvård
Betänkande 2022/23:MJU12
Riksdagen sa nej till cirka 50 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2022.
Bland annat handlar förslagen om det allmänna uppdraget, viltförvaltningsdelegationernas ansvar och sammansättning, stärkt lokalt inflytande i viltförvaltningen, översyn av jaktlagen, åtgärder för en minskad vildsvinsstam, blyammunition och en viltmyndighet.
- Behandlade dokument
- 26
- Förslagspunkter
- 14
- Reservationer
- 19
- Anföranden och repliker
- 39, 108 minuter
- Justering
- 2023-03-23
- Bordläggning
- 2023-03-29
- Debatt
- 2023-03-30
- Beslut
- 2023-04-12
Jordbrukspolitik
Betänkande 2022/23:MJU11
Riksdagen sa nej till de 110 förslag i motioner om jordbrukspolitik som kommit in under den allmänna motionstiden 2022, främst med hänvisning till pågående arbete.
Förslagen handlar bland annat om den gemensamma jordbrukspolitiken, konkurrenskraft, jordbrukets påverkan på miljön och klimatet, biologisk mångfald i odlingslandskapet och forskningsfrågor.
- Behandlade dokument
- 44
- Förslagspunkter
- 35
- Reservationer
- 45
- Anföranden och repliker
- 35, 111 minuter
- Justering
- 2023-03-16
- Bordläggning
- 2023-03-21
- Debatt
- 2023-03-22
- Beslut
- 2023-03-23
Utgiftsområde 23 Areella näringar, landsbygd och livsmedel
Betänkande 2022/23:MJU2
Totalt cirka 19,4 miljarder kronor ur statens budget för 2023 går till utgiftsområdet areella näringar, landsbygd och livsmedel. Riksdagen sa ja till regeringens förslag i budgetpropositionen för 2023 om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.
Mest pengar, drygt 5,6 miljarder kronor, går till gårdsstöd. Drygt 2,1 miljarder kronor går till Sveriges lantbruksuniversitet. 2 miljarder kronor går till nationell medfinansiering till den gemensamma jordbrukspolitiken 2023-2027 och drygt 1,5 miljarder kronor går till utgifter motsvarande EU:s finansiering till den gemensamma jordbrukspolitikens andra pelare 2023-2027.
Riksdagen sa också ja till regeringens förslag om vissa ekonomiska bemyndiganden. Riksdagen sa nej till alternativa budgetförslag i motioner.Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen om den 13 december 2022. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.
- Behandlade dokument
- 7
- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 56, 155 minuter
- Justering
- 2022-12-13
- Bordläggning
- 2022-12-16
- Debatt
- 2022-12-17
- Beslut
- 2022-12-20
Östergötlands skogsägare
Motion 2022/23:444 av John Widegren m.fl. (M)
Motion till riksdagen 2022/23:444 av John Widegren m.fl. M Östergötlands skogsägare Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen behöver stå upp för det östgötska och svenska hållbara skogsbruket och tillkännager detta för regeringen. Motivering Östergötlands och- Inlämnad
- 2022-11-18
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2022/23:MJU15
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Räddande av Östersjön
Motion 2022/23:442 av Susanne Nordström m.fl. (M)
Motion till riksdagen 2022/23:442 av Susanne Nordström m.fl. M Räddande av Östersjön Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att skyndsamt rädda fiskbestånden och det kustnära fisket i Östersjön och tillkännager detta för regeringen. Motivering En levande landsbygd med ett- Inlämnad
- 2022-11-18
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2022/23:MJU14
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Ostlänken
Motion 2022/23:304 av John E Weinerhall m.fl. (M)
Motion till riksdagen 2022/23:304 av John E Weinerhall m.fl. M Ostlänken Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att en analys av byggnationen av Ostlänken bör ske skyndsamt med ambitionen att säkerställa sträckans långsiktiga behov av kraftigt förbättrade gods- och pendlingsflöden- Inlämnad
- 2022-11-17
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2022/23:TU4
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag till förordning om hållbar användning av växtskyddsmedel
Utlåtande 2021/22:MJU33
Riksdagen kritiserar ett förslag på en EU-förordning, det vill säga regler som blir direkt bindande för alla medlemsländer, från EU-kommissionen. Förslaget handlar om hur vi använder bekämpningsmedel. Syftet med förslaget är att minska riskerna med och konsekvenserna av bekämpningsmedel.
Riksdagen har prövat EU-kommissionens förslag enligt den så kallade subsidiaritetsprincipen. Den säger att EU bara ska lagstifta i en fråga om målen för den planerade åtgärden inte kan uppnås lika bra av medlemsländerna själva. Inom ramen för subsidiaritetsprövningen ingår också en proportionalitetsbedömning, alltså att granska om den föreslagna åtgärden går utöver vad som är nödvändigt för att uppnå de eftersträvade målen.
Riksdagen tycker att förordningen som kommissionen har föreslagit är mer detaljerad än vad som är nödvändigt för att nå målen och därmed strider mot proportionalitetsprincipen. Riksdagen menar också att mål för ekologisk produktion redan finns på nationell nivå och att förslaget därför inte är förenligt med subsidiaritetsprincipen.
Mot bakgrund av bland annat detta beslutade riksdagen att rikta invändningar i ett så kallat motiverat yttrande till Europaparlamentet, ministerrådet och EU-kommissionen.
- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 2
- Anföranden och repliker
- 14, 48 minuter
- Justering
- 2022-08-18
- Bordläggning
- 2022-09-05
- Debatt
- 2022-09-21
- Beslut
- 2022-09-21
Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag till förordning om restaurering av natur
Utlåtande 2021/22:MJU32
Riksdagen har prövat ett förslag från EU-kommissionen som gäller en förordning om restaurering, alltså återställande, av naturområden. Det övergripande målet med förslaget är att bidra till en långsiktig och varaktig återhämtning av biologisk mångfald. Förslaget har prövats enligt den så kallade subsidiaritetsprincipen som säger att EU bara ska lagstifta i en fråga om målen för den planerade åtgärden inte kan uppnås lika bra av medlemsländerna själva.
Inom ramen för subsidiaritetsprövningen ingår också en proportionalitetsbedömning, alltså att granska om den föreslagna åtgärden går utöver vad som är nödvändigt för att uppnå de eftersträvade målen.
Riksdagen anser att förslaget medför en reglering av nationellt skogsbruk som inte är förenlig med subsidiaritetsprincipen. Riksdagen menar att nationellt skogsbruk regleras bäst på nationell nivå. Riksdagen tycker också att kommissionens förslag medför en detaljreglering av i jord- och skogsbruk som inte står i proportion till förslagets mål och syfte.
Mot bakgrund av detta beslutade riksdagen att lämna invändningar i ett så kallat motiverat yttrande till Europaparlamentet, ministerrådet och EU-kommissionen.
- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 27, 93 minuter
- Justering
- 2022-08-18
- Bordläggning
- 2022-09-05
- Debatt
- 2022-09-21
- Beslut
- 2022-09-21
Tydligare bestämmelser om ersättning vid avslag på ansökningar om tillstånd till avverkning i fjällnära skog
Betänkande 2021/22:MJU30
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om tydligare ersättningsregler vid avslag på ansökningar om tillstånd till avverkning i fjällnära skog. Förslagen innebär bland annat att
- en ny bestämmelse förs in om att pågående markanvändning på produktiv skogsmark i fjällnära skog ska förutsättas vara skogsbruk
- ersättning kan ges om det försvårar den pågående markanvändningen mycket inom den del av fastigheten som berörs
- det inte är möjligt att få ersättning mer än en gång för samma område eller för samma hänsyn till naturvårdens och kulturmiljövårdens intressen
- uppgifter om avslagsbeslut och utbetalad ersättning ska göras offentlig
- tillstånd till avverkning i fjällnära skog ska gälla i fem år.
Regeringen gör det också tydligt att arbetssätt och verktyg ska utvecklas för att göra det mer attraktivt för skogsägaren att välja formellt skydd som alternativ till tillståndsansökningar.
Lagändringarna börjar gälla den 1 september 2022.
- Behandlade dokument
- 4
- Förslagspunkter
- 7
- Reservationer
- 6
- Anföranden och repliker
- 7, 62 minuter
- Justering
- 2022-06-09
- Bordläggning
- 2022-06-21
- Debatt
- 2022-06-22
- Beslut
- 2022-06-22
med anledning av prop. 2021/22:243 Pausad höjning av reduktionsplikten för bensin och diesel 2023
Motion 2021/22:4750 av Jessica Rosencrantz m.fl. (M)
Motion till riksdagen 2021/22:4750 av Jessica Rosencrantz m.fl. M med anledning av prop. 2021/22:243 Pausad höjning av reduktionsplikten för bensin och diesel 2023 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen skyndsamt ska justera reduktionsplikten i enlighet med- Inlämnad
- 2022-05-20
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2021/22:MJU31
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Naturvård och biologisk mångfald
Betänkande 2021/22:MJU24
Riksdagen vill se förändringar i det svenska artskyddet och uppmanar regeringen i ett tillkännagivande att vidta flera åtgärder:
- Fågeldirektivet och art- och habitatdirektivet bör regleras var för sig så att de strikta bestämmelserna för hotade arter i art- och habitatdirektivet inte tillämpas på alla vilda fåglar.
- Regeringen bör förtydliga att nationella fridlysta arter inte avsevärt ska kunna försvåra skogsbruk.
- Det ska förtydligas att en markägare ska kunna få ersättning vid ett förbud att bruka marken med hänvisning till artskyddet.
- Regeringen bör tydligt reglera att det är staten som ansvarar för att utreda om det finns skyddade arter i ett område, inte skogsägaren.
Tillkännagivandet lades fram som ett utskottsinitiativ från miljö- och jordbruksutskottet, det vill säga att förslaget väcktes i utskottet och inte bygger på ett regeringsförslag eller en riksdagsmotion.
Riksdagen riktade också tre tillkännagivanden till regeringen som bygger på motioner från den allmänna motionstiden 2021. Två av dem handlar om förvaltning av vargstammen:
- Det bör finnas regionala förvaltningsplaner för varg, eftersom vargstammen varierar över landet. Riksdagen anser också att referensvärdet för vargstammen - det vill säga hur många vargar som krävs för att vargstammen ska anses ha gynnsam bevarandestatus - bör vara, mellan 170 och 270 vargar. Dock bör det hållas i det nedre spannet om 170 individer, bland annat med tanke på att vargpopulationen förtätats.
- Regeringen bör undersöka ett samarbete med Norge om förvaltningen av den skandinaviska vargstammen eftersom populationen rör sig i båda länderna.
Det tredje tillkännagivandet handlar om att anlägga och restaurera ålgräsängar för att gynna den biologiska mångfalden i havsvikar och kustnära havsområden.
- Behandlade dokument
- 104
- Förslagspunkter
- 20
- Reservationer
- 27
- Anföranden och repliker
- 24, 112 minuter
- Justering
- 2022-05-05
- Bordläggning
- 2022-05-11
- Debatt
- 2022-05-12
- Beslut
- 2022-05-18
med anledning av prop. 2021/22:210 Tidigt kommunalt ställningstagande till vindkraft
Motion 2021/22:4664 av Jessica Rosencrantz m.fl. (M)
Motion till riksdagen 2021/22:4664 av Jessica Rosencrantz m.fl. M med anledning av prop. 2021/22:210 Tidigt kommunalt ställningstagande till vindkraft Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår propositionen. Motivering I propositionen föreslår regeringen att en kommun på begäran ska ta ställning till om en viss- Inlämnad
- 2022-04-20
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2021/22:MJU28
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 bifall,