Fredrik Ahlstedt (M)

Tjänstgörande riksdagsledamot

Valkrets
Uppsala län, plats 146
Titel
VD.
Född år
1968
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie

Skatteutskottet

Ledamot

Näringsutskottet

Suppleant

EU-nämnden

Suppleant

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2024-08-29 – 2026-09-21

Riksdagsledamot

Statsrådsersättare
2022-10-18 – 2024-08-28

Skatteutskottet

Ledamot
2022-10-27 – 2026-09-21

Näringsutskottet

Suppleant
2022-11-29 – 2026-09-21

EU-nämnden

Suppleant
2024-11-21 –

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot insynsrådet, SCB 23–.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

1:e vice ordförande och ledamot, förbundsstyrelsen, Moderaterna i Uppsala län 89–.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 22– (statsrådsersättare 221018–). Ledamot skatteutskottet 22–. Suppleant näringsutskottet 22–.

Föräldrar

Personalchefen Håkan Ahlstedt och sjuksköterskan Monica Ahlstedt, f. Carlsson.

Utbildning

Gymnasieskola, samhällsvetenskaplig linje, Westerlundska gymnasiet, Enköping, slutår 87. Studier på samhällsvetarprogrammet, Uppsala universitet 92–95. IT-utbildningar med certifieringar under perioden 89–12.

Anställningar

Chefsbefattningar och vd, WM-Data AB 89–12. Kommunalråd, Enköpings kommun 99–02. Kommunalråd, Uppsala kommun 12–22.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Enköpings kommun 91–03. Kommunfullmäktig, Uppsala kommun 06–22. Kommunstyrelsens ordförande, Uppsala, 12–14 och vice ordförande 14–22. Landstingsfullmäktig, Uppsala läns landsting 98–06. Ordförande och styrelseledamot, Upplands lokaltrafik 02–12. Ordförande, Svensk kommunförsäkring AB 12–.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Nya regler om mervärdesskatt för små företag och ändrade regler för vissa tjänster och konstverk

    Nya regler om mervärdesskatt för små företag och ändrade regler för vissa tjänster och konstverk

    Betänkande 2024/25:SkU3

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om ändrade regler för mervärdesskatt, moms. Ändringarna påverkar mindre företag och vissa tjänster samt försäljning av konstverk.

    De nya reglerna innebär bland annat att

    • omsättningsgränsen för när företag undantas från momsplikt höjs till 120 000 kronor
    • företag i andra EU-länder kan använda omsättningsgränsen i Sverige och att företag etablerade i Sverige kan använda omsättningsgränser i andra EU-länder
    • fler företag ska kunna utfärda förenklad faktura
    • vissa virtuella evenemang och aktiviteter ska beskattas i Sverige om köparen finns här
    • skattesatsen 12 procent ska gälla för all försäljning av konstverk, med undantag för försäljning där reglerna om så kallad vinstmarginalbeskattning tillämpas.

    Det är med anledning av ändrade EU-regler om moms som regeringen har föreslagit ändringar i den svenska lagstiftningen. Lagändringarna börjar gälla 1 januari 2025.

    Behandlade dokument
    1
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    6, 12 minuter
    Justering
    2024-09-26
    Bordläggning
    2024-10-15
    Debatt
    2024-10-16
    Beslut
    2024-10-16
  • Länsväg 288 –- ett nationellt intresse

    Motion 2024/25:2537 av Fredrik Ahlstedt (M)

    Motion till riksdagen 2024/25:2537 av Fredrik Ahlstedt M Länsväg 288 ett nationellt intresse Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att slutföra vägprojektet med att bygga mötesfri väg två-plus-ett-väg längs hela länsväg 288 i Trafikverkets planering och tillkännager detta
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2024/25:TU5
  • Det industriella trålfisket i Östersjön

    Motion 2024/25:2038 av Kjell Jansson m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2024/25:2038 av Kjell Jansson m.fl. M Det industriella trålfisket i Östersjön Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheten att utreda förutsättningarna för att stoppa det industriella trålfisket i Östersjön och tillkännager detta för
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    MJU
  • Samhällsbyggnadsutbildningar i Stockholm-Mälardalsregionen

    Motion 2024/25:2580 av Ann-Sofie Lifvenhage m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2024/25:2580 av Ann-Sofie Lifvenhage m.fl. M Samhällsbyggnadsutbildningar i Stockholm-Mälardalsregionen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheterna att förbättra möjligheten till samhällsbyggnadsutbildningar i Stockholm-Mälardalsregionen
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    UbU
  • Uppsalapendeln

    Motion 2024/25:2531 av Fredrik Ahlstedt (M)

    Motion till riksdagen 2024/25:2531 av Fredrik Ahlstedt M Uppsalapendeln Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att ge SJ ägardirektiv om att upprätthålla trafik i egen regi mellan Uppsala och Stockholm, den s.k. Uppsalapendeln, och tillkännager detta för regeringen. Motivering
    Inlämnad
    2024-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2024/25:TU6
  • Stillbild från Debatt om förslag: Redovisning av skatteutgifter 2024

    Redovisning av skatteutgifter 2024

    Betänkande 2023/24:SkU29

    Riksdagen har behandlat regeringens skrivelse om skatteutgifter för 2024.

    Sedan mitten på 1990-talet redovisar regeringen skatteutgifter. Redovisningen sker i en skrivelse till riksdagen. En skatteutgift uppstår om skatteuttaget för en viss grupp eller en viss kategori av skattebetalare är lägre än vad som är det normala. Skatteutgifter kan ses som de effekter på skatteintäkterna som uppstår till följd av särregleringar i skattelagstiftningen och som i många fall innebär en form av stöd till vissa grupper av skattebetalare.

    Syftet med redovisningen är att tydliggöra det statsstöd till företag och hushåll som genom skatteutgifterna finns på statsbudgetens inkomstsida. Redovisningen syftar också till att tydliggöra graden av enhetlighet i skattelagstiftningen. Genom att redovisa skatteutgifter inom de olika utgiftsområdena ges också ett bredare underlag för att kunna prioritera mellan dessa utgiftsområden i statsbudgeten.

    Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    1
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    6, 19 minuter
    Justering
    2024-06-11
    Bordläggning
    2024-06-15
    Debatt
    2024-06-17
    Beslut
    2024-06-18
  • Stillbild från Debatt om förslag: Inkomstskatt

    Inkomstskatt

    Betänkande 2023/24:SkU11

    Riksdagen sa nej till 120 förslag i motioner om inkomstskatt från den allmänna motionstiden 2023.

    Motionerna handlar exempelvis om jobbskatteavdrag, skattereduktion för sjuk- och aktivitetsersättning och rot- och rutavdrag.

    Riksdagen hänvisar bland annat till gällande bestämmelser och pågående arbete.

    Behandlade dokument
    76
    Förslagspunkter
    19
    Reservationer
    34 
    Anföranden och repliker
    28, 107 minuter
    Justering
    2024-05-21
    Bordläggning
    2024-05-29
    Debatt
    2024-05-30
    Beslut
    2024-06-12
  • Stillbild från Debatt om förslag: Höjd spelskatt

    Höjd spelskatt

    Betänkande 2023/24:SkU19

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om att höja punktskatten på spel från 18 till 22 procent av vinsten för varje beskattningsperiod. En beskattningsperiod är en kalendermånad.

    Lagändringen börjar gälla den 1 juli 2024.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    2
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    12, 36 minuter
    Justering
    2024-04-16
    Bordläggning
    2024-04-24
    Debatt
    2024-04-25
    Beslut
    2024-05-02
  • Stillbild från Debatt om förslag: Punktskatt och tull

    Punktskatt och tull

    Betänkande 2023/24:SkU13

    Riksdagen sa nej till cirka 90 förslag om punktskatter och tullfrågor. Motionerna har inkommit under den allmänna motionstiden 2023 och handlar bland annat om skatterna på el, bränsle, fordon, kemikalier, alkohol, tobak och flygresor. Förslagen handlar också om Tullverkets befogenheter och verksamhet.

    Att riksdagen avslog motionerna beror bland annat på pågående arbete och att utskottet redan tagit ställning i vissa frågor.

    Behandlade dokument
    52
    Förslagspunkter
    11
    Reservationer
    22 
    Anföranden och repliker
    24, 78 minuter
    Justering
    2024-04-09
    Bordläggning
    2024-04-16
    Debatt
    2024-04-17
    Beslut
    2024-04-18
  • Stillbild från Debatt om förslag: Företag, kapital och fastighet

    Företag, kapital och fastighet

    Betänkande 2023/24:SkU12

    Riksdagen sa nej till cirka 60 förslag om företag, kapital och fastighet i motioner från den allmänna motionstiden 2023. Riksdagen hänvisar bland annat till att riksdagen redan har tagit ställning i de aktuella frågorna eller att utredningar pågår.

    Behandlade dokument
    38
    Förslagspunkter
    14
    Reservationer
    23 
    Anföranden och repliker
    20, 88 minuter
    Justering
    2024-03-21
    Bordläggning
    2024-04-02
    Debatt
    2024-04-03
    Beslut
    2024-04-03
  • Stillbild från Debatt om förslag: Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag till direktiv om ett gemensamt ramverk för företagsbeskattning i Europa

    Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag till direktiv om ett gemensamt ramverk för företagsbeskattning i Europa

    Utlåtande 2023/24:SkU17

    EU-kommissionen har föreslagit ett direktiv om ett gemensamt ramverk för företagsbeskattning i Europa. Förslaget är avsett att förenkla skatteregler för företag inom unionen.

    Riksdagen har prövat förslaget utifrån den så kallade subsidiaritetsprincipen, det vill säga principen om att beslut om nya EU-lagar tas så nära medborgarna som möjligt. EU ska därför bara vidta åtgärder om det är mer effektivt än om de enskilda länderna agerar på egen hand. Principen värnar medlemsstaternas rätt att ta egna beslut på nationell nivå.

    Riksdagen är på ett övergripande plan positivt till kommissionens ambition att förenkla för företag som bedriver verksamhet över gränserna inom EU men anser att förslaget går utöver vad som är nödvändigt för att uppnå de angivna målen och därför strider mot subsidiaritetsprincipen. Det gäller till exempel förslagen om att företagen ska kunna ha en gemensam kontaktpunkt och kunna vända sig till en enda skatteadministration i unionen och om beräkningen av det gemensamma skatteunderlaget. Riksdagen menar att förslagen inte innebär en sådan förenkling och minskad administration som kommissionen framhåller.

    Mot bakgrund av detta beslutade riksdagen att lämna sina synpunkter i ett så kallat motiverat yttrande till Europaparlamentets, ministerrådets och EU-kommissionens ordförande.

    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    2, 16 minuter
    Justering
    2024-01-25
    Bordläggning
    2024-01-30
    Debatt
    2024-01-31
    Beslut
    2024-01-31
  • Stillbild från Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av: Finansminister Elisabeth Svantesson M Försvarsminister Pål Jonson M Socialminister Jakob Forssmed KD Bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell M Finansminister Elisabeth Svantesson M besvarar såväl allmänpolitiska frågor som frågor inom sitt eget ansvarsområde.
    Datum
    2023-12-14
  • Stillbild från Debatt om förslag: Tilläggsskatt för företag i stora koncerner

    Tilläggsskatt för företag i stora koncerner

    Betänkande 2023/24:SkU6

    Regeringen har föreslagit en ny tilläggsskatt för företag i stora koncerner. Riksdagen sa ja till förslaget, men med en ändring som gäller redovisningsstandard. Regeringens förslag innebär att koncerner som har en årlig intäkt motsvarande minst 750 miljoner euro ska betala en effektiv skatt om minst 15 procent på en särskilt definierad skattebas. Undantag är myndigheter, ideella organisationer och pensionsfonder.

    Syftet med lagändringen är att företag i multinationella och nationella koncerner ska betala en skälig andel skatt oavsett var de är verksamma. Förslaget grundar sig på ett EU-direktiv som ska införas i svensk lagstiftning.

    Lagändringen börjar gälla den 1 januari 2024.

    Behandlade dokument
    4
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    6, 26 minuter
    Justering
    2023-12-07
    Bordläggning
    2023-12-12
    Debatt
    2023-12-13
    Beslut
    2023-12-13
  • med anledning av prop. 2023/24:32 Tilläggsskatt för företag i stora koncerner

    Motion 2023/24:2772 av Per Söderlund m.fl. (SD, M, KD, L)

    Motion till riksdagen 2023/24:2772 av Per Söderlund m.fl. SD, M, KD, L med anledning av prop. 2023/24:32 Tilläggsskatt för företag i stora koncerner Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen antar regeringens förslag till lag om tilläggsskatt med den ändringen att 2 kap. 20 ska ha den lydelse som framgår av motionen. Motivering
    Inlämnad
    2023-11-08
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2023/24:SkU6
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 bifall,
  • Stillbild från Debatt om förslag: Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag till förordning om fastställande av unionens tullkodex och inrättande av Europeiska unionens tullbyrå

    Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag till förordning om fastställande av unionens tullkodex och inrättande av Europeiska unionens tullbyrå

    Utlåtande 2023/24:SkU9

    EU-kommissionen har föreslagit en ny unionstullkodex som bland annat innehåller bestämmelser om en minsta gemensam uppsättning icke-straffrättsliga sanktioner samt bestämmelser om en europeisk tullbyrå.

    Riksdagen har prövat förslaget utifrån den så kallade subsidiaritetsprincipen. Enligt den principen ska beslut i EU fattas så nära medborgarna som det effektivt är möjligt. Principen värnar medlemsstaternas rätt att ta egna beslut på nationell nivå.

    Riksdagen anser att EU-kommissionens förslag strider mot subsidiaritetsprincipen när det gäller regleringen av sanktionsbestämmelser.

    Riksdagen menar att medlemsstaterna själva är bättre lämpade att avgöra hur sanktionssystemet bör utformas med hänsyn till de nationella förutsättningarna. Vidare anser riksdagen att EU-kommissionen inte har visat att det är nödvändigt att införa en gemensam reglering av sanktioner för att uppnå de mål som förslaget eftersträvar.

    Riksdagen påminner om att den redan tidigare framfört kritik mot förslag till nya tullrättsliga överträdelser och sanktioner som EU-kommissionen lagt fram.

    Riksdagen beslutade att lämna sina synpunkter i ett så kallat motiverat yttrande till Europaparlamentet, ministerrådet och EU-kommissionen.

    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    3, 14 minuter
    Justering
    2023-10-19
    Bordläggning
    2023-10-24
    Debatt
    2023-10-25
    Beslut
    2023-10-25
  • Samhällsbyggnadsutbildningar i Stockholms- och Mälardalsregionen

    Motion 2023/24:2221 av Ann-Sofie Lifvenhage m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2023/24:2221 av Ann-Sofie Lifvenhage m.fl. M Samhällsbyggnadsutbildningar i Stockholms- och Mälardalsregionen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att förbättra möjligheten till samhällsbyggnadsutbildningar i Stockholms- och Mälardalsregionen och
    Inlämnad
    2023-10-05
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2023/24:UbU14
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Det industriella trålfisket i Östersjön

    Motion 2023/24:1139 av Kjell Jansson och Fredrik Ahlstedt (båda M)

    Motion till riksdagen 2023/24:1139 av Kjell Jansson och Fredrik Ahlstedt båda M Det industriella trålfisket i Östersjön Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda förutsättningarna för att stoppa det industriella trålfisket i Östersjön och tillkännager detta för regeringen.
    Inlämnad
    2023-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2023/24:MJU10
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Konkurrenskraftiga transporter i Stockholm-Mälardalen

    Motion 2023/24:1115 av Fredrik Ahlstedt och Anna af Sillén (båda M)

    Motion till riksdagen 2023/24:1115 av Fredrik Ahlstedt och Anna af Sillén båda M Konkurrenskraftiga transporter i Stockholm-Mälardalen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att förbättra pendlingen och godstransporterna i Stockholm-Mälarregionen och tillkännager detta för
    Inlämnad
    2023-10-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2023/24:TU18
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen

    Tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen

    Betänkande 2022/23:SkU18

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag till ändringar i inkomstskattelagen. Förslaget innebär en tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen.

    En förutsättning är att laddningen görs vid en laddpunkt eller ett eluttag som arbetsgivaren erbjuder i anslutning till arbetsplatsen. Personbil klass I, lätt lastbil, motorcykel, moped och cykel ska kunna laddas utan att den anställde förmånsbeskattas för elförbrukningen.

    Syftet är att underlätta omställningen till en fossilfri fordonsflotta och gynna arbetsresor med laddbara fordon framför andra, mindre hållbara alternativ.

    Lagändringarna ska börja gälla den 1 juli 2023 och tillämpas på förmåner som ges efter att ändringarna har börjat gälla. Bestämmelserna ska sluta att gälla den 30 juni 2026.

    Behandlade dokument
    1
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    3, 14 minuter
    Justering
    2023-05-23
    Bordläggning
    2023-05-29
    Debatt
    2023-05-30
    Beslut
    2023-05-31
  • Stillbild från Debatt om förslag: Företag, kapital och fastighet

    Företag, kapital och fastighet

    Betänkande 2022/23:SkU12

    Riksdagen riktade en uppmaning, ett så kallat tillkännagivande, till regeringen om att förtydliga lagen om investeringssparkonto. Ett investeringssparkonto är en sparform som schablonbeskattas, vilket betyder att skatten inte baseras på den faktiska avkastningen utan på en årlig skatt som beräknas på värdet av tillgångarna på kontot.

    Riksdagen anser att det idag finns begränsade möjligheter för sparare att föra in aktier som tecknats i samband med en börsintroduktion eller en nyemission direkt på ett investeringssparkonto. Enligt dagens regelverk måste man ha sitt investeringssparkonto hos det emissionsinstitut som hanterar börsintroduktionen för att få in sina aktier direkt. Har man sitt investeringssparkonto hos en annan part måste aktierna gå via en aktiedepå eller värdepapperskonto in på investeringssparkontot. Vid en sådan överföring anses aktierna därmed vara skattemässigt avyttrade, det vill säga sålda och eventuell kapitalvinst måste tas upp och kapitalförlust dras av. Förtydligandet innebär att innehavare av investeringssparkonton ska behandlas lika och därmed kunna delta i fler nyemissioner

    Tillkännagivandet kom i samband med att riksdagen behandlade motioner som inkommit under allmänna motionstiden 2022.

    Riksdagen sa nej till övriga motioner om företag, kapital och fastigheter. Riksdagen anser bland annat att arbete redan pågår inom de områden som motionerna tar upp.

    Behandlade dokument
    33
    Förslagspunkter
    13
    Reservationer
    18 
    Anföranden och repliker
    28, 90 minuter
    Justering
    2023-04-20
    Bordläggning
    2023-05-10
    Debatt
    2023-05-11
    Beslut
    2023-05-24

Filter