Karin Svensson Smith (MP)
Tidigare riksdagsledamot
- Parti
- Miljöpartiet
- Valkrets
- Skåne läns södra
- Titel
- Lärare.
- Född år
- 1956
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2014-09-29 – 2018-09-24
- Ordinarie
- 2005-06-03 – 2010-10-04
- Ordinarie
- 1998-10-05 – 2005-06-02
Trafikutskottet
- Ordförande
- 2014-10-07 – 2018-09-24
- Ledamot
- 2014-10-07 – 2014-10-07
- Ledamot
- 2006-10-10 – 2010-10-04
- Ledamot
- 2005-06-16 – 2006-10-02
- Ledamot
- 2002-10-08 – 2005-06-15
- Ledamot
- 1998-10-13 – 2002-09-30
Miljö- och jordbruksutskottet
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
- Suppleant
- 2002-10-24 – 2005-06-02
- Suppleant
- 1998-10-13 – 2002-09-30
Skatteutskottet
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 98-10 och 14-. Ledamot trafikutskottet 98-10 och ordförande 14-. Suppleant miljö- och jordbruksutskottet 98-05 och 06-10 och skatteutskottet 06-10. Ordförande GLOBE- miljönätverket i Sveriges riksdag 06-09.
Föräldrar
Förvaltaren Ragnar Svensson och receptarien Birgitta Svensson, f. Thomasson.
Utbildning
Gymnasieskola, samhällsvetenskaplig linje, Katedralskolan i Lund, slutår 75. Ämneslärarexamen och fil.kand. 84. Universitetskurser.
Anställningar
Ombudsman, Kommunistisk ungdom 76-78. Beklädnadsarbetare 78-79. Informationssekreterare, vpk 79-80. Högstadielärare, Hästveda 85-90. Gymnasieadjunkt, Nicolaiskolan i Helsingborg 90-98.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ledamot, nationalkommittén för förberedelser inför 1992 års FN-konferens om miljö och utveckling 91-92. Delegat, FN:s konferens om miljö och utveckling i Rio de Janeiro 92. Ledamot, kommunikationskommittén 95-97, miljömålskommittén 98-00, Vinnovas forskningsråd för innovativa transportsystem 02-, referensgrupp till vägtrafikbeskattningsutredningen 02-04 och referensgrupp till godstransportdelegationen 03-04. Ensamutredare, alkolåsutredningen 04-06. Ledamot, effektivare planering av vägar och järnvägar SOU 09-10. Sakkunnig, utredningen om järnvägens organisation 13-15.
Kommunala uppdrag
Ledamot, miljö- och hälsoskyddsnämnden, Lunds kommun 84-93 och miljönämnden 94-96. Ordförande, miljödelegationen, Lunds kommun 95-98. Ledamot, miljönämnden, Malmöhus läns landsting 95-96. 2:e vice ordförande, tekniska nämnden, Lunds kommun 11-14. 2:e vice ordförande, VA Syds ägarnämnd, Lunds kommun 11-14.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Styrelseledamot, vpk Skånes distrikt, ordförande 80-83. Ledamot, Vänsterpartiets programkommission 93-00. Ledamot, Miljöförbundets nationella styrelse 75-78, Folkkampanjen Nej till kärnkrafts nationella ledning 78-80 och Linje 3:s nationella ledning 79-80. Ordförande och förhandlare, Beklädnads 78-79. Valberedare, det nationella Nätverket för kvinnor i transportpolitiken 03-. Ordförande, riksdagens miljönätverk, Global Legislators Organisation for a Balanced Environment (GLOBE) 06-09. Länsstyrelsens miljömålsråd Skåne län 99-02 och 11-14. Stakeholder Klimatforskningsprogrammet LETS - Governing towards low-carbon energy and transport systems for 2050, Lunds Universitet 09-13. Stakeholder Metalund - Centrum för medicin och teknologi för arbetsliv och samhälle Lunds Universitet 10-15. Bolagsstyrelseledamot, Sundbybergs infrastruktur AB 11-14. Ledamot, Advisory board Chalmers styrelseområde transporter 13-14. Ordförande, Resenärsforum 13-15.
Litteratur
Vid vägs ände? - Järnvägarna, klimatet och Europas framtida transportpolitik (03, artikel i antologi). Res jämt - Tankar kring ett jämställt transportsystem (05, artikel i antologi). Alkolås - nyckel till nollvisionen. SOU 2005:72 (05). Vägval vänster (06, artikel i antologi). Öppna möjligheter med alkolås. SOU 2006:72 (06). Pax - Vandring med Dag Hammarskjölds Vägmärken - 20 röster från Lund (07). Den hållbara stadens transporter - Artikel i antologi: Hållbarhetens villkor, Arena förlag 13. Vilka styrmedel är lämpliga för att nå en fossilbränslefri transportsektor? I Transportform 13 - Granskade artiklar VTI:R787. Miljöpartiets vision för tågtrafiken (16).
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Infrastrukturfrågor
Betänkande 2017/18:TU18
Riksdagen har behandlat en skrivelse från regeringen. Den handlar om Riksrevisionens granskning av om regeringen och Trafikverket har tagit hänsyn till EU-målen i planeringen av nationella väg- och järnvägsinvesteringar. Målen handlar bland annat om att det senast 2030 ska finnas utbyggda stomnät inom hela EU. Revisionen bedömer att varken regeringen eller Trafikverket har tagit tillräcklig hänsyn till det i sin planering.
Regeringen instämmer i delar av revisionens bedömning och kommer därför förtydliga hur Sverige ska förhålla sig till målen i nästa infrastrukturproposition till riksdagen. Däremot tycker regeringen att Trafikverket genom nuvarande instruktioner har tillräckliga direktiv för hur det ska arbeta för att uppnå EU-målen.
Riksdagen tycker att de iakttagelser och rekommendationer som Riksrevisionen har lämnat är värdefulla och måste tas med i det fortsatta planeringsarbetet inom transportområdet.
Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet, och sa samtidigt nej till motioner från allmänna motionstiden.
- Behandlade dokument
- 13
- Förslagspunkter
- 6
- Reservationer
- 8
- Anföranden och repliker
- 15, 79 minuter
- Justering
- 2018-06-14
- Bordläggning
- 2018-06-18
- Debatt
- 2018-06-19
- Beslut
- 2018-06-19
Släpbussar
Skriftlig fråga 2017/18:1505 av Karin Svensson Smith (MP)
Fråga 2017/18:1505 Släpbussar av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Tomas Eneroth S Skånetrafiken har genomfört ett försöksprojekt i Kristianstad där en fordonskombination buss med släp för personbefordran trafikerade en stadsbusslinje under 24 månader. Transportstyrelsen följde projektet och hade regeringsuppdrag- Inlämnad
- 2018-06-15
- Besvarare
- Statsrådet Tomas Eneroth (S)
Taxifrågor
Betänkande 2017/18:TU17
Det införs en ny kategori av taxitrafik som inte behöver ha en taxameter. Istället måste taxifordonen vara anslutna till en beställningscentral för taxitrafik och ha en särskild utrustning. Det är beställningscentralen som tar emot och fördelar beställningar av köruppdrag till de chaufförer som är anslutna. Den som beställer taxi betalar alltid ett fast pris och betalningen görs till beställningscentralen och inte direkt i taxin. För att få driva en beställningscentral ska det krävas tillstånd.
I dag måste en taxi ha en taxameterutrustning för att kunna användas i taxitrafik. Taxameterutrustningen ska bland annat beräkna pris, skriva ut kvitto och ge myndigheter uppgifter för kontroll av taxiverksamhet. Transportstyrelsen kan ge ett undantag för dessa krav för högst två år om det finns synnerliga skäl. Det undantaget tas bort i och med införandet av den nya kategorin.
Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Lagändringarna börjar gälla den 1 september 2020 och 1 januari 2021.
- Behandlade dokument
- 9
- Förslagspunkter
- 6
- Reservationer
- 8
- Anföranden och repliker
- 7, 41 minuter
- Justering
- 2018-05-31
- Bordläggning
- 2018-06-11
- Debatt
- 2018-06-12
- Beslut
- 2018-06-13
Sjöfartsfrågor
Betänkande 2017/18:TU16
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om lagändringar inom området sjöfart. Beslutet innebär bland annat att:
- Fartyg ska medföra unionscertifikatet för inlandssjöfart ombord i original.
- Regeringen ska få meddela regler om undantag från mönstringslagen för så kallade isnavigatörer.
- Transportstyrelsen ska få överlåta åt en erkänd sjöfartsskyddsorganisation att utfärda interimistiska, tillfälliga, sjöfartsskyddscertifikat för fartyg.
Lagändringen om unionscertifikat börjar gälla 7 oktober 2018. Övriga ändringar börjar gälla 1 juli 2018.
Riksdagen sa även nej till motioner från allmänna motionstiden 2017 om bland annat svensk sjöfarts konkurrenskraft, inlandssjöfart och kustsjöfart samt vissa miljöfrågor.
- Behandlade dokument
- 29
- Förslagspunkter
- 12
- Reservationer
- 15
- Anföranden och repliker
- 27, 89 minuter
- Justering
- 2018-05-22
- Bordläggning
- 2018-05-28
- Debatt
- 2018-05-29
- Beslut
- 2018-05-31
Väg- och fordonsfrågor
Betänkande 2017/18:TU15
Utvecklingen med självkörande fordon går snabbt framåt. De senaste åren har flera olika myndigheter gjort utredningar inom området och i Göteborg pågår det redan en omfattande försöksverksamhet. Den visar att Sverige ligger i framkant när det gäller teknikutvecklingen.
Riksdagen tycker att regeringen borde göra mer inom området och riktar därför en uppmaning, ett så kallat tillkännagivande, till regeringen om att ta fram en strategi för självkörande fordon.
Förslaget om tillkännagivande kom i samband med att riksdagen behandlade motioner från allmänna motionstiden. Riksdagen sa nej till övriga motioner.
- Behandlade dokument
- 41
- Förslagspunkter
- 14
- Reservationer
- 11
- Anföranden och repliker
- 23, 87 minuter
- Justering
- 2018-05-22
- Bordläggning
- 2018-05-28
- Debatt
- 2018-05-29
- Beslut
- 2018-05-30
Fossiloberoende transporter
Betänkande 2017/18:TU13
Transportsektorn står för ungefär en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. Målet är att utsläppen av växthusgaser från inrikestransporter, förutom flyget, senast 2030 ska vara minst 70 procent lägre än 2010. För att nå dit bör fokus ligga på åtgärder som är samhällsekonomiskt och miljömässigt effektiva, exempelvis genom ta vara på möjligheterna med ny teknik och en ökad andel förnybara bränslen. Det anser riksdagen som riktar en uppmaning, ett tillkännagivande, till regeringen om detta.
Riksdagen sa nej till övriga motioner från allmänna motionstiden om fossiloberoende transporter .
- Behandlade dokument
- 29
- Förslagspunkter
- 11
- Reservationer
- 18
- Anföranden och repliker
- 28, 122 minuter
- Justering
- 2018-04-26
- Bordläggning
- 2018-04-27
- Debatt
- 2018-05-02
- Beslut
- 2018-05-02
Trafiksäkerhet
Betänkande 2017/18:TU11
Riksdagen sa nej till 140 förslag i motioner om trafiksäkerhet. Anledningen till det är bland annat att arbete redan pågår i flera av frågorna som motionerna handlar om.
Motionerna handlar bland annat om trafiksäkerhetsarbetet, insatser mot alkohol vid bilkörning, vinterdäck, hastighetsbegränsningar, förarutbildning, hälsofrågor och sommartid.
- Behandlade dokument
- 95
- Förslagspunkter
- 19
- Reservationer
- 25
- Anföranden och repliker
- 21, 106 minuter
- Justering
- 2018-03-15
- Bordläggning
- 2018-03-27
- Debatt
- 2018-03-28
- Beslut
- 2018-03-28
Förbudet mot handhållen kommunikationsutrustning
Skriftlig fråga 2017/18:1062 av Karin Svensson Smith (MP)
Fråga 2017/18:1062 Förbudet mot handhållen kommunikationsutrustning av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Tomas Eneroth S Den 1 februari blev det olagligt för bussförare i kollektivtrafiken att använda bussens kommunikationsutrustning under färd. För att inte bryta mot reglerna måste bussförarna köra in till kanten- Inlämnad
- 2018-03-20
- Besvarare
- Statsrådet Tomas Eneroth (S)
Järnvägs- och kollektivtrafikfrågor
Betänkande 2017/18:TU6
Riskdagen sa nej till motionsförslag om bland annat järnvägsmarknaden, det EU-gemensamma signalsystemet ERTMS och olika kollektivtrafikfrågor. Att riksdagen sa nej till förslagen beror främst på grund av att arbete redan gjorts på området och att beredningsarbete i andra fall pågår.
- Behandlade dokument
- 28
- Förslagspunkter
- 20
- Reservationer
- 30
- Anföranden och repliker
- 24, 107 minuter
- Justering
- 2018-02-15
- Bordläggning
- 2018-02-27
- Debatt
- 2018-02-28
- Beslut
- 2018-02-28
Biogas
Interpellation 2017/18:235 av Karin Svensson Smith (MP)
Interpellation 2017/18:235 Biogas av Karin Svensson Smith MP till Statsrådet Ibrahim Baylan S Sveriges åtagande inför klimatavtalet i Paris var att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Eftersom ungefär tre fjärdedelar av oljeimporten till Sverige används inom transportsektorn måste denna stå i centrum- Inlämnad
- 2017-11-28
- Besvarare
- Statsrådet Ibrahim Baylan (S)
Framtiden för svensk biogas
Interpellation 2017/18:221 av Gunilla Nordgren (M)
Interpellation 2017/18:221 Framtiden för svensk biogas av Gunilla Nordgren M till Statsrådet Ibrahim Baylan S I dag ökar importen av biogas till Sverige. Den största anledningen till detta är att Sverige går i otakt med många länder inom EU när det gäller stöd till biogasen. Detta innebär bland annat att importerad biogas- Inlämnad
- 2017-11-23
- Besvarare
- Statsrådet Ibrahim Baylan (S)
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Betänkande 2017/18:TU1
56,4 miljarder ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet kommunikationer. Mest pengar går till utveckling av statens transportinfrastruktur, 25,5 miljarder kronor. 21,3 miljarder går till vidmakthållande av statens transportinfrastruktur och transportstyrelsen får drygt två miljarder kronor. Trafikutskottet föreslår att riksdagen säger ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.
Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Därefter bestämmer riksdagen hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde.
Trafikutskottet föreslår att riksdagen ska rikta två tillkännagivanden, det vill säga uppmaningar, till regeringen. Regeringen uppmanas att dels värna om de regionala flygplatserna, dels stärka flygets konkurrenskraft i den nationella flygstrategin. Trafikutskottet har uppmanat till dessa tillkännagivanden tidigare. Utskottet anser dock att de åtgärder som regeringen planerar inte är tillräckliga och upprepar därför sina uppmaningar.
Trafikutskottet föreslår också att riksdagen lägger regeringens skrivelse om Riksrevisionens rapport om Trafikverkets underhåll av vägar till handlingarna, det vill säga avslutar ärendet.
- Behandlade dokument
- 13
- Förslagspunkter
- 6
- Reservationer
- 5
- Anföranden och repliker
- 54, 198 minuter
- Justering
- 2017-11-30
- Bordläggning
- 2017-12-07
- Debatt
- 2017-12-08
- Beslut
- 2017-12-12
Nollvision för tågtrassel
Motion 2017/18:3057 av Karin Svensson Smith (MP)
Motion till riksdagen 2017/18:3057 av Karin Svensson Smith MP Nollvision för tågtrassel Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen ska återkomma med ett förslag till nollvision för tågtrassel och tillkännager detta för regeringen. Motivering Sverige ska bli ett- Inlämnad
- 2017-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2017/18:TU6
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Pråmar kan avlasta vägnätet från vägtransporter
Motion 2017/18:2749 av Karin Svensson Smith (MP)
Motion till riksdagen 2017/18:2749 av Karin Svensson Smith MP Pråmar kan avlasta vägnätet från vägtransporter Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om differentierade farledsavgifter som premierar investeringar och drift som bidrar till minskad klimatpåverkan och tillkännager- Inlämnad
- 2017-10-04
- Förslag
- 4
- Utskottsberedning
- 2017/18:TU16
- Riksdagsbeslut
- (4 yrkanden): 4 avslag
Taxi – en form av bildelning
Motion 2017/18:2748 av Karin Svensson Smith (MP)
Motion till riksdagen 2017/18:2748 av Karin Svensson Smith MP Taxi en form av bildelning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om anropsstyrd kollektivtrafik med taxi och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att ändra- Inlämnad
- 2017-10-04
- Förslag
- 3
- Utskottsberedning
- 2017/18:SkU10 2017/18:TU6
- Riksdagsbeslut
- (3 yrkanden): 3 avslag
Permanent världsutställning för fossilfritt transportsystem
Motion 2017/18:2747 av Karin Svensson Smith (MP)
Motion till riksdagen 2017/18:2747 av Karin Svensson Smith MP Permanent världsutställning för fossilfritt transportsystem Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att göra Sverige till en permanent världsutställning för ett fossilfritt transportsystem och tillkännager detta- Inlämnad
- 2017-10-04
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2017/18:TU13
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Åtgärder för att nå nollvisionen i trafiken
Motion 2017/18:2746 av Karin Svensson Smith (MP)
Motion till riksdagen 2017/18:2746 av Karin Svensson Smith MP Åtgärder för att nå nollvisionen i trafiken Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om sänkta hastighetsgränser för körkortsåterkallelse och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs- Inlämnad
- 2017-10-04
- Förslag
- 11
- Utskottsberedning
- 2017/18:CU17 2017/18:JuU1 2017/18:JuU13 2017/18:TU11
- Riksdagsbeslut
- (11 yrkanden): 11 avslag
Jämställ cykelväg och bilväg
Motion 2017/18:2652 av Karin Svensson Smith m.fl. (MP)
Motion till riksdagen 2017/18:2652 av Karin Svensson Smith m.fl. MP Jämställ cykelväg och bilväg Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen ska återkomma med ett lagändringsförslag som får följden att expropriationsmöjligheten för att anlägga och utveckla nationella- Inlämnad
- 2017-10-04
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2017/18:TU5
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Effektivisera polisens trafikövervakning
Motion 2017/18:2651 av Karin Svensson Smith och Lorentz Tovatt (båda MP)
Motion till riksdagen 2017/18:2651 av Karin Svensson Smith och Lorentz Tovatt båda MP Effektivisera polisens trafikövervakning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att Sverige bör införa ägaransvar vid hastighetsöverträdelser samt brott mot miljözonsbestämmelser och dubbdäcksförbud- Inlämnad
- 2017-10-04
- Förslag
- 4
- Utskottsberedning
- 2017/18:TU11
- Riksdagsbeslut
- (4 yrkanden): 4 avslag
Öresund bör bli ett marint reservat
Motion 2017/18:2110 av Karin Svensson Smith (MP)
Motion till riksdagen 2017/18:2110 av Karin Svensson Smith MP Öresund bör bli ett marint reservat Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att Öresund bör bli ett marint reservat och tillkännager detta för regeringen. Motivering Öresund omges av Nordens mest tätbefolkade- Inlämnad
- 2017-10-03
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2017/18:MJU9
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag