Göran Magnusson (S)
Tidigare riksdagsledamot
- Parti
- Socialdemokraterna
- Valkrets
- Västmanlands län
- Titel
- f.d. kommunalråd
- Född år
- 1939
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 1985-09-30 – 2006-10-02
Riksdagsledamot
- Ersättare
- 1984-10-02 – 1985-09-29
- Ersättare
- 1982-10-20 – 1982-11-21
Konstitutionsutskottet
- Vice ordförande
- 2002-10-08 – 2006-10-02
- Förste vice ordförande
- 1998-10-13 – 2002-09-30
- Vice ordförande
- 1998-10-13 – 2002-09-29
Justitieutskottet
- Ledamot
- 1994-10-10 – 1998-10-04
- Ledamot
- 1991-09-29 – 1994-10-01
- Ledamot
- 1988-10-02 – 1991-09-29
- Ledamot
- 1986-10-06 – 1988-10-01
- Suppleant
- 1985-09-29 – 1986-10-06
- Suppleant
- 1984-10-01 – 1985-09-29
Näringsutskottet
- Suppleant
- 1991-09-29 – 1994-10-01
- Suppleant
- 1988-10-02 – 1991-09-29
- Suppleant
- 1985-09-29 – 1988-10-01
Finansutskottet
- Suppleant
- 1994-10-10 – 1998-10-04
Sammansatta konstitutions- och utrikesutskottet
- Andre vice ordförande
- 2003-02-18 – 2003-11-20
- Vice ordförande
- 2002-04-18 – 2002-06-04
- Vice ordförande
- 2001-10-16 – 2001-12-06
- Deputerad
- 2001-03-27 – 2001-04-26
EU-nämnden
- Ledamot
- 2000-10-09 – 2002-10-08
- Suppleant
- 1998-10-13 – 2000-10-08
- Suppleant
- 1995-01-01 – 1998-10-05
Europarådets svenska delegation
- Ordförande
- 2003-01-01 – 2006-10-02
- Suppleant
- 1998-12-02 – 2002-12-31
- Ledamot
- 1994-10-17 – 1998-12-01
Riksdagsstyrelsen
- Ledamot
- 2001-03-22 – 2006-10-02
- Suppleant
- 2000-07-01 – 2001-03-21
Krigsdelegationen
- Ledamot
- 2002-10-15 – 2006-10-02
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Ers 1984. Rdl 1985- Suppleant i Utrikesutskottet 82/83, Försvarsutskottet 82/83, Justitieutskottet 84/85-85/86, Näringsutskottet 85/86-93/94 och Finansutskottet 94/95-. Ledamot av Justitieutskottet 86/87-. Suppleant i Riksdagens revisorer 94/95-, EU-nämnden 94/95-. Ledamot av Europarådets svenska delegation 94/95-.
Bostadsort
Köping
Utbildning
Realexamen. Folkhögskola. Journalist vid tidningen Folket 60-62. Redaktör för Unga Tankar 63-65. Organisationssekreterare för Sveriges Godtemplares Ungdomsförbund 65-67. Ombudsman för Västmanlands läns SAP-distrikt 67 och HSB i Södra Västmanland 67-72. Kommunalråd i Köping 73-85.
Uppdrag inom förenings- och näringsliv
Led av styrelsen för HSB i Södra Västmanland 80-- och Köping--Arboga sparbank. -- Led av styrelsen för Ungdomens nykterhetsförbund, ordf 70--71, IOGT-NTO 70--73 och 85-- samt Nykterhetsrörelsens landsförbund, ordf 87--91. Led av fördelningsnämnden för statsbidrag till vissa nykterhetsorganisationer, ordf. -- Led av styrelsen för Köpings arbetarekommun, ordf 67--77, vice ordf 77--87, och Västmanlands läns SAP-distrikt.
Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.
Ledamot av Länsskolnämnden i Västmanlands län, ordförande 83-87, Alkohol- och narkotikapolitiska rådet 88-92, Samlingslokaldelegation 88-97 samt Offentliga sektorns särskilda nämnd (SHA-nämnden) 99-, ordförande 99-. Ledamot av styrelsen för Domstolsverket 89-94, Kriminalvårdsstyrelsen 94-95, Rikspolisstyrelsen 97-98, Polisstyrelsen i Västmanlands län 99-, ordförande 99-. - Ledamot av bostadssociala delegationen 75-79, domstolsutredningen 89-92, straffsystemkommittén 92-, barnpornografiutredningen 95-97, 1995 års domstolskommitté 95-, kommittén om översyn av polisväsendets ledningsorganisation 97-, kommittén om straffansvar för organiserad brottslighet m.m. 98-00, 1998 års sexualbrottskommitté 98 och 1999 års författningsutredning 99-02.
Kommunala uppdrag
Led av Köpings stadsfullmäktige 67--70. Led av drätselkammaren 68--70. Led av ungdomsstyrelsen 67--70, vice ordf 67--70. -- Led av Köpings kommunfullmäktige 71--. Led av kommunstyrelsen 71--85, vice ordf 73--82, ordf 83--85, samt dess AU 71--85, vice ordf 73--83. Led av valberedningen 71--73, centrala byggnadskommittén 71--82, vice ordf 74--82, fritidsnämnden 71--73, skolstyrelsen, ordf 73--82, sociala centralnämnden, ordf 73--82, kulturnämnden och dess AU 74--76, hamnstyrelsen 74--76, interkommunala kommittén 74--85 och dess AU 83--85 samt byggnadsnämnden 83--85. Led av styrelsen för HSB:s bostadsrättsföreningar 77--80, Kungsörs Grus AB 83--, Mälarterminalen AB, ordf 84--, Holotech 85--90 och KD-teknik 85--.
Litteratur
EG och alkoholen (1989, tills med andra).
Föräldrar
Kärnmakaren Karl Einar Magnusson och Anna Kristina (Anna-Stina) Stridh
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Vissa skattefrågor rörande statsråden
Betänkande 2005/06:SkU38
De ekonomiska villkoren för statsråden i regeringen ändras på liknande sätt som för riksdagens ledamöter enligt ett annat förslag (se 2005/06:KU33). Skattereglerna ändras så att uppdraget som statsråd ska berättiga till avdrag för ökade levnadskostnader enligt reglerna om tillfälligt arbete. Förmån av resa med statsrådsbil ska inte tas upp till beskattning. De nya reglerna ska börja gälla den 1 augusti 2006.- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 8, 26 minuter
- Beredning
- 2006-05-18
- Justering
- 2006-06-02
- Debatt
- 2006-06-15
- Beslut
- 2006-06-15
Riksdagen i en ny tid
Betänkande 2005/06:KU21
Riksdagens organisation och arbetsformer ändras. Ändringarna gäller bland annat riksdagens arbete med EU-frågor. Riksdagen ska hantera vissa strategiska EU-dokument på ett nytt sätt, och utskotten får en starkare roll i riksdagens arbete med EU-frågorna. Ett nytt civilutskott ersätter lag- och bostadsutskotten. Ledamöternas rätt lämna in motioner med anledning av skrivelser begränsas. Utskotten får en möjlighet att låta ärenden som inte hinns med falla. Det blir möjligt att hålla sammanträden i utskotten samtidigt med att debatter kammaren pågår. Indelningen av statsbudgetens utgiftsområden ändras. De förslag som gäller EU-frågor kräver ändringar i riksdagsordningen vilket innebär att ett nytt riksdagsbeslut måste tas efter riksdagsvalet 2006 för att ändringarna ska kunna träda i kraft den 1 januari 2007, som det är tänkt. Övriga förslag ska börja gälla den 1 oktober 2006.- Behandlade dokument
- 60
- Förslagspunkter
- 22
- Reservationer
- 8
- Anföranden och repliker
- 60, 189 minuter
- Beredning
- 2006-03-21
- Justering
- 2006-05-18
- Debatt
- 2006-06-01
- Beslut
- 2006-06-01
Regeringens krisberedskap och krishantering i samband med flodvågskatastrofen 2004
Betänkande 2005/06:KU8
Konstitutionsutskottet (KU) har granskat regeringens krisberedskap och krishantering i samband med flodvågskatastrofen. Katastrofen ställde på ett allvarligt sätt den svenska statsorganisationens handlingsförmåga på prov. Granskningen handlar i första hand om att kontrollera om regeringen har levt upp till de krav som är berättigade att ställa på regeringsmakten enligt grundlagen. KU konstaterar att flera brister har förekommit och att statsminister Göran Persson, utrikesminister Laila Freivalds, försvarsminister Leni Björklund, vård- och äldreomsorgsminister Ylva Johansson, biståndsminister Carin Jämtin och finansminister Pär Nuder är ansvariga för dessa brister.
- Anföranden och repliker
- 11, 101 minuter
- Beredning
- 2005-09-08
- Justering
- 2006-03-30
- Debatt
- 2006-04-07
- Beslut
- 2006-04-07
Säkerhetsskydd m.m.
Betänkande 2005/06:KU16
Dagens detaljerade lagregler om säkerhetsskyddet i riksdagen ersätts av grundläggande bestämmelser. Riksdagens myndigheter ska i stället besluta om detaljerna. Den nu gällande lagen om säkerhetsskyddet i riksdagen innehåller en mängd detaljbestämmelser om vad som ska göras för att skydda riksdagens verksamhet. Riksdagsstyrelsen föreslår att regelverket ska ändras för att bli mer flexibelt och modernt. Riksdagen sade ja till riksdagsstyrelsens förslag med några små ändringar. Den nya lagen börjar gälla den 1 juli 2006. Riksdagen sade också ja till riksdagsstyrelsens förslag om ändringar i lagen om om säkerhetskontroll i riksdagens lokaler. Ändringarna innebär i huvudsak att möjligheten att besluta om säkerhetskontroll utvidgas till att gälla anställda om det finns särskilda skäl för det.- Behandlade dokument
- 4
- Förslagspunkter
- 4
- Anföranden och repliker
- 4, 125 minuter
- Beredning
- 2005-12-13
- Justering
- 2006-01-31
- Debatt
- 2006-02-16
- Beslut
- 2006-02-16
Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning
Betänkande 2005/06:KU10
Riksdagen beslutade om konstitutionsutskottets (KU) granskning av regeringens och ministrarnas arbete. KU har granskat Regeringskansliets utveckling, en fråga om samarbetet mellan Sverige och Sydafrika, medel ur Allmänna arvsfonden, dokumentation och aktbildning när det gäller regeringens styrning av de statliga bolagen, arbetet för att få fram enklare och klarare statliga regler samt hur regeringen har utövat sin så kallade utnämningsmakt när man utnämnt myndighetschefer. Riksdagen röstade för en reservation av Moderaterna, Folkpartiet, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet om utnämningsmakten. Partierna menar att överrepresentationen av utnämnda myndighetschefer med bakgrund inom regeringspartiet är så stor att den kan väcka misstanke om att inte enbart sakliga grunder vägs in vid utnämningen. Partierna vill därför att rutinerna inom Regeringskansliet ändras. Detta för att skapa bättre förutsättningar för att i efterhand kunna granska vad som har legat till grund för olika utnämningar. Majoriteten i KU, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet, konstaterar att regeringen bara får ta hänsyn till sakliga grunder när man tillsätter statliga tjänster. Exempel på sakliga grunder är förtjänst och skicklighet. Att en person har politisk bakgrund ska inte diskvalificera honom eller henne från att utnämnas till statlig tjänst. I vissa fall kan politisk erfarenhet till och med vara särskilt värdefull för ledningen av en offentlig organisation. Majoriteten i KU bedömer att granskningen inte ger underlag för någon annan bedömning än att regeringen har utövat utnämningsmakten i enlighet med grundlagens bestämmelser.- Anföranden och repliker
- 37, 93 minuter
- Beredning
- 2005-09-15
- Justering
- 2005-12-01
- Debatt
- 2006-01-19
- Beslut
- 2006-01-19
Förändrad länsindelning m.m.
Betänkande 2005/06:KU12
Heby kommun förs den 1 januari 2007 över från Västmanlands län till Uppsala län. Frågan om att föra över Heby kommun till Uppsala län har diskuterats under lång tid. Kommunen genomförde en folkomröstning 1998, och en majoritet av de som röstade ville tillhöra Uppsala län.- Behandlade dokument
- 6
- Förslagspunkter
- 3
- Anföranden och repliker
- 23, 71 minuter
- Beredning
- 2005-11-08
- Justering
- 2005-11-24
- Debatt
- 2005-11-30
- Beslut
- 2005-11-30
Avgiftssystemet i kollektivtrafiken
Motion 2005/06:T532 av Margareta Israelsson m.fl. (s)
Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om avgiftssystemet i kollektivtrafiken. Motivering Östra Mellansverige är en sammanhållen region med stark tillväxt. En tredjedel av Sveriges befolkning bor här, ca 3 miljoner. Här finns 25 högskolor med cirka 100 000- Inlämnad
- 2005-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2005/06:TU5
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Tågsträckan Tomteboda–Kallhäll
Motion 2005/06:T531 av Mariann Ytterberg m.fl. (s)
Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om fortsatt planering av tågsträckan TomtebodaKallhäll. Motivering Banverket har alldeles nyligen gjort en förstudie som gäller Mälarbanan och sträckan TomtebodaKallhäll. Av förstudien framgår att det, på Mälarbanan- Inlämnad
- 2005-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2005/06:TU1
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Tre vägobjekt i Västmanland
Motion 2005/06:T530 av Paavo Vallius m.fl. (s)
Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om vikten av byggstarter för tre vägobjekt i Västmanland. Motivering I den nationella vägplan som regeringen fastställde 2004-02-19 prioriterade regeringen upp samtliga nedanstående tre vägprojekt genom Västmanlands- Inlämnad
- 2005-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2005/06:TU1
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Uven-trafiken
Motion 2005/06:T529 av Pia Nilsson m.fl. (s)
Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om vikten av ett långsiktigt hållbart avtal mellan regionen och Rikstrafiken. Motivering Järnvägstrafiken mellan Uppsala och Norrköping, via Heby, Sala, Västerås, Eskilstuna, Flen och Katrineholm, benämns Uven. Den fysiska- Inlämnad
- 2005-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2005/06:TU5
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Ny sluss i Södertälje
Motion 2005/06:T528 av Göran Magnusson m.fl. (s)
Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om betydelsen av större slusskapacitet i Södertälje. Motivering Sjötransporterna längs våra kuster har ökat med 20 och antalet containrar har tredubblats. Genom den 80 år gamla slussen i Södertälje kanal passerar årligen- Inlämnad
- 2005-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2005/06:TU5
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Införselkvoter
Motion 2005/06:Sk481 av Göran Magnusson och Barbro Hietala Nordlund (s)
Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om att i EU kraftfullt verka för sänkta införselnivåer för alkoholdrycker. Motivering I samband med EES-avtalet år 1993 avvecklades flera svenska monopol vars uppgift var att begränsa det privata vinstintresset i alkoholhanteringen.- Inlämnad
- 2005-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2005/06:SkU22
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Rättssäkerhet i samband med FN-sanktioner
Motion 2005/06:U318 av Göran Magnusson (s)
Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om vikten av att Sverige i FN arbetar för rättssäkerhet i samband med sanktioner mot enskilda. Motivering Effektiv terroristbekämpning är i allas intresse. Demokrati och mänskliga rättigheter är två sidor av samma mynt,- Inlämnad
- 2005-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2005/06:UU9
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Utbildning för kriminalvårdare och skötare inom rättspsykiatrin i Sala
Motion 2005/06:Ju511 av Pia Nilsson m.fl. (s)
Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om samordnad utbildning för kriminalvårdare och skötare inom rättspsykiatrin i Sala. Motivering Under 2006 kommer ett nytt fängelse att öppna i Sala. Samma år kommer landstinget i Västmanland att bygga en ny rättspsykiatrisk- Inlämnad
- 2005-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2005/06:JuU33
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Kvalitetsregister inom sjukvården
Motion 2005/06:So393 av Göran Magnusson (s)
Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om att de kvalitetsregister som finns inom sjukvården bör göras tillgängliga både för sjukvårdshuvudmännen och allmänheten. Motivering En viktig del i den svenska sjukvårdens utveckling är att skapa en öppen och tillgänglig- Inlämnad
- 2005-10-05
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2005/06:SoU17
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Koncessionsavgift på televisionens område m.m.
Betänkande 2004/05:KU16
Reglerna om koncessionsavgift på tv- och radioområdet ändras. Det innebär att skyldigheten att betala koncessionsavgift för det programföretag som har ensamrätten att med analog sändningsteknik sända tv-program med reklam gäller oavsett om tillståndet gäller hela landet eller inte. Bakgrunden är att konkurrenssituationen på tv-marknaden motiverar en fortsatt avgiftsskyldighet. Lagen om TV-avgift ändras så att avgiftsplikt ska gälla även för tv-mottagare som genom sin konstruktion inte kan ta emot markbundna sändningar.- Behandlade dokument
- 7
- Förslagspunkter
- 5
- Reservationer
- 5
- Anföranden och repliker
- 22, 1 minuter
- Beredning
- 2005-05-26
- Justering
- 2005-06-07
- Debatt
- 2005-06-14
- Beslut
- 2005-06-15
Författningsfrågor
Betänkande 2004/05:KU23
Riksdagen sade nej till motioner från allmänna motionstiden 2004 om rikets styrelse. Motionerna handlar om Grundlagsutredningens uppdrag, statsråds bakgrund och efterföljande verksamhet, flerkammarsystem, valperiodens längd och en förtroendekommission för politiken.- Behandlade dokument
- 14
- Förslagspunkter
- 7
- Reservationer
- 7
- Anföranden och repliker
- 31, 81 minuter
- Beredning
- 2005-01-18
- Justering
- 2005-02-08
- Debatt
- 2005-03-09
- Beslut
- 2005-03-09
Utgiftsområde 1 Rikets styrelse
Betänkande 2004/05:KU1
Riksdagen sa ja till förslagen i budgetpropositionen om utgiftsområdet Rikets styrelse. Regeringen och riksdagsstyrelsen lämnade där förslag om anslag för 2005 till bland annat Regeringskansliet, riksdagens ledamöter och partier, riksdagsförvaltningen, hovet och presstödet.- Behandlade dokument
- 21
- Förslagspunkter
- 19
- Reservationer
- 8
- Anföranden och repliker
- 39, 86 minuter
- Beredning
- 2004-10-12
- Justering
- 2004-11-16
- Debatt
- 2004-12-01
- Beslut
- 2004-12-01
Kommittéväsendet
Betänkande 2004/05:KU3
Riksrevisionens styrelse har lämnat förslag till riksdagen om det så kallade kommittéväsendet, det vill säga de utredningar som regeringen tillsätter. Styrelsen föreslår att riksdagen ger regeringen i uppdrag att återkomma till riksdagen med en redovisning av de åtgärder som vidtagits med anledning av Riksrevisionens granskning av kommittéväsendet. Regeringen arbetar nu med att förbättra kvaliteten i kommitéväsendet. Riksdagen förutsätter att regeringen kommer att ge riksdagen information om resultatet av det arbetet. Riksdagen sade därför nej till förslaget från Riksrevisionens styrelse.- Behandlade dokument
- 3
- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 9, 1 minuter
- Beredning
- 2004-10-12
- Justering
- 2004-10-28
- Debatt
- 2004-11-10
- Beslut
- 2004-11-10