Sök
413 träffar, Sökord: KU10, sorterat efter relevans
- Dokument & lagar
Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning
Betänkande 2023/24:KU10
… Det finns mycket intressant i höstens granskning, och jag hänvisar alla till att läsa granskningsbetänkande KU10 för en mer komplett genomgång. Betänkandet finns att ta del av på nätet. I detta anförandet kommer jag dock att hålla mig till tre av de nio granskade ärendena. Utskottet har under hösten granskat svarstiderna för interpellationer och skriftliga frågor. …- Anföranden och repliker
- 10, 70 minuter
- Justering
- 2023-12-19
- Bordläggning
- 2024-01-16
- Debatt
- 2024-01-17
- Dokument & lagar
Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning
Betänkande 2022/23:KU10
… Det finns mycket i höstens granskning som är intressant och läsvärt, men jag hänvisar alla till att läsa granskningsbetänkande KU10, som finns att ta del av på nätet. Herr talman! I årets höstgranskning är vi, som redan framhållits, eniga. Det är egentligen inte ett betänkande utan en redovisning för kammaren av granskningen. Höstgranskningen är sådan till sin karaktär att den fokuserar ganska mycket på organisatoriska frågor och lite mindre på politiska frågor. …- Anföranden och repliker
- 9, 45 minuter
- Justering
- 2022-12-15
- Bordläggning
- 2023-01-24
- Debatt
- 2023-01-25
- Dokument & lagar
Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning
Betänkande 2021/22:KU10
… Herr talman! Detta får vara ett litet axplock. Herr talman! I dag har vi konstitutionsutskottets betänkande KU10 Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning på bordet. Utskottet har granskat vissa förvaltningsärenden, så kallade gruvärenden. Det är dem jag börjar med. Dessa ärenden handläggs inom Näringsdepartementet. …- Anföranden och repliker
- 7, 47 minuter
- Justering
- 2021-12-14
- Bordläggning
- 2022-01-18
- Debatt
- 2022-01-19
- Dokument & lagar
Granskningsbetänkande hösten 2020
Betänkande 2020/21:KU10
… I år har det blivit så att utskottet har fått arbeta parallellt med dessa två granskningar. Det gör att vi i det här betänkandet, KU10, presenterar resultatet av hela årets granskningsarbete. År 2020 års granskning bygger på 30 anmälningar, vilket får anses vara normalt men i den högre delen av normalspannet. De senaste 20 åren har antalet anmälningar varierat från knappt 20 till ungefär 40. …- Anföranden och repliker
- 29, 90 minuter
- Justering
- 2020-11-26
- Bordläggning
- 2020-12-04
- Debatt
- 2020-12-07
- Dokument & lagar
Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning
Betänkande 2024/25:KU10
- Beredning
- 2024-12-05
- Justering
- 2024-12-12
- Dokument & lagar
Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning
Betänkande 2019/20:KU10
… Konstitutionsutskottet anmäler härmed för riksdagen resultatet av den granskning som redovisas i detta betänkande enligt 13 kap. 2 § regeringsformen. (Applåder) Fru talman! I dag debatterar vi KU:s så kallade höstgranskning, KU10. Den innehåller flera olika delar. Vissa kontroller är återkommande, andra sker med intervall och vissa sker med anledning av något särskilt som har inträffat. Våra iakttagelser är i mycket också råd och riktlinjer inför framtiden. …- Anföranden och repliker
- 9, 51 minuter
- Justering
- 2019-12-17
- Bordläggning
- 2020-01-21
- Debatt
- 2020-01-22
- Dokument & lagar
Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning
Betänkande 2018/19:KU10
Konstitutionsutskottet, KU, har granskat delar av regeringens och ministrarnas administrativa arbete. Här följer ett urval av granskningen.
KU har granskat regeringens remisser till Lagrådet. Propositioner från 2012/13, 2013/14, 2016/17 och 2017/18 med lagförslag som har granskats av Lagrådet har gåtts igenom. Granskningen visar bland annat att Lagrådets synpunkter och förslag i de flesta fall har godtagits av regeringen. I de fall regeringen inte har följt Lagrådet har den i regel argumenterat för sitt ställningstagande, vilket är bra enligt utskottet eftersom det är en viktig del för att upprätthålla kvaliteten i lagstiftningsarbetet.
I knappt 15 procent av de propositioner där Lagrådet har haft synpunkter eller förslag så har hela eller delar av lagförslagen avstyrkts eller allvarligt ifrågasatts. Under senare riksmöten har det skett en viss ökning, vilket utskottet ser allvarligt på. Enligt utskottet är det angeläget att Lagrådets centrala roll i lagstiftningsarbetet inte urholkas. Samtidigt konstaterar utskottet att granskningen inte ger en heltäckande bild av kvalitetsnivån i lagförslagen och att enskilda lagärenden inte har granskats närmare. Utskottet noterar också att det har rört sig om förhållandevis få lagförslag som avstyrkts eller allvarligt ifrågasatts av Lagrådet. I drygt hälften av fallen har regeringen valt att i huvudsak eller delvis följa Lagrådets synpunkter och förslag. När ett förslag inte följts har regeringen också argumenterat för sitt ställningstagande. Därtill kommer att Lagrådet har lämnat olika typer av synpunkter och att omfattningen av Lagrådets kritik har varierat. Utskottet noterar även att Statsrådsberedningen nu har satt ytterligare fokus på kvalitetsfrågor i lagstiftningsarbetet
Utskottet har också för flera valår tillbaka granskat tidpunkten för när propositioner lämnas till riksdagen under våren. Granskningen visar att riksdagen behandlar ett ökande antal propositioner. De flesta lämnas in inom en vecka före, på eller efter sista inlämningsdag. KU understryker att anhopningen av propositioner på och kring sista inlämningsdag är djupt otillfredsställande. Detta och även avvikelser från planer skapar problem för riksdagsarbetet. Utskottet framhåller därför betydelsen av att:
- tidpunkten för inlämning av propositioner sprids,
- sena propositioner begränsas till nödvändiga fall,
- Regeringskansliet gör realistiska bedömningar i sin planering och
- kommunikationen fungerar med riksdagen vid ändringar i planen.
KU har även granskat hanteringen av handlingar och digitala arbetsytor i vissa arbetsgrupper i Regeringskansliet. I vissa arbetsgrupper ingår tjänstemän från ett eller flera departement och företrädare för myndigheter eller andra intressenter. Det arbetet räknas som internt arbete och handlingarna som skickas inom gruppen är inte allmänna handlingar. Utskottet betonar att det är viktigt att det finns ett tydligt beslut eller liknande som tydliggör vem som ingår i en arbetsgrupp om det ingår personer från andra myndigheter i gruppen.
Vidare har KU granskat Regeringskansliets upphandling. Granskningen visar på brister i att följa rutiner och i dokumentation, exempelvis har inte muntliga offerter dokumenterats. Enligt utskottet är det viktigt att upphandlingslagens dokumentationskrav efterlevs. Regeringskansliets rutin att begära in offerter från flera håll vid en direktupphandling efterlevs sällan. Enligt utskottet finns det skäl att följa den rutinen. Slutligen påpekar utskottet att upphandlingslagen kräver att myndigheten ska besluta om riktlinjer för direktupphandling.
Utskottet har också granskat regeringens användning av så kallade EU-sakråd. Utskottet pekar på vikten av att EU-sakråden inte ersätter andra former för samråd eller beredningar, utan de ska vara ett komplement för att öka regeringens kunskap och höja kvaliteten i underlagen. Det är också viktigt att dokumentera information från EU-sakråden om den sedan används i beredningen av ett ärende.
- Justering
- 2018-12-18
- Bordläggning
- 2019-01-22
- Debatt
- 2019-01-23
- Dokument & lagar
Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning
Betänkande 2017/18:KU10
… KU tycker inte att detta är tillräckligt i de fall där det behövs en bred politisk förankring. (Applåder) Fru talman! Vi behandlar som sagt konstitutionsutskottets betänkande KU10, som är en tjock lunta på hela 725 sidor. Denna gång innehåller den nio olika sakområden som vi har tittat lite extra på. Jag tänkte belysa två områden lite till, och det är besluten från justitieombudsmännen och kommittéväsendet. …- Anföranden och repliker
- 11, 79 minuter
- Justering
- 2017-12-19
- Bordläggning
- 2018-01-16
- Debatt
- 2018-01-17
- Dokument & lagar
Konstitutionsutskottets sammanträde - granskning
KU:s särskilda kallelser och föredragningslistor 2024/25:KU10 torsdag 2024-11-21 kl. 09:00
Särskild kallelse till konstitutionsutskottets sammanträde 2024/25:10 Datum och tid: Torsdag 2024-11-21 kl. 09:00 Plats: RÖ7-08 Föredragningslista Justering av protokoll Anmälningar Politiska samordningsfunktioner inom Regeringskansliet över tid Beredning Propositionsavlämnandet Beredning Konsulärt stöd till frihetsberövade utomlands- Datum
- 2024-11-21
- Dokument & lagar
Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning
Betänkande 2016/17:KU10
Konstitutionsutskottet, KU, har granskat delar av regeringens och ministrarnas administrativa arbete. Här följer ett urval av granskningen.
KU konstaterar att handläggningstiderna i flera fall är långa när det gäller överklaganden till regeringen av olika beslut om strandskydd. Utskottet framhåller att det i synnerhet när det gäller överklagandeärenden är viktigt att hålla handläggningstiderna så korta som möjligt eftersom ärendena många gånger pågått under en lång tid. I fallet med strandskyddsärenden kan en lång handläggningstid drabba enskilda och kommuner hårt. Enligt utskottet kan det finnas skäl att överväga om de nuvarande arbetssätten bör ses över för att skapa en så effektiv organisation som möjligt så att enkla ärenden kan få ett snabbt avslut. Utskottet förutsätter även att regeringen genomför åtgärder gentemot aktuella myndigheter om det framkommer systematiska brister i det underlag som ligger till grund för överklagandena.
KU har granskat Utrikesdepartementets hantering av ärenden om barn i internationella förhållanden. Det handlar dels om barn med Sverige som hemvist som olovligen har förts bort eller hållits kvar i ett annat land, dels om svenska barn som har omhändertagits av ett annat lands sociala myndigheter. Granskningen visar på långa handläggningstider och vissa brister i handläggningen och dokumentationen. Utskottet betonar vikten av att handläggningen av ärenden som rör barn prioriteras. I den här typen av ärenden kan en lång handläggningstid inte bara kan skapa en otrygghet och personligt lidande för den enskilde utan också få en faktiskt betydelse för utgången av ärendet. Utrikesdepartementet har framhållit att det avser att ta fram en vägledning i syfte att säkerställa en enhetlig ärendehantering. KU förutsätter att de grundlagsfästa principerna om objektivitet, opartiskhet och likabehandling ingår i arbetet med vägledningen.
KU har gjort en genomgång av det parlamentariska inslaget i utredningsväsendet. Andelen utredningar med parlamentariskt inslag har varierat under den studerade perioden. Två utredningsformer med parlamentariskt inslag har identifierats: parlamentariska kommittéer och särskilda utredare eller kommittéer där det ingått någon form av parlamentariskt samråd i uppdraget, till exempel en parlamentarisk referensgrupp. Under nuvarande mandatperiod har utredningar med parlamentariskt samråd procentuellt sett ökat. Utskottet påpekar att för att säkerställa att det parlamentariska inslaget i en utredning fyller sitt ändamål bör syftet med det noga övervägas och därefter bör ställning tas till utredningsform. Om det anses lämpligt att någon form av parlamentariskt samråd ska ingå i en utredning bör det enligt utskottet närmare övervägas vilka syften samrådet ska ha, i vilka former samrådet ska ske och, för det fall det är aktuellt, hur resultatet av samrådet ska tas om hand och redovisas. Utskottet framhåller även vikten av att det på ett enkelt sätt går att hitta information om att exempelvis en parlamentarisk referensgrupp är knuten till en utredning och om vilka som sitter i referensgruppen för riksdagspartierna, oavsett vem som har utsett ledamöterna.
KU har granskat proportionalitetsbedömningen vid inskränkningar av den kommunala självstyrelsen. Bakgrunden är den grundlagsändring som trädde i kraft 2011, som innebär att en inskränkning i den kommunala självstyrelsen inte bör vara större än nödvändigt. Samtliga propositioner från 2011 och framåt har gåtts igenom. I det stora flertalet lagstiftningsärenden som rör kommunerna har det gjorts en proportionalitetsprövning. I några ärenden är prövningen mindre tydlig eller saknas helt. Utskottet framhåller att det faktum att ett lagförslag påverkar kommuner eller landsting som delar av ett kollektiv i sig inte innebär att regeringen kan avstå från proportionalitetsprövning. Detsamma gäller till exempel genomförande av EU-rätt. Utskottet förutsätter att åtgärder vidtas för att säkerställa rutiner för en mer systematisk och konsekvent tillämpning av den aktuella bestämmelsen.
När det gäller styrningen av vissa myndigheter under Näringsdepartementet påpekar KU att dokumentationen av myndighetsdialogen mellan regeringen och myndigheterna endast består av dagordningar. Det försämrar möjligheterna att följa upp utfallet av mötena. Utskottet betonar vikten av dokumentation av själva myndighetsdialogen.
- Anföranden och repliker
- 13, 71 minuter
- Justering
- 2016-12-15
- Bordläggning
- 2017-01-17
- Debatt
- 2017-01-18
- Beslut
- 2017-01-18
- Dokument & lagar
Konstitutionsutskottets sammanträde - granskning
KU:s särskilda kallelser och föredragningslistor 2023/24:KU10 torsdag 2023-11-23 kl. 09:00
Särskild kallelse till konstitutionsutskottets sammanträde 2023/24:10 Datum och tid: Torsdag 2023-11-23 kl. 09:00 Plats: RÖ7-08 Föredragningslista Justering av protokoll Anmälningar Svarstider på interpellationer och skriftliga frågor Beredning Regeringens sammansättning och regeringsarbetets organisation Beredning - Dokument & lagar
Konstitutionsutskottets sammanträde
Utskottens kallelser och föredragningslistor 2023/24:KU10 torsdag 2023-11-09 kl. 09:00
Kallelse till konstitutionsutskottets sammanträde 2023/24:10 Datum och tid: Torsdag 2023-11-09 kl. 09:00 Plats: RÖ7-08 Föredragningslista Ett hållbart mediestöd för hela landet KU3 Justering Prop. 2022/23:133 och motioner Utgiftsområde 1 Rikets styrelse KU1 Information av riksdagsdirektören med medarbetare Fortsatt- Datum
- 2023-11-09
- Dokument & lagar
Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning
Betänkande 2015/16:KU10
… I betänkandet KU10 har KU även granskat frågan om konsulärt stöd till frihetsberövade personer utomlands. Regeringskansliet har i det här ärendet skickat in statistik avseende 2014 års ärenden som berör Utrikesdepartementets ärenden om konsulärt stöd till frihetsberövade personer. …- Anföranden och repliker
- 14, 80 minuter
- Justering
- 2016-01-28
- Bordläggning
- 2016-02-09
- Debatt
- 2016-02-10
- Beslut
- 2016-02-25
- Dokument & lagar
Konstitutionsutskottets sammanträde
Utskottens kallelser och föredragningslistor 2022/23:KU10 torsdag 2022-11-17 kl. 09:00
Kallelse till konstitutionsutskottets sammanträde 2022/23:10 Datum och tid: Torsdag 2022-11-17 kl. 09:00 Plats: RÖ7-08 Föredragningslista Utgiftsområde 1 Rikets styrelse KU1 Information Företrädare för Regeringskansliet Justering av protokoll Anmälningar EU-bevakning EU och det svenska EU-ordförandeskapet 2023 - Dokument & lagar
Konstitutionsutskottets sammanträde - granskning
KU:s särskilda kallelser och föredragningslistor 2022/23:KU10 torsdag 2022-12-08 kl. 09:00
Särskild kallelse till konstitutionsutskottets sammanträde 2022/23:10 Datum och tid: Torsdag 2022-12-08 kl. 09:00 Plats: RÖ7-08 Föredragningslista Justering av protokoll Anmälningar Regeringsskiften Beredning Elektroniskt kungörande i Svensk författningssamling Beredning Regeringens remissunderlag Beredning Beredning av förslag till EU-förordningar - Dokument & lagar
- Dokument & lagar
- Dokument & lagar
Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning
Betänkande 2014/15:KU10
Konstitutionsutskottet, KU, har gjort en granskning av regeringens och ministrarnas arbete gällande vissa administrativa delar. Här följer ett urval av den granskningen.
I KU:s granskning inom området förvaltningsärenden har det bland annat gjorts en genomgång av listan på ärenden som har väckts för mer än ett år sedan och som ännu inte har avgjorts. Här har utskottet granskat de ärenden som gäller överklagande från enskild part eller begäran om att få ta del av enskild handling. Det gäller ärenden som Arbetsmarknadsdepartementet, Justitiedepartementet, Miljödepartementet och Näringsdepartementet handlagt.
Utskottet konstaterar att handläggningstiderna i flera fall är långa och att det i flera fall har varit förseningar utan att det finns någon dokumentation kring hur ärendet har hanterats. Utskottet menar att det inte är godtagbart att ärenden som avser myndighetsutövning mot enskilda försenas för att personalsituationen på departementet inte är tillfredsställande. KU noterar att JO i sin granskning av Utrikesdepartementet ger kritik för att otillräckliga personalresurser har orsakat långa handläggningstider när det gäller utlämning av handlingar enligt offentlighetsprincipen. Utskottet understryker hur viktigt det är att Regeringskansliet har välfungerande rutiner och dokumentation när det gäller detta. Det är en förutsättning för öppenhet och möjlighet till kontroll.
En del av KU:s granskning gäller beredningstiden för ett lagförslag efter att Lagrådet har lämnat synpunkter. KU anser att det är viktigt att det, efter att Lagrådet gett sina synpunkter på ett lagförslag, ska finnas tillräcklig tid för bearbetning av lagförslaget. Detta speciellt om Lagrådets synpunkter skulle vara av principiellt eller kvalificerat slag, samt i de fall regeringen väljer att inte följa Lagrådets synpunkter. Utskottet nämner också skäl som kan vara godtagbara för att en beredningstid ska kunna vara kortare.
KU har också granskat vissa regeringsprotokoll från 2013. Tiden mellan att en författning, det vill säga lagar och bestämmelser, trycks upp till att den börjar gälla bör vara minst fyra veckor. Endast i undantagsfall får det gå mindre än två veckor. Granskningen visar att det kan finnas vissa fall där kortare tid än två veckor kan accepteras, men att det krävs mycket goda skäl för att det ska godtas. Utskottet kommer att fortsätta att följa hur utgivningen av författningar går till.
En granskning har även skett gällande försenade interpellationssvar. En interpellationsfråga ska besvaras inom två veckor. KU är kritiskt till att utvecklingen går mot att andelen försenade interpellationssvar ökar. Utskottet välkomnar därför att Statsrådsberedningen är positiv till att en schemaläggning av interpellationssvar prövas.
Riksdagen lade KU:s anmälan till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Anföranden och repliker
- 4, 25 minuter
- Justering
- 2014-12-16
- Bordläggning
- 2015-01-20
- Debatt
- 2015-01-21
- Beslut
- 2015-01-21
- Dokument & lagar
Protokoll 2023/24:56 Onsdagen den 17 januari
Riksdagens protokoll 2023/24:56
… Det finns mycket intressant i höstens granskning, och jag hänvisar alla till att läsa granskningsbetänkande KU10 för en mer komplett genomgång. Betänkandet finns att ta del av på nätet. I detta anförandet kommer jag dock att hålla mig till tre av de nio granskade ärendena. Utskottet har under hösten granskat svarstiderna för interpellationer och skriftliga frågor. …- Datum
- 2024-01-17
- Dokument & lagar
Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning
Betänkande 2013/14:KU10
… bet 2013/14 KU10 Konstitutionsutskottets betänkande 2013/14:KU10 Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning Inledning Enligt 13 kap. 1 regeringsformen ska konstitutionsutskottet granska stats- rådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning. …- Anföranden och repliker
- 8, 53 minuter
- Beredning
- 2013-09-19
- Justering
- 2013-12-05
- Debatt
- 2014-01-22
- Beslut
- 2014-01-22