Rolf Olsson (V)
- Parti
- Vänsterpartiet
- Valkrets
- Göteborgs kommun
- Född år
- 1949
- Avliden
- 17 maj 2007
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2003-02-06 – 2006-10-02
- Ordinarie
- 1998-10-05 – 2002-09-30
Riksdagsledamot
- Ersättare
- 2002-11-15 – 2002-12-31
Justitieutskottet
- Andre vice ordförande
- 2004-03-23 – 2006-10-02
- Ledamot
- 2004-03-17 – 2004-03-23
- Suppleant
- 2003-02-20 – 2004-03-17
Socialutskottet
- Ledamot
- 1998-10-13 – 2002-09-30
Finansutskottet
- Ledamot
- 2002-11-22 – 2002-12-31
- Suppleant
- 2002-11-22 – 2002-12-31
Socialförsäkringsutskottet
- Suppleant
- 2003-02-20 – 2004-03-17
Sammansatta justitie- och socialutskottet
- Suppleant
- 2006-02-09 – 2006-04-26
Valberedningen
- Ledamot
- 2005-01-27 – 2006-10-02
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Soft air guns och vapenattrapper
Skriftlig fråga 2005/06:1852 av Olsson, Rolf (v)
den 19 juni Fråga 2005/06:1852 av Rolf Olsson v till justitieminister Thomas Bodström s Soft air guns och vapenattrapper Så kallade soft air guns och vapenattrapper kan i dag köpas i helt vanliga butiker, och detta för bara några hundralappar. Denna typ av varor finns till för olika typer av lek. Under olyckliga- Inlämnad
- 2006-06-19
- Besvarare
- Thomas Bodström (S)
Åtgärder för att förhindra vissa särskilt allvarliga brott
Betänkande 2005/06:JuU30
Riksdagen beslutade på begäran av ledamöter från Vänsterpartiet, Kristdemokraterna, Centern och Miljöpartiet att regeringens och justitieutskottets lagförslag om att tillåta så kallade hemliga tvångsmedel för att hindra vissa grova brott ska vila ett år. Det betyder att förslaget kommer att behandlas på nytt. Enligt regeringsformen får en begäran väckas om att ett lagförslag ska vila ett år om förslaget begränsar vissa grundlagsskyddade fri- och rättigheter. Lagförslaget innebär följande. Polisen ska få använda hemliga tvångsmedel för att förebygga eller förhindra vissa grova brott. Tvångsmedlen som ska få användas är hemlig teleavlyssning, hemlig kameraövervakning, hemlig teleövervakning och postkontroll. I dag får dessa metoder användas endast vid brottsutredningar. De brott som omfattas av förslaget är terroristbrott, vissa högmålsbrott, brott mot rikets säkerhet och allmänfarliga brott - med andra ord brott som Säkerhetspolisen, Säpo, ska bekämpa. Även vissa mycket allvarliga brott som den öppna polisen bekämpar omfattas om syftet med brottet är att påverka till exempel domare och åklagare eller nyhetsförmedlare och journalister. Det kan handla om brott som mord, dråp, grov misshandel, människorov och olaga frihetsberövande. Det kommer att krävas att en domstol ger sitt tillstånd och tillståndet får beviljas för endast en månad åt gången. Enligt förslaget skulle lagen gälla från den 1 juli 2006.- Behandlade dokument
- 7
- Förslagspunkter
- 5
- Reservationer
- 6
- Anföranden och repliker
- 32, 103 minuter
- Justering
- 2006-05-18
- Debatt
- 2006-05-31
- Beslut
- 2006-05-31
Kvalificerad skyddsidentitet
Betänkande 2005/06:JuU31
Poliser, andra tjänstemän inom Säkerhetspolisen och tjänstemän inom Försvarsmaktens försvarsunderrättelseverksamhet ska kunna få kvalificerad skyddsidentitet. Det innebär att personen får andra personuppgifter än de verkliga, och att dessa uppgifter ska kunna tas in i körkort, pass eller andra identitetshandlingar. I vissa fall ska uppgifterna kunna registreras i folkbokföringen. En kvalificerad skyddsidentitet ska kunna tilldelas en tjänsteman om det behövs för att inte röja åtgärder inom verksamheten och det finns en påtaglig risk för att ett sådant röjande allvarligt skulle motverka verksamheten eller utsätta någon som berörs av denna för allvarlig fara. Sekretess ska gälla uppgifter kring ett ärende om kvalificerad skyddsidentitet. Vissa sekretessbelagda uppgifter får inte efterfrågas vid vittnesmål eller förhör. Det ska också vara möjligt för tjänstemannen att i rättegång höras i det namn som ingår i den kvalificerade skyddsidentiteten. Lagförslagen börjar gälla den 1 oktober 2006.- Behandlade dokument
- 4
- Förslagspunkter
- 5
- Reservationer
- 3
- Anföranden och repliker
- 25, 64 minuter
- Justering
- 2006-05-18
- Debatt
- 2006-05-29
- Beslut
- 2006-05-30
Ingripanden mot unga lagöverträdare
Betänkande 2005/06:JuU34
Reglerna om ingripanden mot och behandling av unga lagöverträdare förändras. Syftet är bland annat att förhindra återfall i kriminalitet. Bland annat ändras påföljden "överlämnande till vård inom socialtjänsten" till att omfatta dem som har ett särskilt behov av vård eller annan åtgärd som syftar till att motverka att den unge utvecklas ogynnsamt. Påföljden byter namn till ungdomsvård. Vidare införs ungdomstjänst som en ny påföljd för ungdomar under 18 år. Påföljden genomförs av socialtjänsten och ska bestå av oavlönat arbete. Stödet till unga personer, även dem under 15 år, förstärks. Socialtjänsten ska kunna utse en särskilt kvalificerad kontaktperson för att motverka risken för narkotikamissbruk eller kriminalitet. Medling ska finnas tillgängligt i hela landet för brottslingar under 21 år. Lagändringarna börjar gälla den 1 januari 2007, utom förslaget om att kommunerna måste erbjuda medling som börjar gälla den 1 januari 2008.- Behandlade dokument
- 54
- Förslagspunkter
- 56
- Reservationer
- 51
- Anföranden och repliker
- 27, 126 minuter
- Justering
- 2006-05-11
- Debatt
- 2006-05-19
- Beslut
- 2006-05-30
Ett stärkt nämndemannainstitut
Betänkande 2005/06:JuU32
Riksdagen sade ja till regeringens förslag om nya regler för nämndemannauppdraget. Syftet med reglerna är bland annat att få en bredare sammansättning av nämndemän när det gäller ålder, kön, yrke och etnisk bakgrund. För att uppdraget som nämndeman ska cirkulera mer bland medborgarna bör valförsamlingen i första hand välja de personer som inte tjänstgjort som nämndemän tidigare eller som tjänstgjort kortast tid om det skulle finnas flera alternativ till att nå en bredare sammansättning. Beslutet innebär också nya regler om nämndemännens lämplighet för uppdraget: bland annat ska ett lämplighetskrav införas och nämndemän som visat sig olämpliga för uppdraget ska kunna entledigas eller stängas av. Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2006.- Behandlade dokument
- 2
- Förslagspunkter
- 4
- Reservationer
- 3
- Anföranden och repliker
- 19, 59 minuter
- Justering
- 2006-05-09
- Debatt
- 2006-05-17
- Beslut
- 2006-05-17
Ändringar i säkerhetsskyddslagen, m.m.
Betänkande 2005/06:JuU27
Säkerhetsskyddslagens bestämmelser om utlämnande av uppgifter vid registerkontroll som sker till skydd mot terrorism ändras. Ändringarna innebär att samtliga uppgifter om den kontrollerade som finns i misstankeregistret och belastningsregistret får lämnas ut. Regeringen ska vidare få delegera rätten att fatta beslut om registerkontroll som sker efter en framställan från en mellanfolklig organisation. Behörigheten att besluta om så kallat utvidgat uppgiftslämnande förs över från regeringen till Registernämnden. Lagen om överlämnande från Sverige enligt en europeisk arresteringsorder ändras så att en efterlysning från en medlemsstat i Europeiska unionen som inte deltar i Schengensamarbetet ska behandlas på samma sätt som en efterlysning utfärdad av en Schengenstat. Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2006.- Behandlade dokument
- 2
- Förslagspunkter
- 2
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 6, 19 minuter
- Justering
- 2006-04-25
- Debatt
- 2006-05-05
- Beslut
- 2006-05-10
Öppenhet och tydlighet inom polisen
Skriftlig fråga 2005/06:1535 av Olsson, Rolf (v)
den 4 maj Fråga 2005/06:1535 av Rolf Olsson v till justitieminister Thomas Bodström s Öppenhet och tydlighet inom polisen Efter olika händelser där poliser och grupper av civila drabbat samman på gator och torg har det talats mycket om vikten av att polisen använder sig av rätt arbetsmetoder. Som ett led i att- Inlämnad
- 2006-05-04
- Besvarare
- Thomas Bodström (S)
Ökad kontroll av vapen
Betänkande 2005/06:JuU29
Riksdagen har godkänt regeringens lagförslag om ökad kontroll av vapen. Syftet med beslutet är att förhindra att skjutvapen hamnar på den illegala marknaden, men också till att motverka missbruk, olyckshändelser och brottslig verksamhet med legala vapen. Riksdagens beslut innebär bland annat att polisen ska ha viss rätt att i brottsförebyggande syfte söka efter vapen i fordon, att enskilda personer inte längre ska kunna skrota vapen och att läkare blir skyldiga att anmäla till polisen om en patient av medicinska skäl inte bör inneha vapen. Dessutom ska införseltillstånd inte behövas för att föra in vapen från Danmark, Finland eller Norge i vissa fall och sekretessen i vapenregistret för uppgifter om vapenhandlares namn och adress med mera ska tas bort. Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2006. Riksdagen gav 2005 regeringen i uppdrag att återkomma till riksdagen med ett förslag på tillfällig vapenamnesti (se 2004/05:JuU19 ). Riksdagen uppmanade nu regeringen att skynda på arbetet med förslaget. Beslutet grundade sig på en gemensam reservation från de borgerliga partierna och Miljöpartiet. Vapenamnesti innebär att personer som har skjutvapen utan att vara berättigade till det slipper straff om de frivilligt lämnar in sina vapen till polisen.- Behandlade dokument
- 21
- Förslagspunkter
- 15
- Reservationer
- 12
- Anföranden och repliker
- 9, 36 minuter
- Justering
- 2006-04-20
- Debatt
- 2006-04-28
- Beslut
- 2006-05-03
med anledning av prop. 2005/06:178 Hemlig rumsavlyssning
Motion 2005/06:Ju55 av Lars Ohly m.fl. (v)
Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår proposition 2005/06:178 Hemlig rumsavlyssning. Inledning Varje samhälle måste ha möjlighet att använda tvångsmedel för att kunna utreda och beivra brott. Sådana tvångsmedel innebär definitionsmässigt en inskränkning i grundläggande fri- och rättigheter, rättigheter som i sin- Inlämnad
- 2006-04-18
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2005/06:JuU26
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
med anledning av prop. 2005/06 Åtgärder för att förhindra vissa särskilt allvarliga brott
Motion 2005/06:Ju50 av Lars Ohly m.fl. (v)
Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår proposition 2005/06:177 Åtgärder för att förhindra vissa särskilt allvarliga brott. Inledning Varje samhälle måste ha möjlighet att använda tvångsmedel för att kunna utreda och beivra brott. Sådana tvångsmedel innebär definitionsmässigt en inskränkning i grundläggande fri-- Inlämnad
- 2006-04-11
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2005/06:JuU30
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Straffrättsliga frågor
Betänkande 2005/06:JuU22
Riksdagen sade ja till följande förslag från de borgerliga partierna och Miljöpartiet om straffrätt. Kravet på att en gärningsman ska ha använt så kallade otillbörliga medel för att kunna dömas för människohandel om offret varit över 18 år bör slopas. Straffansvaret för barnpornografibrott bör utvidgas till att omfatta exploatering av alla personer under 18 år. Syftet är att stärka skyddet även för de barn som ser äldre ut än 18 år. Samtidigt bör preskriptionstiden för barnpornografibrott förlängas så att den börjar löpa först när barnet fyller eller skulle ha fyllt 18 år. Riksdagen uppmanade regeringen att återkomma med lagförslag i dessa frågor. Riksdagen sade också ja till en reservation från de borgerliga och Miljöpartiet som innebär att regeringen ska utreda vilka konsekvenser sexköpslagen fått. Riksdagen sade nej till övriga motioner om straffrätt, som lämnades in främst under den allmänna motionstiden 2004 och 2005, med hänvisning till bland annat att gällande regelverk är ändamålsenligt samt till pågående utrednings- och beredningsarbete.- Behandlade dokument
- 144
- Förslagspunkter
- 62
- Reservationer
- 56
- Anföranden och repliker
- 42, 168 minuter
- Justering
- 2006-03-23
- Debatt
- 2006-04-05
- Beslut
- 2006-04-05
med anledning av skr. 2005/06:131 En ändamålsenlig styrning och förvaltning för försvaret
Motion 2005/06:Fö9 av Berit Jóhannesson m.fl. (v)
Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om att Pliktverket även fortsättningsvis bara tillåts kontrollera belastningsregistret för de värnpliktiga som tagits ut efter avslutat mönstringsförfarande. Motivering Vänsterpartiet värnar om den allmänna värnplikten- Inlämnad
- 2006-04-07
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2005/06:FöU11
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
med anledning av prop. 2005/06:147 Lag om tillståndsplikt för vissa kampsportsmatcher
Motion 2005/06:Kr25 av Rossana Dinamarca m.fl. (v)
Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår proposition 2005/06:147. Riksdagen begär att regeringen återkommer med förslag till hur en reglering av övriga kampsporter skall utformas. Motivering I propositionen vill regeringen införa en lag om tillståndsplikt för vissa kampsportsmatcher som innehåller moment av slag mot- Inlämnad
- 2006-03-30
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2005/06:KrU29
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
med anledning av prop. 2005/06:149 Kvalificerad skyddsidentitet
Motion 2005/06:Ju43 av Rolf Olsson m.fl. (v)
Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår proposition 2005/06:149 Kvalificerad skyddsidentitet. Motivering I propositionen föreslås att tjänstemän inom polisen och Försvarsmaktens försvarsunderrättelseverksamhet ska kunna tilldelas en skyddsidentitet som ska kunna styrkas genom förfalskade uppgifter i identitetshandlingar- Inlämnad
- 2006-04-12
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2005/06:JuU31
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
med anledning av prop. 2005/06:137 Ändringar i säkerhetsskyddslagen m.m.
Motion 2005/06:Ju35 av Rolf Olsson m.fl. (v)
Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår proposition 2005/06:137 Ändringar i säkerhetsskyddslagen m.m. Motivering Allmänt kan sägas att vid många typer av anställningar finns det skäl att kontrollera personers bakgrund. Utvecklingen på senare tid går dock mot att registerkontroller görs vid alltfler typer av arbeten.- Inlämnad
- 2006-03-30
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2005/06:JuU27
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
med anledning av skr. 2005/06:95 En nationell handlingsplan för de mänskliga rättigheterna 2006–2009
Motion 2005/06:K18 av Mats Einarsson m.fl. (v)
Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om inkorporering med svensk rätt av vissa MR-konventioner. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om att regeringen omedelbart skall underteckna tilläggsprotokoll 12 till den europeiska- Inlämnad
- 2006-03-29
- Förslag
- 9
- Utskottsberedning
- 2005/06:KU17 2005/06:KU19
- Riksdagsbeslut
- (9 yrkanden): 9 avslag
med anledning av prop. 2005/06:111 Försvarsmaktens stöd till polisen vid terrorismbekämpning
Motion 2005/06:Ju24 av Rolf Olsson m.fl. (v)
Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår proposition 2005/06:111 Försvarsmaktens stöd till polisen vid terrorismbekämpning. Motivering Vänsterpartiet ser med samma allvar som de flesta på utförda terroristdåd runt om i världen och anser att det är oerhört viktigt att brett diskutera, analysera och vidta verkningsfulla- Inlämnad
- 2006-03-21
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2005/06:JuU17
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Integritet
Interpellation 2005/06:266 av Åström, Alice (v)
den 20 februari Interpellation 2005/06:266 av Alice Åström v till justitieminister Thomas Bodström s Integritet Under de senaste tre åren har Justitiedepartementet lagt fram ett antal förslag till riksdagen som direkt eller indirekt kränker integriteten för enskilda medborgare. Dessa förslag har aldrig granskats- Inlämnad
- 2006-02-20
- Besvarare
- Thomas Bodström (S)
Våldtäkt mot barn
Interpellation 2005/06:296 av Olsson, Rolf (v)
den 10 mars Interpellation 2005/06:296 av Rolf Olsson v till justitieminister Thomas Bodström s Våldtäkt mot barn Våren 2005 beslöts om en förbättrad sexualbrottslagstiftning på många viktiga punkter efter förhandlingar, en proposition som byggde på samarbete mellan regeringen, Vänsterpartiet och Miljöpartiet.- Inlämnad
- 2006-03-10
- Besvarare
- Thomas Bodström (S)
Processrättsliga frågor
Betänkande 2005/06:JuU11
Riksdagen vill att regeringen ser till att säkerheten för parter och vittnen i rättegångar ökar. Det finns fortfarande allmänna domstolar där tilltalade, vittnen och målsäganden tvingas sitta i samma rum och lokaler i avvaktan på förhandlingen. Detta trots att det förekommer att målsägande och vittnen känner rädsla inför att konfronteras med en tilltalad, vissa av åhörarna eller kanske till och med den tilltalades försvarare. Det var en reservation av fem partier i justitieutskottet (m, fp, kd, c, mp) som fick stöd när riksdagen röstade i kammaren. Riksdagen sade också nej till motioner från allmänna motionstiden 2004 och 2005 om processrättsliga frågor. Skälet är framför allt att det pågår arbete i de frågor som motionerna tar upp men även att utskottet i flera fall anser att lagstiftningen är lämplig som den är utformad i dag.- Behandlade dokument
- 85
- Förslagspunkter
- 46
- Reservationer
- 53
- Anföranden och repliker
- 45, 126 minuter
- Justering
- 2006-02-14
- Debatt
- 2006-03-08
- Beslut
- 2006-03-08