Malin Danielsson (L)

Tjänstgörande riksdagsledamot

Valkrets
Stockholms kommun, plats 207
Titel
Kommunikatör.
Född år
1977
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie

Kulturutskottet

Vice ordförande

Socialutskottet

Suppleant

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant

Konstitutionsutskottet

Suppleant

EU-nämnden

Suppleant

Riksdagens styrgrupp för det bilaterala demokratifrämjande samarbetet

Suppleant

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2020-02-01 – 2026-09-21

Kulturutskottet

Vice ordförande
2025-02-27 – 2026-09-21
Ledamot
2025-02-21 – 2025-02-27
Suppleant
2020-02-07 – 2022-09-26

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2022-10-12 – 2026-09-21
Ledamot
2020-02-07 – 2022-09-26

Konstitutionsutskottet

Suppleant
2025-02-21 – 2026-09-21
Ledamot
2022-10-04 – 2025-02-21
Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Civilutskottet

Suppleant
2020-02-07 – 2022-09-26

Försvarsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Utrikesutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Finansutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Justitieutskottet

Suppleant
2022-10-12 – 2022-11-10
Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Näringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Skatteutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialutskottet

Suppleant
2022-10-04 – 2026-09-21
Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Trafikutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Utbildningsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

EU-nämnden

Suppleant
2022-10-12 –
Suppleant
2020-03-18 – 2022-10-04

Riksdagens styrgrupp för det bilaterala demokratifrämjande samarbetet

Suppleant
2022-10-27 –

Riksdagens råd för Riksrevisionen

Suppleant
2022-10-27 – 2025-02-27

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 20–. Ledamot arbetsmarknadsutskottet 20–22 och konstitutionsutskottet 22–. Suppleant kulturutskottet 20–22, civilutskottet 20–22, socialutskottet 22–, justitieutskottet 22–, arbetsmarknadsutskottet 22– och EU-nämnden 22–. Suppleant riksdagens styrgrupp för bilaterala demokratifrämjande samarbeten 22– och riksdagens råd för Riksrevisionen 22–.

Föräldrar

Alf Sandberg och Ann-Christin Danielsson.

Utbildning

Sannarpsgymnasiet, Halmstad, slutår 96. Fil. kand, Lunds universitet 01.

Anställningar

Kommunikatör, Unga Synskadade, Stockholm 01–04. Organisationssekreterare Unga Synskadade, Stockholm 04–08. Kanslichef Unga Synskadade, Stockholm 08–09.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Huddinge 06–22. Kommunalråd, Huddinge 09–20 och 1:e vice ordförande kommunstyrelsen, Huddinge 09–18. Ersättare för- och grundskolenämnden, Huddinge 04–06. 1:e vice ordförande gymnasienämnden, Huddinge 06–07. Ordförande kultur- och fritidsnämnden, Huddinge 07–09. Ordförande grundskolenämnden 09–14 Ordförande samhällsbyggnadsutskottet 14–20.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Ordförande, Folkpariet Huddinge 07–10. Suppleant Kommuninvest ekonomisk förening 13–15. Ledamot, förbundsstyrelsen, Liberalerna Stockholm 15–.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Civila samhället, trossamfund och folkbildning

    Civila samhället, trossamfund och folkbildning

    Betänkande 2024/25:KrU8

    Riksdagen sa nej till cirka 70 förslag som berör civilsamhället, trossamfund och folkhögskolor i motioner från den allmänna motionstiden 2024.

    Förslagen handlar bland annat om statliga stöd, utvärdering av demokrativillkoren, en central databas över statsbidrag till civilsamhället, ett nationellt företrädarregister för föreningar och sammanslagning av myndigheter.

    Riksdagen hänvisar bland annat till att arbete redan pågår i många av de områden som förslagen handlar om.

    Behandlade dokument
    40
    Förslagspunkter
    12
    Reservationer
    12 
    Anföranden och repliker
    13, 81 minuter
    Justering
    2025-04-10
    Datum
    2025-04-17
    Bordläggning
    2025-04-23
    Debatt
    2025-04-24
    Beslut
    2025-04-29
  • Stillbild från Debatt om förslag: Litteratur, språk och konstarter

    Litteratur, språk och konstarter

    Betänkande 2024/25:KrU7

    Riksdagen sa nej till cirka 60 förslag i motioner om litteratur, språk och konstarter, bland annat med hänvisning till redan vidtagna åtgärder och pågående arbete.

    Förslagen lämnades in under den allmänna motionstiden 2024 och handlar bland annat om scenkonstens villkor, bibliotek, svenska språkets ställning, nationella minoritetsspråk och litteratur.

    Behandlade dokument
    30
    Förslagspunkter
    15
    Reservationer
    26 
    Anföranden och repliker
    8, 61 minuter
    Justering
    2025-03-25
    Datum
    2025-04-04
    Bordläggning
    2025-04-09
    Debatt
    2025-04-10
    Beslut
    2025-04-23
  • Stillbild från Debatt om förslag: Tillgång till kultur och kulturskaparnas villkor

    Tillgång till kultur och kulturskaparnas villkor

    Betänkande 2024/25:KrU6

    Riksdagen sa nej till cirka 80 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2024 som rör tillgång till kultur och kulturskaparnas villkor. Förslagen handlar exempelvis om tillgång till kultur, kultur för unga och kulturskaparnas villkor.

    Riksdagen hänvisar bland annat till att det redan pågår arbete inom de områden som förslagen gäller.

    Behandlade dokument
    34
    Förslagspunkter
    13
    Reservationer
    23 
    Anföranden och repliker
    28, 100 minuter
    Justering
    2025-03-25
    Datum
    2025-04-04
    Bordläggning
    2025-04-09
    Debatt
    2025-04-10
    Beslut
    2025-04-23
  • Stillbild från Debatt om förslag: Äldreomsorg

    Äldreomsorg

    Betänkande 2024/25:SoU21

    Riksdagen sa nej till cirka 60 förslag om äldreomsorg i motioner från den allmänna motionstiden 2024.

    Förslagen handlar bland annat om äldreomsorgens organisation och funktion, hälso- och sjukvård inom äldreomsorgen och äldreomsorgens personal.

    Riksdagen hänvisar bland annat till pågående arbete inom området.

    Behandlade dokument
    31
    Förslagspunkter
    12
    Reservationer
    11 
    Anföranden och repliker
    24, 93 minuter
    Justering
    2025-02-25
    Datum
    2025-02-26
    Bordläggning
    2025-03-12
    Debatt
    2025-03-13
    Beslut
    2025-03-19
  • Stillbild från Debatt om förslag: Stöd till personer med funktionsnedsättning

    Stöd till personer med funktionsnedsättning

    Betänkande 2024/25:SoU15

    Riksdagen sa nej till cirka 130 förslag om stöd till personer med funktionsnedsättning i motioner från den allmänna motionstiden 2024.

    Förslagen handlar bland annat om rättigheter och levnadsvillkor för personer med funktionsnedsättning, habilitering, hjälpmedel och bilstöd.

    Riksdagen hänvisar bland annat till pågående arbete inom området.

    Behandlade dokument
    48
    Förslagspunkter
    20
    Reservationer
    26 
    Anföranden och repliker
    36, 116 minuter
    Justering
    2025-02-25
    Datum
    2025-03-10
    Bordläggning
    2025-03-12
    Debatt
    2025-03-13
    Beslut
    2025-03-19
  • Stillbild från Debatt om förslag: Valfrågor

    Valfrågor

    Betänkande 2024/25:KU13

    Riksdagen säger nej till cirka 40 motionsförslag som rör frågor om val. Motionerna har lämnats in under den allmänna motionstiden 2024 och handlar bland annat om valsedelsystemet, åtgärder för ökat valdeltagande, sänkt rösträttsålder och personröster.

    Riksdagen hänvisar dels till tidigare ställningstaganden i riksdagen, dels att arbete redan pågår inom de områden som förslagen tar upp.

    Behandlade dokument
    26
    Förslagspunkter
    15
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    7, 40 minuter
    Justering
    2025-02-20
    Datum
    2025-02-20
    Bordläggning
    2025-02-25
    Debatt
    2025-02-26
    Beslut
    2025-02-26
  • Stillbild från Debatt om förslag: 2024 års rapport om rättsstatsprincipen

    2024 års rapport om rättsstatsprincipen

    Utlåtande 2024/25:KU6

    Riksdagen har granskat EU-kommissionens meddelande om 2024 års rapport om rättsstatsprincipen. I rapporten ger EU-kommissionen en lägesbild över arbetet med att skydda och stärka de demokratiska institutionerna och värdena inom EU. Rapporten innehåller uppgifter om situationen i EU som helhet, och i enskilda medlemsländer. Alla medlemsländer får i rapporten rekommendationer om vad landet kan göra för att bättre efterleva rättsstatens principer.

    Riksdagen understryker vikten av respekten för grundläggande rättigheter och rättsstaten. Riksdagen värdesätter kommissionens arbete med att stärka och försvara rättsstatsprincipen och konstaterar att den årliga rättsstatsrapporten har kommit att spela en central roll i arbetet med att upprätthålla rättsstatsprincipen, inte minst genom att rådets rättsstatsdialog utgår från rapporten.

    Riksdagen ser positivt på att EU, enligt kommissionen, i dag är bättre på att upptäcka, förebygga och ta itu med problem inom rättsstatsprincipens område än vad man var för fem år sedan. Men rapporten visar också att det finns allvarliga brister på samtliga områden som granskats av kommissionen.

    Riksdagen ser med oro på de problem som finns i flera medlemsländer och poängterar vikten av att fortsätta arbetet med att stärka respekten för rättsstatens principer inom hela EU.

    Riksdagen lade rapporten till handlingarna, vilket innebär att ärendet avslutas.

    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    8, 50 minuter
    Justering
    2025-02-13
    Datum
    2025-02-14
    Bordläggning
    2025-02-25
    Debatt
    2025-02-26
    Beslut
    2025-02-26
  • Stillbild från Debatt om förslag: Riksdagens arbetsformer

    Riksdagens arbetsformer

    Betänkande 2024/25:KU14

    Riksdagen sa ja till ett förslag om att låta en utredning se över förutsättningarna för att säkerställa genomförandet av sammanträden i kammaren och tillkännager detta för riksdagsstyrelsen.

    Riksdagen sa också nej till cirka 40 förslag om riksdagens arbetsformer i motioner från den allmänna motionstiden 2024 och hänvisar bland annat till pågående utredningsarbete.

    Förslagen handlar bland annat om riksmötets öppnande, placeringen i riksdagens plenisal, motionsrätten, en utredning om oppositionens ställning samt riksdagsledamöternas ekonomiska villkor.

    Behandlade dokument
    33
    Förslagspunkter
    17
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    8, 44 minuter
    Justering
    2025-01-30
    Datum
    2025-01-30
    Bordläggning
    2025-02-10
    Debatt
    2025-02-11
    Beslut
    2025-02-13
  • Stillbild från Debatt om förslag: Offentlighet, sekretess och integritet

    Offentlighet, sekretess och integritet

    Betänkande 2024/25:KU7

    Riksdagen sa nej till 25 förslag i motioner om offentlighet, sekretess och integritet från den allmänna motionstiden 2023 och 2024. Förslagen handlar till exempel om informationsutbyte mellan myndigheter och kommuner, handel med personuppgifter, personlig integritet och digital marknadsföring.

    Riksdagen hänvisar bland annat till att arbete redan pågår inom de områden som motionerna tar upp.

    Behandlade dokument
    20
    Förslagspunkter
    9
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    8, 49 minuter
    Justering
    2025-01-16
    Datum
    2025-01-16
    Bordläggning
    2025-01-21
    Debatt
    2025-01-22
    Beslut
    2025-01-22
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Betänkande 2024/25:KU10

    Konstitutionsutskottet, KU, har granskat delar av regeringens och ministrarnas administrativa arbete. Här följer ett urval av granskningen.

    Som en del i granskningen har utskottet gått igenom regeringsprotokoll från 2023. Utskottet framhåller vikten av att författningar meddelas i god tid innan de börjar gälla för att både enskilda och myndigheter som berörs ska få möjlighet att anpassa sig efter de kommande förändringarna. Utskottet konstaterar att myndigheternas behov visserligen också delvis kan tillgodoses genom att de deltar i beredningen och hålls underrättade underhand av Regeringskansliet. Utskottet framhåller samtidigt vikten av att detta sker i de fall en författning som påverkar en myndighet börjar gälla nära inpå att beslutet har fattats.

    Granskningen av vissa förvaltningsärenden har omfattat överklaganden av beslut om att bilda eller utvidga naturreservat. Granskningen har rört handläggningstid och andra förvaltningsrättsliga aspekter av handläggningen. Handläggningstiderna är långa i flera av ärendena i granskningen. Utskottet har förståelse för att flera ärenden har krävt omfattande utredningsåtgärder och svåra avvägningar. Det finns dock ärenden som har lång handläggningstid utan att de synbara utredningsåtgärderna har varit särskilt omfattande. Utskottet anser att handläggningstiden borde kunnat vara kortare i några ärenden. Långa handläggningstider medför inte bara osäkerhet för de inblandade utan kan även leda till personliga och ekonomiska förluster.

    Utskottet har också på nytt granskat utnämningsmakten. Granskningen är som tidigare inriktad på politisk bakgrund respektive kön. Även så kallade öppna rekryteringsförfaranden och förekomsten av förflyttningar av myndighetschefer uppmärksammas. Granskningen visar att andelen utnämnda myndighetschefer i Sverige med politisk bakgrund har legat mer eller mindre konstant sedan 2006 (omkring en femtedel eller lägre). Även bland utnämnda chefer för utlandsmyndigheterna har andelen med politisk bakgrund varit i stort sett densamma (omkring 10 procent eller lägre). Utskottet står fast vid sin tidigare uppfattning, att politisk bakgrund inte ska vara diskvalificerande vid tillsättningen så länge beslutet bygger på sakliga grunder såsom förtjänst och skicklighet. När det gäller kön konstaterar utskottet att andelen kvinnor sedan flera år har legat omkring eller strax under hälften. Utskottet ser positivt på att andelen kvinnor har ökat över tid så att könsfördelningen numera är mer jämn. Granskningen visar också att öppna rekryteringsförfaranden tillämpas i stor utsträckning. I fråga om omförordnande och förflyttningar framhåller utskottet i likhet med tidigare vikten av att beakta vilken dokumentation som kan behövas i dialogen med myndighetschefen.

    En annan granskning har gällt propositionsavlämnandet. I granskningen uppmärksammas tiden mellan bordläggningen av en proposition och datumet för lagförslagets ikraftträdande samt förekomsten av förkortad motionstid under riksmötena 2011/12–2023/24. Utskottet noterar en ökning vid tiden för covid-19-pandemin och Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina, av både antalet propositioner som bordlagts kortare tid än 85 dagar före föreslaget ikraftträdande och antalet propositioner som behandlats med förkortad motionstid. Efter pandemin är antalet propositioner som lämnas sent inte påtagligt större än före pandemin men de lämnas senare än före pandemiutbrottet. Utskottet har förståelse för att det i vissa fall kan finnas skäl för brådskande beredning men vill på nytt understryka att det behovet åtminstone i viss utsträckning bör kunna undvikas genom kontinuerlig omvärldsbevakning och god framförhållning och beredskap. Utskottet tar även upp vikten av goda kunskaper i Regeringskansliet om tidsåtgång för riksdagens arbetsprocesser.

    Även politiska samordningsfunktioner inom Regeringskansliet över tid har granskats. Utskottet konstaterar att den nu aktuella perioden (2014–2024) kännetecknas av en högre grad av kontinuitet jämfört med tidigare. Samordningen är förlagd till Statsrådsberedningen, och dess arbetsformer framgår av en promemoria som har uppdaterats under varje statsminister. Vidare uppmärksammas systemet med kollektivt fattade regeringsbeslut, som enligt utskottet har stora fördelar. Inom Regeringskansliet tillämpas både delning och gemensam beredning. Granskningen visar att den gemensamma beredningen av ett ärende ska vara slutförd innan det samordnas och det anses viktigt att den politiska samordningen hålls skild från sakberedningen av ett ärende. Utskottet anser att detta är en god ordning.

    Statsråds användande av sociala medier har också granskats. Statsrådens kommunikation sker i dag genom sociala medier i större utsträckning än tidigare. Att använda egna konton i rollen som statsråd kan enligt utskottet innebära särskilda utmaningar när det gäller att bedöma i vilken utsträckning det utgör ett led i tjänsteutövningen. Utskottet framhåller vikten av att statsråden i så stor utsträckning som det är möjligt tydliggör detta vid användandet av egna konton i sociala medier. Utskottet uttalar också bland annat att det bör säkerställas att officiell information från regeringen regelmässigt kommuniceras i regeringens kommunikationskanaler och att statsrådens egna konton i sociala medier används som komplement.

    Utskottet har också genomfört en övergripande granskning av det konsulära stödet till frihetsberövade utomlands. Antalet inkomna ärenden har sedan 2010 varierat mellan cirka 210 och 460 per år. Regeringskansliets bedömning är att antalet komplicerade ärenden har ökat och att det beror på omvärldsläget och att fler svenskar reser utomlands. Utskottet konstaterar att ärenden om konsulärt stöd till frihetsberövade utomlands är av rättslig natur, men det kan även finnas en utrikespolitisk dimension som påverkar hur de hanteras. Vissa ärenden bedöms utifrån omständigheter vara särskilt komplicerade och av dem behöver vissa tas upp på politisk nivå. Enligt utskottet är det angeläget att utrikesförvaltningens organisation är rustad för att med kort varsel kunna involvera den politiska nivån.

    Slutligen har utskottet granskat myndigheters underrättelser om införlivande av EU-rättsakter. Granskningen visar att regeringen får denna information på olika sätt. Det kan ske enligt förordningen om vissa skyldigheter för myndigheter vid ett medlemskap i Europeiska unionen. Ett annat sätt är att informationen ges i den årliga förteckningen över föreskrifter som myndigheterna ska lämna till regeringen enligt författningssamlingsförordningen. Ytterligare ett sätt är att departementen följer myndigheternas författningsarbete och därigenom får informella underrättelser om de myndighetsföreskrifter som beslutas. Granskningen visar dock att förutsättningarna är olika mellan departementen genom att mängden EU-rättsakter som införlivas eller kompletteras genom myndighetsföreskrifter varierar. På grund av detta framstår det som naturligt att vissa skillnader i hur myndigheterna informerar regeringen kan uppkomma.

    Anföranden och repliker
    8, 68 minuter
    Justering
    2024-12-12
    Datum
    2024-11-29
    Bordläggning
    2025-01-21
    Debatt
    2025-01-22
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Betänkande 2024/25:KU1

    Riksdagen sa ja till regeringens, riksdagsstyrelsens, JO:s och Riksrevisionens förslag i budgetpropositionen för 2025 om hur pengarna inom utgiftsområdet Rikets styrelse ska fördelas på de olika anslagen.

    I utgiftsområdet Rikets styrelse ingår bland annat hovet, riksdagens ledamöter och partier, Riksdagsförvaltningen, Regeringskansliet, länsstyrelserna och mediestödet.

    Totalt fördelas drygt 20,1 miljarder kronor inom utgiftsområdet. Mest pengar går till Regeringskansliet, totalt cirka 10,4 miljarder kronor. Drygt 4,2 miljarder kronor går till landets länsstyrelser och cirka 1,1 miljard till riksdagens ledamöter och partier.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen om den 27 november 2024. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.

    Riksdagen lade även redogörelsen om Riksdagsförvaltningens årsredovisning för 2023 till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    7
    Förslagspunkter
    2
    Anföranden och repliker
    8, 67 minuter
    Justering
    2024-11-28
    Datum
    2024-11-29
    Bordläggning
    2024-12-03
    Debatt
    2024-12-04
    Beslut
    2024-12-04
  • En riksrevision för kommunerna

    Motion 2024/25:1481 av Malin Danielsson och Cecilia Rönn (båda L)

    Motion till riksdagen 2024/25:1481 av Malin Danielsson och Cecilia Rönn (båda L) En riksrevision för kommunerna Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om en riksrevision för kommunerna och tillkännager detta för regeringen. Motivering Riksrevisionen är en oberoende myndighet
    Inlämnad
    2024-10-02
    Förslag
    1
    Datum
    2024-10-02
    Utskottsberedning
    2024/25:KU16
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Södertörns infrastruktur och tillväxt

    Motion 2024/25:984 av Malin Danielsson (L)

    Motion till riksdagen 2024/25:984 av Malin Danielsson L Södertörns infrastruktur och tillväxt Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut Motivering Säkerställ och påskynda Tvärförbindelse Södertörn Förbered för en förlängning av Spårväg syd Ny passage över Södertälje kanal Stockholm Norvik hamn och väg 225
    Inlämnad
    2024-09-30
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2024/25:TU5
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Digitalt bank-id för personer med funktionsnedsättning

    Motion 2024/25:988 av Malin Danielsson (L)

    Motion till riksdagen 2024/25:988 av Malin Danielsson (L) Digitalt bank-id för personer med funktionsnedsättning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att säkerställa möjligheten för personer med funktionsnedsättning att använda digitala betalningslösningar och tillkännager
    Inlämnad
    2024-09-30
    Förslag
    1
    Datum
    2024-09-30
    Utskottsberedning
    2024/25:TU12
  • Stoppa bluff-sms

    Motion 2024/25:985 av Malin Danielsson (L)

    Motion till riksdagen 2024/25:985 av Malin Danielsson (L) Stoppa bluff-sms Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om åtgärder för att stoppa bluff-sms och tillkännager detta för regeringen. Motivering Bluff-sms blir allt vanligare. I vissa fall utger sig bedragaren för att
    Inlämnad
    2024-09-30
    Förslag
    1
    Datum
    2024-09-30
    Utskottsberedning
    2024/25:TU12
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Möjligheternas Stockholm

    Motion 2024/25:987 av Malin Danielsson m.fl. (L)

    Motion till riksdagen 2024/25:987 av Malin Danielsson m.fl. (L) Möjligheternas Stockholm Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut Stockholm nationell tillväxtmotor Stockholm nationellt innovationsområde Sverigeförhandling om välfärdens digitala infrastruktur Förbättrad rörlighet för ökad tillväxt Långsiktig
    Inlämnad
    2024-09-30
    Förslag
    6
    Datum
    2024-09-30
    Utskottsberedning
    2024/25:FiU26 2024/25:KU13 2024/25:MJU19 2024/25:NU10 2024/25:SoU22 2024/25:TU5
    Riksdagsbeslut
    (6 yrkanden): 6 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Stöd till personer med funktionsnedsättning

    Stöd till personer med funktionsnedsättning

    Betänkande 2023/24:SoU13

    Riksdagen riktar två uppmaningar, så kallade tillkännagivanden, till regeringen. Det ena gäller ledsagning för personer med synnedsättning och det andra handlar om schablonbeloppet för assistansersättning.

    Riksdagen anser att regeringen bör se över förutsättningarna för avgiftsfri ledsagning för personer med synnedsättning. Regeringen bör även se över förutsättningarna för att reglera insatsen ledsagning i en särskild lag.

    Riksdagen vill också se ändringar som gäller schablonbeloppet för assistansersättning, bland annat att regeringen årligen bör redovisa hur beloppet har räknats fram. Riksdagen anser även att regeringen snarast bör tillsätta en utredning med målet att ta fram en långsiktigt hållbar finansieringsmodell för assistansersättningen som bättre tar hänsyn till olika utförares faktiska kostnader.

    Riksdagens förslag om tillkännagivanden kom i samband med att cirka 90 förslag i motioner om stöd till personer med funktionsnedsättning från allmänna motionstiden 2023 behandlades.

    Riksdagen föreslår att riksdagen säger nej till övriga förslag i motioner med hänvisning till pågående arbete. Förslagen handlar bland annat om rättigheter och levnadsvillkor för personer med funktionsnedsättning, tolktjänst och bilstöd.

    Behandlade dokument
    42
    Förslagspunkter
    18
    Reservationer
    18 
    Anföranden och repliker
    40, 111 minuter
    Justering
    2024-05-30
    Bordläggning
    2024-06-11
    Debatt
    2024-06-12
    Beslut
    2024-06-12
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskningsbetänkande

    Granskningsbetänkande

    Betänkande 2023/24:KU20

    Konstitutionsutskottet, KU, har i sin årliga granskning av regeringen behandlat 29 ärenden som innehåller anmälningar från riksdagsledamöter. Anmälningarna handlar om regeringens förhållande till riksdagen, handläggningen av regeringsärenden och statsråds tjänsteutövning.

    Granskningen debatterades i kammaren och sedan avslutade riksdagen ärendet.

    KU:s granskning av regeringen är klar

    Anföranden och repliker
    37, 238 minuter
    Justering
    2024-05-30
    Bordläggning
    2024-06-07
    Debatt
    2024-06-10
  • Stillbild från Debatt om förslag: En tydligare bestämmelse om hets mot folkgrupp

    En tydligare bestämmelse om hets mot folkgrupp

    Betänkande 2023/24:KU22

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag till ändring i brottsbalken och antog som vilande regeringens förslag till ändringar i tryckfrihetsförordningen.

    Ändringarna innebär att bestämmelserna om hets mot folkgrupp förtydligas. Förtydligandena innebär bland annat att förnekelse av Förintelsen och vissa andra internationella brott uttryckligen kriminaliseras.

    Förslagen innebär även att enskilda personer i skyddade grupper ska ges skydd, målsägandestatus och rätt till skadestånd.

    Lagändringarna i brottsbalken börjar gälla den 1 juli 2024. Ändringarna i tryckfrihetsförordningen sa riksdagen ja till som vilande och de ska börja gälla den 1 januari 2027. Eftersom delar av förslagen gäller en ändring i tryckfrihetsförordningen, en grundlag, krävs det att riksdagen röstar lika två gånger om förslaget och det måste vara ett val mellan omröstningarna.

    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    8, 41 minuter
    Justering
    2024-05-16
    Bordläggning
    2024-05-21
    Debatt
    2024-05-22
    Beslut
    2024-05-22
  • Stillbild från Debatt om förslag: Valfrågor

    Valfrågor

    Betänkande 2023/24:KU12

    Riksdagen riktar en uppmaning, ett så kallat tillkännagivande, till regeringen om att utreda en fråga om valbarhet och folkbokföring.

    Riksdagen anser att det inte bör vara möjligt för en person som kandiderat i flera kommuner att ändra sin folkbokföring på eller i anslutning till valdagen i syfte att bli valbar och invald.

    Tillkännagivandet gjordes i samband med behandlingen av cirka 40 förslag i motioner om valfrågor från allmänna motionstiden 2023. Riksdagen sa nej till övriga förslag, som bland annat handlar om valsedelssystemet, väljare med synnedsättning eller annan funktionsnedsättning och incidentrapportering.

    Behandlade dokument
    29
    Förslagspunkter
    9
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    7, 37 minuter
    Justering
    2024-05-02
    Bordläggning
    2024-05-07
    Debatt
    2024-05-08
    Beslut
    2024-05-15

Filter