Karin Granbom Ellison (FP)
Tidigare riksdagsledamot
- Valkrets
- Östergötlands län
- Titel
- Civilekonom
- Född år
- 1977
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2013-01-01 – 2014-09-29
- Ledig
- 2012-05-01 – 2012-12-31
- Ordinarie
- 2002-09-30 – 2012-04-30
Näringsutskottet
- Suppleant
- 2008-11-13 – 2010-10-04
- Ledamot
- 2006-10-10 – 2008-11-13
Konstitutionsutskottet
- Ledamot
- 2010-10-12 – 2014-09-29
- Suppleant
- 2003-10-03 – 2004-04-16
Justitieutskottet
- Suppleant
- 2002-10-08 – 2006-10-02
Miljö- och jordbruksutskottet
- Suppleant
- 2007-10-26 – 2010-10-04
Utbildningsutskottet
- Suppleant
- 2010-10-19 – 2014-09-29
Utrikesutskottet
- Suppleant
- 2010-10-19 – 2014-09-29
Sammansatta konstitutions- och utrikesutskottet
- Suppleant
- 2003-10-07 – 2003-11-20
Sammansatta justitie- och socialutskottet
- Suppleant
- 2006-02-09 – 2006-04-26
EU-nämnden
- Ledamot
- 2008-11-13 – 2010-10-12
- Suppleant
- 2007-10-16 – 2008-11-13
- Ledamot
- 2002-10-08 – 2007-10-15
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
En politik för en levande demokrati
Betänkande 2013/14:KU34
Regeringen har lämnat en skrivelse till riksdagen om sin demokratipolitik. Målet för politiken är en levande demokrati där individens möjligheter till inflytande stärks och de mänskliga rättigheterna respekteras. I skrivelsen redogör regeringen för vilken inriktning demokratipolitiken bör ha och vilka utmaningar som är viktiga att fokusera på. Inriktningen för regeringens arbete har fem utgångspunkter: Ett högt och mer jämlikt valdeltagande, ett breddat och jämlikt deltagande i de folkvalda församlingarna, stärkta möjligheter till inflytande, insyn och delaktighet mellan valen, en ökad demokratisk medvetenhet samt värnande av demokratin mot våldsbejakande extremism.
Konstitutionsutskottet, KU, har behandlat regeringens skrivelse. Samtidigt har KU även behandlat motioner inom området demokratipolitik. Motionerna handlar om demokratiambassadörer, ökat valdeltagande genom stöd till fackliga organisationer, riktlinjer för rektorers beslut om medverkan av riksdagspartier på skolor, universitetens och högskolornas ansvar för att främja ungas engagemang för grundläggande demokratiska värderingar, utredning om demokratisk delaktighet och inflytande, att värna demokratin mot våldsbejakande extremism, en mer aktiv svensk demokratipolitik i EU, öppen redovisning av bidrag till partierna samt en ny bred maktutredning.
Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet. Riksdagen sa nej till motionerna.
- Behandlade dokument
- 8
- Förslagspunkter
- 20
- Reservationer
- 3
- Anföranden och repliker
- 6, 43 minuter
- Beredning
- 2014-05-13
- Justering
- 2014-06-05
- Bordläggning
- 2014-06-11
- Debatt
- 2014-06-12
- Beslut
- 2014-06-12
Granskningsbetänkande
Betänkande 2013/14:KU20
Konstitutionsutskottet, KU, är klart med sin årliga granskning av regeringen. I år har KU behandlat 21 anmälningar från riksdagsledamöterna.
KU har bland annat kommit fram till följande:
- En granskning gäller regeringens hantering av Vattenfalls köp av energibolaget Nuon. Näringsdepartementet och Finansdepartementet beredde gemensamt frågan om att upphandla en finansiell rådgivare i syfte att köpa ett större energibolag. Det finns dock olika synsätt på om själva ställningstagandet till Vattenfalls köp vid ägarsamordningen bereddes gemensamt. Det finns ingen dokumentation som visar att man har följt reglerna om att informera Statsrådsberedningen. Statsminister Fredrik Reinfeldt (M) har uppgett för KU att han vid tidpunkten för Vattenfalls köp inte fått information om att Vattenfall avsåg att genomföra affären. Å andra sidan anges i en promemoria från Näringsdepartementet att partiledarna informerats av dåvarande näringsminister Maud Olofsson (C). KU konstaterar att båda uppgifterna inte kan vara korrekta. Utskottet anser att statsministern har det övergripande ansvaret för att beredningsprocesserna, informationen och kommunikationen inom regeringen och Regeringskansliet fungerar. Tydliga och ändamålsenliga regler har i huvudsak funnits. I ljuset av denna granskning finns det enligt KU skäl att vidta åtgärder för att beredningsprocesserna, informationen och kommunikationen fungerar på ett sätt som gör att man bättre kan förebygga sådana brister i hanteringen som har framkommit här. KU kritiserar Maud Olofsson för brister i den gemensamma beredningen, den interna informationen samt dokumentationen. Att Maud Olofsson valt att inte medverka i en utfrågning i KU har gjort det svårare för utskottet att klarlägga händelseförloppet. Utskottet kommer att utvärdera om före detta ministrars medverkan i riksdagens arbete med att kontrollera regeringen ska regleras.
- Regeringen har brustit i sin styrning av Försvarsmakten. Det visar KU:s granskning av regeringens information till riksdagen om bemanningen av Försvarsmaktens insatsorganisation. Styrningen på en övergripande, strategisk nivå behöver bli tydligare samtidigt som styrningen i sakfrågor bör minska. Det finns brister i regeringens återrapportering till riksdagen om insatsorganisationens utveckling och Försvarsmaktens förutsättningar att följa riksdagens beslut. Det här är allvarligt, anser KU. Det är viktigt att riksdagen får information när statens verksamhet inte följer det som riksdagen har beslutat om.
- Regeringens arbete med omregleringar av apoteks-, telekom- och elmarknaden har systematiska brister i beredningen och tillsynen. Det har sannolikt lett till onödiga samhällskostnader. Enligt KU är bristerna kopplade till regeringens styrning av myndigheter och andra organ.
- Regeringen kan inte undgå kritik för att den inte följt bestämmelserna i riksdagsordningen i samband med justitieutskottets subsidiaritetsprövning av ett EU-förslag. När justitieutskottet behandlade ett förslag om att inrätta en europeisk åklagarmyndighet bad utskottet regeringen om en bedömning, som regeringen är skyldig att lämna inom två veckor. Regeringen informerade inte justitieutskottet i tid, trots att regeringen fick ytterligare två veckor på sig.
- När allmänna handlingar begärdes ut från biståndsmyndigheten Sida dröjde det tre månader innan handlingarna lämnades ut. Detta efter att Sida bett om samråd med Utrikesdepartementet om utrikessekretessen i handlingarna. KU konstaterar att detta svårligen stämmer överens med grundlagens krav på att allmänna handlingar ska lämnas ut skyndsamt. KU noterar att Regeringskansliet arbetar för att förbättra rutinerna vid utlämnande av allmänna handlingar och förutsätter att detta arbete fortsätter.
Riksdagen lade KU:s granskning till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Anföranden och repliker
- 23, 95 minuter
- Beredning
- 2013-11-19
- Justering
- 2014-05-13
- Bordläggning
- 2014-06-09
- Debatt
- 2014-06-10
- Beslut
- 2014-06-10
Integritets- och sekretessfrågor
Betänkande 2013/14:KU25
Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2011, 2012 och 2013 som rör frågor om integritet och sekretess. Motionerna handlar bland annat om en ny myndighet för integritetsskydd, skyddet för den personliga integriteten inom EU, tystnadsplikt för tolkar och insyn i apoteksverksamhet.
- Behandlade dokument
- 66
- Förslagspunkter
- 20
- Reservationer
- 5
- Anföranden och repliker
- 4, 19 minuter
- Beredning
- 2014-03-27
- Justering
- 2014-04-10
- Bordläggning
- 2014-04-29
- Debatt
- 2014-05-05
- Beslut
- 2014-05-07
Fri- och rättigheter
Betänkande 2013/14:KU14
Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2012 och 2013 som rör frågor om fri- och rättigheter. Motionerna handlar bland annat om etniska, språkliga och religiösa minoriteter, böneutrop, förbud mot slöja i offentliga verksamheter, ett stärkt skydd för äganderätten, rätten till liv, en värdekommission, återkallande av medborgarskap och att lägga till fler konventioner om mänskliga rättigheter i svensk rätt.
- Behandlade dokument
- 60
- Förslagspunkter
- 20
- Reservationer
- 4
- Anföranden och repliker
- 10, 55 minuter
- Beredning
- 2014-03-06
- Justering
- 2014-04-01
- Bordläggning
- 2014-04-09
- Debatt
- 2014-04-10
- Beslut
- 2014-04-10
Ökad insyn i partiers och valkandidaters finansiering
Betänkande 2013/14:KU35
Statligt stöd till politiska partier ska endast ges till partier som inte har tagit emot anonyma bidrag. Villkoret ska gälla från den 1 april 2014. Beslutet innebär att riksdagen delvis säger ja till en gemensam motion från MP, S och V.
Riksdagen sa även ja till regeringens proposition om ökad insyn i partiers och valkandidaters finansiering, med en mindre ändring. Enligt regeringens förslag ska ett parti redovisa vem som gett bidrag i de fall där partiet eller valkandidaten känner till eller kan ana vem som är bidragsgivare. Utskottet anser dock att skyldigheten endast ska gälla i de fall där partiet eller valkandidaten känner till vem som är givare.
Dessutom gjorde riksdagen ett tillkännagivande till regeringen med anledning av propositionen. I regeringens förslag står det att partierna ska spara uppgifter om bidragsgivares identitet. Det är däremot inte specificerat vilka uppgifter som ska sparas. Riksdagen uppmanade därför regeringen att förtydliga detta. Tillkännagivandet bygger på ett utskottsinitiativ i konstitutionsutskottet.
- Behandlade dokument
- 4
- Förslagspunkter
- 6
- Reservationer
- 4
- Anföranden och repliker
- 18, 77 minuter
- Beredning
- 2014-02-06
- Justering
- 2014-02-25
- Debatt
- 2014-03-05
- Beslut
- 2014-03-05
Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning
Betänkande 2013/14:KU10
Konstitutionsutskottet, KU, har gjort en administrativ granskning av regeringens och ministrarnas arbete. Här följer ett urval av resultaten.
KU har gått igenom Justitiedepartementets ärenden om nåd eller upphävande av utvisningsbeslut. Regeringen förefaller ha tillämpat nådeinstitutet restriktivt, och antalet nådeansökningar har minskat. Antalet ansökningar om upphävande av utvisningsbeslut tycks också minska. KU har även granskat vissa ärenden som Miljödepartementet handlagt. Handläggningstiderna är långa i ett antal av ärendena, och KU konstaterar att det givetvis inte är tillfredsställande med långa handläggningstider i förvaltningsärenden.
KU har granskat politiska samordningsfunktioner i Regeringskansliet. Granskningen omfattar även tidigare regeringar, men huvuddelen av granskningens underlag rör den nuvarande regeringen. Granskningen ger inte anledning att peka på några brister, men utskottet gör ett antal framåtsyftande reflexioner. KU påminner om grundlagens krav på hur allmänna handlingar ska behandlas. När det gäller kraven på dokumentation och spårbarhet bedömer utskottet att samma regler ska gälla för samordningsfunktionen som för andra enheter inom Regeringskansliet. KU konstaterar vidare att de ställningstaganden som görs inom en samordningsfunktion inte utgör formella regeringsbeslut. Grundlagens regler om statsministerns, de enskilda föredragande statsrådens och regeringens ansvar gäller oberoende av om och hur en regering inrättar en eller flera samordningsfunktioner.
Regeringens remisser till Lagrådet är en annan fråga som KU granskat. Lagrådet har i vissa ärenden haft synpunkter på att delar av regeringens förslag inte har föregåtts av någon remissbehandling. Det medför enligt utskottet en risk för att ett lagförslag inte uppnår tillräcklig kvalitet och att den fortsatta beredningsprocessen försvåras. Ett skriftligt remissförfarande är och bör vara det normala. Remissmöten kan framför allt fylla en funktion som komplement. Ett förenklat förfarande i form av kontakter under hand med berörda myndigheter bör endast ske i undantagsfall. En annan fråga är vad som bör gälla när regeringens lagförslag väsentligt avviker från det utredningsbetänkande som remissbehandlats. Även om förslaget har diskuterats på ett remissmöte kan det enligt KU ifrågasättas om beredningskravet kan anses uppfyllt. Vidare kan det i lagärenden där regeringen efter Lagrådets synpunkter har gjort väsentliga ändringar finnas anledning att överväga om Lagrådets synpunkter ska hämtas in på nytt.
KU har fortsatt sin granskning av utnämningsmakten, det vill säga makten att tillsätta högre tjänster inom domstolar och offentlig förvaltning. Utskottet tar bland annat upp det så kallade öppna rekryteringsförfarandet som enligt regeringen numera tillämpas. Det har inneburit viktiga förändringar, konstaterar KU, men effekterna är fortfarande inte analyserade på djupet. Utskottet skulle därför välkomna om regeringen genomförde en noggrann uppföljning och utvärdering. Att systematiskt följa upp, utvärdera och dokumentera erfarenheter från förflyttningsbeslut skulle enligt utskottet sannolikt vara till nytta för den statliga chefsrekryteringsprocessen.
Riksdagen lade utskottets anmälan till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Anföranden och repliker
- 8, 53 minuter
- Beredning
- 2013-09-19
- Justering
- 2013-12-05
- Debatt
- 2014-01-22
- Beslut
- 2014-01-22
Utgiftsområde 1 Rikets styrelse
Betänkande 2013/14:KU1
Riksdagen sa ja till regeringens, riksdagsstyrelsens och Riksdagens ombudsmäns, JO:s, förslag i budgetpropositionen om cirka 12,9 miljarder kronor i anslag till utgiftsområdet Rikets styrelse för 2014. I utgiftsområdet ingår bland annat Regeringskansliet, länsstyrelserna, riksdagens ledamöter och partier, Riksdagsförvaltningen, JO, presstödet och hovet.
Riksdagen sa också ja till regeringens förslag om ändringar i budgetlagen. Syftet är att anpassa lagen till EU:s nya krav på medlemsländernas budgetramar. Bland annat ska regeringen regelbundet utvärdera de ekonomiska prognoser som den lämnar till riksdagen i budgetpropositionen och den ekonomiska vårpropositionen. Vissa ändringar görs också när det gäller de prognoser och bedömningar som regeringen ska lämna i budgetpropositionen och i den ekonomiska vårpropositionen.
- Behandlade dokument
- 27
- Förslagspunkter
- 12
- Reservationer
- 4
- Anföranden och repliker
- 17, 58 minuter
- Beredning
- 2013-10-15
- Justering
- 2013-11-26
- Debatt
- 2013-12-04
- Beslut
- 2013-12-04
Ökad simkunnighet bland barn och unga
Motion 2013/14:Ub256 av Karin Granbom Ellison (FP)
Motion till riksdagen 2013/14:Ub256 av Karin Granbom Ellison FP Ökad simkunnighet bland barn och unga FP308 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om behovet av insatser i skolan för ökad simkunnighet bland barn och unga. Motivering För att kunna- Inlämnad
- 2013-10-01
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2013/14:UbU12
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Skärpt regelverk gällande ormar och andra giftiga djur
Motion 2013/14:MJ247 av Karin Granbom Ellison m.fl. (FP)
Motion till riksdagen 2013/14:MJ247 av Karin Granbom Ellison m.fl. FP Skärpt regelverk gällande ormar och andra giftiga djur FP304 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om behovet av nationella regler för hållande av ormar och andra giftiga djur.- Inlämnad
- 2013-10-01
- Förslag
- 6
- Utskottsberedning
- 2013/14:MJU10
- Riksdagsbeslut
- (6 yrkanden): 6 avslag
Bättre regelverk för utländska doktorander
Motion 2013/14:Sf240 av Karin Granbom Ellison (FP)
Motion till riksdagen 2013/14:Sf240 av Karin Granbom Ellison FP Bättre regelverk för utländska doktorander FP301 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om behovet av att göra det lättare för utländska doktorander att få stanna i Sverige efter examen.- Inlämnad
- 2013-10-01
- Förslag
- 3
- Utskottsberedning
- 2013/14:SfU6
- Riksdagsbeslut
- (3 yrkanden): 3 avslag
Frivilligt testamentsregister hos Skatteverket
Motion 2013/14:C252 av Karin Granbom Ellison (FP)
Motion till riksdagen 2013/14:C252 av Karin Granbom Ellison FP Frivilligt testamentsregister hos Skatteverket FP300 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att inrätta ett frivilligt testamentsregister hos Skatteverket. Motivering Ett testamente- Inlämnad
- 2013-10-01
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2013/14:CU19
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Underlätta för brottsutsatt att få ut skadeståndet
Motion 2013/14:Ju283 av Karin Granbom Ellison (FP)
Motion till riksdagen 2013/14:Ju283 av Karin Granbom Ellison FP Underlätta för brottsutsatt att få ut skadeståndet FP305 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om behovet av att underlätta för brottsutsatta att få ut skadestånd som utdömts i domstol.- Inlämnad
- 2013-10-02
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2013/14:JuU18
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Granskningsbetänkande
Betänkande 2012/13:KU20
Konstitutionsutskottet, KU, är klart med sin årliga granskning av regeringen. I år har KU behandlat 21 anmälningar från riksdagsledamöterna. En anmälning handlar om militärt samarbete med Saudiarabien. Enligt KU finns det ingenting som styrker att någon i regeringen eller Regeringskansliet skulle ha varit delaktig i eller godkänt beslutet om att bilda bolaget STTI, om dess finansiering eller roll i projektet med att bygga en vapenfabrik i Saudiarabien. Dock har det sedan åtminstone våren 2009 funnits information i Regeringskansliet om förekomsten av bolaget SSTI och dess roll i projektet. KU menar att Försvarsdepartementet borde ha följt händelseutvecklingen noga, men att departementet i stället sköt frågan ifrån sig och gav de inblandade myndigheterna i uppgift att lösa situationen. Granskningen visar enligt KU på allvarliga brister som i förlängningen har skadat Sveriges internationella relationer.
KU kritiserar också Näringsdepartementets hantering av en begäran om att ta del av allmänna handlingar. Att en myndighet under pågående beredning på eget initiativ lämnar ut en begärd handling till andra än den som begärt ut handlingen kan enligt KU starkt ifrågasättas. Näringsminister Annie Lööf (C) är ytterst ansvarig för hur ärendet hanterades. Utskottet påpekar också att statsminister Fredrik Reinfeldt (M) har ett övergripande ansvar. Utskottet är även kritiskt till att näringsministern lämnat felaktiga uppgifter till KU under en utfrågning.
I övriga granskningsärenden har KU bland annat kommit fram till följande:
- Regeringens beredning av besparingar inom försvarets materielförsörjning uppvisar brister. Bland annat har vissa handlingar inte diarieförts i Regeringskansliet och uppgifter från Försvarsmakten har lagts till i ärendet utan att det har dokumenterats.
- Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (M) hade inte haft för avsikt att försöka påverka länsstyrelsen i Skåne genom det brev hon skickade till landshövdingen. Men den opinionsyttring som skickades vidare av kulturministern hanterades i en annan ordning än den ordinarie. Utskottet anser att alla inkommande brev och skrivelse med samma typ av innehåll bör behandlas på ett likartat sätt oavsett vem som är avsändare.
- Det råder olika meningar om landsbygdsminister Eskil Erlandsson (C) i ett telefonsamtal har avrått Skogsstyrelsens generaldirektör från att delta i en konferens. Informella kontakter mellan regeringen och de statliga myndigheterna är viktiga men de bör vara inriktade på information, inte styrning.
- Regeringen har inte brutit mot Sveriges folkrättsliga åtaganden genom att Sveriges bidrag till det internationella klimatarbetet tas från biståndsbudgeten. Regeringen bör dock överväga att förtydliga detta för riksdagen, till exempel i budgetpropositionen.
- I hanteringen av två svenska medborgare som lämnats ut från Djibouti till USA har regeringen och Utrikesdepartementet uppfyllt de krav som kan ställas.
- När det gäller utrikesminister Carl Bildts (M) agerande med anledning av ett ärende hos Kronofogden om att genomföra ett beslut om försäljning av utländsk egendom påminner KU om att en minister bör vara försiktig med uttalanden som rör myndighetsutövning. Samtidigt kan utrikesministern och Utrikesdepartementet i viss utsträckning, som ett led i informationen, lämna sin bedömning av en aktuell sakfråga.
- Under förhandlingarna om ett EU-direktiv om administrativt samarbete på skatteområdet har Finansdepartementet inte fullt ut förutsett vilka konsekvenser bestämmelserna skulle få för den svenska meddelarfriheten. Det är viktigt att de som företräder Sverige i EU-förhandlingar har tillräcklig kompetens i de konstitutionella frågorna.
Riksdagen lade KU:s granskning till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Anföranden och repliker
- 124, 113 minuter
- Beredning
- 2012-09-20
- Justering
- 2013-06-04
- Debatt
- 2013-06-18
- Beslut
- 2013-06-19
Riksdagens arbetsformer m.m.
Betänkande 2012/13:KU17
Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2011 och 2012 om bland annat riksdagens arbetsformer. Motionerna handlar om förändringar i motionsrätten och i utskottens arbete med motionerna, öppna sammanträden i utskotten och EU-nämnden, införande av ett framtidsutskott, platsen för EU-nämndens sammanträden, utskottens utrikes resor, riksdagsledamöternas placering i kammaren, votering på distans, kvittningssystemet, teckentolkning vid riksdagens frågestunder, riksmötets öppnande, riksdagshörna i Luleå, barnkonsekvensanalys av riksdagens beslut, förslagsbox för allmänheten och lobbying.
Andra motioner handlar om Riksdagsförvaltningen, till exempel miljöförbättrande åtgärder, minnesmärken och visitkort med punktskrift. Några motioner gäller arbetsvillkoren för riksdagsledamöterna, till exempel arvodet och inkomstgarantin.
- Behandlade dokument
- 51
- Förslagspunkter
- 17
- Reservationer
- 5
- Anföranden och repliker
- 11, 39 minuter
- Beredning
- 2013-03-21
- Justering
- 2013-04-16
- Debatt
- 2013-04-24
- Beslut
- 2013-04-25
Vallagsfrågor m.m.
Betänkande 2012/13:KU18
Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2011 och 2012 om frågor som har med vallagen att göra. Skälet är främst att det redan pågår arbete i de frågor som motionerna tar upp. Motionerna handlar om proportionalitet och valkretsindelning, samtycke till kandidatur i val, valsedlar, elektroniskt röstningsförfarande, snabbare omval, granskning av rösträkning samt dubbla medborgarskap.
- Behandlade dokument
- 45
- Förslagspunkter
- 8
- Anföranden och repliker
- 4, 24 minuter
- Beredning
- 2013-03-14
- Justering
- 2013-03-21
- Debatt
- 2013-04-10
- Beslut
- 2013-04-10
Författningsfrågor
Betänkande 2011/12:KU15
Riksdagen sa nej till motioner som tar upp olika författningsfrågor och som lämnades in under de allmänna motionstiderna 2010 och 2011. Motionerna handlar om statsskicket, statschefens uppgifter, statschefens immunitet, EU-medlemskapet, minskning av antalet riksdagsledamöter och behörighetsvillkor för ministrar och riksdagsledamöter. De tar också upp frågor om byte av partitillhörighet, tidskarantän för ministrar och höga statstjänstemän, den offentliga äganderätten och den kommunala revisionen.
- Behandlade dokument
- 31
- Förslagspunkter
- 10
- Reservationer
- 6
- Anföranden och repliker
- 18, 60 minuter
- Beredning
- 2012-03-01
- Justering
- 2012-03-22
- Debatt
- 2012-04-12
- Beslut
- 2012-04-12
Tryck- och yttrandefrihetsfrågor
Betänkande 2011/12:KU13
Det behövs ett utvidgat meddelarskydd för privatanställda i offentligt finansierad verksamhet. Det anser riksdagen, som välkomnar att regeringen ska utreda frågan. Riksdagen uppmanar regeringen att tillsätta utredningen snabbt och särskilt belysa efterforsknings- och repressalieförbudet.
Allt fler offentliga verksamheter inom exempelvis vård, skola och omsorg drivs i privat regi. Riksdagen konstaterar att detta medför att meddelarskyddet begränsas eftersom privatanställda inte omfattas av meddelarskyddet på samma sätt som offentliganställda. För att säkerställa förtroendet för och tryggheten inom offentliga verksamheter som drivs privat är det viktigt att förhållanden som behöver uppmärksammas blir kända, anser riksdagen. Lagstiftningen om meddelarskyddet behöver därför utvidgas. Ställningstagandet bygger på motioner från Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet.
Meddelarskyddet innebär förenklat att en offentliganställd har rätt att lämna normalt sekretessbelagda uppgifter till medierna utan att riskera straffpåföljd eller repressalier från arbetsgivaren. Uppgiftslämnaren har rätt att vara anonym. Journalisten som tar emot uppgifterna för publicering har tystnadsplikt och arbetsgivaren får inte efterforska uppgiftslämnarens identitet.
- Behandlade dokument
- 20
- Förslagspunkter
- 10
- Reservationer
- 2
- Anföranden och repliker
- 12, 51 minuter
- Beredning
- 2012-02-14
- Justering
- 2012-03-29
- Debatt
- 2012-04-12
- Beslut
- 2012-04-12
Justitieombudsmännens ämbetsberättelse
Betänkande 2011/12:KU6
Riksdagen beslutade att uppmana regeringen att utreda hur en ordinarie tillsyn över handläggningen av ärenden inom Migrationsverkets och socialförsäkringsområdets verksamhet ska organiseras och utformas. Orsaken är att Justitieombudsmännen, JO, måste använda en stor del av sina resurser åt dessa ärenden och att mängden klagomål på myndigheten ökat.
- Behandlade dokument
- 4
- Förslagspunkter
- 1
- Anföranden och repliker
- 4, 21 minuter
- Beredning
- 2011-11-24
- Justering
- 2012-03-01
- Debatt
- 2012-03-15
- Beslut
- 2012-03-21
Utgiftsområde 1 Rikets styrelse
Betänkande 2011/12:KU1
Riksdagen sa ja till regeringens förslag i budgetpropositionen på anslag för utgiftsområdet Rikets styrelse 2012. Anslagen uppgår till 11,8 miljarder kronor. Riksdagen gjorde samtidigt två tillkännagivanden. Det första handlar om hur hovet använder statens pengar. Regeringen ska se över överenskommelsen med riksmarskalksämbetet från 2005 om att hovet varje år ska redovisa hur anslagen använts. Översynen bör verka för en ökad insyn i hovstaten men samtidigt respektera statschefens privata sfär. Den ska inte ändra den konstitutionella ordningen. Det andra tillkännagivandet handlar om djurskyddskontroller. Av regeringens budgetproposition framgår det att avsikten är att insatserna för djurskyddskontroller ska uppgå till 25 miljoner kronor 2012. Riksdagen konstaterar dock att regeringen endast föreslagit 15 miljoner kronor i budgetpropositionen. Riksdagen gav därför regeringen i uppdrag att rätta till felet, till exempel i samband med vårändringsbudgeten, för att säkerställa goda djurskyddskontroller. Vidare sa riksdagen nej till ett antal motioner som går ut på att regeringen ska återkomma med lagförslag för bättre insyn i partiernas finansiering.- Behandlade dokument
- 31
- Förslagspunkter
- 18
- Reservationer
- 3
- Anföranden och repliker
- 39, 122 minuter
- Beredning
- 2011-10-11
- Justering
- 2011-11-22
- Debatt
- 2011-12-07
- Beslut
- 2011-12-07
med anledning av redog. 2011/12:JO1 Justitieombudsmännens ämbetsberättelse
Motion 2011/12:K3 av Per Bill m.fl. (M, FP, C, KD)
Motion till riksdagen 2011/12:K3 av Per Bill m.fl. M, FP, C, KD med anledning av redog. 2011/12:JO1 Justitieombudsmännens ämbetsberättelse M9999 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att beakta JO:s ställning som extraordinärt tillsynsorgan och- Inlämnad
- 2011-12-01
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2011/12:KU6
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 bifall,