Helena Gellerman (L)

Tjänstgörande riksdagsledamot

Valkrets
Västra Götalands läns västra, plats 301
Titel
Civilingenjör
Född år
1960
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie

Liberalerna

Kvittningsperson

Trafikutskottet

Ledamot

Näringsutskottet

Suppleant

Skatteutskottet

Suppleant

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant

Valberedningen

Ledamot

Ledamotsrådet

Ledamot

Nordiska rådets svenska delegation

Ledamot

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2018-09-24 – 2026-09-21

Liberalerna

Kvittningsperson
2019-09-24 –

Trafikutskottet

Ledamot
2022-10-04 – 2026-09-21
Ledamot
2018-10-02 – 2022-09-26

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2023-05-22 – 2026-09-21
Suppleant
2018-10-09 – 2022-09-26

Näringsutskottet

Suppleant
2022-10-04 – 2026-09-21
Suppleant
2018-10-09 – 2022-09-26

Skatteutskottet

Suppleant
2022-10-12 – 2026-09-21
Suppleant
2019-12-19 – 2022-09-26

Försvarsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Konstitutionsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Utrikesutskottet

Suppleant
2022-10-12 – 2023-05-22
Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Civilutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Finansutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Justitieutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Kulturutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Utbildningsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

EU-nämnden

Suppleant
2018-11-15 – 2022-10-04

Ledamotsrådet

Ledamot
2022-10-12 –
Ledamot
2019-03-27 – 2022-10-10

Valberedningen

Ledamot
2022-09-26 –

Nordiska rådets svenska delegation

Ledamot
2025-02-27 – 2025-10-31
Suppleant
2022-10-11 – 2025-02-27

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Föräldrar

Politiske redaktören Olle Gellerman och riksdagsledamoten Kerstin Gellerman, f. Lagerkvist

Utbildning

Gymnasieskola, naturvetenskaplig linje, Alströmerskolan, Alingsås, slutår 79. Elektrotekniklinjen, Chalmers, examensår 84. Chefsutbildning, Volvo Corporate Management Program 97. IHM:s Volvo–Renaults säljutbildning 00. Ekonomisk historia, Göteborgs universitet 05

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 18–. Ledamot trafikutskottet 18–. Suppleant miljö- och jordbruksutskottet 18–22 och 23–, näringsutskottet 18–, EU-nämnden 18–22, skatteutskottet 19– och utrikesutskottet 22–23. Ledamot ledamotsrådet 19– och valberedningen 22–. Suppleant Nordiska rådets svenska delegation 22–. Kvittningsperson Liberalerna 19–.

Anställningar

Nääs Kaffestuga, 75–84. Guide på Nääs slott, sommaren 77. Utvecklare/projektledare/gruppchef/stf. chef Eldivisionen, Volvo Personvagnar 84–00. Bilsäljare, Bilia Göteborg 00–04. Ansvarig Test Site Sweden, Lindholmen Science Park, Göteborg 06–07 Manager Fältdatainsamling av trafiksäkerhetsdata, SAFER at Chalmers, Lindholmen Science Park, Göteborg 07–18

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Lerum, 06–. Vice ordförande visionsnämnden för skola och utbildning, Lerum, 06–10. Ledamot beredningen för skola och utbildning, Lerum, 10–12. Ledamot beredningen för bostad och infrastruktur, Lerum 14–16.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Ordförande Bra Barnomsorg, Partille 94–97. Ledamot styrelsen Folkpartiet, Lerum 11–14. Ledamot partistyrelsen, Liberalerna, 19–. Ordförande Liberalerna, Lerum 23–.

Litteratur

Methodology for Field Operational Tests of Automated Vehicles (16), Data Sharing of Transport Research Data (16), Data Management and Data Sharing in Field Operational Tests: From Good Practices to Standards (16), Anonymization of Data from Field Operational Tests (16), Data sharing framework for naturalistic driving data (15), A Platform for sharing data from field operational tests (14)

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Digitaliserings- och postfrågor

    Digitaliserings- och postfrågor

    Betänkande 2024/25:TU12

    Riksdagen sa nej till cirka 100 förslag i motioner om digitaliserings- och postfrågor.

    Motionerna har lämnats in under den allmänna motionstiden 2024 och handlar bland annat om digital delaktighet, AI och postservice i hela landet. Riksdagen hänvisar främst till tidigare beslut och pågående arbete inom området.

    Behandlade dokument
    44
    Förslagspunkter
    13
    Reservationer
    28 
    Anföranden och repliker
    13, 79 minuter
    Justering
    2025-04-24
    Datum
    2025-04-29
    Bordläggning
    2025-05-06
    Debatt
    2025-05-07
    Beslut
    2025-05-08
  • Stillbild från Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av:  Utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) Skolminister Lotta Edholm (L) Civilminister Erik Slottner (KD) EU-minister Jessica Rosencrantz (M) Utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) besvarar
    Datum
    2025-04-24
  • Stillbild från Debatt om förslag: Vägtrafik- och fordonsfrågor

    Vägtrafik- och fordonsfrågor

    Betänkande 2024/25:TU11

    Riksdagen säger nej till cirka 110 förslag i motioner om vägtrafik- och fordonsfrågor. Förslagen har lämnats in under den allmänna motionstiden 2024 och handlar bland annat om arbetet för en fossilfri fordonsflotta, laddinfrastruktur för elfordon, parkeringsfrågor och vinterunderhåll av vägar.

    Riksdagen hänvisar främst till att arbete redan pågår eller har genomförts inom de områden som förslagen tar upp.

    Behandlade dokument
    61
    Förslagspunkter
    20
    Reservationer
    26 
    Anföranden och repliker
    21, 103 minuter
    Justering
    2025-03-27
    Datum
    2025-03-27
    Bordläggning
    2025-04-01
    Debatt
    2025-04-02
    Beslut
    2025-04-09
  • Stillbild från Debatt om förslag: Yrkestrafik och taxi

    Yrkestrafik och taxi

    Betänkande 2024/25:TU9

    Riksdagen sa nej till cirka 30 förslag som rör yrkestrafik och taxi i motioner från den allmänna motionstiden 2024. Förslagen handlar till exempel om tillsyn och kontroll samt genomförande av översyner inom olika delar av området.

    Riksdagen hänvisar bland annat till planerade och vidtagna åtgärder samt pågående utrednings- och beredningsarbete.

    Behandlade dokument
    18
    Förslagspunkter
    11
    Reservationer
    11 
    Anföranden och repliker
    35, 100 minuter
    Justering
    2025-03-18
    Datum
    2025-03-25
    Bordläggning
    2025-04-01
    Debatt
    2025-04-02
    Beslut
    2025-04-02
  • Stillbild från Debatt om förslag: Cykelfrågor

    Cykelfrågor

    Betänkande 2024/25:TU10

    Riksdagen sa nej till 64 förslag om olika cykelfrågor. De handlar bland annat om infrastruktur och regler för ökad säkerhet, insatser för cykling bland barn och unga samt kombinerade resor med cykel.

    Merparten av förslagen inkom i motioner under den allmänna motionstiden 2024. Fyra förslag inkom i följdmotioner till en proposition från regeringen.

    Riksdagen hänvisar till planerade och redan vidtagna åtgärder samt till pågående arbete.

    Behandlade dokument
    24
    Förslagspunkter
    10
    Reservationer
    22 
    Anföranden och repliker
    16, 74 minuter
    Justering
    2025-02-27
    Datum
    2025-03-04
    Bordläggning
    2025-03-18
    Debatt
    2025-03-19
    Beslut
    2025-03-19
  • Stillbild från Debatt om förslag: Riksrevisionens rapport om bildandet av Svevia och Infranord

    Riksrevisionens rapport om bildandet av Svevia och Infranord

    Betänkande 2024/25:TU7

    Riksdagen har behandlat en skrivelse från regeringen som handlar om Riksrevisionens rapport om bildandet av de statliga infrastrukturföretagen Svevia och Infranord.

    Riksrevisionen lämnar flera rekommendationer till regeringen, bland annat att de systematiskt ska följa upp och utvärdera Svevias och Infranords åtgärder för att uppnå sina ekonomiska mål.

    Regeringen menar i sin skrivelse att de genom befintliga ägardialoger kan följa bolagens måluppfyllelse, och att ägaren kan begära en åtgärdsplan om målen inte nås. Regeringen skriver också att de inte kommer att göra några andra insatser med anledning av Riksrevisionens iakttagelser och att rapporten därmed anses vara slutbehandlad.

    Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    5
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    24, 73 minuter
    Justering
    2025-02-18
    Datum
    2025-02-20
    Bordläggning
    2025-02-25
    Debatt
    2025-02-26
    Beslut
    2025-02-27
  • Stillbild från Debatt om förslag: Järnvägs- och kollektivtrafikfrågor

    Järnvägs- och kollektivtrafikfrågor

    Betänkande 2024/25:TU6

    Riksdagen sa nej till cirka 90 förslag som rör järnvägs- och kollektivtrafikfrågor i motioner från den allmänna motionstiden 2024. Förslagen handlar till exempel om organiseringen av järnvägsunderhållet, järnvägens signalsystem, banavgifter, biljettsystem för järnvägs- och kollektivtrafik, färdtjänst och Arlandabanan.

    Riksdagen hänvisar bland annat till att det redan pågår arbete inom de områden som förslagen gäller.

    Behandlade dokument
    45
    Förslagspunkter
    20
    Reservationer
    34 
    Anföranden och repliker
    50, 165 minuter
    Justering
    2025-02-18
    Datum
    2025-02-20
    Bordläggning
    2025-02-25
    Debatt
    2025-02-26
    Beslut
    2025-02-26
  • Stillbild från Debatt om förslag: Kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport

    Kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport

    Betänkande 2024/25:TU8

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om en komplettering till EU-förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport, som började gälla den 1 januari 2025. I och med förordningen infördes ett gränsvärde för hur mycket växthusgas som får släppas ut i genomsnitt per år av de drivmedel som fartyg inom den kommersiella sjöfarten använder.

    Regeringens förslag innehåller bland annat bestämmelser om när och hur svenska myndigheter kan besluta om straffavgifter för rederier som bryter mot EU-förordningen. Förslaget anger även vilka befogenheter svenska tillsynsmyndigheter ska ha vid tillsyn av att förordningen följs.

    Den nya lagen börjar gälla den 1 mars 2025.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    2
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    8, 27 minuter
    Justering
    2025-02-11
    Datum
    2025-02-11
    Bordläggning
    2025-02-18
    Debatt
    2025-02-19
    Beslut
    2025-02-19
  • Stillbild från Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av:  Skolminister Lotta Edholm (L) Socialminister Jakob Forssmed (KD) Jämställdhets- och arbetslivsminister Paulina Brandberg (L) Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) Skolminister
    Datum
    2025-01-30
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 20 Klimat, miljö och natur

    Utgiftsområde 20 Klimat, miljö och natur

    Betänkande 2024/25:MJU1

    Totalt cirka 16,4 miljarder kronor ur statens budget för 2025 går till utgiftsområdet Klimat, miljö och natur. Riksdagen sa ja till regeringens förslag i budgetpropositionen för 2025 om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

    Mest pengar, knappt 3,5 miljarder kronor, går till klimatinvesteringar. Drygt 2,3 miljarder kronor går till klimatpremier och drygt 1,3 miljarder kronor går till åtgärder för värdefull natur.

    Riksdagen sa också ja till regeringens förslag om ekonomiska bemyndiganden och en investeringsplan. Samtidigt sa riksdagen nej till alternativa budgetförslag i motioner.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen om den 27 november 2024. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.

    Behandlade dokument
    10
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    54, 150 minuter
    Justering
    2024-12-05
    Datum
    2024-12-11
    Bordläggning
    2024-12-16
    Debatt
    2024-12-17
    Beslut
    2024-12-18
  • Stillbild från Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av:  Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) Försvarsminister Pål Jonson (M) Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) Bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) Energi-
    Datum
    2024-12-12
  • Stillbild från Debatt om förslag: Infrastrukturfrågor

    Infrastrukturfrågor

    Betänkande 2024/25:TU5

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om en ekonomisk ram, på totalt 1 171 miljarder kronor, som under tolv år ska användas för att rusta upp Sveriges transportinfrastruktur. Summan räknas i 2025 års priser.

    Under perioden 2026–2037 ska medlen användas till både upprätthållande och utveckling av bland annat vägar och järnvägar.

    354 miljarder ska användas till att upprätthålla statliga vägar och 210 miljarder ska användas till att upprätthålla statliga järnvägar. 607 miljarder ska användas till att utveckla transportsystemet. Bland annat gäller det utveckling av statliga järnvägar och vägar, trimnings- och miljöåtgärder i befintlig infrastruktur samt statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar.

    Behandlade dokument
    190
    Förslagspunkter
    20
    Reservationer
    51 
    Anföranden och repliker
    53, 196 minuter
    Justering
    2024-12-03
    Datum
    2024-12-06
    Bordläggning
    2024-12-10
    Debatt
    2024-12-11
    Beslut
    2024-12-12
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 22 Kommunikationer

    Utgiftsområde 22 Kommunikationer

    Betänkande 2024/25:TU1

    Totalt cirka 94 miljarder kronor ur statens budget för 2025 går till utgiftsområdet Kommunikationer. Riksdagen sa ja till regeringens förslag i budgetpropositionen för 2025 om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

    Mest pengar, drygt 41 miljarder kronor, går till utveckling av statens transportinfrastruktur, bland annat vägar och järnvägar. Cirka 40 miljarder kronor går till att underhålla och upprätthålla den befintliga transportinfrastrukturen och drygt 2,6 miljarder kronor går till Transportstyrelsen.

    Riksdagen sa också ja till regeringens förslag om ekonomiska bemyndiganden och investeringsplaner. Samtidigt sa riksdagen nej till alternativa budgetförslag i motioner.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen om den 27 november 2024. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.

    Behandlade dokument
    6
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    57, 172 minuter
    Justering
    2024-12-03
    Datum
    2024-12-04
    Bordläggning
    2024-12-10
    Debatt
    2024-12-11
    Beslut
    2024-12-11
  • Stillbild från Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av:  Socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall (M) Utbildningsminister Johan Pehrson (L) Försvarsminister Pål Jonson (M) Civilminister Erik Slottner (KD) Socialtjänstminister Camilla Waltersson
    Datum
    2024-11-28
  • Stillbild från Debatt om förslag: En effektivare och mer rättssäker klampning

    En effektivare och mer rättssäker klampning

    Betänkande 2024/25:TU4

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om bland annat en ny klampningslag. Klampning innebär att fordonet låses fast och inte kan köra vidare.

    Syftet med förslaget är bland annat att förbättra förutsättningarna för att regler inom transportbranschen efterlevs, och att öka trafiksäkerheten för vägtrafikanter genom att exempelvis hindra trafikfarliga förare eller bristfälliga fordon. Förslaget ska även förbättra möjligheten att verkställa sanktionsavgifter, som är en icke straffbelagd avgift för den som bryter mot reglerna inom yrkestrafikområdet. Den tidigare fasta tidsgränsen för hur länge ett förbud eller åtgärd som exempelvis klampning får gälla tas bort.

    Lagen och övriga lagändringar ska börja gälla den 1 januari 2025.

    Behandlade dokument
    1
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    13, 38 minuter
    Justering
    2024-10-24
    Bordläggning
    2024-11-12
    Debatt
    2024-11-13
    Beslut
    2024-11-13
  • Stillbild från Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av: Äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje M Arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Persson L Kulturminister Parisa Liljestrand M Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson KD Äldre-
    Datum
    2024-11-07
  • Stillbild från Debatt om förslag: Två frågor om taxi – prisuppgiftsskyldigheten och ålderskravet för taxiförarlegitimation

    Två frågor om taxi – prisuppgiftsskyldigheten och ålderskravet för taxiförarlegitimation

    Betänkande 2024/25:TU2

    Beloppsgränsen då föraren är skyldig att lämna en särskild prisuppgift vid taxifärd ska höjas och knytas till prisbasbeloppet i stället för att anges med ett nominellt belopp. Dessutom ska ålderskravet för taxiförarlegitimation sänkas från 21 år till 20 år.

    De nya reglerna innebär att beloppsgränsen för när en taxiförare är skyldig att lämna en särskild prisuppgift ska vara 1,2 procent av prisbasbeloppet. Det innebär en höjning från 500 kronor till 680 kronor, med 2024 års prisbasbelopp. Bakgrunden till lagändringarna är framförallt inflationstakten och att taxibranschen har ett behov av att nyrekrytera förare.

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om ändringar i taxitrafiklagen.

    Lagändringarna börjar gälla den 1 januari 2025.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    15, 49 minuter
    Justering
    2024-10-15
    Bordläggning
    2024-10-22
    Debatt
    2024-10-23
    Beslut
    2024-10-23
  • Lärdomar från norska krisesenter

    Motion 2024/25:3163 av Helena Gellerman (L)

    Motion till riksdagen 2024/25:3163 av Helena Gellerman (L) Lärdomar från norska krisesenter Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda hur vi kan utveckla stödet till våldsutsatta kvinnor genom att lära av det norska systemet med kommunala krisesenter och tillkännager
    Inlämnad
    2024-10-04
    Förslag
    1
    Datum
    2024-10-04
    Utskottsberedning
    2024/25:SoU20
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Hemchattreform

    Motion 2024/25:3021 av Helena Gellerman och Camilla Mårtensen (båda L)

    Motion till riksdagen 2024/25:3021 av Helena Gellerman och Camilla Mårtensen (båda L) Hemchattreform Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda en hemchattreform för att öka människors AI-kunskap, skapa en AI-kultur i Sverige och därigenom stimulera innovation och
    Inlämnad
    2024-10-04
    Förslag
    1
    Datum
    2024-10-04
    Utskottsberedning
    2024/25:TU12
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Sprid kunskap med hjälp av de bästa pedagogerna

    Motion 2024/25:1479 av Helena Gellerman (L)

    Motion till riksdagen 2024/25:1479 av Helena Gellerman (L) Sprid kunskap med hjälp av de bästa pedagogerna Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att införa en nationell digital plattform för gymnasieskolan där de bästa pedagogerna går igenom olika moment i gymnasieskolans
    Inlämnad
    2024-10-02
    Förslag
    1
    Datum
    2024-10-02
    Utskottsberedning
    2024/25:UbU12
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag

Filter