stöd för konvertering av oljeuppvärmningssystem
Svar på skriftlig fråga 2005/06:563 besvarad av Mona Sahlin
- Anmäld:
- 2005-12-07
- Inlämnad:
- 2005-12-07
- Besvarad:
- 2005-12-14
- Svar anmält:
- 2005-12-14
den 14 december
Svar på fråga 2005/06:563 om stöd för konvertering av oljeuppvärmningssystem
Samhällsbyggnadsminister Mona Sahlin
Ingegerd Saarinen har frågat mig om jag avser att komplettera den kommande förordningen om stöd för konvertering från oljeuppvärmningssystem med möjligheten att konvertera från stadsgas och naturgas.
Regeringen lämnade i oktober ett förslag till riksdagen om ett stöd för konvertering från oljeuppvärmningssystem. Riksdagen förväntas besluta om förslaget under december. Regeringen avser att så snart förslaget godkänts av riksdagen reglera den närmare stödutformningen i förordning.
Stödet syftar till att minska användningen av olja för uppvärmningsändamål och att öka andelen förnybar energi. Enligt de riktlinjer som föreslås i propositionen ska stödet gälla för konvertering från oljeuppvärmningssystem till fjärrvärme eller individuell uppvärmning med biobränsle eller berg‑, sjö- eller jordvärmepump eller solvärme. Stödet föreslås alltså inte omfatta konvertering från stads- eller naturgas.
Användningen av stads- respektive naturgas för uppvärmningsändamål i bostadshus är också mycket liten jämfört med oljeanvändningen. Jag avser således inte att komplettera den kommande förordningen med möjligheter att konvertera från andra uppvärmningskällor än olja.
Skriftlig fråga 2005/06:563 av Saarinen, Ingegerd (mp) (korrekturläst 2005-12-14)
den 7 december
Fråga 2005/06:563 av Ingegerd Saarinen (mp) till samhällsbyggnadsminister Mona Sahlin (s)
Stöd för konvertering av oljeuppvärmningssystem
I proposition 2005/06:32 Stöd för konvertering av oljeuppvärmningssystem i bostadshus nämns ingenting om möjligheterna att konvertera från stadsgas, som är oljebaserad, eller från naturgas, som ju också är fossil.
Avser ministern att komplettera detta i den kommande förordningen?

