Ingvar Svensson (KD)

Tidigare riksdagsledamot

Valkrets
Stockholms län
Titel
Filosofie magister
Född år
1944
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
1998-10-05 – 2010-10-04

Riksdagsledamot

Ersättare
1991-10-04 – 1994-10-06

Konstitutionsutskottet

Ledamot
2006-10-10 – 2010-10-04
Ledamot
2002-10-08 – 2006-10-02
Ledamot
1998-10-13 – 2002-09-30
Ledamot
1991-10-07 – 1994-10-01

Finansutskottet

Suppleant
1991-10-07 – 1993-04-01

Kulturutskottet

Suppleant
1998-10-13 – 2002-09-30

Civilutskottet

Suppleant
2009-02-09 – 2010-10-04

Sammansatta konstitutions- och utrikesutskottet

Deputerad
2007-03-27 – 2009-05-06
Deputerad
2003-02-18 – 2003-10-06
Deputerad
2002-04-18 – 2002-06-04
Deputerad
2001-10-16 – 2001-12-06
Deputerad
2001-03-28 – 2001-04-26

Lagutskottet

Suppleant
2002-10-15 – 2006-10-02

EU-nämnden

Suppleant
2002-10-15 – 2009-01-15
Suppleant
1998-10-20 – 2002-10-08

Valberedningen

Ledamot
1993-05-24 – 1994-10-02
Suppleant
1991-10-09 – 1993-05-23

OSSE-delegationen

Ledamot
1998-10-20 – 2001-02-04

Valprövningsnämnden

Ledamot
1998-12-01 – 2002-12-09

Styrelsen för Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond

Ledamot
2006-11-01 – 2010-10-31

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Ers 1991- Suppleant i Finansutskottet 91/92-92/93. Ledamot av Konstitutionsutskottet 91/92-93/94. Suppleant i Valberedningen 91/92-92/93. Ledamot av Valberedningen 93/94. Ledamot av riksdagsutredningen 91-94.

Bostadsort

Vallentuna

Utbildning

Timlärare 65-70. Filosofie magister 70. Extra adjunkt 70-71. Ämneslärarexamen 72. Extra ordinarie adjunkt 72-78. Chefredaktör 79-87. Politisk sekreterare i Kristdemokratiska samhällspartiet (KDS) 85-91. Politiskt sakkunnig i civildepartementet 92-94.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Ledamot av styrelsen för Kronobergs läns KDS-distrikt, ordförande 67-80, Älmhults KDS-avdelning 73-80, Vallentuna KDS-avdelning 86-. Ledamot av Kristen demokratisk samling/Kristedmokratiska samhällspartiets/ Kristdemokraternas partistyrelse 86-96.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot av Offentliga sektorns särskilda nämnd/SHA-nämnden 92-94, Presstödsnämnden 00-. Ledamot av styrelsen för Stiftelsen för lättläst nyhetsinformation och litteratur, ordförande 93-02. - Ledamot av grundlagsutredningen inför EG 92-93, fri- och rättighetskommittén 92-94, kommittén om den framtida presspolitiken 93-, barnpornografiutredningen 95-97, samboendekommittén 97-99, mediegrundlagsutredningen 00-01, kommittén för debatt om Europeiska unionens utveckling och framtid inför 2004 års regeringskonferens 01-,

Kommunala uppdrag

Ledamot av Älmhults kommunfullmäktige 74-80. Ledamot av byggnadsnämnden 77-79. - Ledamot av Vallentuna miljö- och hälsoskyddsnämnd 83-85 och skolstyrelsen 89-91.

Föräldrar

Småföretagaren Ture Lennart Svensson och sömmerskan Greta Elisabet Svensson

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: En ny radio- och tv-lag

    En ny radio- och tv-lag

    Betänkande 2009/10:KU25

    Den nuvarande radio- och tv-lagen ersätts av en ny lag med samma namn den 1 augusti 2010. Därmed genomför Sverige ett EU-direktiv om audiovisuella tjänster. Här är några av nyheterna med den nya lagen: Förenklade och tydligare reklamregler för tv. Större valfrihet för tv-företagen i placeringen av reklamavbrott och sponsringsmeddelanden. Nya regler för beställ-tv för att öka rättssäkerheten och förutsägbarheten för nya tjänsteleverantörer. Nytt regelsystem för kommersiell radio. Regler för digitala kommersiella radiosändningar införs. Tillstånd att sända analog kommersiell radio ska fördelas genom slutna anbudsförfaranden, och tillståndsperioderna ska vara åtta år. Nuvarande krav på att sändningarna ska innehålla eget material och program med lokal anknytning tas bort. Möjligheterna till sponsring utökas. Närradioorganisationerna får ökade möjligheter att sända material som inte har producerats för den egna verksamheten. De får också möjlighet att sända över större områden än en kommun.
    Behandlade dokument
    12
    Förslagspunkter
    15
    Reservationer
    10 
    Anföranden och repliker
    18, 52 minuter
    Beredning
    2010-05-18
    Justering
    2010-06-03
    Debatt
    2010-06-14
    Beslut
    2010-06-15
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskningsbetänkande

    Granskningsbetänkande

    Betänkande 2009/10:KU20

    Anföranden och repliker
    97, 405 minuter
    Beredning
    2009-10-15
    Justering
    2010-06-01
    Debatt
    2010-06-14
    Beslut
    2010-06-15
  • Stillbild från Debatt om förslag: Regionalt utvecklingsansvar i vissa län

    Regionalt utvecklingsansvar i vissa län

    Betänkande 2009/10:KU37

    I över tio års tid har Skåne och Västra Götalands län haft ett annan regionalt ansvar än andra län. De har bland annat haft ansvaret för uppgifter inom ramen för tregional tillväxtpolitik och transportinfrastrukturplanering. Riksdagen har nu beslutat att verksamhet ska bli permanent. Samtidigt ska Hallands läns landsting och Gotlands kommun få samma ansvar. Lagändringarna börjar gälla den 1 januari 2011. Riksdagen föreslår dessutom att regeringen ska återkomma med ett förslag om att Gotland ska få använda beteckningarna regionfullmäktige och regionstyrelse
    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    34, 80 minuter
    Beredning
    2010-04-29
    Justering
    2010-05-25
    Debatt
    2010-06-03
    Beslut
    2010-06-03
  • Stillbild från Debatt om förslag: Uppföljning av riksrevisionsreformen

    Uppföljning av riksrevisionsreformen

    Betänkande 2009/10:KU17

    Riksrevisionen är en myndighet under riksdagen som granskar den statliga verksamheten i syfte att medverka till en god resursanvändning och en effektiv förvaltning. I dag lämnar Riksrevisionen dessa granskningar till regeringen. I framtiden ska de i stället lämnas direkt till riksdagen som i sin tur lämnar dem vidare till regeringen som ska yttra sig. Styrelsen vid Riksrevisionen avskaffas i sin nuvarande form och ersätts med Riksrevisionens parlamentariska råd. Rådets uppgift blir att ge riksdagen insyn i Riksrevisionens verksamhet. Rådet ska också fungera som ett organ för samråd mellan riksdagen och revisorerna. Riksrevisionen leds av tre riksrevisorer. Den av revisorerna som ansvarar för den administrativa ledningen får ett utökat ansvar. Han eller hon blir ensam beslutsfattare i administrativa och organisatoriska frågor. Ändringarna i riksdagsordningen har i enlighet med konstitutionsutskottets förslag antagits som vilande. Lagar om ändring i vissa andra lagar skjuts upp till nästa riksmöte. Ändringarna föreslås börja gälla den 1 januari 2011.
    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    4
    Anföranden och repliker
    10, 55 minuter
    Beredning
    2010-04-22
    Justering
    2010-05-18
    Debatt
    2010-05-27
    Beslut
    2010-05-27
  • Stillbild från Debatt om förslag: Sekretess i vissa anställningsärenden

    Sekretess i vissa anställningsärenden

    Betänkande 2009/10:KU15

    Den 1 april 2010 införs sekretess i ärenden om anställning av myndighetschefer vid förvaltningsmyndigheter som lyder omedelbart under regeringen. Sekretessen ska gälla för uppgift som lämnar eller kan bidra till upplysning om en enskild kandidats identitet. Detta om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde lider men. Regeringen ska kunna besluta om att vissa anställningsärenden inte ska omfattas av sekretess. Sekretessen ska gälla i högst tio år. Även uppgifter från urvalstester i anställningsärenden ska omfattas av sekretess. Detta om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den som uppgiften rör eller någon närstående till denne lider men. Denna sekretess ska gälla i högst 50 år. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.
    Behandlade dokument
    4
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    14, 61 minuter
    Beredning
    2010-01-19
    Justering
    2010-02-02
    Debatt
    2010-02-10
    Beslut
    2010-02-10
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Betänkande 2009/10:KU10

    Konstitutionsutskottet (KU) har gjort en administrativ granskning av regeringens och ministrarnas arbete. KU har bland annat granskat Regeringskansliets utveckling. Utskottet noterar att antalet tjänstgörande i Regeringskansliet har fortsatt att öka och att ökningen överstiger antalet tjänstgörande vid bland annat de särskilda ordförandeskapsrelaterade sekretariaten. Enligt utskottet bör man kunna förvänta att antalet tjänstgörande minskar successivt under nästa år när arbetet med ordförandeskapet avvecklas. KU har vidare granskat regeringsprotokollen och anser bland annat att handläggningen av en begäran om att få ta del av en allmän handling tog för lång tid. Att beslutet om utlämnande förutsatte gemensam beredning förändrar inte detta. Utskottet har gått igenom vissa beslut som regeringen fattat under 2008, alla handlagda inom Jordbruksdepartementet. Ett antal förvaltningsärenden som handlagts inom Jordbruksdepartementet har också gåtts igenom. Utskottet anser att handläggningstiden i flera fall har varit för lång. KU har dessutom följt upp sin tidigare granskning av regeringens beslut om bidrag till föreningar, stiftelser med mera. Granskningen visar att det fortfarande förekommer vissa formella brister. Granskningen har även gällt beredningskravet vid några typer av regeringsbeslut beredningskravet vid propositioner avlämnade under kristid beredningskravet vid genomförande av EU-direktiv underrättelseskyldighet i utrikespolitiska frågor utnämningsmakten dokumentationen i utnämningsärenden frågeinstituten.
    Anföranden och repliker
    12, 63 minuter
    Beredning
    2009-09-17
    Justering
    2009-12-15
    Debatt
    2010-01-20
    Beslut
    2010-01-20
  • Stillbild från Debatt om förslag: Tryck- och yttrandefrihetsfrågor

    Tryck- och yttrandefrihetsfrågor

    Betänkande 2009/10:KU14

    Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2009 om tryck- och yttrandefrihet. Motionerna handlar om meddelarskydd, hets mot folkgrupp och innehållsansvar för Internetoperatörer.
    Behandlade dokument
    14
    Förslagspunkter
    7
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    17, 1 minuter
    Beredning
    2009-11-12
    Justering
    2009-12-01
    Debatt
    2009-12-16
    Beslut
    2009-12-16
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utnämningspolitiken

    Utnämningspolitiken

    Betänkande 2009/10:KU13

    Regeringen har lämnat en redogörelse för utvecklingen av utnämningspolitiken när det gäller chefer för myndigheter som lyder omedelbart under regeringen. Regeringen redovisar myndighetschefers anställningsvillkor och de ändringar i anställningsprocessen som genomförts. I skrivelsen aviseras även en översyn av anställningsvillkoren för myndighetscheferna och frågor som hänger ihop med dessa villkor. Riksdagen avslutade ärendet med detta.
    Behandlade dokument
    4
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    17, 64 minuter
    Justering
    2009-11-24
    Debatt
    2009-12-16
    Beslut
    2009-12-16
  • Prestationslöner för domare

    Motion 2009/10:K341 av Ingvar Svensson (kd)

    Motion till riksdagen 2009/10:K341 av Ingvar Svensson kd Prestationslöner för domare kd650 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att utreda gränsdragningsproblemen avseende domares löner i förhållande till kraven på domstolarnas oavhängighet. Motivering
    Inlämnad
    2009-10-05
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2009/10:JuU12
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Tryck- och yttrandefrihetsfrågor

    Tryck- och yttrandefrihetsfrågor

    Betänkande 2008/09:KU18

    Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2008 om tryck- och yttrandefrihet inklusive etermediefrågor.
    Behandlade dokument
    28
    Förslagspunkter
    14
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    19, 62 minuter
    Beredning
    2009-02-12
    Justering
    2009-03-17
    Debatt
    2009-03-25
    Beslut
    2009-03-26
  • Stillbild från Debatt om förslag: Regional demokrati

    Regional demokrati

    Betänkande 2008/09:KU16

    Riksdagen sa nej till motioner från allmänna motionstiden 2007 och 2008 om bland annat regional demokrati. De flesta motioner handlar om frågor som anknyter till förslag från den så kallade Ansvarskommittén. Ansvarskommittén är en utredning som redovisade sina slutliga förslag till regeringen den 27 februari 2007. Andra motioner handlar om regionala styrelseformer och samverkan mellan regioner över nationsgränser.
    Behandlade dokument
    20
    Förslagspunkter
    3
    Anföranden och repliker
    8, 21 minuter
    Beredning
    2009-01-15
    Justering
    2009-01-29
    Debatt
    2009-02-11
    Beslut
    2009-02-11
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Betänkande 2008/09:KU10

    Konstitutionsutskottet (KU) har gjort en administrativ granskning av regeringens och ministrarnas arbete. KU har bland annat granskat Regeringskansliets utveckling, regeringsprotokollen och handläggningen av vissa förvaltningsärenden. KU uppmärksammar vikten av att Regeringskansliets svar till Riksrevisionen kommer in i tid för att underlätta myndighetens granskning. Utskottet konstaterar också att beredningskravet för regeringsärenden uppfylls på olika sätt för olika typer av regeringsärenden. Utskottet har inga invändningar mot detta men vill ändå betona vikten av god planering och framförhållning för att undvika tidsnöd. Utskottet har även undersökt beredningen av vissa frågor i EU-samarbetet, hanteringen av rambeslut från EU och regeringens information till riksdagen i EU-frågor. Sammanfattningsvis har granskningen utmynnat i att regeringens information till riksdagen i EU-frågor har förbättrats ju längre tid som Sverige har varit medlem i EU. Utskottet menar ändå att informationen och rutinerna kan förbättras ytterligare.
    Anföranden och repliker
    15, 58 minuter
    Beredning
    2008-09-18
    Justering
    2008-12-11
    Debatt
    2009-01-21
    Beslut
    2009-01-28
  • Stillbild från Debatt om förslag: Författningsfrågor

    Författningsfrågor

    Betänkande 2008/09:KU9

    Riksdagen sa nej till de 54 motionsförslag om författningsfrågor från den allmänna motionstiden framförallt med hänvisning till Grundlagsutredningens arbete och Ansvarskommitténs förslag. Motionsförslagen handlar bland annat om minskning av antalet riksdagsledamöter, ökat personvalsinslag, förbättrad möjlighet till ministerstyre, ökat självbestämmande i kommuner och landsting, ett statligt institut för jämförelser av partiernas valprogram samt en översyn av domares anställningsskydd. Flera av motionerna tar upp samma, eller nästan samma, frågor som riksdagen behandlade våren 2007 (bet. 2006/07:KU11) och våren 2008 (bet. 2007/08:KU14 och 2007/08:KU11) och har därför fått en förenklad behandling i ett eget avsnitt.
    Behandlade dokument
    41
    Förslagspunkter
    7
    Anföranden och repliker
    14, 57 minuter
    Beredning
    2008-11-11
    Justering
    2008-12-02
    Debatt
    2009-01-21
    Beslut
    2009-01-28
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Betänkande 2008/09:KU1

    Riksdagen godkände regeringens och riksdagsstyrelsens förslag i budgetpropositionen om anslag på området Rikets styrelse. Där ingår bland annat Regeringskansliet, riksdagens ledamöter och partier, riksdagsförvaltningen, hovet och presstödet. Anslagen kommer att uppgå till sammanlagt cirka 12,4 miljarder kronor 2009. EU-ordförandeskapet hösten 2009 och miljöcertifiering av riksdagsförvaltningen är två prioriterade utgiftsområden. Riksdagen godkände också två lagförslag som handlar om stöd till riksdagsledamöternas och partigruppernas arbete och om ekonomiska villkor för riksdagens ledamöter. Lagändringarna innebär en höjning av anslaget till politiska sekreterare och en möjlighet att låta miljöhänsyn avgöra valet av färdväg för ledamöternas tjänsteresor inrikes.
    Behandlade dokument
    34
    Förslagspunkter
    13
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    20, 61 minuter
    Beredning
    2008-10-21
    Justering
    2008-11-18
    Debatt
    2008-11-27
    Beslut
    2008-12-03
  • Drogtest på barn under 15 år

    Motion 2008/09:Ju380 av Ingvar Svensson (kd)

    Motion till riksdagen 2008/09:Ju380 av Ingvar Svensson kd Drogtest på barn under 15 år kd587 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om drogtest på barn under 15 år. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om möjligheten
    Inlämnad
    2008-10-06
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2008/09:JuU19 2008/09:UbU17
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Kartelleffekter på biogaspriset i Stockholmsområdet

    Motion 2008/09:N391 av Ingvar Svensson (kd)

    Motion till riksdagen 2008/09:N391 av Ingvar Svensson kd Kartelleffekter på biogaspriset i Stockholmsområdet Förslag till riksdagsbeslut Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om åtgärder mot kartelliknande effekter i Stockholmsområdet för biogaspriser.
    Inlämnad
    2008-10-07
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2009/10:NU24
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Tryck- och yttrandefrihet

    Tryck- och yttrandefrihet

    Betänkande 2007/08:KU15

    Riksdagen gav regeringen i uppdrag att göra en utvärdering av verksamheten vid Granskningsnämnden för radio och TV. Riksdagen konstaterar att nämnden har fått kritik för sina arbetsmetoder och att resultatet av granskningar har ifrågasatts. Granskningsnämnden är en statlig myndighet som granskar innehållet i radio- och tv-program efter anmälningar från tittare och lyssnare eller på eget initiativ. Riksdagen sade också ja till en reservation från s, v, och mp som innebär att regeringen får i uppdrag att se över mediekoncentrationen, som under senare år har ökat. Vidare sade riksdagen nej till motioner från allmänna motionstiden 2006 och 2007 om tryck- och yttrandefrihet.
    Behandlade dokument
    30
    Förslagspunkter
    15
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    15, 50 minuter
    Beredning
    2008-01-31
    Justering
    2008-03-06
    Debatt
    2008-03-12
    Beslut
    2008-03-12
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Betänkande 2007/08:KU10

    Konstitutionsutskottet, KU, har granskat regeringens och ministrarnas arbete. KU har bland annat granskat regeringens protokoll och upptäckt att regeringen har kungjort lagar som gäller ingrepp i enskildas ekonomiska förhållanden först efter det att de trätt i kraft. Utskottet understryker att detta inte är acceptabelt och förutsätter att rutinerna förbättras. KU har också upptäckt bristande dokumentation i ett statsstödsärende. Utskottet anmärker att informella kontakter mellan Regeringskansliet och EU-kommissionen inte får medföra att dokumenteringen av enskilda ärendens beredning uteblir. KU har vidare genomfört en granskning om handlande i regeringens eller utrikesministerns namn. Utskottet anser att regeringen bör överväga att formulera budskap som gäller Sveriges eller utrikesministerns ståndpunkt på ett sådant sätt att risk för missuppfattning om vem som är avsändaren inte uppkommer.
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    13, 41 minuter
    Beredning
    2007-09-20
    Justering
    2007-12-13
    Debatt
    2008-01-17
    Beslut
    2008-01-23
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskningsbetänkande. Vissa frågor i anslutning till flodvågskatastrofen m.m.

    Granskningsbetänkande. Vissa frågor i anslutning till flodvågskatastrofen m.m.

    Betänkande 2007/08:KU6

    Konstitutionsutskottet, KU, har granskat vissa frågor i anslutning till flodvågskatastrofen 2004 och KU:s granskning efter katastrofen. KU har behandlat fyra anmälningar från riksdagens ledamöter. Två anmälningar handlar om den förra regeringens agerande i samband med KU:s tidigare granskning. KU konstaterar att felaktiga uppgifter då lämnades från Regeringskansliet till utskottet. KU framhåller starkt att uppgifter som lämnas till utskottet ska vara korrekta. Medvetet vilseledande uppgifter kan självfallet aldrig accepteras och står i strid med saklighetskravet i regeringsformen. Ytterst har den minister som är berörd ansvaret för att det går rätt till när Regeringskansliet lämnar uppgifter till KU. Som chef för hela Regeringskansliet har statsministern ett särskilt ansvar. En annan av anmälningarna tar upp behovet av förnyad granskning av hur regeringen hanterade flodvågskatastrofen. KU tycker inte att det finns anledning att omvärdera resultatet av den förra granskningen. Den fjärde anmälningen handlar om den nuvarande regeringens hantering av de så kallade tsunamibanden. KU gör inget uttalande med anledning av denna anmälning.
    Anföranden och repliker
    6, 40 minuter
    Beredning
    2007-09-20
    Justering
    2007-12-13
    Debatt
    2008-01-17
    Beslut
    2008-01-23
  • Stillbild från Debatt om förslag: Tillstånd för digital marksänd tv

    Tillstånd för digital marksänd tv

    Betänkande 2007/08:KU4

    Alla tillstånd för digital marksänd tv, utom för public service-företagen, ska meddelas av Radio- och TV-verket. I samband med att verket beslutar om sändningstillstånd ska programföretagen ha kommit överens om sådana former för teknisk samverkan att tillgänglighet och konkurrens främjas. Alla betal-tv-kanaler ska normalt kunna tas emot med ett programkort och programföretagen ska ha rätt att låta vem eller vilka de vill sälja abonnemang på deras tv-kanaler. De sändningar som Radio- och TV-verket ger tillstånd för ska innehålla tv-kanaler av olika slag så att sändningarna kommer att tilltala olika intressen och smakriktningar. Det ska finnas utrymme för såväl nationella som lokala och regionala tv-kanaler och för flera av varandra oberoende programföretag. Tillstånd som meddelas av Radio- och TV-verket ska gälla i sex år. Sändningstillstånd enligt den nya modellen ska gälla från den 1 april 2008.
    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    26, 59 minuter
    Beredning
    2007-10-23
    Justering
    2007-11-22
    Debatt
    2007-11-28
    Beslut
    2007-11-28

Filter