Importen av socker
Motion 1985/86:Jo211 Bo Lundgren m. fl. (m)
Motion till riksdagen
1985/86:Jo211
Bo Lundgren m. fl. (m)
Importen av socker
Mot.
1985/86
Jo211-216
Vid FN:s sockerkonferens i Genéve hösten 1983 åtog sig den nuvarande
regeringen att arbeta för att på sikt öka importen av socker till Sverige. Det
svenska åtagandet innebär att Sverige på sikt skall sträva efter att skapa ett
utrymme på marknaden för en import av socker på 10-15 % av konsumtionsbehovet.
En minskad självförsörjningsgrad till följd av ökad sockerimport minskar
självfallet den inhemska produktionen av socker. Vid minskat behov av
produktionskapacitet kan en fortsatt drift vid sockerbruket i Karpalund
komma att äventyras.
Vi menar att det inte finns några motiv för att över huvud taget importera
sådant socker som kan framställas här i landet. Sockernäringskommittén
föreslog i sitt betänkande (SOU 1982:6) att självförsörjningsgraden för
socker borde vara 95 %, vilket skulle innebära att samtliga sockerbruk skulle
kunna bibehållas. Kommitténs förslag bör enligt vår mening fullföljas.
Hemställan
Mot denna bakgrund hemställer vi
att riksdagen beslutar att självförsörjningsgraden beträffande socker
skall vara minst 95 %.
Stockholm den 21 januari 1986
Bo Lundgren (m)
Wiggo Komstedt (m) Ingvar Eriksson (m)
1 Riksdagen 1985/86. 3 sami. Nr Jo211-216
1
Övrigt om motionen
Intressenter





