Importen av socker

Motion 1985/86:Jo211 Bo Lundgren m. fl. (m)

Observera att dokumentet är inskannat och fel kan förekomma.

Motion till riksdagen

1985/86:Jo211

Bo Lundgren m. fl. (m)
Importen av socker

Mot.
1985/86
Jo211-216

Vid FN:s sockerkonferens i Genéve hösten 1983 åtog sig den nuvarande
regeringen att arbeta för att på sikt öka importen av socker till Sverige. Det
svenska åtagandet innebär att Sverige på sikt skall sträva efter att skapa ett
utrymme på marknaden för en import av socker på 10-15 % av konsumtionsbehovet.

En minskad självförsörjningsgrad till följd av ökad sockerimport minskar
självfallet den inhemska produktionen av socker. Vid minskat behov av
produktionskapacitet kan en fortsatt drift vid sockerbruket i Karpalund
komma att äventyras.

Vi menar att det inte finns några motiv för att över huvud taget importera
sådant socker som kan framställas här i landet. Sockernäringskommittén
föreslog i sitt betänkande (SOU 1982:6) att självförsörjningsgraden för
socker borde vara 95 %, vilket skulle innebära att samtliga sockerbruk skulle
kunna bibehållas. Kommitténs förslag bör enligt vår mening fullföljas.

Hemställan

Mot denna bakgrund hemställer vi

att riksdagen beslutar att självförsörjningsgraden beträffande socker
skall vara minst 95 %.

Stockholm den 21 januari 1986
Bo Lundgren (m)

Wiggo Komstedt (m) Ingvar Eriksson (m)

1 Riksdagen 1985/86. 3 sami. Nr Jo211-216

1

Övrigt om motionen

Intressenter

Bo Lundgren saknar porträttfoto
Bo LundgrenModeraterna
Wiggo Komstedt saknar porträttfoto
Wiggo KomstedtModeraterna
Ingvar Eriksson saknar porträttfoto
Ingvar ErikssonModeraterna