Bättre samordning av det internationella miljösamarbetet
Motion 1985/86:Jo737 Siw Persson och Kjell-Arne Welin (fp)
Motion till riksdagen
1985/86:Jo737
Siw Persson och Kjell-Arne Welin (fp)
Bättre samordning av det internationella miljösamarbetet
om Nordsjön
De kraftigt förorenade floderna Rhen och Elbe i Västtyskland samt utsläppen
från engelska industrier är allvarliga hot mot Nordsjön. Vi har
oljefälten i Nordsjön, som lyckligtvis ännu så länge mest orsakat begränsade
skador. Men överskottsoljan vid oljefälten brinner ständigt och i gasen
finns bl. a. metaller.
Tungmetaller och kemikalier släpps ut i stora mängder, trots att satsningen
på rening kommer i gång på sina håll. London har exempelvis byggt
stora reningsverk. Themsen är numera tämligen ren mot att tidigare ha varit
starkt förorenad.
Den svenska västkusten får ta emot föroreningar från kontinentutsläppen.
Sverige kan visa att det går att rena industrier med svåra utsläpp. Se
bara på de svenska pappersmasseindustrierna, där det vatten som numera
släpps ut från fabrikerna är rent.
Föroreningarna på den svenska västkusten kommer till viss del från
Östersjön och förs norrut med strömmarna. Övergödning är ett problem.
Mest uppmärksammad är syrebristen i Laholmsbukten.
I dag finns det inget gemensamt organ för Nordsjön, men däremot tre var
för sig arbetande kommissioner mot utsläpp till lands och till sjöss samt mot
dumpning. Detta gör att bättre samordning behövs.
Sverige bör ta initiativ till en speciell Nordsjökommission, liknande den
Helsingforskommission som finns för Östersjön, som arbetat sju —åtta år
och där vi nu börjar se resultat.
Hemställan
Med hänvisning till vad ovan anförts hemställs
att riksdagen som sin mening ger regeringen till känna vad som i
motionen anförts om initiativ för bättre samordning av det internationella
samarbetet för Nordsjön.
Stockholm den 24 januari 1986
Siw Persson (fp)
Kjell-A me Welin (fp)
Liber Tryck AB Stockholm 1986
Övrigt om motionen
Intressenter

