Polisutbildningen
Interpellation 2007/08:616 av Bodström, Thomas (s)
Interpellationen är besvarad
- Anmäld:
- 2008-04-23
- Inlämnad:
- 2008-04-23
- Besvarad:
- 2008-05-09
- Sista svarsdatum:
- 2008-05-14
Interpellationen
den 23 april
Interpellation
2007/08:616 Polisutbildningen
av Thomas Bodström (s)
till justitieminister Beatrice Ask (m)
Den socialdemokratiska regeringen satsade kraftfullt på rättsväsendet. Antalet poliser ökade kraftigt och polisen fick nya effektiva verktyg. Men polisen behöver även utvecklas genom en förbättrad polisutbildning som ligger i tiden och som skapar bättre förutsättningar för framtidens polis att utvecklas. Därför vill vi att polisutbildningen blir en högskoleutbildning. En utredning sattes i gång under den socialdemokratiska regeringen om detta som Beatrice Ask skrotade för att tillsätta en egen. Nyligen presenterades denna utredning om den framtida polisutbildningen. Även denna utredning kom fram till att polisutbildningen borde vara en högskoleutbildning. Jag vill fråga justitieministern:
Kommer justitieministern nu, mot tidigare ställningstagande, att se till att polisutbildningen blir en akademisk utbildning som så många poliser vill?
Debatt
(10 Anföranden)Interpellationsdebatt 2007/08:616


