Firande av Nordens dag

Öppet seminarium 23 mars 2022
  • Ladda ner

Den 23 mars firar riksdagen Nordens dag med bland annat samtal om Norden och det nordiska samarbetet. Nordens dag-firandet kan ses direkt eller i efterhand via riksdagens webb-tv och är öppet för inbjudna gäster.

Tid: Onsdagen den 23 mars klockan 12–13.30
Plats: Förstakammarsalen

Preliminärt program

12–12.05 Musikinslag

12.05–12.10 Välkomstord och anförande av riksdagens talman Andreas Norlén

12.10–12.30 Gunnar Wetterberg, historiker och författare, talar om Norden och bakgrunden till det nordiska samarbetet

12.30–13 Panelsamtal 1: Samtal mellan Nordenminister Anna Hallberg (S), ledamöter från Nordiska rådets svenska delegation och gränsregionala organisationer. Moderator: Bengt Lindroth

– Vilka frågor och vilka möjligheter finns det att via det nordiska parlamentariska samarbetet att förbättra för människors vardag, exempelvis genom att förebygga gränshinder?
– Hur är det att bo i en gränsregion – finns lyhördhet och förståelse nationellt?

13– 13.25 Panelsamtal 2: Samtal mellan ledamöter från utrikesutskottet, Nordiska rådets svenska delegation, Ungdomens Nordiska råd och forskare. Moderator: Bengt Lindroth.
– Hur ser framtiden ut för det nordiska samarbetet och de mellanfolkliga relationerna: Finns det en ny generationen nordister och finns outforskad samarbetspotential?
– Hur integreras ett ungdomsperspektiv i Nordiska rådets arbete?

13.25 Frågor från golvet
Avslutande ord från Nordiska rådets svenska delegations vice ordförande Gunilla Carlsson (S).