Kungl. Maj:ts kungörelse (1973:779) om beskattning av motorfordon, som är infört i svensk exportvagnsförteckning

SFS nr: 1973:779
Departement/myndighet: Finansdepartementet
Utfärdad: 1973-10-19
Upphävd: 1989-01-01
Författningen har upphävts genom: SFS 1988:1068
Ändringsregister: SFSR (Regeringskansliet)
Källa: Fulltext (Regeringskansliet)

1 §   För personbil eller motorcykel, som är införd i svensk exportvagnsförteckning (exportvagn) utgår icke skatt enligt vägtrafikskattelagen (1973:601) för tid under vilken fordonet enligt exportvagnskungörelsen (1964:39) får kvarstå i förteckningen. Förordning (1978:129).

2 §   Upphör rätten att bruka exportvagn med stöd av exportvagnskungörelsen (1964:39), utgår skatt för fordonet i enlighet med vägtrafikskattelagen (1973:601).

Upphör rätten enbart till följd av att exportvagnen använts i yrkesmässig trafik eller uthyrts eller utlånats till annan än den som är bosatt i utlandet och endast tillfälligt vistas här i riket, skall dock i stället skatt erläggas med en krona för varje påbörjad dag under den tid exportvagnen sålunda använts, uthyrts eller varit utlånad. För sådant fall gäller i tillämpliga delar bestämmelserna i 5, 7 a och 8 b §§ lagen (1976:338) om vägtrafikskatt på vissa fordon, som icke är registrerade i riket. Förordning (1984:264).

3 §   Skatt, som skall erläggas enligt 2 § andra stycket, fastställs av tullmyndighet. Tullagen (1987:1065) gäller även i fråga om skatten. Förordning (1987:1085).

4 §   Närmare föreskrifter för tillämpningen av denna kungörelse meddelas av generaltullstyrelsen.

Svensk författningssamling

Svensk författningssamling (SFS) innehåller gällande lagar och förordningar. Om en författning ändras ersätts den gamla texten med den nya.