En rationell utbildningsorganisation för armén
Svar på skriftlig fråga 2007/08:276 besvarad av Försvarsminister Sten Tolgfors
- Anmäld:
- 2007-11-16
- Inlämnad:
- 2007-11-16
- Besvarad:
- 2007-11-21
- Svar anmält:
- 2007-11-21
Svar på fråga
2007/08:276 En rationell utbildningsorganisation för armén
Försvarsminister Sten Tolgfors
Allan Widman har frågat mig vad jag avser att vidta för åtgärder för att säkerställa en kontinuerligt allt rationellare utbildningsverksamhet i armén.
Allan Widman har rätt i att Försvarsmakten har gått över till ett treterminssystem. Det innebär att utbildningsorganisationen kommer att utnyttjas så att i stort sett alla resurser för utbildningsändamål tas i anspråk under terminerna ett och två.
När det gäller sammansättningen av de mekaniserade bataljonerna och hur utbildningen av dessa fördelas på olika utbildningsställen är det en fråga som Försvarsmakten beslutar om. Det är enligt min uppfattning en rimlig ordning att den myndighet som ansvarar för att utbilda och beredskapshålla insatsförbanden också har ansvaret för att genomföra utbildningen på ett rationellt och kostnadseffektivt sätt.
De olika stridskrafternas utvecklingsplaner är ett steg i Försvarsmaktens interna beredning av utvecklings- och avvägningsfrågor. Denna utgör grund för Försvarsmaktens samlade och avvägda utvecklingsplan, som är ett internt underlag för Försvarsmaktens arbete med att ta fram ett budgetunderlag.
Det är först när Försvarsmakten lämnar in sitt budgetunderlag som regeringen får ett beslutsunderlag som grund för överväganden och ställningstaganden i kommande budgetarbete. Regeringen utgår alltså inte från underlag från de olika stridskrafterna i beredningsarbetet inför till exempel budgetpropositioner.
Skriftlig fråga 2007/08:276 av Widman, Allan (fp) (korrekturläst 2007-11-21)
den 16 november
Fråga
2007/08:276 En rationell utbildningsorganisation för armén
av Allan Widman (fp)
till försvarsminister Sten Tolgfors (m)
I senaste numret, nr 3 2007, av Artilleri-Tidskrift presenteras arméns utvecklingsplan.
Det sägs i artikeln att i stort sett hela armén från 2008 ska gå in i samma utbildningsrytm för sitt treterminssystem, det vill säga att arméns samlade grundorganisation samtidigt ska belastas med maximalt antal inryckande värnpliktiga från Revinge i söder till Boden i norr.
Vidare sägs det att insatsorganisationens sammanlagt sex mekaniserade bataljoner ska utvecklas mot att allesammans kunna innehålla såväl tunga som medeltunga och lätta enheter. Därmed motiveras det att investeringar i utbildningsanordningar och underhållsresurser för alla arméns olika fordonstyper görs vid huvuddelen av dagens utbildningsplattformar.
Vad avser försvarsministern att vidta för åtgärder för att säkerställa en kontinuerligt allt rationellare utbildningsverksamhet i armén?
