Muskövarvet

Skriftlig fråga 1997/98:48 av de Pourbaix-Lundin, Marietta (m)

Frågan är besvarad

Inlämnad:
1997-10-10
Anmäld:
1997-10-13
Besvarad:
1997-10-15
Fråga 1997/98:48 av Marietta de Pourbaix-Lundin (m) till försvarsministern om Muskövarvet

Det förekommer i olika sammanhang ryktesvisa uppgifter om att det skulle finnas planer på att lägga ned Muskövarvet i Haninge och flytta verksamheten till Karlskrona. Med begreppet "läggas ned" har i dessa uppgifter ibland avsetts "lägga i malpåse" så att varvet i en beredskaps-/krigssituation återigen skulle kunna tas i bruk.

Dessa uppgifter och rykten vållar naturligtvis stor oro bland många berörda. Om uppgifterna saknar grund, i den meningen att regeringen inte har några planer på att lägga ned Muskövarvet och/eller flytta dess verksamhet till Karlskrona, så skulle ett besked härom vara klargörande och värdefullt.

Avser försvarsministern att lägga fram förslag, som innebär att Muskövarvet läggs ned eller läggs i malpåse?

 

Svar på skriftlig fråga 1997/98:48 besvarad av , ()

Svar på fråga 1997/98:48 om Muskövarvet
    Försvarsminister Björn von Sydow

Marietta de Pourbaix-Lundin har frågat mig om jag avser att lägga fram förslag som innebär att Muskövarvet läggs ned eller läggs i malpåse.

Svaret på frågan är att jag inte avser att lägga fram förslag om att lägga ned Muskövarvet eller att lägga det i malpåse. Enligt vad jag inhämtat bereds inte heller några sådana förslag inom Försvarsmakten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Övrigt om skriftliga frågan