Observera att dokumentet är inskannat och fel kan förekomma.
Regeringens
proposition nr 16 år 1975 Prop. 1975:16
Nr 16
Regeringens
proposition om ändrade regler för inbetalning av medel till arbetsmiljökonto
och särskilt investeringskonto;
beslutad
den 16 januari 1975.
Regeringen
föreslår riksdagen att antaga de förslag som har upptagits i bifogade utdrag av
regeringsprotokoll,
På
regeringens vägnar OLOF PALME
G.E.
STRÄNG
Propositionens
huvudsakliga mnehåll
I
propositionen föreslås att uppskov till den 30 juni 1975 medges med inbetalning
av högst hälften av de belopp, som skall avsättas till arbels-miljöfond och
särskild investeringsfond. Vid uppskov föreslås viss ränta ulgå.
1 Riksdagen 1975. 1 saml Nr 16
Prop.
1975:16
1 Förslag till
Lag om ändring i lagen (1974: 325) om avsättning till
arbetsmiljöfond
Härigenom förordnas i fråga om lagen (1974: 325) om
avsättning till arbetsmiljöfond
dels att i 8, 10, 11, 13 och 14 §§ orden "Kungl. Maj:t"
och böjningsform av dessa ord skall bytas ut mot "regeringen" i
motsvarande form,
dels att
4—6 §§ skall ha nedan angivna lydelse.
Nuvarande
lydelse
Föreslagen
lydelse
4 §
Inbetalning
skall ske senast den dag då företaget enligl 34 § laxeringslagen (1956: 623)
senast skall avlämna allmän sfälvdeklaration för beskattningsåret. Skall företagel
ej laxeras år 1975, är företaget ändå skyldigt att göra preliminär inbetalning lill
riksbanken senasi den 31 mars 1975 med belopp, som molsvarar tjugo procenl av
den årsvinst, beräknad enligl 2 §, som hänför sig lill del eller de beskattningsår
varför taxering skelt år 1974. Finner företaget, vid avlämnandet av sin
allmänna självdeklaration lill 1976 års taxering, alt avsättning UU arbelsmiljöfond
på grund av beslämmelserna i denna lag skall ske med siörre belopp än vad som
preliminärt inbetalats, skall förelaget inbetala vad som fattas senast den dag
då deklarationen skall avlämnas.
Företaget skall senast den dag då det enligl 34 § laxeringslagen
(1956:623) senast skall avlämna allmän självdeklaration för beskattningsåret
inbetala minst hälften av det belopp som enligt denna lag skall avsällas lill arbelsmiljöfond.
Återstående belopp skall inbetalas senast den 30 juni 1975. På della belopp
skall företagel erlägga ränta enligt 5 § första slyckel. Räntan skall
inbetalas lill riksbanken senast den 30 juni 1975.
Skall förelaget ej taxeras år 1975, är företagel skyldigt atl
göra preliminär inbetalning till riksbanken med belopp, som motsvarar tjugo
procent av den årsvinst, beräknad enligt 2 §, som hänför sig till del eller de
beskattningsår varför laxering skelt år 1974. Av det la belopp skall minst
hälften inbetalas senasi den 31 mars 1975.. Återstående belopp skall inbetalas
senasi den 30 juni 1975. På sisinämnda belopp skall förelaget erlägga ränta
enligt 5 § försia styckel. Räntan skall inbetalas till
Prop. 1975:16
Nuvarande lydelse
Förelaget skall senast den dag då det skall göra
inbetalning enligt försia stycket till länsstyrelsen i det län där förelaget
skall taxeras till statlig inkomstskatt lämna skriftlig uppgift om den
beräkning som ligger till grund för inbetalningen. Uppgift lämnas på blankett
enligt formulär som riksskatteverket fastställer. Beslämmelserna i 50 § laxeringslagen
(1956:623) om självdeklaration äger motsvarande tillämpning på uppgift som här
avses.
Länsstyrelsen fastställer så snart det kan ske storleken
av det belopp varmed inbetalning skall göras. Meddelas icke beslut innefattande
sådan fastställelse inom två år efter utgången av det kalenderår då
inbetalningen skolat ske, anses skyldigheten atl göra inbetalning fastställd i
eiUighet med uppgift, som förelaget lämnat enligt andra slyckel.
Är det belopp som företaget inbetalat för lågt beräknat
med hänsyn till beslämmelserna i 2 §, förelägger länsslyrelsen så snart det
kan ske företaget att inom den tid länsstyrelsen bestämmer inbetala det belopp
som fattas jämte ränta enligl 5 § försia slyckel. Är det belopp som företaget
inbetalat för högt, och föreligger ej anledning tiU antagande alt ökad inbetalningsskyldighet
skall uppkomma för företaget till följd av ändring av förelagels taxering,
förordnar länsstyrelsen om återbetalning av
Föreslagen lydelse
riksbanken senast den 30 juni 1975. Finner företagel, vid
avlämnandet av sin allmänna självdeklaration lin 1976 års laxering, alt
avsättning lill arbetsmiljöfond på grund av beslämmelserna i denna lag skall
ske med större belopp än vad som preliminärt inbetalats, skall företaget
inbetala vad som fattas senast den dag då deklarationen skall avlämnas.
Företagel skall senast den dag då det först skall göra
inbetalning enligt första eller andra stycket till länsstyrelsen i del län där
företaget skall taxeras till statlig inkomstskatt lämna skriftlig uppgift om
den beräkning som ligger till grund för inbetalningen. Uppgift lämnas på
blankett enligt formulär som riksskatteverket fastställer. Bestämmelserna i 50
§ taxeringslagen (1956: 623) om självdeklaration äger molsvarande tiUämpning
på uppgift som här avses.
Länsstyrelsen fastställer så snart det kan ske storleken
av det belopp varmed inbetalning skall göras. Meddelas icke beslut innefattande
sådan faslställelse inom två år efter utgången av det kalenderår då
inbetalningen skolat ske, anses skyldigheten att göra inbetalning fastställd i
enlighet med uppgift, som företaget lämnat enligt tredje stycket.
Är det belopp som företaget inbetalat till arbelsmiljökonlo
eller i ränta enligl 5 § försia styckel för lågt beräknat med hänsyn till
bestämmelserna i 2 §, förelägger länsstyrelsen så snart det kan ske företaget
att inom den tid länsstyrelsen beslämmer inbetala det belopp som fattas. Är
del belopp som företaget inbetalat lill arbelsmiljökonlo eller i ränta enligl
5 § försia stycket för högl, och föreligger ej anledning till antagande alt
ökad inbetalningsskyldighet skall uppkomma för företaget till
Prop. 1975:16
Nuvarande
lydelse
överskjutande belopp från arbets-miljökonlot jämle ränta
enligt 5 § andra styckel.
Föreslagen lydelse
följd av ändring av företagets taxering, förordnar
länsstyrelsen om återbetalning av överskjutande belopp.
5
§
På belopp, som skall inbetalas enligl 4 § fjärde stycket,
skall företaget erlägga ränta för år räknat med tolv procent från och med månaden
efter den då inbetalning skolat ske enligt 4 § första stycket till och med den
månad då inbetalning skall ske enligt länsstyrelsens beslut, dock ej i något
fall för längre tid än två år. Räntan tillfaller statsverket.
På belopp, som återbetalas enligt 4 § fjärde stycket,
utgår ränta för år räknat med sju procent från och med månaden efter den då inbetalning
skett till och med den månad då förordnande om återbetalning meddelades. Ränta
utgår dock ej för tid före april månad 1975.
Har beslul, som föranlett ränta enligt första stycket,
ändrats på sådant sätt att ränta icke skulle ha utgått eller skulle ha utgått
med lägre belopp om ändringsbeslutet beaktats vid ränteberäkningen, skaU ny
beräkning av ränta göras och för mycket påförd ränta återbetalas.
Ränta som avses i 4 § försia eller andra stycket utgår med
två procent.
På belopp, som skall inbetalas enUgl 4 § femle stycket,
skall företaget erlägga ränta för år räknat med tolv procent från och med
månaden efter den då inbetalning skolat ske enligt 4 § första eller andra slyckel
lill och med den månad då inbetalning skall ske enligt länsstyrelsens beslut,
dock ej i något fall för längre tid än två år. Räntan skall inbetalas inom den
tid som anges i länsstyrelsens beslut.
Ränta enligl försia och andra styckena tillfaller
statsverket. Ränta enligt försia stycket anses in-betalad den dag då den
kommit riksbanken tillhanda.
På belopp, som återbetalas enligt 4 § femte stycket,
utgår ränta för år räknat med sju procent från och med månaden efter den då inbetalning
skett till och med den månad då förordnande om återbetalning meddelades. Ränta
utgår dock ej för tid före april månad 1975.
Har beslul, som föranlett ränta enligt första eller andra
stycket, ändrats på sådant sätt att ränta icke skulle ha utgått eller skulle ha
utgått med lägre belopp om ändringsbeslutet beaktats vid räntebe-räkningen,
skall ny beräkning av ränta göras och för mycket påförd ränta återbetalas.
6 §
Riksbanken
lämnar företagel bevis om inbetalning tUl arbets-mUjökonto. Vidare skall
riksbanken lämna uppgift om inbetal-
Riksbanken
lämnar företaget bevis om inbetalning till arbelsmil-jökonto samt inbetalning
av ränta enligt 5 § första slyckel. Vidare
Prop. 1975:16 5
Nuvarande
lydelse Föreslagen lydelse
ningen
lill länsslyrelsen och ar- skall riksbanken lämna uppgift
belsmarknadsstyrelsen. I fråga om om inbetalningen till länsslyrel-
sådan uppgift äger bestämmelser- sen och arbetsmarknadsstyrelsen,
na i 7 § förordningen (1955:256) I fråga om sådan uppgift äger
om investeringsfonder för kon- bestämmelsema i 7 § förordning-
junklumtjämning motsvarande tUl- en (1955:256) om investerings-
lämpning. Uppgiften skall inne- fonder för konjunkturutjämning
hålla upplysning om tidpunkten motsvarande tUlämpning. Uppgif
ter inbetalningen. ten skall innehålla upplysning om
tidpunkten
för inbetalningen.
Hos
riksbankens huvudkontor i Stockholm föres register över samt
liga arbetsmiljökonton.
Denna
lag Iräder i kraft dagen efter den dag, då lagen enligt uppgift på den utkommit
från trycket i Svensk författningssamling. I samband med ikraftträdandet skall iakttagas
följande.
1. Företag, som har inbetalat högre belopp till arbetsmUjökonlo
än vad som föreskrives i 4 § försia stycket försia punklen eller 4 § andra
stycket andra punkten, äger efter ansökan senast den 31 mars 1975 återfå
överskjutande belopp. Ansökan om återbetalning skall göras hos länsslyrelsen,
som omedelbart förordnar om utbetalning av det överskjutande beloppel. Det
belopp som återbetalas får dock icke överstiga vad förelaget inbetalat lUl arbelsmiljökonlo
under perioden den 1 januari—den 31 mars 1975.
2. Har länsstyrelsen med slöd av 4 § fjärde stycket
enligt äldre lydelsen förelagt ett företag att inbetala visst belopp eller med
slöd av 12 § meddelat beslut om indrivning, skall länsstyrelsen omedebart efter
ikraftträdandet av denna lag undanröja föreläggandet respektive beslutet om
indrivning i vad detta avser belopp, som bolaget enligt denna lag får inbetala
senast den 30 jimi 1975. Beslut om undanröjande får dock icke meddelas senare
än den 30 juni 1975.
2
Förslag till
Lag
om ändring i lagen (1974: 988) om avsättning till särskild investeringsfond
Härigenom
förordnas i fråga om lagen (1974: 988) om avsättning till särskUd
investeringsfond,
dels
att i 7, 9, 10, 12 och 13 §§ orden "Kungl. Maj:t" och böjningsform
av dessa ord skaU bytas ut mot "regeringen" i molsvarande form.,
dels
atl 4—6 §§ skall ha nedan angivna lydelse.
4 §
Inbetalning skall ske senast den Företaget skall senasi den dag
dag dä företaget enUgl 34 § taxe- då det enligt 34 § laxeringslagen
ringslagen (1956: 623) senast skall (1956: 623) senasi skall avlämna
avlämna allmän sfälvdeklaration allmän självdeklaration för be
for beskattningsåret. SkaU företa- skattningsåret inbetala minst hälf-
Prop. 1975:16
Nuvarande
lydelse
get ej taxeras år 1975, är företaget ändå skyldigt atl
göra preliminär inbetalning till riksbanken senast den 31 mars 1975 med belopp,
som molsvarar femton procenl av den årsvinst, beräknad enligt 2 §, som hänför
sig lill del eller de beskattningsår varför taxering skelt år 1974. Finner
förelaget, vid avlämnandet av sin allmänna självdeklaration lill 1976 års
taxering, att avsättning till särskild investeringsfond på grund av bestämmelserna
i denna lag skall ske med siörre belopp än vad som preliminärt inbetalats,
skall företaget inbetala vad som fattas senast den dag då deklarationen skall
avlämnas.
Föreslagen
lydelse
len av det belopp som enligt denna lag skall avsättas lill
särskild investeringsfond. Återstående belopp skall inbetalas senast den 30
juni 1975. På detla belopp skall förelaget erlägga ränta enligl 5 § försia
stycket. Räntan skall inbetalas lill riksbanken senasi den 30 juni 1975
Företaget skall senast den dag då det skall göra
inbetalning enligt försia stycket till länsslyrelsen i det län där företaget
skall taxeras till statlig inkomstskatt lämna skriftlig uppgift om den beräkning
SkaU företaget ej taxeras år 1975, är förelaget skyldigt
alt göra preliminär inbetalning till riksbanken med belopp, som motsvarar
femton procent av den årsvinst, beräknad enligt 2 §, som hänför sig lill det
eller de beskattningsår varför taxering skett år 1974. Av della belopp skall
minst hälften inbetalas senast den 31 mars 1975. Återstående belopp skall
inbetalas senast den 30 juni 1975. På sistnämnda belopp skall företaget erlägga
ränta enligt 5 § försia stycket. Räntan skall inbetalas till riksbanken senast
den 30 juni 1975. Finner företagel, vid avlämnandet av sin aUmänna
självdeklaration till 1976 års taxering, att avsättning lill särskild investeringsfond
på grund av bestämmelserna i denna lag skall ske med större belopp än vad som preliminärt
inbetalats, skall förelaget inbetala vad som fattas senast den dag då
deklarationen skall avlämnas.
Företaget skall senast den dag då det först skall göra
inbetalning enligt första eller andra stycket till länsstyrelsen i det län där
företaget skall taxeras till statlig inkomstskall lämna skriftiig uppgift
Prop. 1975:16
Nuvarande
lydelse
som ligger till grund för inbetalningen. Uppgift lämnas
på blankett enligt formulär som riksskatteverket fastställer, Bestämmelsema
i 50 § taxeringslagen (1956:623) om självdeklaration Tager motsvarande tUlämpning
på uppgift som här avses.
Länsstyrelsen fastställer så snart ■det kan ske
storleken av det belopp varmed inbetalning skall göras. Meddelas icke beslut
innefattande sådan fastställelse inom två år efter utgången av det kalenderår
då inbetalningen skola ske, anses skyldigheten att göra inbetalning fastställd
i erUighet med uppgift, som företaget lämnat enligt andra stycket.
Är det belopp som företaget inbetalat för lågt beräknat
med hän-.syn till bestämmelserna i 2 §, förelägger länsstyrelsen så snart det
kan ske företaget att inom den tid länsstyrelsen bestämmer inbetala det belopp
som fattas jämle ränta enligl 5 § första stycket. Är det belopp som företaget
inbetalat för högt, och föreligger ej anledning till antagande att ökad inbetalningsskyldighet
skall uppkomma för förelaget till följd av ändring av företagets taxering,
förordnar länsslyrelsen om återbetalning av överskjutande belopp från det särskilda
investeringskontot jämle ränta enligt 5 § andra styckel.
Föreslagen
lydelse
om den beräkning som ligger till gmnd för inbetalningen.
Uppgift lämnas på blankett eiUigt formulär som riksskatteverket fastställer. Beslämmelserna
i 50 § laxeringslagen (1956: 623) om självdeklaration äger motsvarande
tillämpning på uppgift som här avses.
Länsstyrelsen fastställer så snart det kan ske storleken
av det belopp varmed inbetalning skall göras. Meddelas icke beslut innefattande
sådan faststäUelse inom två år efter utgången av det kalenderår då
inbetalningen skolat ske, anses skyldigheten att göra inbetalning fastställd i
enlighet med uppgift, som företaget lämnat enligt tredje stycket.
Är det belopp som företaget inbetalat //// särskilt invesleringskonto
eller i ränta enligl 5 § försia stycket för lågt beräknat med hänsyn tUl
bestämmelserna i 2 §, förelägger länsstyrelsen så snart det kan ske företaget
att inom den tid länsstyrelsen bestämmer inbetala det belopp som fallas. Är det
belopp som företaget inbetalat //// särskilt invesleringskonto eller i ränta
enligt 5 § försia stycket för högt, och föreligger ej anledning tUl anlagande
att ökad inbetalningsskyldighet skall uppkomma för förelaget till följd av
ändring av företagels taxering, förordnar länsstyrelsen om återbetalning av
överskjutande belopp.
5 §
På belopp, som skall inbetalas enligt 4 § ffärde styckel,
skall företaget erlägga ränta för år räknat med tolv procent från och med
månaden efter den då inbetalning skolat ske enligt 4 § första stycket till och
med den månad då inbetalning skall ske enligt länssly-
Ränla
som avses i 4 § första eller andra stycket utgår med två procent.
På belopp,
som skall inbetalas enligt 4 § femle stycket, skall företaget erlägga ränta
för år räknat med tolv procenl från och med månaden efter den då inbetalning
skolat ske enligl 4 § försia eller andra stycket till och med den månad då
inbetalning skall ske en-
Prop. 1975:16
Nuvarande
lydelse
relsens beslut, dock ej i något fall för längre tid än två
år. Räntan tillfaller statsverket.
På belopp, som återbetalas enligt 4 § fjärde stycket,
utgår ränta för år räknat med sju procent från och med månaden efter den då inbetalning
skett till och med den månad då förordnande om återbetalning meddelades. Ränta
utgår dock ej för tid före april månad 1975.
Har beslut, som föranlett ränta enligt försia stycket, ändrals
på sådant sätt att ränta icke skulle ha utgått eUer skuUe ha utgått med lägre
belopp om ändringsbeslutet beaktats vid ränteberäkningen, skall ny beräkning av
ränta göras och för myckel påförd ränta återbetalas.
Föreslagen
lydelse
ligt länsstyrelsens beslut, dock ej i något fall för
längre tid än två år. Räntan skall inbetalas inom den lid som anges i
länsstyrelsens beslut.
Ränta enligl försia och andra styckena tillfaller
statsverket. Ränta enligt försia stycket anses in-betalad den dag då den
kommit riksbanken tillhanda.
På belopp, som återbetalas enligt 4 § femle stycket,
utgår ränta för år räknat med sju procent från och med månaden efter den då inbetalning
skelt till och med den månad då förordnande om återbetalning meddelades. Ränta
utgår dock ej för tid före april månad 1975.
Har beslut, som föranlett ränta enligt försia eller andra
stycket, ändrats på sådant sätt att ränta icke skulle ha utgått eller skulle ha
utgått med lägre belopp om ändringsbeslutet beaktats vid ränteberäkningen,
skall ny beräkning av ränta göras och för mycket påförd ränta återbetalas.
6 §
|
Riksbanken
lämnar förelaget bevis om inbetalning till särskilt invesleringskonto. Vidare
skall riksbanken lämna uppgift om inbetalningen till länsstyrelsen och
arbetsmarknadsstyrelsen. I fråga om sådan uppgift äger bestämmelserna i 7 §
förordningen (1955: 256) om investeringsfonder för konjunkluruljämning molsvarande
tUlämpning. Uppgiften skall innehålla upplysning om tidpunkten för inbelalnmgen.
|
Riksbanken lämnar företaget bevis om inbetalning till
särskilt invesleringskonto saml inbetalning av ränta enligt 5 § första stycket.
Vidare skall riksbanken lämna uppgift om inbetalningen till länsstyrelsen och
arbetsmarknadsstyrelsen. I fråga om sådan uppgift äger bestämmelserna i 7 §
förordningen (1955: 256) om investeringsfonder för konjunkturutjämning
motsvarande tillämpning. Uppgiften skall innehåUa upplysning om tidpunkten för
inbetalningen.
Hos riksbankens huvudkontor i Stockholm föres regisier
över samtliga särskilda investeringskonton.
Denna lag träder i kraft dagen efter den dag, då lagen
enligt uppgift på den utkommit från trycket i Svensk författningssamling. I
samband med ikraftträdandet skall iakttagas följande.
Prop. 1975:16 9
1. Företag, som har inbetalat högre belopp tUl
särskilt investeringskonto än vad som föreskrives i 4 § första stycket första
punkten eller 4 § andra stycket andra punklen, äger efter ansökan senast den 31
mars 1975 återfå överskjutande belopp. Ansökan om återbetalning skall göras hos
länsslyrelsen, som omedelbart förordnar om utbetalning av del överskjutande beloppel.
Det belopp som återbetalas får dock icke överstiga vad företaget inbetalat tUl
särskilt invesleringskonto före den 31 mars 1975.
2. Har länsslyrelsen med stöd av 4 § fjärde stycket
enligt äldre lydelsen förelagt ett förelag att inbetala visst belopp eller med
stöd av 11 § meddelat beslut om indrivning, skall länsstyrelsen omedelbart
efter ikraftträdandet av denna lag undanröja föreläggandet respektive beslutet
om indrivning i vad delta avser belopp, som bolaget enligl denna lag får
inbetala senast den 30 juni 1975. Beslut om undanröjande får dock icke meddelas
senare än den 30 juni 1975.
Prop. 1975:16 10
Utdrag
FINANSDEPARTEMENTET PROTOKOLL
vid
regeringssammanträde 1975-01-16
Närvarande:
statsministern Palme, ordförande, och statsråden Sträng, Andersson, Holmqvist,
Lundkvist, Geijer, Bengtsson, Norling, Löfberg, Lidbom, Carlsson, Sigurdsen,
Gustafsson, Zachrisson, Hjelm-Wallén
Föredragande:
statsrådet Sträng
Proposition
om ändrade regler för inbetalning av medel till arbetsmiljökonto och särskilt
investeringskonto
Inledning
Genom
beslut av förra årets vårriksdag (prop. 1974: 125, SkU 1974: 40, rskr 1974:
280, SFS 1974: 325) antogs en lag om avsättning till arbetsmiljöfond. Genom
beslut av höstriksdagen (prop. 1974:177, SkU 1974: 60, rskr 1974: 398, SFS
1974: 988) antogs en lag om avsättning till' särskild investeringsfond.
Skyldiga
att göra avsättning till arbetsmiljöfond är enligt lagen om avsättning till
arbetsmiljöfond aktiebolag, ekonomisk förening och sparbank som huvudsakligen
bedriver rörelse, jordbruk eller skogsbmk. Avsättning skall göras med belopp
motsvarande 20 % av den vinst, som hänför sig tUl det beskattningsår för vUket taxering
i första instans sker år 1975. Skall företaget inte taxeras år 1975, skall 20 %
av den vinst som hänför sig tUl det beskattningsår för vUket taxering i första
instans sker år 1976 avsättas. Avsättningen tUl arbetsmiljöfond är maximerad
till 70 milj. kr. Företag som år 1976 första gången taxeras för inkomst av
rörelse eller jordbruksfastighet omfattas inte av avsätlningsskyldighe-ten.
Understiger årsvinsten 100 000 kr. behöver avsättning inte göras men inget
hindrar alt avsättning sker (1 och 2 §§).
Årsvinsten
beräknas i princip på det sätt som anges i förordningen (1955: 256) om
investeringsfonder för konjunkluruljämning. Med årsvinst menas således normalt
vinst enligt fastställd balansräkning före skatter och vinstdispositioner. Har
vinsten minskats med av- eller nedskrivning eller koncernbidrag uiöver vad som
kan godtas vid inkomsttaxeringen, skall underlaget för avsättning till
arbetsmiljöfond emellertid ökas i motsvarande mån (2 §).
Prop. 1975:16 11
Ett
företag som gjort avsättnmg tUl arbetsmiljöfond skall betala m ett belopp
motsvarande avsättningen tiU ett särskilt räntelösl konto i riksbanken
(arbetsmiljökonto). Beloppet anses inbetalat när det har kommit riksbanken
tillhanda (3 §).
Inbetalning lill
riksbanken skall normalt ske senast den dag då företaget enligt 34 §
taxeringslagen (1956: 623) senast skall avlämna självdeklaration till ledning
för 1975 års taxeruig. Ett företag som på gmnd av omläggnmg av räkenskapsår
inte skall taxeras år 1975, är skyldigt att göra preliminär inbetalning till
riksbanken senast den 31 mars 1975. Den preliminära utbetalningen skall avse
ett belopp motsvarande 20 % av den årsvinst som hänför sig tUl det eller de
beskattningsår varför taxering skett år 1974. Finner företaget sedermera att
avsättning tUl arbetsmiljöfond måste göras med högre belopp än vad som
preliminärt inbetalats, skaU resterande belopp betalas in senast den dag då
företaget skall avlämna deklaration tUl ledning för 1976 års taxering (4 §
första stycket).
Lagstiftningen
om särskUda investeringsfonder har tekniskt sett lagstiftningen om
arbetsmiljöfonder som förebild. Vad som skiljer är framför allt att
skyldigheten att göra avsättning till särskUd investeringsfond — och därmed
också skyldigheten att göra inbetalning tUl särskilt inves-termgskonto — är
begränsad till 15 % av årsvinsten samt att företag med årsvinst understigande 1
mUj. kr. inte behöver göra någon fondav-sätlnmg. De särskUda
investeringsfonderna har vidare ett större användningsområde än arbetsmUjöfonderaa.
Sistnämnda fonder är avsedda endast för arbetsmiljöförbättrande åtgärder medan
de särskilda investeringsfonderna kan tas i anspråk för olika slag av
produktionsinvesteringar, t. ex. byggnads- och markarbeten, anskaffning av maskiner
och uppbyggnad av lager.
En arman skillnad i
förhållande till lagstiftningen om arbetsmiljöfonder är att avsättnmg till
särskild investermgsfond får av företag, som har avslutat sitt räkenskapsår
före den 1 november 1974, göras i räkenskaperna för det närmast påföljande
räkenskapsåret. Inbetalning skall emellerlid även i sådant fall ske våren 1975.
I ett särskilt uttalande (se prop. 1974: 177 s. 15) har fömtsatts att dispens
skall kunna ges vid betalningssvårigheter i dessa fall.
Utformning
av uppskovsregler m. m.
De
belopp som skall betalas in på arbetsmiljökonto och särskilt investeringskonto
torde uppgå tUI sammanlagt omkring 3 miljarder kr. Beloppen skall i princip
betalas in till riksbanken antingen senast den 15 februari eller senasi den 31
mars 1975, beroende på när självdeklarationen skall lämnas.
Mot
bakgmnden av de ökade likviditelspåfreslningarna inom nä-
Prop. 1975:16 12
ringslivet
föreslår jag lättnader i skyldigheten att göra mbetalnmg till arbetsmiljökonto
och särskilt investeringskonto. Dessa lättnader bör avse endast
inbetalningsskyldigheten som sådan och inte själva avsättningsskyldigheten.
Det belopp som arbetslagarna tillförsäkrats inflytande över genom
lagstiftningen kommer således inle att minskas genom de åtgärder jag här kommer
att föreslå. Mitt förslag innebär att företagen får uppskov med inbetalning av
hälften av belopp, som skaU inbetalas till arbetsmiljökonto och särskilt invesleringskonto.
Företagens
likviditet är erfarenhetsmässigt hårdast ansträngd under våren och sommaren.
Genom regeringsbeslut kommer fondmedel emellertid att kunna betalas ut fr. o. m.
den 1 juli 1975. Uppskovet bör således inte gälla längre än t. o. m. utgången
av juni 1975. På belopp varmed uppskov åtnjutits bör utgå ränta. Räntan bör av
praktiska skäl ulgå efter en fast procentsats och kan bestämmas tUl 2 % av
uppskovsbeloppet. Under uppskovsperioden den 1 april—den 30 juni 1975 motsvarar
delta en årsränta av 8 %, vilket måste anses vara elt gynnsamt kreditvillkor.
Företag
som på grund av onUäggning av räkenskapsår inte skall taxeras år 1975 är, som
tidigare nämnts, enligt nuvarande regler skyldiga att göra en preliminär
inbetalning senast den 31 mars 1975. Storleken av inbetalningen beror på
vinslen enligt det bokslut som ligger till gmnd för 1974 års taxering. Uppskovsreglema
bör omfatta även preliminära inbetalningar. Minst hälften av del preliminära
beloppet skall således betalas in senast den 31 mars 1975 och återstoden senast
den 30 juni 1975. På det belopp som inbetalas efter den 31 mars 1975 bör på
samma sätt ulgå ränta med 2 %.
Ett
företag som har gjort fondavsättning med riktigt belopp men underlåtit att vid
deklarationsavlämnandet belala in minst hälften av beloppet till riksbanken,
kommer att drabbas av indrivningsåtgärder enligt 12 § lagen om avsättning till
arbetsmiljöfond och 11 § lagen om avsättning till särskild investeringsfond.
Motsvarande bör gälla om företaget försummat att före den 1 juli 1975 betala m
hela uppskovsbeloppet jämte ränta därå. Är fondavsättningen felaktig och har
företaget på grund därav betalat in för litet till riksbanken sker inga
omedelbara indrivningsåtgärder. I stäUet bör länsstyrelsen i särskUt beslut
fastställa storleken av de ytterligare belopp — inklusive uppskovsränta — som företaget
bör betala in till arbetsmiljökonto resp. särskilt investerings-konto. På dessa
belopp utgår i sin tur ränta med 12 % för år räknat. I fråga om indrivning och fastslällelse
av ränta på uppskovsbelopp bör således tiUämpas de regler som gäller för
inbetalning av själva fondbeloppen.
Har
beslut som föranlett uppskovsränla ändrals på sådant sätt att ränta inte skulle
ha utgått eller utgått med lägre belopp om ändringsbe-
Prop.
1975:16 13
slutet
beaktats vid ränteberäkningen, bör ny beräkning av uppskovsränta göras och för
mycket påförd ränta återbetalas. Detta överensstämmer med nuvarande regler för
ändring av ränta som påförts företagen.
Övergångsbestämmelser
De
i det föregående föreslagna uppskovsreglerna berör bl. a. inbetalningar tUl arbelsmiljökonlo
och särskilt investeringskonto som skall göras senast den 15 febmari 1975. Reglema
bör därför träda i kraft så snart som möjligt. Det är det dock osäkert om detta
lagstiftningsärende hinner avgöras före nämnda datum. Det finns därför
anledning att räkna med att åtskilliga företag i samband med avlämnande av
deklarationen kommer att betala in belopp motsvarande hela fondavsättningen.
Företag som gjort sådan inbetalning bör enligt min mening kunna återfå den del
av det inbetalade beloppet som enligt de nya reglerna omfattas av uppskov. En
föreskrift härom bör tas in i övergångsbestämmelserna. För att undvika
kollision mellan uppskovsreglerna och reglerna i 7 § lagen om avsättning till
arbetsmiljöfond om avdragsrätt på gmnd av förtida inbetalningar, bör
återbetalning av nu nämnt slag begränsas till belopp som inbetalats under år
1975.
Det
kan — åtminstone teoretiskt sett — inträffa att en länsstyrelse efter den 15
februari 1975 men innan de föreslagna uppskovsreglema trätt i kraft beslutar om
indrivning av belopp som i och för sig kommer atl omfattas av uppskovsreglerna.
Är så fallet bör länsslyrelsen snarast efter ikraftträdandet undanröja
indrivningsbeslutet i vad detta avser belopp för vilket uppskov kan medges. Molsvarande
bör gälla om förelaget gjort för låg fondavsättning och länsstyrelsen förelagt
företagel att inbetala felande belopp jämte ränta. Regler av detta innehåll
bör införas i övergångsbestämmelserna.
Hemställan
Med
hänvisning tUl vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen föreslår
riksdagen att antaga förslag till
1. lag om ändring i lagen (1974: 325) om avsättning
till arbetsmiljö-fond,
2. lag om ändring i lagen (1974: 988) om avsättning
till särskild investeringsfond.
Beslut
Regeringen
ansluter sig till föredragandens överväganden och beslutar att genom
proposition föreslå riksdagen att antaga de förslag som föredraganden har lagt
fram.
KUNGL. OOKTR. STOCKHOLM 1975 750038