Observera att dokumentet är inskannat och fel kan förekomma.
Kungl. Maj-.ts proposition nr 125 år 1974 Prop. 1974:125
Nr 125
Kungl.
Maj:ts proposition med förslag till lag om avsättning till arbetsmiljöfond;
given den 26 april 1974.
Kungl,
Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av statsrådsprotokollet
över Tmansärenden, föreslå riksdagen att bifalla det förslag om varsavlålande
lill riksdagen föredragande departementschefen hemställt.
CARL
GUSTAF
G,E.
STRÄNG
Propositionens
huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås skyldighet för aktiebolag,
ekonomisk förening och sparbank som huvudsakligen driver rörelse, jordbruk
eller skogsbruk all avsätta 20% av årsvinsten för verksamhetsåret 1974 till
arbetsmiljöfond. Avsättningen för företag föreslås maximerad lill 70 milj. kr.
Företag som har en årsvinst som understiger 100 000 kr. är inle skyldiga att
göra avsättning. För belopp som avsätts lill arbelsmiljöfond fär företaget
göra avdrag vid inkomsllaxenngen. Beloppet skall inbetalas till räntelöst konto
i riksbanken (arbetsmiljökonlo), senast dä företaget i normalfallet skall
avlämna självdeklaration för 1975 års taxering, dvs, vanligen den 31 mars 1975.
Arbetsmiljöfonden fär efter beslut av Kungl. Maj:t
eller, efter Kungl. Maj:ls förordnande, arbetsmarknadsstyrelsen tas i anspråk
för investeringar för arbetsmiljön liksom för andra investeringar, som är
ägnade att förbättra förhållandena för anställda i företagel. Som exempel kan
nämnas investeringar i olika skyddsanordningar eller sanitära anordningar,
omklädningsrum, klubbrum, fnlidslokaler m. m. För användande av
arbelsmiljöfond krävs tillstyrkan av flertalet av arbetstagarsidans ledamöter i
företagets skyddskommitté eller förelagsnämnd.
De medel som kvarstår på arbeismiljökoniot i
nksbanken fem år efter inbetalningen återbetalas lill förelaget. Beloppet
beskattas dä hos företaget.
För att stimulera företagen att göra inbetalningar
i förtid till nksbanken föreslås atl etl extra avdrag skall få göras vid
taxeringen till statlig inkomstskatt med 11 % av det belopp som inbetalas före
den I juli 1974, 7% av det belopp som inbetalas mellan den 1 juli och den 30
september
1 Riksdagen 1974. I saml. Nr 125
Prop. 1974:125 2
1974
och 3% av det belopp som inbetalas mellan den I oktober och den 31 december
1974.
Kungl.
Maj:t föreslås få möjlighet att medge dispens från skyldigheten att göra avsättning
lill arbetsmiljöfond om det tinns synnerliga skäl.
Prop.
1974:125 3
Förslag till
Lag om avsättning till arbetsmiljöfond
Härigenom förordnas som följer,
1 § Aktiebolag, ekonomisk förening och sparbank som
huvudsakligen dri
ver rörelse, jordbruk eller skogsbruk skall av årsvinst, som hänför sig till
beskattningsår för vilket taxering i första instans sker är 1975 eller, om
företaget då icke skall taxeras för inkomst, år 1976, göra avsättning till
arbetsmiljöfond i enlighet med bestämmelsema i denna lag.
Förelag, som avses i första
stycket, får vid beräkning av nettointäkt av rörelse eller jordbruksfastighet
enligt kommunalskattelagen (1928:370) och förordningen (1947:576) om statlig
inkomstskatt göra avdrag för belopp, som avsattes till arbetsmiljöfond.
Avdraget göres vid inkomstberäkningen för den förvärvskälla, till vilken
företagets huvudsakliga verksamhet hänför sig.
Denna lag gäller icke företag, som
år 1976 lÖrsta gängen taxeras för inkomst av rörelse eller jordbruksfastighet.
2 § Avsättning till arbelsmiljöfond skall göras med
belopp, som motsvarar
tjugo procent av företagets årsvinst, dock med högst 70 miljoner kronor.
Årsvinsten beräknas enligt andra stycket av anvisningarna till 3 >j förord
ningen (1955:256) om investeringsfonder för konjunkturutjämning. Sålunda
beräknad årsvinst skall ökas med belopp, som tagits i anspråk för av- eller
nedskrivningar eller koncernbidrag utöver vad som kan godtas vid in
komsllaxenngen. Understigerårsvinsten efter nyssnämnda justenng 100 000
kronor, behöver avsättning till arbetsmiljöfond icke ske.
Omfattar beskattningsåret kortare
eller längre tid än tolv månader, skall vid tillämpning av första stycket
årsvinsten jämkas med hänsyn härtill. Skall företagel laxeras för två
beskattningsår, sammanlägges årsvinsten för de båda beskattningsåren varefter
den jämkas med hänsyn till de båda beskattningsårens sammanlagda längd.
3 § Förelaget skall med angivande av
tirma och postadress inbetala medel, som enligt denna lag skall avsättas till
arbetsmiljöfond, till riksbankskontor Medlen insattes pä ett särskilt räntelöst
konto (arbetsmiljökonlo). Medlen anses inbetalda den dag de kommit riksbanken
tillhanda,
4 § Inbetalning skall ske senast den
dag dä företaget enligt 34 >; taxeringsförordningen (1956:623) senast skall
avlämna allmän självdeklaration för beskaltningsärel. Skall företaget ej
taxeras år 1975, är företaget ändå skyldigt all göra preliminär inbetalning
till nksbanken senast den 31 mars 1975 med
Prop. 1974:125 4
belopp,
som molsvarar tjugo procent av den årsvinst, beräknad enligt 2 i, som hänför
sig till del eller de beskattningsår varför taxering skell år 1974. Finner
företaget, vid avlämnandet av sin allmänna självdeklaration till 1976 ärs
taxering, att avsättning till arbetsmiljöfond på grund av bestämmelserna i
denna lag skall ske med slörre belopp än vad som preliminärt inbetalats, skall
företagel inbetala vad som fattas senast den dag dä deklarationen skall
avlämnas.
Förelaget skall senast den dag då det skall göra
inbetalning enligl första styckel till länsstyrelsen i del län där företaget
skall taxeras lill slatlig inkomstskatt lämna skriftlig uppgift om den
beräkning som ligger till grund för inbetalningen. Uppgift lämnas på blankett
enligt formulär som riksskatteverket fastställer, Bestämmelsema i 50!;
taxeringsförordningen (1956:623) om självdeklaration äger motsvarande
tillämpning på uppgift som här avses.
Länsstyrelsen fastställer så snart det kan ske
stotieken av det belopp varmed inbetalning skall göras. Meddelas icke beslut
innefattande sädan fast-ställelse inom två är efter utgången av det kalenderår
då inbetalningen skolat ske, anses skyldigheten att göra inbetalning fastställd
i enlighel med uppgift, som företaget lämnat enligt andra styckel.
Är det belopp som företaget inbetalat för lågt
beräknat med hänsyn till beslämmelserna i 2 , förelägger länsstyrelsen sä snart
det kan ske företaget alt inom den tid länsstyrelsen bestämmer inbetala det
belopp som fattas jämte ränta enligt 5 i; första stycket. Är del belopp som
företagel inbetalat för högt, och föreligger ej anledning till antagande att
ökad inbetalningsskyldighet skall uppkomma för företaget lill följd av ändring
av företagets taxering, förordnar länsstyrelsen om återbetalning av
överskjutande belopp från arbeismiljökoniot jämte ränla enligl 5 ?; andra
slyckel.
5 §
På belopp, som skall inbetalas enligt 4 S fjärde stycket, skall förelaget
eriägga ränla för år räknat med tolv proceni från och med månaden efter
den då inbetalning skolat ske enligt 4 S första stycket till och med den
månad dä inbetalning skall ske enligt länsstyrelsens beslut, dock ej i något
fall för längre lid än två år. Ränlan lillfaller statsverket.
På belopp, som återbetalas enligt 4 >; fjärde
stycket, utgår ränta för år räknat med sju procent frän och med månaden efter
den då inbetalning skett lill och med den månad då förordnande om ålerbetalning
meddelades. Ränta ulgår dock ej för tid före april månad 1975,
Har beslut, som föranlett ränta enligt första
styckel, ändrats på sådant sätt atl ränta icke skulle ha utgått eller skulle ha
ulgäll med lägre belopp om ähdringsbesluiei beaktats vid ränteberäkningen,
skall ny beräkning av ränla göras och för mycket påförd ränta återbetalas,
6 §
Riksbanken lämnar förelaget bevis om inbetalning lill arbetsmiljökonlo.
Vidare skall riksbanken lämna uppgift om inbetalningen till länsstyrelsen
Prop.
1974:125 5
och
arbetsmarknadsstyreLsen. 1 fråga om sådan uppgift äger bestämmelserna i 7 S
förordningen (1955:256) om investeringsfonder för konjunkturutjämning
motsvarande tillämpning. Uppgiften skall innehålla upplysning om tidpunkten för
inbetalningen.
Hos riksbankens huvudkontor i Stockholm föres
register över samtliga arbetsmiljökonton.
7§
För inbetalning före den 1 juli 1974 får företaget åtnjuta extra avdrag vid
närmast påföljande taxering till slatlig inkomstskatt med elva procent av det
inbetalda beloppet. Sådani avdrag får åtnjutas även för inbetalning under
perioden den 1 juli-den 30 september 1974 med sju proceni och under perioden
den I oktober —den 31 december 1974 med tre procent av det inbetalda beloppet.
Medges extra avdrag, skall taxeringsnämnden
skriftligen underrätta länsstyrelsen härom,
8§
Kungl, Maj:t eller, efter Kungl. Maj:ts förordnande, arbetsmarknadsstyrelsen
för efter ansökan medge att medel, som inbetalats till arbetsmiljökonlo under
tid och under de villkor i övrigt som därvid bestämmes, får tagas i anspråk för
kostnader för investeringar för arbetsmiljö eller som i övrigt är ägnade att
förbättra förhållandena för de anställda i företaget. För medgivande kräves atl
ansökningen har tillstyrkts av flertalet av arbetstagarsidans ledamöter i det
sökande företagets skyddskommitté eller företagsnämnd. Finnes varken
skyddskommitté eller företagsnämnd, skall ansökan vara tillstyrkt av
skyddsombudet vid företaget eller, om flera skyddsombud tinnes,
huvudskyddsombudei.
Beslut att medel, som inbetalats till arbetsmiljökonto,
får tagas i anspråk tillställes företaget, länsstyrelsen och riksbanken. Efter
framställning av företaget skall riksbanken utbetala belopp i enlighet med
beslutet frän företagets arbetsmiljökonlo. Vid utbetalning skall tidigare
gjord inbetalning tas i anspråk före senare gjord inbetalning.
Sedan fem år förflutit frän den dag då inbetalning
till arbetsmiljökonto sketl äger företaget efter uppsägning hos riksbanken utfå
vad som återstår på kontot av denna inbetalning.
Om utbetalning enligt andra och tredje styckena
underrättar riksbanken arbetsmarknadsstyrelsen och länsstyrelsen.
9
§ Har medel, som avsatts till arbetsmiljöfond. tagits i anspråk enligt medgivande,
utgör medlen icke skattepliktig inkomst lör företaget. Å andra sidan får
utgifter, till den del de bestritts med sädana medel, vid taxeringen icke
avdragas såsom driftkostnad. Har medlen använts för att anskaffa tillgång för
stadigvarande bruk, får vid beräkning av värdeminskningsavdrag såsom
anskaffningskostnad for tillgängen anses endast den del av kostnaden som icke
täckts av vad som sålunda tagits i anspråk.
Prop.
1974:125 6
Utbetalas belopp,som avsatts till
arbetsmiljöfond,enligt 8 ;j tredje stycket, skall beloppet omedelbart tagas upp
som skattepliktig intäkt i den förvärvskälla vari fondavsättningen gjorts.
10 §
Har aktiebolag i direkt ägo aktier motsvarande mer än nio tiondelar
av aktiekapitalet i ett eller flera aktiebolag, kan Kungl. Maj:i eller, efter
Kungl, Maj;ts förordnande, arbetsmarknadsstyrelsen medge att arbelsmil
jöfond hos etl av bolagen vid tillämpningen av denna lag helt eller delvis
överlages av elt annat av bolagen. Därvid anses fondens medel avsatta
i det övertagande bolaget på tid då det överlåtande bolaget avsatte medlen.
Har beslut om övertagande av arbetsmiljöfond
meddelats, skall den myndighet som meddelat besluiet lämna underrättelse härom
till länsstyrelsen och riksbanken. Efter framställning av det överlåtande
bolaget skall riksbanken överföra medel som inneslår på arbetsmiljökonlo för
bolaget lill ett motsvarande konto för det övertagande bolaget. Därvid skall
tidigare av det överlåtande bolaget gjord inbetalning tas i anspråk före senare
gjord inbetalning. Om överförandet skall riksbanken underrätta de bolag varom (råga
är samt länsstyrelsen och arbetsmarknadsstyrelsen.
11 §
Medel, som utbetalats från arbetsmiljökonlo i enlighet med medgi
vande, skall förelaget återbetala till riksbanken i den mån medlen icke an
vänts enligt medgivandet eller därmed förenat villkor.
Arbetsmarknadsstyrelsen meddelar beslut om
återbetalning och den tid inom vilken återbetalning skall ske. Beslutet
tillställes, förutom företaget, länsstyrelsen och riksbanken. För del
beskattningsår, varunder beslut om återbetalning meddelas, skall lill
beskattning upptas ett belopp motsvarande en tiondel av vad som enligt beslutet
skall återbetalas. Föreligger synnerliga skäl, får Kungl, Maj:t medge befrielse
från denna beskattningsåtgärd.
12 §
Betalar företag icke belopp inom tid eller på sätt som föreskrives i
denna lag, skall länsstyrelsen besluta om indrivning enligt de bestämmelser
som gäller vid indrivning av skatt enligt uppbördsförordningen (1953:272),
Reslavgift enligt 58 i; 1 mom. förordningen utgår på beloppet, varvid 58 ;?
2 mom, samma förordning äger motsvarande tillämpning,
13 §
Mot beslut av länsstyrelsen enligl denna lag som icke rör anstånd
med inbetalning föres lalan hos kammarräiien genom besvär. Besvärshand
lingen skall vara inkommen inom två månader från den dag då klaganden
fick del av beslutet. Mot kammarrättens beslut får talan icke föras. Har
talan föris mol länsstyrelsens beslut, får länsstyrelsen, efier hörande av skat
techefen, medge anstånd med inbetalningen helt eller delvis, Mol länsstyrel
sens beslut i fråga om anstånd får lalan icke föras.
Talan
mot arbetsmarknadsstyrelsens beslut enligt denna lag föres hos
Prop.
1974:125 7
Kungl.
Maj:t genom besvär. Är beslut om ålerbetalning enligt II S andra
stycket föremål för Kungl, Maj:ts prövning, skall arbetsmarknadsstyrelsen medge
anstånd med återbetalningen,
14 § Föreligger synnerliga skäl, för Kungl. Maj:t medge befrielse helt
eller delvis frän skyldighet att göra avsättning till arbetsmiljöfond eller att
göra preliminär inbetalning. Kungl, Maj:t fär även medge att inbetalning som
avses i denna lag för göras vid senare tidpunkt, 1 samband med medgivande i
sistnämnda hänseende skall ränta enligt 5 >; första stycket utgå för tid som
Kungl. Maj:t bestämmer.
15 § Har företag i samband med skyldighet att göra avsättning till arbetsmiljöfond
eller preliminär inbetalning till sådan fond vidtagit åtgärd, som kan antagas
ha tillkommit i syfte att undgå eller fä lindring i denna skyldighet,
fastställer länsstyrelsen det belopp varmed inbetalning skall ske som om
åtgärden ej vidtagits,
16 § Har skriftlig uppgift icke lämnais enligt 4 ;? andra stycket, skall
företaget uppmanas alt avge sådan uppgift. I anmaning för vite föreläggas. I
fråga om fullgörande av skyldighet alt avge uppgift äger 47 4;
laxeringsförord-ningen (1956:623) motsvarande tillämpning. Lämnas ej uppgift
eller kan det belopp varmed inbetalning skall göras icke lillförlitligen
beräknas med ledning av uppgiften, uppskattar länsstyrelsen inbetalningen till
skäligt belopp.
17 § Den som lill ledning för myndighets beslut i fråga om inbetalning
enligt denna lag avger handling med oriktig uppgift och därigenom föranleder
att sädan inbetalning sker med för lågt belopp dömes lill böter eller fängelse
i högst ett år. Delsamma gäller den som med avsikt att inbetalning skall ske
med för lågt belopp underlåter att avge handling och dängenom föranleder att
för låg inbetalning sker.
1
ringa fall dömes ej till ansvar enligl första slyckel. Ansvar enligl första
stycket inträder ej för den som frivilligt vidtager åtgärd, som leder till atl
inbetalningen kan ske med rätt belopp.
18 §
Företag, som gjort avsättning till arbetsmiljöfond eller övertagit sådan
fond, är pliktigt att lämna sådana uppgifter som anges i 25 !; förordningen
(1955:256) om investeringsfonder för konjunkturutjämning.
Beträffande sädana uppgifter äger 26 och 27 SS
nämnda förordning motsvarande tillämpning.
19 §
Hos arbetsmarknadsstyrelsen och länsstyrelse skall föras register över
arbetsmiljöfonder
Denna lag träder i kraft en vecka efter den dag, då
lagen enligt därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk
författningssamling.
Prop.
1974:125
Utdrag av protokollet över finansärenden hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet den 26 april 1974.
Närvarande:
statsministern PALME, ministern för utrikes ärendena ANDERSSON, statsråden
STRÄNG, JOHANSSON, HOLMQVIST, ASPLING, LUNDKVIST, GEUER, BENGTSSON, NORLING,
LÖFBERG, LIDBOM, CARLSSON, FELDT,SIGURDSEN, GUSTAFSSON, ZACHRISSON, LEI-JON,
HJELM WALLÉN,
Chefen för nnansdepartementei, sialsrådei Sträng,
anmäler efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om
avsättning till arbelsmiljöfond och anför.
I årets reviderade finansplan (prop, 1974:100) har
jag tidigare denna dag anmält regenngens avsikt att föreslå att aktiebolag och
ekonomiska föreningar som för verksamhetsåret 1974 redovisar vinst skall
avsätta del av vinsten lill särskilda förelagsanknutna arbetsmiljöfonder.
Bakgrunden till förslaget är den kraftiga
vinslkonjunklur, särskilt för exportföretagen, som f. n. råder. Den möjliggör
för företagen alt konsolidera sig men den kan också befaras fö den konsekvensen
att den markerar och förstärker förmögenhetsökningen hos en begränsad grupp av
medborgare. Denna extraordinära vinstutveckling inleddes redan under år 1973.
Aktiebolagens skattepliktiga inkomst beräknas således enligl
riksrevisionsverket öka från 2 800 milj, kr verksamhetsåret 1971 till 3 500
milj, kr är 1972 och 3 800 milj. kr. verksamhetsåret 1973. För år 1974 har
verket beräknat en yttetiigare förbättring av de skattepliktiga inkomsterna med
15% till drygt 4 300 milj. kr.
Förbättringen av förelagens vinster har emellertid
gått ännu snabbare. Detla sammanhänger bl. a, med alt företagen kunnat dra
fördel av de olika favörer i form av extra avskrivningar som medgetts i
konjunkturslimu-lerande syfte. Riksrevisionsverket har beräknat att bolagen på
detta sätt kunnat minska sina skattebetalningar åren 1972 och 1973 med
sammanlagt ca en miljard kronor.
Den faktiska utvecklingen av förelagens lönsamhet
visas av all enligt statistiska centralbyråns statistik de större
industriföretagen år 1973 i genomsnitt ökat sin omsättning med 17% och
rörelseresultatet före bokslutsdis-posiiioner och skatt med 46%,
Bruttomarginalerna har sligil från 9,1 % lill 11,4%.
Som jag redovisat i den reviderade finansplanen är
del — av såväl fördelningspolitiska som arbetsmarknadspolitiska skäl — rimligt
att förelagen i nuvarande vinstiäge avsätter en del av sin vinst till åtgärder
som särskilt kommer de anställda till del. Det är då naturligt att frågan om en
bättre
Prop. 1974:125 9
arbetsmiljö
i första hand kommer i blickpunkten. Kravel pä en bättre arbetsmiljö har på
senare tid alll starkare framförts i den allmänna debatten. Sädana
förbättringar har inle bara en slor belydelse för de anställda ulan kommer pä
litet längre sikt också företagen till godo i form av bl. a. minskad omsättning
av personalen och minskad frånvaro. Jag kommer i det följande att föreslå en
avsättning i förelagen lill särskilda arbetsmiljöfonder för verksamhetsåret
1974, Frågor rörande stimulansåtgärder för atl förbältra arbetsmiljön inom
industrin har varil föremål för beslut vid årets riksdag. Chefen för
arbetsmarknadsdepartementet har att närmare överväga denna fråga.
När det gäller avsättningar lill särskilda
arbetsmiljöfonder tänker jag i första hand på åtgärder som kan syfta till att
nedbringa risken för såväl olycksfall som yrkessjukdomar och annan av
arbetsmiljön betingad ohälsa. Som exempel på sädana åtgärder kan nämnas
skyddsanordningar av olika slag, förbättrad ventilation, Ijusförbätlrande
ålgärder, åtgärder för all minska buller m. m. Här åsyftas också andra åtgärder
som avser atl förbättra förhållandena för de anställda, såsom sanitära
anordningar av olika slag, ny-och ombyggnad av matsalar, omklädningsrum,
sludiehem, klubbrum, fritids- och andra lokaler som kommer de anställda till
godo.
Mot
här angiven bakgrund förordar jag atl aktiebolag, ekonomiska föreningar och
sparbanker som redovisar vinst för verksamhetsåret 1974 skall avsätta medel
till särskilda arbetsmiljöfonder. Fondema skall i princip fä användas endasl
för sådana arbetsmiljöförbättrande åtgärder som jag ovan skisserat. 1 enlighel
med vad jag kommer alt föreslå i det följande avses därvid gälla en lidsram av
fem år. I fråga om flertalet av de åtgärder som jag nyss har nämnt har
förelagen skyldigheter enligt gällande arbetarskyddslagstiftning, vars
tillämpning övervakas av i första hand yrkesinspektionen. Jag vill här
framhålla atl arbetsmiljöfonderna självfallet inte är avsedda atl bekosta
sädana ålgärder som yrkesinspektionen som etl led i sin tillsynsverksamhet
ålägger etl förelag att ulföra. Tvärtom är del angelägel alt företagen vidtar
ålgärder för alt förbättra arbetsmiljön utan att avvakta ingripande av
yrkesinspektionen.
Genom de ändringar i arbetarskyddslagstiftningen
som trätt i kraft vid senaste årsskifte har de anställda tillförsäkrats ell
ökat inflytande över arbetsmiljöfrågorna pä den egna arbetsplatsen. Del är
därför naturligt att de anställda för ett avgörande inflytande vid valet av de
ålgärder som jag tidigare skisserat. Jag förordar därför att som villkor för
att medel från ett företags arbetsmiljöfond skall fä tas i anspråk skall gälla
atl ansökan skall ha tillstyrkts av Hertalet av arbetstagarsidans ledamöter i
det sökande förelagels skyddskommitté eller företagsnämnd. Finns ej
skyddskommitté eller företagsnämnd skall ansökan ha tillstyrkts av skyddsombud
eller, om det finns flera skyddsombud, huvudskyddsombudet vid företagel.
När det gäller atl avgöra hur stor del av
företagens årsvinster för år 1974 som bör avsättas lill arbetsmiljöfond vill
jag framhålla följande. Den nu föreslagna skyldigheten all göra avsättning till
arbetsmiljöfonder bör inle
Prop. 1974:125
10
förhindra
företagen alt lämna en normal utdelning till sina aktieägare. Av ett bolags
taxerade vinst går i genomsnitt för hela företagssektorn normalt ca 50% till
skatt, och återstoden stannar kvar i företagen. Sistnämnda del kananvändas för
olika ändamåM, ex. utdelning lill aktieägare, konsolidering och självfinansiering
av investeringar. I del uppkomna vinsilägel anser jag del rimligt att 20% av
årsvinsten före skatt avsätts till arbetsmiljöfonder. Härigenom bör utrymme
finnas — trots betydande variationer i fråga om vinster mellan olika bolag —
för såväl normala utdelningar som en viss fortsatt konsolidering. Enligt min
mening bör dock en övre gräns sättas för avsätlningsskyldigheten. Jag föreslår
att denna gräns bestäms till 70 inilj, kr. En avsättning av 20% av den taxerade
vinsten bör möjliggöra avsättningar under år 1974 på inemot en miljard kronor.
Med den av mig valda lösningen kan reglerna om
avsättning till arbetsmiljöfond utformas efter förebild från systemet med
investeringsfonder. Beräkningen av årsvinsten bör anknytas lill den definition
av årsvinst som finns i andra stycket av anvisningarna till 3 t; förordningen
(1955:256) om investeringsfonder för konjunkturuijämning, dvs, i princip
årsvinst före avsättningar lill
reservfond,skuldregleringsfond,dispositionsfond m, fl. fonder och skatter.
Avsättningen skall i sin helhet betalas in till
räntelöst konto i riksbanken (arbetsmiljökonto). För varje företag upplägges
ett särskilt konto. Inbetalningarna skall ske senast då företaget har att
lämna allmän självdeklaration för taxering år 1975, dvs. i regel den 31 mars
1975, Sker inte inbetalning i föreskriven tid, bör beloppet kunna indrivas på
samma sätt som gäller för skatter i allmänhet. På för sent inbetalt belopp
skall reslavgift erläggas i enlighet med de bestämmelser som finns i
uppbördsförordningen (1953:272), För alt undvika administrativa besvär skall
inbetalningar under 20 000 kr, inte behöva göras. Detta innebär att förelag med
årsvinst understigande 100 000 kr. befrias frän skyldighet att göra
avsättningar till arbetsmiljöfond.
Om till riksbanken inbetalade medel helt eller
delvis kvarstår fem år efter inbetalningen återbetalas restbeloppet till
företagel och tas upp till beskattning. Under denna femårsperiod kan Kungl,
Maj:t eller, efter Kungl. Maj:ls förordnande, arbetsmarknadsstyrelsen — efier
samråd med arbetarskyddsstyrelsen i fall som berördetta verks område — efier
an.sökan från företaget medge att medlen får användas för investeringar för att
förbättra arbetsmiljön m. m, i enlighel med vad jag tidigare anfört. Med hänsyn
lill vad jag nyss anfört i fråga om de anställdas inflytande i dessa frågor bör
myndighetsprövningen normalt inskränkas till en kontroll av att de anställda
tillstyrkt framställningen och atl investeringen ligger inom ramen för de
ändamål arbetsmiljöfonderna avser alt tillgodose. Då arbetsmarknadsstyrelsen —
förutom frågor om igångsättning av byggnadsarbeten — handlägger ärenden
rörande ianspråktagande av medel från investeringsfonderna och dä syflet iir
att erhålla en enkel administration framstår det som naturligt att styrelsen
Prop.1974:125 11
fär
motsvarande funktioner i fråga om de nya fonderna. Vid behov skall, som jag
nyss anförde, samråd ske med ärbetarskyddsstyrelsen,
1 likhet med vad som gäller för
investeringsfonderna skall företagens investeringar i arbetsmiljöförbättrande
syfie anses omedelbart avskrivna genom utnyttjande av medel som avsatts till
arbetsmiljöfond. Medel som återbetalas efter femårsperiodens utgång utgör
skattepliktig intäkt för företaget.
Som
jag lidigare anfört skall avsättningarna till arbelsmiljöfond i regel inbetalas
lill riksbanken senast den 31 mars 1975, Med hänsyn till del aktuella
konjunkturläget anser jag det påkallat att söka stimulera företagen atl göra
inbetalningarna till riksbanken snarast möjligt. De företag som gör
inbetalningar i förtid bör kompenseras genom ett extra avdrag vid taxeringen, I
första hand bör företagen stimuleras atl göra inbetalningar före den I juli
1974, i andra hand under juli —september 1974 och i tredje hand under tiden
oktober —december 1974, Det extra avdraget bör alltså vara en gottgörelse för
alt företaget under tiden den 1/7 1974-den 31/3 1975 avstått från ett kapital
som motsvarar inbetalningen. Jag förordar således att vid 1975 års taxering
till statlig inkomstskatt skall medges ett extra avdrag som molsvarar 11% av
det belopp, som inbetalats före den I juli 1974, 7% av det belopp som
inbetalats under tiden den 1/7 1974 —den 30/9 1974 och 3% av del belopp, som
inbetalats under tiden den 1/10 1974-den 31/12 1974,
I enlighet med det anförda har inom
finansdepartementet upprättats förslag till lag om avsättning till
arbelsmiljöfond. Utöver vad jag tidigare anfört vill jag göra följande
kommentarer i anslutning till de nedan redovisade paragraferna.
1
§ Den krets av företag som är skyldiga atl göra avsättning till arbetsmiljöfond
är lika med den som enligt förordningen (1955:256) om investeringsfonder för
konjunkturutjämning har rätt att göra avsättning till investeringsfond.
Arbetsmiljöfonder har sin största betydelse för företag som driver rörelse,
jordbruk eller skogsbruk. Skyldigheten att göra sådana avsättningar har
begränsats till företag vars huvud.sakliga verksamhet är av sådan natur. Därmed
undantages bl, a, företag som förvaltar värdepapper eller därmed likartad lös
egendom, bostadsföretag m, m.
Avdraget bör av praktiska skäl vid taxeringen
åtnjutas i den förvärvskälla, till vilken bolagets huvudsakliga verksamhet
hänför sig. Detta utgör emellertid ej hinder för att arbetsiniljöfonden får
användas lör sitt ändamål även i andra förvärvskällor. Det bör framhållas att
avdragsrätl vid laxeringen föreligger för medel som avsatts till
arbelsmiljöfond, även om inbetalning till riksbanken icke skett, Å andra sidan
medges icke avdrag med belopp, varmed inbetalningsskyldighelen ökas till följd
av länsstyrelsens beslut enligt 4 !; tredje stycket i vidare mån än om
företaget ändrar sin avsättning lill arbetsmiljöfond i det bokslut varom fråga
är. Här bör emellertid erinras
Prop. 1974:125 12
om
atl medel som inbetalats till följd av länsstyrelsens beslut och för vilken
inbetalning avdrag icke medgivits, icke skall föranleda beskattning dä de las i
anspråk eller slutligen återbetalas.
2§
Med årsvinst i den nu föreslagna lagen skall i princip förslås årsvinsten före
bokslulsdisposilioner och skatt. Förelag har emellertid civilrättsligt sett
möjlighet att göra av- eller nedskrivningar med slörre belopp än som kan godtas
för laxeringsändamäl, Della gäller såväl nedskrivning av lager, kontrakt eller
fordringar som avsknvning på anläggningstillgångar. Har i räkenskaperna gjorts
av- eller nedskrivningar med slörre belopp än som kan godtas vid
inkomsttaxeringen skall därför årsvinsten justeras med hänsyn härtill. Detsamma
har föreslagits skola gälla lör koncernbidrag utöver vad som kan godtas vid
inkomsttaxeringen. Sistnämnda regel är närmast alt betrakta som en regel atl
förhindra kringgående av avsätlningsskyldigheten. Någon motsvarande regel för
justering nedåt av årsvinsten för det förelag som mottagit koncernbidraget har
sålunda inte ansetts behövlig. Företaget skall självt göra denna justering med
ledning av uppgifierna i sin självdeklaration.
Avsättning lill arbetsmiljöfond skall beräknas på
årsvinst, som hänför sig lill en tolvmånadersperiod. Denna regel behövs för del
fall att företaget tillämpar ell förkorlat räkenskapsår. Omfattar
beskattningsåret längre tid än tolv månader, jämkas årsvinsten med hänsyn
härtill. För det undantagsfallet att företaget skall taxeras för tvä
beskattningsår har föreskrivits att årsvinsterna skall jämkas med hänsyn till
de båda beskattningsårens sammanlagda längd. Avdrag för avsättningen får efter
förelagets eget val ske vid taxeringen för ettdera av beskattningsåren,
4
§ Enligl 3 5; skall företaget belala in medel, som enligt beslämmelserna i 2 S
skall avsällas till arbetsmiljöfond, lill riksbanken, 1 likhet med vad som
gäller för investeringsfonder anses medlen inbetalade den dag de kommit
riksbanken tillhanda. Inbetalning skall ske senast den dag dä förelaget har atl
avlämna självdeklaration för del beskattningsår, då avsättning lill
arbelsmiljöfond skett.
För företag, som på grund av omläggning av
räkenskapsår inte skall laxeras år 1975, har lämnats en regel av innebörd atl
en preliminär inbetalning skall ske senast den 31 mars 1975, dvs. inom den lid
då företaget eljest hafi alt göra inbetalningen. Storleken av den preliminära
inbetalningen beräknas med hänsyn lill den årsvinst som hänför sig till
närmast föregående beskattningsår.
Som jag lidigare framhållit medges vid laxeringen
avdrag för medel, som avsatts till arbetsmiljöfond, oavsett om medlen
inbetalats till riksbanken. Taxeringsmyndigheterna skall således i första hand
pröva om avdraget vid inkomsttaxeringen överensstämmer med det belopp som
avsatts till arbetsmiljöfond. Vidare skall myndigheterna pröva om årsvinsten
skall justeras
Prop.
1974:125 13
med
hänsyn lill de regler som föreslagits skola gälla om av- och nedskrivningar
saml koncernbidrag. En kontroll av atl inbetalning skett i räll tid och med
rätt belopp erfordras därför. Förelagen har ålagts skyldighet alt till
länsstyrelsen i det län där företaget skall taxeras till statlig inkomstskatt
insända uppgift på blankett enligt formulär som riksskatteverket fastställer om
den beräkning som ligger till grund för inbetalningen. Länsstyrelsen skall
sedan så snart det kan ske fastställa storleken av del belopp varmed
inbelalning skall göras. Normalt kan della ske först sedan taxeringsnämnden
avslutat sill arbele med hänsyn till all taxeringsnämnden har att pröva frågan
om av- och nedskrivningar samt storleken av skattemässigt tillåtna
koncernbidrag. Lansstyrelsen prövar frågan om fastsiällelse på grundval av
taxenngsnämndens beslut och de uppgifler som förelaget självt lämnat. Vidare
har länsstyrelsen alt ta hänsyn lill beslämmelserna i 15 och 16 SS.
Länsstyrelsen skall sedan med anlitande av de
uppgifler som inkommer frän riksbanken enligl 6 S om inbetalningar till
arbetsmiljökonlo undersöka om inbetalningsskyldigheten fullgjorts pä rätt sätt.
Föreligger felaktigheter i beräkningen av förelagels inbelalningsskyldighet och
har lill följd därav företaget inbetalat för lågt belopp, skall länsstyrelsen
förelägga företaget att inom tid som länsstyrelsen bestämmer inbetala felande
belopp. På della belopp skall också ränla utgå enligl 5 S- Visar del sig alt
förelaget beräknat sin inbelalningsskyldighet pä riktigt sätt men försummat att
göra inbetalningen i rätt tid tillämpas emellerlid 12 S. Har inbelalning av
nägon anledning skett med för högt belopp — företaget har t. ex. gjort en
inbetalning vid lidpunki dä den exakta inbetalningsskyldighelen inle kunde
beräknas — förordnar länsstyrelsen om återbetalning av vad sålunda erlagts för
myckel jämte ränta enligt 5 S andra stycket. Självfallet bör i sådana fall
länsstyrelsen undersöka huruvida taxeringen avses skola överklagas i något
hänseende som är av intresse för inbetalningsskyldighelen.
Skulle laxenngen ändras genom beslut i högre instans
i något hänseende som berör inbetalningsskyldighetens omfattning, ankommer del
givelvis pä länsstyrelsen all så snart ske kan meddela däremot svarande beslut
om inbetalning eller återbetalning.
5
§ Ränta utgår både på belopp som skall betalas in till riksbanken på grund av
föreläggande från länsstyrelsen och på belopp som återbetalas från arbetsmiljökontot.
När det gäller återbetalningar utgår ränla ej för lid före apnl månad 1975 med
hänsyn lill det extra avdrag som medges vid förlida inbetalningar. — I
paragrafens tredje stycke finns en regel om återbetalning av för myckel påförd
ränta, om inbetalningsskyldighelen senare minskas,
11
§ Enligt 8S skall riksbanken efter framställning av företaget betala ut belopp
från arbetsmiljökonlo i enlighel med medgivandet. Om företaget inte kan ta i
anspråk uttagna medel i enlighet med medgivandet, skall den del som inte lagits
i anspråk återbetalas lill riksbanken. Företagel skall.
Prop. 1974:125 14
sedan
investeringen slutförts, inom tid som arbetsmarknadsstyrelsen bestämmer i
medgivandet lämna uppgifi om den slutliga investeringskostnaden. Uppfyller
företaget inte detta villkor, skall arbetsmarknadsstyrelsen förordna om
återbetalning av medlen till riksbanken. Kontroll av alt företagets uppgifler
om investeringskostnaden stämmer får arbetsmarknadsstyrelsen genom de
uppgifler som enligt 18 S skall överlämnas från länsstyrelse lill
arbetsmarknadsstyrelsen. Återbetalning av fondmedel bör i princip medföra
sådana konsekvenser all företagen har intresse av alt undvika alt så sker. Ett
extra tillägg vid beskattningen med tio proceni av det belopp som skall
återbetalas är därför i normalfallet berättigat. Om del finns synnerliga skäl.
kan Kungl. Maj:t medge att tillägg inte skall göras.
12
S Denna paragraf avser all reglera de fall då enbart betalningsförsummelse
föreligger. Ett exempel är att företaget har rätl beräknat sin inbelalningsskyldighet
men inte fullgjort inbetalningen. 1 detta fall är påföljden först och främst
resiavgifl, I sista hand är remediet indrivning, 1 det fall som avses i
exemplet skall däremot ränta enligl 5 S inte utgå. Sättet all beräkna
reslavgift liksom indrivningslörfarandel regleras i uppbördsförfattningarna.
Andra exempel när paragrafen skall tillämpas är då förelaget inte inbetalar
förelagt belopp jämte ränta inom rätt tid eller underlåter att inom rätt lid
göra återbetalning av belopp som återkrävts med stöd av II S,
14
§ Enligt denna paragraf får Kungl. Maj:t medge dispens helt eller delvis från
skyldighet att göra avsättning till arbetsmiljöfond eller att göra preliminär
inbelalning, Dispensmöjligheien är avsedd alt tillämpas restriktivt. Det kan
emellertid länkas situationer där avsätlningsskyldigheten kan bli alltför
betungande för förelaget, Detla kan gälla förelag där den hell övervägande
delen av årsvinsten måste investeras för annat ändamål än i nu förevarande
hänseende och där investeringen är livsviktig för företagets fortsatta
existens. Härtill bör komma den omständigheten att investeringen inle kan
finansieras på annat sätt, Kungl. Maj:t har även möjlighet att medge all
inbelalning för göras vid senare tidpunkt.
Under åberopande av vad jag sålunda har anfört
hemställer jag att Kungl. Maj:t föreslår riksdagen
alt
antaga förslaget till lag om avsättning till arbetsmiljöfond.
Med
bifall lill vad föredraganden sålunda med instämmande av statsrådets övriga
ledamöter hemställt förordnar Hans Maj:t Konungen alt till riksdagen skall
avlåias proposition av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet: Britta Gvllenslen