Skyldighet för systembolaget att ta emot tomburkar

Motion 1985/86:Jo720 Ylva Annerstedt (fp)

Observera att dokumentet är inskannat och fel kan förekomma.

Motion till riksdagen
1985/86:Jo720

Ylva Annerstedt (fp)
Skyldighet för systembolaget att ta emot tomburkar

Genom information och ständig påverkan försöker vi inpränta hos både barn
och vuxna hur viktigt det är att hålla naturen ren och inte slänga skräp
omkring sig. Tack vare ett intensivt informationsarbete är nu de flesta
människor mycket medvetna om vikten av att bevara och skydda vår miljö.

När aluminiumburken infördes fick tillverkaren förbinda sig att samla in
burkarna och betala ut pant för dem. Detaljhandeln gör sin insats genom att
ta emot burkarna i särskilda automater, en hantering som naturligtvis kräver
både personella och andra resurser.

Det statliga monopolföretaget systembolaget vägrar emellertid att ta sitt
miljöansvar. Trots att man varje år säljer ca 100 miljoner burkar öl vägrar
man att ta emot några tomburkar. Motiveringen är att försöksverksamheten,
som genomfördes på Gotland, visade mycket dåligt resultat. Endast två
procent av burkarna återlämnades.

Ett argument mot detta är att försöket genomfördes i början av hanteringen
med burkar, innan människor hunnit tillägna sig vanan att lämna tillbaka
dem. Två procent kan visserligen tyckas litet men det innebär dock ca två
miljoner burkar. Jag anser därför att också systembolaget skall ta sitt
miljöansvar och ta emot tomburkar.

Hemställan

Med hänvisning till det ovan anförda hemställs

att riksdagen som sin mening ger regeringen till känna vad som
anförts i motionen om att det statliga monopolföretaget systembolaget
skall ta emot tomburkar.

Stockholm den 23 januari 1986

Ylva Annerstedt (fp)

Övrigt om motionen

Intressenter

Ylva Annerstedt saknar porträttfoto
Ylva Annerstedt