Reavinstbeskattning vid optionshandel

Motion 1986/87:sk452 Anne Wibble m. fl. (fp)

Observera att dokumentet är inskannat och fel kan förekomma.

Motion till riksdagen
1986/87 :Sk452

Anne Wibble m. fl. (fp)
Reavinstbeskattning vid optionshandel

Under 1980-talet har en rad nya instrument introducerats på den svenska
kapitalmarknaden. En av den senaste tidens ”innovationer” är optioner. I
dag har vi i Sverige nästan enbart köpoptioner, vilket skapat en oönskad
asymmetri. Därmed har premierna hamnat på en onödigt hög nivå. Det är
angeläget att vi inom kort även för säljoptioner och en fungerande
termins/future-marknad.

Dessa instrument, dvs. optioner och futures, uppfattas ofta som spekulativa
instrument. Så är inte fallet. De är snarare att betraktas som försäkringsinstrument
som kan användas som skydd för oväntade kursfluktuationer.
Därmed minskar risktagandet på t. ex. aktiemarknaden, vilket är till fördel
för svenskt näringsliv.

En vid Handelshögskolan i Stockholm nyligen utförd undersökning visar
att kursfluktuationerna på Stockholmsbörsen minskat efter introduktionen
av köpoptioner. Många tycks även intuitivt inse att köpoptioner har
karaktären av ett försäkringsinstrument, men tycks ha svårare att förstå att
säljoptioner skulle fylla en liknande funktion. Detta är ett missförstånd.

De som framför allt utnyttjar optioner är de stora portföljförvaltarna. Tror
de på en kursuppgång köper de en köpoption. Om de däremot har en stor
post aktier som de önskar behålla under en längre period, kan de inte gardera
sig mot en eventuell kursförlust genom att köpa en säljoption, då detta
instrument ännu inte existerar på den svenska marknaden. I stället måste de
utfärda en köpoption. Detta innebär att man i realiteten skaffat sig samma
försäkring som en säljoption skulle ha givit. Då optionen närmar sig
lösendatumet, önskar kanske inte utställaren få optionen inlöst. I stället löser
han tillbaka optionen och utfärdar en ny. Detta är det enda sätt som man i
dagsläget kan utnyttja optioner som en försäkring mot kursfall.

I en dom i regeringsrätten i december, fastslogs att den som utfärdar en
option och erhåller en premie för detta måste ta upp premien till beskattning.
Samtidigt tillåts inte utfärdaren att dra av kostnaderna vid återlösen. Domen
kan jämföras med ett försäkringsbolag. Antag att Försäkringsbolaget
Scandinavia utfärdar en olycksfallsförsäkring till herr Johansson. Johansson
råkar kort därefter ut för en olycka och erhåller ersättning för sveda och värk.
Om regeringsrättens dom även gällt denna typ av försäkringsverksamhet,
skulle Skandia inte tillåtits dra av sina kostnader från eventuella vinster.
Resultatet skulle antingen bli att Skandinavia tvingades sätta prohibitivt
höga premier, eller att företaget gick omkull. Slutsatsen är att regeringsrätt

sdomen leder till absurda konsekvenser. Det är därför angeläget att reglerna
skyndsamt ändras.

Vi har i vår motion om aktiemarknaden beskrivit de principer som vi anser
skall vara vägledande vid beskattning av optioner. I korthet menar vi att
beskattningen skall följa de beskattningsregler som gäller för den underliggande
tillgången. Då aktieoptioner löper på en tid av nio månader, innebär
denna princip att reavinster skall tas upp till 100% och att förluster är
avdragsgilla.

Hemställan

Med hänvisning till ovanstående hemställs

att riksdagen hos regeringen begär förslag till beskattningsregler för
optioner enligt vad som anförts i motionen.

Stockholm den 27 januari 1987
Anne Wibble (fp)

Lars De Geer (fp) Margitta Edgren (fp)

Lennart Alsén (fp)

Mot. 1986/87
Sk452

13

Övrigt om motionen

Intressenter

Anne Wibble saknar porträttfoto
Anne Wibble
Lars De Geer saknar porträttfoto
Lars De Geer
Margitta Edgren saknar porträttfoto
Margitta Edgren
Lennart Alsén saknar porträttfoto
Lennart Alsén