Ostkustbanan

Interpellation 2007/08:170 av Pärssinen, Raimo (s)

Interpellationen är besvarad

Anmäld:
2007-11-15
Inlämnad:
2007-11-15
Fördröjd
Ärendet var fördröjt
Svar fördröjt anmält:
2007-11-27
Sista svarsdatum:
2007-11-29
Besvarad:
2007-12-04

Interpellationen

den 15 november

Interpellation

2007/08:170 Ostkustbanan

av Raimo Pärssinen (s)

till statsrådet Åsa Torstensson (c)

År 2010 beräknas Botniabanan vara färdigbyggd. Det är en viktig infrastrukturinvestering för Norrlands utveckling ur alla aspekter.

Men nu verkar det dröja innan det går att trafikera Botniabanan eftersom Banverket redovisar brist på resurser för att klara av andra investeringar i Ostkustbanan. En sträcka som i dag är överbelastad och som kräver investeringar är den mellan Sundsvall och Iggesund. Där måste kapacitetshöjande åtgärder genomföras för att klara en trafikökning som en trafikering av Botniabanan kräver.

Vilka åtgärder kommer statsrådet att vidta för att klara en trafikökning mellan Sundsvall och Iggesund?