Ostkustbanan
Interpellation 2007/08:170 av Pärssinen, Raimo (s)
Interpellationen är besvarad
- Anmäld:
- 2007-11-15
- Inlämnad:
- 2007-11-15
- Fördröjd
- Ärendet var fördröjt
- Svar fördröjt anmält:
- 2007-11-27
- Sista svarsdatum:
- 2007-11-29
- Besvarad:
- 2007-12-04
Interpellationen
den 15 november
Interpellation
2007/08:170 Ostkustbanan
av Raimo Pärssinen (s)
till statsrådet Åsa Torstensson (c)
År 2010 beräknas Botniabanan vara färdigbyggd. Det är en viktig infrastrukturinvestering för Norrlands utveckling ur alla aspekter.
Men nu verkar det dröja innan det går att trafikera Botniabanan eftersom Banverket redovisar brist på resurser för att klara av andra investeringar i Ostkustbanan. En sträcka som i dag är överbelastad och som kräver investeringar är den mellan Sundsvall och Iggesund. Där måste kapacitetshöjande åtgärder genomföras för att klara en trafikökning som en trafikering av Botniabanan kräver.
Vilka åtgärder kommer statsrådet att vidta för att klara en trafikökning mellan Sundsvall och Iggesund?

