E-lärande som utmaning : slutrapport från Arbetsgruppen för ny nationell IT-strategi för skolan

Departementsserien 2002:55

Förord
Under sommaren 2001 tillsattes en arbetsgrupp inom Utbildningsdepartementet för att utarbeta förslag till en ny nationell strategi ”med syfte att ytterligare utveckla, bredda och fördjupa kunnandet om IT i svensk skola samt att stödja den påbörjade processen att använda IT som ett verktyg för att bättre uppnå läroplanens mål”.
Vidare fick arbetsgruppen i uppgift att ”ta tillvara erfarenheter och kompetens från de tidigare tidsbegränsade satsningar som för närvarande existerar samt att utreda möjligheterna till samordning av olika initiativ”. Arbetsgruppen redovisade sina synpunkter i detta avseende i en delrapport som publicerades i maj 2002. Vidare initierade Arbetsgruppen en översikt över forskningen inom området IT och lärande, som publicerades i oktober 2002 under titeln
Visa hela dokumentet