Karin Enström (M)

Tjänstgörande riksdagsledamot

Valkrets
Stockholms län, plats 6
Titel
Kapten i amfibiekåren.
Född år
1966
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie

Moderaterna

Partisekreterare

Utrikesutskottet

Suppleant

Riksdagens delegation till Natos parlamentariska församling

Ordförande

Riksdagens styrgrupp för bilaterala demokratifrämjande samarbete

Ledamot

Krigsdelegationen

Ledamot

Utrikesnämnden

Suppleant

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2014-10-04 – 2026-09-21
Ledig
2012-04-18 – 2014-10-03
Ordinarie
1998-10-05 – 2012-04-17

Moderaterna

Partisekreterare
2022-10-19 –

Utrikesutskottet

Suppleant
2022-11-29 – 2026-09-21
Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03
Suppleant
2018-01-19 – 2018-09-24
Vice ordförande
2014-10-07 – 2017-12-19
Ordförande
2010-10-12 – 2012-04-17
Ledamot
2010-10-12 – 2010-10-12
Suppleant
2006-10-24 – 2010-10-04
Suppleant
2002-10-08 – 2006-10-02
Suppleant
1998-10-13 – 2002-09-30

Konstitutionsutskottet

Vice ordförande
2022-10-04 – 2022-10-20
Ledamot
2022-10-04 – 2022-10-04
Ordförande
2019-02-26 – 2022-09-26
Ledamot
2019-02-13 – 2019-02-26
Suppleant
1998-10-13 – 2000-02-15

Försvarsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03
Ledamot
2006-10-10 – 2010-10-04
Ledamot
2002-10-08 – 2006-10-02

Justitieutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Suppleant
2000-02-15 – 2002-09-30

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Suppleant
2002-10-15 – 2006-10-02

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Civilutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Finansutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Kulturutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Näringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Skatteutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Trafikutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Utbildningsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Sammansatta utrikes- och försvarsutskottet

Suppleant
2020-03-26 – 2020-09-13
Deputerad
2017-11-14 – 2017-12-15
Ordförande
2017-05-02 – 2017-06-14
Deputerad
2016-11-15 – 2016-12-14
Vice ordförande
2016-04-28 – 2016-05-25
Ordförande
2016-04-12 – 2016-04-28
Deputerad
2015-11-17 – 2015-12-16
Deputerad
2015-05-19 – 2015-06-16
Ordförande
2015-04-14 – 2015-05-19
Deputerad
2014-11-20 – 2014-12-17
Ordförande
2011-11-24 – 2011-12-14
Deputerad
2011-09-20 – 2011-09-21
Ordförande
2011-06-16 – 2011-06-17
Deputerad
2011-03-31 – 2011-04-01
Ordförande
2010-11-23 – 2010-12-15
Deputerad
2010-02-04 – 2010-03-03
Vice ordförande
2009-11-12 – 2009-12-09
Deputerad
2009-02-12 – 2009-03-12
Deputerad
2008-11-20 – 2008-12-19
Deputerad
2007-10-18 – 2008-06-18
Deputerad
2007-03-22 – 2007-06-01
Deputerad
2006-10-10 – 2006-10-13
Deputerad
2006-05-18 – 2006-06-14
Deputerad
2005-11-22 – 2005-12-07
Deputerad
2004-10-19 – 2004-12-15
Suppleant
2003-06-11 – 2003-06-12
Suppleant
2002-05-31 – 2002-06-12
Deputerad
2002-01-17 – 2002-01-18
Suppleant
2001-10-25 – 2001-12-11
Deputerad
1999-03-23 – 1999-09-13

Sammansatta konstitutions- och utrikesutskottet

Suppleant
2002-04-18 – 2002-06-04

EU-nämnden

Suppleant
2020-03-18 – 2022-10-04
Ledamot
2017-12-19 – 2019-02-14
Suppleant
2014-10-14 – 2017-12-19

Riksdagens delegation till Natos parlamentariska församling

Ordförande
2024-06-19 –
Ledamot
2024-04-10 – 2024-06-19
Suppleant
2022-10-26 – 2024-04-10
Ordförande
2018-10-24 – 2022-10-24
Vice ordförande
2014-11-05 – 2018-10-24
Ledamot
2014-10-28 – 2014-11-05
Ordförande
2010-11-17 – 2012-04-17

Utrikesnämnden

Suppleant
2022-10-04 –
Suppleant
2014-10-07 – 2022-10-02
Ledamot
2010-10-12 – 2012-04-17

Krigsdelegationen

Ledamot
2022-10-11 –
Ledamot
2010-10-19 – 2022-10-09

Riksdagens styrgrupp för bilaterala demokratifrämjande samarbete

Ledamot
2022-10-27 –
Ledamot
2020-02-11 – 2022-10-26

Riksdagsstyrelsen

Ersättare
2022-10-04 – 2022-11-08
Ersättare
2018-10-02 – 2022-10-02

Försvarsdepartementet

Försvarsminister
2012-04-18 – 2014-10-03

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Partisekreterare Moderaterna 22–.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 98–. Ledamot försvarsutskottet 02–10 och sammansatta utrikes- och försvarsutskottet 99, 02, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10, 14, 15, 16, vice ordförande 09 och ordförande 10, 11, 15 och 16. Ledamot EU-nämnden 17–19 och konstitutionsutskottet 19, ordförande 19–22 och vice ordförande 22. Suppleant konstitutionsutskottet 98–00, utrikesutskottet 98–10, 18 och 22–, justitieutskottet 00–02, sammansatta utrikes- och försvarsutskottet 01, 02, 03 och 20, utrikes- och konstitutionsutskottet 02 och socialförsäkringsutskottet 02–06. Ordförande, Försvarsberedningen 08–12. Ordförande utrikesutskottet 10–12 och vice ordförande 14–22. Suppleant Utrikesnämnden 14–, EU-nämnden 14–17 och riksdagsstyrelsen 18–22. Ledamot, Utrikesnämnden 10–12, krigsdelegationen 10– och riksdagens styrgrupp för bilaterala demokratifrämjande samarbeten 20–. Ordförande riksdagens delegation till Natos parlamentariska församling 10–12 och 18–22, vice ordförande 14–18. Ledamot riksdagens delegation till Natos parlamentariska församling 14. Suppleant riksdagens delegation till Natos politiska församling 22–. Statsråd och chef (försvarsminister), Försvarsdepartementet 120418–141003.

Föräldrar

Överläkaren Staffan Landerholm och fil.kand. Olena Tingdal.

Utbildning

Gymnasieskola, samhällsvetenskaplig linje, S:t Eskils skola, slutår 84. Marinens officershögskola, examen 87. Allmän kurs, Marinens krigshögskola 88. Högre kurs, Krigshögskolan 93. Fänrik, Vaxholms kustartilleriregemente 87, löjtnant 88, kapten 93.

Anställningar

Generalsekreterare, MUF 91–92. Politiskt sakkunnig, Näringsdepartementet 93–94.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ordförande, försvarsberedningen 08–12. Ledamot 2020 års grundlagskommitté 19–23.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Eskilstuna 88–91. Kommunfullmäktig, Vaxholm 94–12 och 14–, ordförande 02–06, 10–12 och 14–22. Ersättare, kommunstyrelsen 94–02. Ledamot, valberedningen, ordförande 02–. Ersättare, nämnden för utbildning och social service 95–98. Representant, Länsstyrelsens skärgårdsråd 03–06. Ersättare, Skärgårdsstiftelsen 03–06.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Åtgärder för att minska skarvens påverkan i Stockholms skärgård och resten av Sverige

    Motion 2024/25:3154 av Josefin Malmqvist m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2024/25:3154 av Josefin Malmqvist m.fl. M Åtgärder för att minska skarvens påverkan i Stockholms skärgård och resten av Sverige Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheten att införa licensjakt på skarv och om att påverka i EU för
    Inlämnad
    2024-10-04
    Förslag
    2
  • Åtgärder för att minska skarvens påverkan i Stockholms skärgård och resten av Sverige

    Motion 2023/24:1585 av Josefin Malmqvist m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2023/24:1585 av Josefin Malmqvist m.fl. M Åtgärder för att minska skarvens påverkan i Stockholms skärgård och resten av Sverige Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheten att införa licensjakt på skarv och om att påverka i EU för
    Inlämnad
    2023-10-04
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2023/24:MJU14
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Subsidiaritetsprövning av Europaparlamentets förslag till rådets förordning om allmänna direkta val av ledamöter av Europaparlamentet

    Subsidiaritetsprövning av Europaparlamentets förslag till rådets förordning om allmänna direkta val av ledamöter av Europaparlamentet

    Utlåtande 2021/22:KU45

    Riksdagen har prövat ett förslag från Europaparlamentet som gäller en förordning om allmänna direkta val av ledamöter av Europaparlamentet. Förslaget har prövats enligt den så kallade subsidiaritetsprincipen som säger att EU bara ska lagstifta i en fråga om målen för den planerade åtgärden inte kan uppnås lika bra av medlemsländerna själva.

    Riksdagen anser att flera delar av förslaget gäller frågor som medlemsländerna själva bör besluta om och att förslaget i dessa delar därför strider mot subsidiaritetsprincipen.

    Grundtanken är att val till Europaparlamentet ska gå till på samma sätt som vid nationella val och att formerna för genomförandet därför måste få vara olika i de olika medlemsländerna. Exempelvis finns det inte skäl att på EU-nivå bestämma hur och när valkampanjer ska bedrivas eller vad partierna ska ta hänsyn till när de väljer ut kandidater. Detsamma gäller det föreslagna förbudet mot att bedriva opinionsundersökningar under en viss period - en sådan reglering bedömer riksdagen kan utgöra en begränsning av grundläggande fri- och rättigheter.

    Mot bakgrund av bland annat detta lämnar riksdagen invändningar i ett så kallat motiverat yttrande till Europaparlamentet, ministerrådet och EU-kommissionen. Riksdagen påpekar i yttrandet också att det saknades information om att riksdagen har möjlighet att lämna ett motiverat yttrande, trots att sådan information ska lämnas samtidigt som förslaget kommer till riksdagen.

    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    1, 6 minuter
    Justering
    2022-06-16
    Bordläggning
    2022-06-21
    Debatt
    2022-06-22
    Beslut
    2022-06-22
  • Stillbild från Debatt om förslag: Ett modernt offentligt belöningssystem och de allmänna flaggdagarna

    Ett modernt offentligt belöningssystem och de allmänna flaggdagarna

    Betänkande 2021/22:KU39

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag till riktlinjer för ett modernt system för offentlig belöning. Systemet ska uppmärksamma och belöna förtjänstfulla insatser som är av stor betydelse för samhället och som går utöver det som kan förväntas av en person inom det område där hen verkar.

    Riksdagen sa också ja till regeringens förslag om de allmänna flaggdagarna. Förslagen innebär att dagen för val till Europaparlamentet bör vara allmän flaggdag och att de kungliga flaggdagarna bör vara färre än i dag.

    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    6, 40 minuter
    Justering
    2022-06-09
    Bordläggning
    2022-06-13
    Debatt
    2022-06-14
    Beslut
    2022-06-15
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskningsbetänkande

    Granskningsbetänkande

    Betänkande 2021/22:KU20

    Konstitutionsutskottet, KU, har i sin årliga granskning av regeringen behandlat 35 anmälningar från riksdagsledamöterna. Anmälningarna handlar om regeringens förhållande till riksdagen, handläggningen av regeringsärenden, regeringens ansvar för förvaltningen och statsråds tjänsteutövning.

    Granskningen debatterades i kammaren och sedan avslutade riksdagen ärendet.

    KU:s granskning av regeringen är klar

    Anföranden och repliker
    41, 254 minuter
    Justering
    2022-06-02
    Bordläggning
    2022-06-13
    Debatt
    2022-06-14
  • Stillbild från Debatt om förslag: Riksdagens arbetsformer

    Riksdagens arbetsformer

    Betänkande 2021/22:KU35

    Efter förslag från konstitutionsutskottet, KU, sa riksdagen nej till förslag i motioner om riksdagens arbetsformer. Förslagen rör frågor om bland annat riksmötets öppnande, EU-flaggan i plenisalen, riksdagens utskott, placeringen i plenisalen, riksdagsledamöternas ekonomiska villkor, utskottens och riksdagsledamöternas resor, motionsrätten, val av talmän och utskottspresidier, lagstiftningsarbete i riksdagen, antalet vice ordförande i utskotten och Riksdagsförvaltningens verksamhet.

    I samband med sin behandling av motionsförslagen behandlade KU också en uppföljning och utvärdering av tillämpningen av utskottsinitiativ inom riksdagen. Antalet utskottsinitiativ som föreslagits och beslutats inom något av riksdagens utskott har ökat. Detta gäller framför allt under de två senaste riksmötena, 2019/20 och 2020/21, då ökningen har varit stor. Det konstaterar en arbetsgrupp inom konstitutionsutskottet, som på utskottets uppdrag genomfört uppföljningen och utvärderingen om utskottsinitiativ. Fler utskottsinitiativ beslutas dessutom av oeniga utskott, där beslutet om att lägga fram förslaget till riksdagen alltså inte är enhälligt. Arbetsgruppen anför bland annat att det är tydligt att bestämmelserna om utskottsinitiativ till viss del har kommit att tillämpas på ett sätt som inte var avsett. KU ställer sig bakom gruppens iakttagelser och slutsatser.

    Ett utskottsinitiativ är ett förslag som enligt riksdagsordningen får väckas i ett utskott. Förslag kommer annars oftast i en proposition från regeringen eller i en motion från ledamöter. Om ett utskott beslutar om ett utskottsinitiativ behandlas det på vanligt sätt genom ett betänkande från utskottet som debatteras och beslutas i kammaren.

    Behandlade dokument
    73
    Förslagspunkter
    22
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    6, 34 minuter
    Justering
    2022-05-04
    Bordläggning
    2022-05-10
    Debatt
    2022-05-11
    Beslut
    2022-05-11
  • Stillbild från Debatt om förslag: Föreningsfrihet och terroristorganisationer

    Föreningsfrihet och terroristorganisationer

    Betänkande 2021/22:KU13

    Regeringen har föreslagit en ändring i regeringsformen om föreningsfrihet. Ändringen i grundlagen innebär utökade möjligheter att genom vanlig lag begränsa föreningsfriheten för sammanslutningar som ägnar sig åt eller understöder terrorism. Riksdagen sa ja till regeringens förslag som vilande.

    Lagändringen ska börja gälla 1 januari 2023. Eftersom förslaget gäller en ändring i en grundlag krävs det att riksdagen röstar lika två gånger om förslaget och det måste vara ett val mellan omröstningarna.

    Behandlade dokument
    10
    Förslagspunkter
    2
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    6, 33 minuter
    Justering
    2022-03-24
    Bordläggning
    2022-04-05
    Debatt
    2022-04-06
    Beslut
    2022-04-06
  • med anledning av prop. 2021/22:125 Val och beslut i kommuner och regioner

    Motion 2021/22:4458 av Karin Enström m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2021/22:4458 av Karin Enström m.fl. M med anledning av prop. 2021/22:125 Val och beslut i kommuner och regioner Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att delegering till en automatiserad beslutsfunktion bör beslutas av kommunfullmäktige och tillkännager
    Inlämnad
    2022-03-16
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2021/22:KU36
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Författningsfrågor

    Författningsfrågor

    Betänkande 2021/22:KU30

    Riksdagen sa nej till 110 förslag i motioner om författningsfrågor från den allmänna motionstiden 2021.

    Motionerna handlar bland annat om statsskicket och statschefens uppdrag, rättsstatsprincipen och mänskliga rättigheter, en minskning av antalet riksdagsledamöter, byte av partitillhörighet och ledamotsuppdraget samt förhållandet mellan regeringen och riksdagen. Andra exempel är förslag som rör en författningsdomstol, normprövning, Lagrådets granskning, formerna för grundlagsändringar, domstolarnas oberoende och en krislagstiftning.

    Anledningen till att riksdagen sa nej till förslagen är bland annat att arbete redan pågår eller har utförts i flera av de frågor som motionerna tar upp. En annan anledning är att det enligt riksdagen inte finns behov av några åtgärder i dessa frågor.

    Behandlade dokument
    58
    Förslagspunkter
    49
    Reservationer
    41 
    Anföranden och repliker
    7, 38 minuter
    Justering
    2022-02-24
    Bordläggning
    2022-03-01
    Debatt
    2022-03-02
    Beslut
    2022-03-02
  • Stillbild från Debatt om förslag: En konsultationsordning i frågor som rör det samiska folket

    En konsultationsordning i frågor som rör det samiska folket

    Betänkande 2021/22:KU4

    Regeringen har föreslagit att regeringen och statliga myndigheter ska bli skyldiga att konsultera Sametinget innan de fattar beslut i ärenden som kan få särskild betydelse för samerna. I vissa fall ska konsultation även genomföras med en sameby eller en samisk organisation.

    Skyldigheten att konsultera gäller inte för domstolsliknande nämnder eller organ i myndigheter som har domstolsliknande uppgifter.

    Dessa lagändringar börjar gälla den 1 mars 2022.

    Regeringens förslag innebär också att kommuner och regioner blir konsultationsskyldiga, men denna lagändring börjar gälla först den 1 mars 2024.

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    Behandlade dokument
    12
    Förslagspunkter
    6
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    7, 38 minuter
    Justering
    2022-01-13
    Bordläggning
    2022-01-25
    Debatt
    2022-01-26
    Beslut
    2022-01-26
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Betänkande 2021/22:KU10

    Konstitutionsutskottet (KU) har granskat delar av regeringens och ministrarnas administrativa arbete. Här följer ett urval av de delar som granskats.

    Som en del i granskningen har konstitutionsutskottet gått igenom regeringsprotokoll från 2020 och noterar att det i många fall varit ett kort tidsspann mellan det att beslut om en författning tagits till dess att författningen börjat gälla. Många av dessa fall går att koppla till coronapandemin och att ett snabbt agerande krävts för att begränsa smittspridningen. Utskottet framhåller dock att det även i sådana situationer är önskvärt att upprätthålla ett visst tidsspann, särskilt i de fall det rör sig om föreskrifter som innebär att verksamheter behöver ställa om och som kräver långtgående anpassningar av enskilda.

    KU har också granskat vissa förvaltningsärenden, så kallade gruvärenden som handläggs inom Näringsdepartementet. Utskottet anser bland annat att många av ärendena har omotiverat lång handläggningstid. Långa handläggningstider medför inte bara osäkerhet för de inblandade utan kan även leda till personliga och ekonomiska förluster.

    Ett annat område som granskats är regeringens kollektiva beslutsfattande under coronapandemin. Pandemin gjorde att behovet av extra regeringssammanträden var ovanligt stort under 2020 och KU har noterat att fler ministrar var närvarande vid de ordinarie än vid de extra regeringssammanträdena. Regeringen fattar sina beslut kollektivt och KU framhåller att det därför är viktigt att ministrar i möjligaste utsträckning deltar även i extra regeringssammanträden. Detta även om det alltid måste vara möjligt för en regering att vid behov snabbt kunna fatta beslut, om så med ett färre antal statsråd än vanligt närvarande.

    En annan granskning gäller regeringens kontroll och samordning av föreskrifter som meddelats under coronapandemin. Covid-19-lagen innebär att riksdagen delegerat rätten att meddela covidrelaterade föreskrifter till regeringen, som i sin tur i vissa delar kan delegera vidare rätten till myndigheter och kommuner. Utskottet konstaterar att regeringen har vidtagit vissa åtgärder för att få fram en samlad bild och åstadkomma samordning, exempelvis att Folkhälsomyndigheten fått i uppdrag att föra en förteckning över föreskrifter som har meddelats. Utskottet framhåller att dessa åtgärder är viktiga för att få en samlad bild av hur omfattande ingreppen är i grundläggande fri- och rättigheter.

    Remissväsendets utveckling över tid har också granskats av utskottet. Genomgången visar att antalet remissinstanser har ökat över tid och utvecklingen har gått mot att myndigheterna har fått fler remisser att svara på. Utskottet anför att remisslistor inte får fastställas slentrianmässigt och att behovet av att remittera till en instans måste prövas i varje enskilt fall. Möjligheten att begränsa remisserna bör kunna användas i större utsträckning för att därmed minska risken att remissinstanserna blir överbelastade.

    Konstitutionsutskottet redogör också för regeringsskiftet juni-juli 2021 men redogörelsen ger inte anledning till något uttalande av utskottet. Regeringsskiftet under november 2021 har inte tagits med i granskningen.

    Anföranden och repliker
    7, 47 minuter
    Justering
    2021-12-14
    Bordläggning
    2022-01-18
    Debatt
    2022-01-19
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Betänkande 2021/22:KU1

    Riksdagen sa ja till konstitutionsutskottets förslag om hur anslagen i statens budget för år 2022 inom utgiftsområdet Rikets styrelse ska fördelas.

    Totalt handlar det om cirka 17,2 miljarder kronor ur statens budget. I utgiftsområdet ingår bland annat hovet, riksdagens ledamöter och partier, Riksdagsförvaltningen, Regeringskansliet, JO, Riksrevisionen, länsstyrelserna, åtgärder för nationella minoriteter och mediestödet. Mest pengar går till Regeringskansliet, cirka 8,6 miljarder kronor. Cirka 3,5 miljarder kronor går till länsstyrelserna och cirka 1,1 miljarder till mediestödet.

    KU:s förslag skiljer sig från regeringens förslag i budgetpropositionen för 2022 när det gäller anslagen till Regeringskansliet, länsstyrelserna samt allmänna val och demokrati. När det gäller övriga anslag sa riksdagen ja till förslagen i regeringens budgetproposition.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen om den 24 november 2021. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.

    Riksdagen sa vidare ja till riksdagsstyrelsens, Riksdagens ombudsmäns (JO) och Riksrevisionens förslag om anslag för 2022.

    Riksdagen lade också redogörelsen om Riksdagsförvaltningens årsredovisning för 2020 till handlingarna, det vill säga avslutade det ärendet, och sa nej till ett antal förslag i motioner om Regeringskansliet och utrikesförvaltningen.

    Behandlade dokument
    33
    Förslagspunkter
    4
    Anföranden och repliker
    13, 57 minuter
    Justering
    2021-11-25
    Bordläggning
    2021-11-30
    Debatt
    2021-12-01
    Beslut
    2021-12-01
  • med anledning av prop. 2021/22:59 Ett ändamålsenligt skydd för tryck- och yttrandefriheten

    Motion 2021/22:4331 av Karin Enström m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2021/22:4331 av Karin Enström m.fl. M med anledning av prop. 2021/22:59 Ett ändamålsenligt skydd för tryck- och yttrandefriheten Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår förslaget när det gäller grundlagsskyddet för vissa söktjänster i avsnitt 7 i propositionen. Motivering I propositionen
    Inlämnad
    2021-11-25
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2021/22:KU14
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 bifall,
  • med anledning av prop. 2021/22:42 Föreningsfrihet och terroristorganisationer

    Motion 2021/22:4319 av Karin Enström m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2021/22:4319 av Karin Enström m.fl. M med anledning av prop. 2021/22:42 Föreningsfrihet och terroristorganisationer Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen bör lägga fram ett förslag som innebär att ett undantag från föreningsfriheten
    Inlämnad
    2021-11-19
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2021/22:KU13
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: 2019 års riksdagsöversyn

    2019 års riksdagsöversyn

    Betänkande 2021/22:KU3

    Riksdagsstyrelsen har föreslagit ändringar i ett antal regler för riksdagens arbete. En av ändringarna innebär att ledamöter som inte deltar i riksdagsarbetet kan bli skyldiga att betala tillbaka sitt arvode. En annan ändring är att en riksdagsledamot som lämnar sin partigrupp därmed även automatiskt ska lämna de uppdrag i utskott och andra riksdagsorgan som ledamoten valts till av kammaren.

    Riksdagen sa ja till dessa och merparten av riksdagsstyrelsens övriga förslag. Riksdagen beslutade också om ändringar i vissa av förslagen. Merparten av regeländringarna ska börja gälla den 1 januari 2022.

    Behandlade dokument
    1
    Förslagspunkter
    6
    Anföranden och repliker
    1, 13 minuter
    Justering
    2021-11-09
    Bordläggning
    2021-11-16
    Debatt
    2021-11-17
    Beslut
    2021-11-17
  • med anledning av prop. 2021/22:52 Förstärkt skydd för väljare vid röstmottagning

    Motion 2021/22:4290 av Karin Enström m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2021/22:4290 av Karin Enström m.fl. M med anledning av prop. 2021/22:52 Förstärkt skydd för väljare vid röstmottagning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att en röstmottagare alltid ska vara närvarande när någon annan person hjälper en väljare att
    Inlämnad
    2021-11-12
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2021/22:KU6
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 1 avslag, 1 bifall,
  • med anledning av prop. 2021/22:19 En konsultationsordning i frågor som rör det samiska folket

    Motion 2021/22:4244 av Karin Enström m.fl. (M, KD)

    Motion till riksdagen 2021/22:4244 av Karin Enström m.fl. M, KD med anledning av prop. 2021/22:19 En konsultationsordning i frågor som rör det samiska folket Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår proposition 2021/22:19 En konsultationsordning i frågor som rör det samiska folket. Motivering Vintern 2020 föreslog
    Inlämnad
    2021-10-27
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2021/22:KU4
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Motion 2021/22:4056 av Karin Enström m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2021/22:4056 av Karin Enström m.fl. M Utgiftsområde 1 Rikets styrelse Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen anvisar anslagen för 2022 inom utgiftsområde 1 Rikets styrelse enligt förslaget i tabell 1 i motionen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om ökade resurser för bättre beredningsmöjligheter
    Inlämnad
    2021-10-05
    Förslag
    7
    Utskottsberedning
    2021/22:KU1
    Riksdagsbeslut
    (7 yrkanden): 6 avslag, 1 bifall,
  • Så får vi ordning på Sverige – Hälso- och sjukvård

    Motion 2021/22:4042 av Ulf Kristersson m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2021/22:4042 av Ulf Kristersson m.fl. M Så får vi ordning på Sverige Hälso- och sjukvård Sammanfattning Moderaterna prioriterar att stärka patientens inflytande över sin egen vård och omsorg. Patientens bästa och den äldres perspektiv bildar utgångspunkten för våra reformförslag. Alla ska kunna
    Inlämnad
    2021-10-05
    Förslag
    32
    Utskottsberedning
    2021/22:SoU11 2021/22:SoU13 2021/22:SoU14 2021/22:SoU15 2021/22:SoU16 2021/22:SoU17
    Riksdagsbeslut
    (32 yrkanden): 30 avslag, 2 bifall,
  • Så får vi ordning på Sverige – Utrikes och EU samt försvar och civil beredskap

    Motion 2021/22:4039 av Ulf Kristersson m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2021/22:4039 av Ulf Kristersson m.fl. M Så får vi ordning på Sverige Utrikes och EU samt försvar och civil beredskap Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om behovet av fungerande organisation och strukturer i den civila beredskapen och tillkännager detta
    Inlämnad
    2021-10-05
    Förslag
    15
    Utskottsberedning
    2021/22:FöU1 2021/22:FöU6 2021/22:FöU7 2021/22:FöU8 2021/22:JuU23 2021/22:TU6 2021/22:UU10 2021/22:UU6
    Riksdagsbeslut
    (15 yrkanden): 15 avslag

Filter