Said Abdu (L)

Tidigare riksdagsledamot

Valkrets
Västra Götalands läns norra
Född år
1986
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2014-09-29 – 2018-09-24

Trafikutskottet

Suppleant
2016-01-14 – 2018-09-24
Ledamot
2015-03-06 – 2016-01-13
Suppleant
2014-10-07 – 2015-03-05

Näringsutskottet

Suppleant
2018-01-26 – 2018-09-24
Ledamot
2016-01-14 – 2018-01-24
Suppleant
2014-10-07 – 2016-01-14

Arbetsmarknadsutskottet

Ledamot
2018-01-24 – 2018-09-24

Civilutskottet

Suppleant
2014-11-05 – 2018-09-24

Utbildningsutskottet

Suppleant
2014-11-05 – 2016-09-28

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2014-11-05 – 2018-01-24

Skatteutskottet

Suppleant
2014-11-05 – 2018-09-24

Finansutskottet

Suppleant
2016-09-29 – 2018-09-24

Justitieutskottet

Suppleant
2016-09-29 – 2018-09-24

EU-nämnden

Suppleant
2014-11-05 – 2018-09-24

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 14-. Ledamot trafikutskottet 15-16 och näringsutskottet 16-. Suppleant skatteutskottet 14-, civilutskottet 14-, utbildningsutskottet 14-16, trafikutskottet 14-15 och 16-, miljö- och jordbruksutskottet 14- och näringsutskottet 14-16. Suppleant EU-nämnden 14-.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen

    Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen

    Betänkande 2017/18:AU14

    Det införs en ny lag om entreprenörers ansvar när det gäller arbetstagares krav på att få sin lön utbetalad. En arbetstagare som inte får lön av sin arbetsgivare för arbete i en bygg- eller anläggningsentreprenad ska kunna få betalt från en annan entreprenör högre upp i kedjan. Med entreprenad menas företag som har utlovat att utföra ett arbete för en bestämd betalning.

    Ansvaret att betala ut lön ska i första hand gälla uppdragsgivaren, det vill säga den entreprenör som har anlitat arbetstagarens arbetsgivare som underentreprenör. Om uppdragsgivaren inte betalar eller inte kan nås ska även entreprenören högst upp i kedjan, huvudentreprenören, kunna ansvara för att lönen utbetalas. Lagen ska även gälla när arbetstagaren har varit utstationerad till annan plats.

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag med den ändringen att den nya lagen och lagändringarna ska börja gälla den 1 januari 2019.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    24, 73 minuter
    Justering
    2018-06-07
    Bordläggning
    2018-06-18
    Debatt
    2018-06-19
    Beslut
    2018-06-19
  • Stillbild från Debatt om förslag: Skriftlighetskrav vid telefonförsäljning

    Skriftlighetskrav vid telefonförsäljning

    Betänkande 2017/18:CU36

    Det ska inte längre vara möjligt att ingå avtal muntligt med en telefonförsäljare om det är försäljaren som kontaktar konsumenten. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    När till exempel en telefonförsäljare kontaktar en konsument finns det inga formella krav på hur ett avtal om att köpa en vara eller tjänst ska se ut. Avtalet kan med andra ord ingås muntligen per telefon. I och med ändringarna kommer säljaren att behöva skicka en bekräftelse i skriftlig form, till exempel via post eller e-post. Konsumenten måste sedan skriftligen acceptera avtalet innan det är giltigt. Det här gäller för varor och tjänster som omfattas av distansavtalslagen. Syftet med förslaget är att stärka konsumentskyddet.

    Lagändringarna börjar gälla den 1 september 2018.

    Samtidigt riktar riksdagen en uppmaning, ett så kallat tillkännagivande, till regeringen om att utreda om det här skriftlighetskravet bör gälla för fler varor och tjänster.

    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    2
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    25, 66 minuter
    Justering
    2018-06-07
    Bordläggning
    2018-06-13
    Debatt
    2018-06-14
    Beslut
    2018-06-14
  • Stillbild från Debatt om förslag: Riksrevisionens rapport om statligt ägda bolag med samhällsuppdrag

    Riksrevisionens rapport om statligt ägda bolag med samhällsuppdrag

    Betänkande 2017/18:NU24

    Regeringen har i en skrivelse svarat på Riksrevisionens synpunkter i rapporten om statligt ägda bolag med samhällsuppdrag. Med samhällsuppdrag menas att bolaget har ett uppdrag som inte handlar om ekonomisk avkastning, utan istället ska uppdraget ge andra effekter. Bolagets samhällsuppdrag är något som är beslutat av riksdagen.

    Regeringen menar att den delvis instämmer när det gäller rekommendationen att skynda på genomförandet av processen med uppdragsmål. Detta för att så många bolag med samhällsuppdrag som möjligt kan ges uppdragsmål inom överskådlig tid. Regeringen håller också i huvudsak med Riksrevisionen när det gäller att regeringen bör utveckla den årliga skrivelsen till riksdagen.

    Riksdagen konstaterar att det pågår arbete med uppdragsmål för de statliga bolag som har samhällsuppdrag och noterar att regeringen avser att förbättra återrapporteringen till riksdagen när det gäller dessa uppdrag. Riksdagen la skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet. Samtidigt sa riksdagen nej till förslag i följdmotion som lagts med anledning av ärendet.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    22, 53 minuter
    Justering
    2018-06-07
    Bordläggning
    2018-06-11
    Debatt
    2018-06-12
    Beslut
    2018-06-13
  • Stillbild från Debatt om förslag: Förstärkt följerätt

    Förstärkt följerätt

    Betänkande 2017/18:NU14

    Riksdagen sa ja till förslag från regeringen om förstärkt följerätt. Bland annat ändras bestämmelserna om redovisningsskyldighet för att möjliggöra bättre kontroll av vilka ersättningsgrundande försäljningar som har skett. De nya reglerna börjar gälla den 1 juli 2018.

    Riksdagen riktade också en uppmaning, ett tillkännagivande, till regeringen om att ersättningssystemet för privatkopiering ska ses över. Riksdagen anser att den tekniska utvecklingen har ändrat förutsättningarna för det nuvarande ersättningssystemet och att det är osäkert och otydligt. Regeringen bör därför tillsätta en utredning, där möjligheten att införa ett system där staten har ansvaret ska övervägas.

    Riksdagen sa vidare nej till motioner från allmänna motionstiden 2017, med hänvisning till att arbete och utredningar redan pågår i flera av de frågor som motionerna tar upp.

    Behandlade dokument
    17
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    8, 45 minuter
    Justering
    2018-05-03
    Bordläggning
    2018-05-15
    Debatt
    2018-05-16
    Beslut
    2018-05-16
  • med anledning av skr. 2017/18:172 Riksrevisionens rapport om statligt ägda bolag med samhällsuppdrag

    Motion 2017/18:4183 av Lars Hjälmered m.fl. (M, C, L, KD)

    Motion till riksdagen 2017/18:4183 av Lars Hjälmered m.fl. M, C, L, KD med anledning av skr. 2017/18:172 Riksrevisionens rapport om statligt ägda bolag med samhällsuppdrag Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att påskynda genomförandet av uppdragsmålsprocessen så att så
    Inlämnad
    2018-05-07
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2017/18:NU24
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Jämställdhet och åtgärder mot diskriminering

    Jämställdhet och åtgärder mot diskriminering

    Betänkande 2017/18:AU10

    Riksdagen sa nej till cirka 90 förslag i motioner om jämställdhet och åtgärder mot diskriminering. Anledningen är bland annat att arbete pågår inom flera av frågorna som förslagen handlar om. Motionerna handlar bland annat om jämställdhetsintegrering, jämställdhet i arbetslivet, hedersrelaterat våld och förtryck samt utvärdering av diskrimineringslagen.

    Behandlade dokument
    52
    Förslagspunkter
    7
    Reservationer
    22 
    Anföranden och repliker
    30, 131 minuter
    Justering
    2018-04-19
    Bordläggning
    2018-04-27
    Debatt
    2018-05-02
    Beslut
    2018-05-03
  • med anledning av prop. 2017/18:100 2018 års ekonomiska vårproposition

    Motion 2017/18:4166 av Jan Björklund m.fl. (L)

    Motion till riksdagen 2017/18:4166 av Jan Björklund m.fl. L med anledning av prop. 2017/18:100 2018 års ekonomiska vårproposition Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen godkänner de riktlinjer för den ekonomiska politiken och budgetpolitiken som anförs i motionen. Skolan först Sverige är ett fantastiskt land. Det finns
    Inlämnad
    2018-05-02
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:FiU20
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Arbetsrätt

    Arbetsrätt

    Betänkande 2017/18:AU9

    Riksdagen sa nej till motioner om arbetsrätt från allmänna motionstiden. Anledningarna är bland annat att gällande regler är tillräckliga eller att arbete redan pågår på området.

    Motionerna handlar bland annat om ett flexiblare regelverk, anställningsskydd och stridsåtgärder.

    Behandlade dokument
    57
    Förslagspunkter
    14
    Reservationer
    24 
    Anföranden och repliker
    25, 102 minuter
    Justering
    2018-04-17
    Bordläggning
    2018-04-24
    Debatt
    2018-04-25
    Beslut
    2018-04-25
  • med anledning av prop. 2017/18:214 Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen

    Motion 2017/18:4134 av Jessica Polfjärd m.fl. (M, C, L, KD)

    Motion till riksdagen 2017/18:4134 av Jessica Polfjärd m.fl. M, C, L, KD med anledning av prop. 2017/18:214 Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår proposition 2017/18:214 Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen.
    Inlämnad
    2018-04-25
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2017/18:AU14
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): 2 avslag, 1 bifall,
  • Stillbild från Debatt om förslag: Näringspolitik

    Näringspolitik

    Betänkande 2017/18:NU12

    Riksdagen riktade två uppmaningar, så kallade tillkännagivanden, till regeringen inom området näringspolitik:

    • Regeringen bör tydliggöra att normen bör vara att det genomförs oberoende utvärderingar av effekten av det statliga ekonomiska stödet till innovation och företagande.
    • Regeringen bör bedriva ett fortsatt arbete för att korta handläggningstider på myndigheter där tydliga handläggningstider utgör en central del och vidta ytterligare åtgärder för att öka takten i arbetet.

    Förslagen om tillkännagivanden kom när riksdagen behandlade cirka 220 förslag i motioner inom området näringspolitik. Riksdagen sa nej till övriga motioner. Anledningen till det är bland annat att arbete redan pågår i frågorna som förslagen handlar om. Motionerna handlar bland annat om företagsfrämjande, riskkapital, regelförenkling och särskilda näringsgrenar.

    Behandlade dokument
    116
    Förslagspunkter
    25
    Reservationer
    49 
    Anföranden och repliker
    38, 127 minuter
    Justering
    2018-03-22
    Bordläggning
    2018-04-17
    Debatt
    2018-04-18
    Beslut
    2018-04-19
  • med anledning av prop. 2017/18:179 En sammanhållen politik för Sveriges landsbygder - för ett Sverige som håller ihop

    Motion 2017/18:4106 av Lars Hjälmered m.fl. (M, C, L, KD)

    Motion till riksdagen 2017/18:4106 av Lars Hjälmered m.fl. M, C, L, KD med anledning av prop. 2017/18:179 En sammanhållen politik för Sveriges landsbygder för ett Sverige som håller ihop Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att värna och utveckla valfrihet och mångfald
    Inlämnad
    2018-04-11
    Förslag
    11
    Utskottsberedning
    2017/18:NU19
    Riksdagsbeslut
    (11 yrkanden): 9 avslag, 2 bifall,
  • Stillbild från Debatt om förslag: Offentlig upphandling

    Offentlig upphandling

    Betänkande 2017/18:FiU34

    Riksdagen uppmanade regeringen i ett tillkännagivande att krav vid offentlig upphandling ska vara enkla, tydliga och ha likvärdiga villkor oavsett företagsform och hur stora företagen är. Riksdagens ställningstagande gjordes när riksdagen behandlade motioner från den allmänna motionstiden 2017.

    Riksdagen sa också nej till förslag i motioner om bland annat genomförandet och tillämpningen av lagen om offentlig upphandling (LOU), sociala kriterier och sociala företag, små och medelstora företag, djurskydd, livsmedelsproduktion, och miljökrav. Riksdagen sa nej bland annat eftersom arbete redan pågår i en del frågor och att vissa krav vid offentlig upphandling redan kan ställas med dagens regler.

    Behandlade dokument
    26
    Förslagspunkter
    7
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    6, 37 minuter
    Justering
    2018-02-13
    Bordläggning
    2018-02-27
    Debatt
    2018-02-28
    Beslut
    2018-03-01
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 24 Näringsliv

    Utgiftsområde 24 Näringsliv

    Betänkande 2017/18:NU1

    Sju miljarder för 2018 går till utgiftsområdet näringsliv. Mest pengar får Verket för innovationssystem: Forskning och utveckling, drygt 2,9 miljarder kronor. 1,1 miljarder går till Näringslivsutveckling och Exportfrämjande verksamhet får knappt 3,2 miljoner kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Därefter bestämmer riksdagen hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde.

    Behandlade dokument
    14
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    54, 159 minuter
    Justering
    2017-11-30
    Bordläggning
    2017-12-08
    Debatt
    2017-12-11
    Beslut
    2017-12-12
  • Stillbild från Debatt om förslag: Statliga företag

    Statliga företag

    Betänkande 2017/18:NU4

    Riksdagen har behandlat två skrivelser från regeringen.

    • En redogörelse över hur det föregående verksamhetsåret såg ut för företag som ägs av staten.
    • En skrivelse om Riksrevisionens rapport om de bolag staten äger.

    I skrivelsen om de statligt ägda företagens verksamhetsår redogör regeringen för utvecklingen i bolagen. Regeringen konstaterar bland annat att det är viktigt att kontinuerligt se över vilka bolag staten äger och varför staten äger dem. Det är något som även Riksrevisionen kommer fram till i sin granskning av hur regeringen arbetar med att förvalta de statligt ägda bolagen.

    Riksrevisionen rekommenderar bland annat att regeringen intensifierar arbetet med att implementera organisationen för ekonomiskt samarbete och utvecklings (OECD) riktlinjer. De handlar om att utvärdera och informera om vad syftet är med att äga varje enskilt bolag som staten äger.

    Regeringen håller med om att det är viktigt med kontinuerlig utvärdering, men menar också att de i princip redan följer riktlinjerna. Riksdagen la skrivelserna till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Riksdagen sa samtidigt nej till motioner från allmänna motionstiden 2017/18 som rör statliga företag.

    Behandlade dokument
    35
    Förslagspunkter
    12
    Reservationer
    13 
    Anföranden och repliker
    28, 99 minuter
    Justering
    2017-11-16
    Bordläggning
    2017-11-22
    Debatt
    2017-11-23
    Beslut
    2017-11-23
  • Utgiftsområde 19 Regional tillväxt

    Motion 2017/18:3815 av Said Abdu m.fl. (L)

    Motion till riksdagen 2017/18:3815 av Said Abdu m.fl. L Utgiftsområde 19 Regional tillväxt Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen anvisar anslagen för 2018 inom utgiftsområde 19 Regional tillväxt enligt förslaget i tabell 1 i motionen. Motivering Utgångspunkten för oss som liberaler är värnandet om människors makt över
    Inlämnad
    2017-10-05
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:NU2
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Utgiftsområde 24 Näringsliv

    Motion 2017/18:3797 av Said Abdu m.fl. (L)

    Motion till riksdagen 2017/18:3797 av Said Abdu m.fl. L Utgiftsområde 24 Näringsliv Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen anvisar anslagen för 2018 inom utgiftsområde 24 Näringsliv enligt förslaget i tabell 1 i motionen. Motivering Liberalerna vill att det ska löna sig att driva företag och ta risker. Växande företag
    Inlämnad
    2017-10-05
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:NU1
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Alliansens näringslivsmotion

    Motion 2017/18:3420 av Lars Hjälmered m.fl. (M, C, L, KD)

    Motion till riksdagen 2017/18:3420 av Lars Hjälmered m.fl. M, C, L, KD Alliansens näringslivsmotion Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utveckla en garanti så att företag bara behöver lämna en uppgift en gång till myndigheterna och tillkännager detta för regeringen.
    Inlämnad
    2017-10-05
    Förslag
    12
    Utskottsberedning
    2017/18:FiU20 2017/18:FiU26 2017/18:MJU19 2017/18:NU10 2017/18:NU12 2017/18:NU14 2017/18:NU4
    Riksdagsbeslut
    (12 yrkanden): 9 avslag, 3 bifall,
  • Energi för Sverige

    Motion 2017/18:3413 av Lars Hjälmered m.fl. (M, C, L, KD)

    Motion till riksdagen 2017/18:3413 av Lars Hjälmered m.fl. M, C, L, KD Energi för Sverige Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att säkerställa att Svenska kraftnät utvecklar sin dialog och sina samråd samt ökar transparensen i samband med investeringsprojekt, och detta
    Inlämnad
    2017-10-05
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2017/18:NU9
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Entreprenörskap och småföretagande

    Motion 2017/18:3412 av Lars Hjälmered m.fl. (M, C, L, KD)

    Motion till riksdagen 2017/18:3412 av Lars Hjälmered m.fl. M, C, L, KD Entreprenörskap och småföretagande Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att krav vid offentlig upphandling ska genomsyras av enkla, tydliga och likvärdiga villkor oavsett företagens storlek och företagsform
    Inlämnad
    2017-10-05
    Förslag
    8
    Utskottsberedning
    2017/18:FiU34 2017/18:NU12 2017/18:SkU9
    Riksdagsbeslut
    (8 yrkanden): 6 avslag, 2 bifall,
  • Regional tillväxt

    Motion 2017/18:3411 av Lars Hjälmered m.fl. (M, C, L, KD)

    Motion till riksdagen 2017/18:3411 av Lars Hjälmered m.fl. M, C, L, KD Regional tillväxt Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att främja möjligheten att bo, leva och driva företag i hela landet och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som
    Inlämnad
    2017-10-05
    Förslag
    5
    Utskottsberedning
    2017/18:NU12 2017/18:NU19 2017/18:TU9 2018/19:TU5
    Riksdagsbeslut
    (5 yrkanden): 4 avslag, 1 bifall,

Filter