Krister Hammarbergh (M)
Tidigare riksdagsledamot
- Parti
- Moderaterna
- Valkrets
- Norrbottens län
- Född år
- 1963
- Adress
- Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm
Aktuella uppdrag
Valprövningsnämnden
Ledamot
Alla uppdrag
Riksdagsledamot
- Ordinarie
- 2004-07-20 – 2018-09-24
Justitieutskottet
- Ledamot
- 2014-10-07 – 2018-09-24
- Ledamot
- 2010-10-12 – 2014-09-29
- Ledamot
- 2006-10-10 – 2010-10-04
Socialförsäkringsutskottet
- Suppleant
- 2004-09-23 – 2005-04-05
Näringsutskottet
- Suppleant
- 2006-10-24 – 2010-10-04
- Suppleant
- 2004-09-23 – 2006-10-02
Trafikutskottet
- Suppleant
- 2005-04-06 – 2006-10-02
Sammansatta justitie- och socialutskottet
- Deputerad
- 2008-01-29 – 2008-05-07
EU-nämnden
- Suppleant
- 2014-10-15 – 2018-09-24
- Suppleant
- 2014-10-07 – 2014-10-14
- Ledamot
- 2008-10-07 – 2010-10-12
- Suppleant
- 2008-03-11 – 2008-10-07
Valprövningsnämnden
- Ledamot
- 2023-03-23 –
- Suppleant
- 2019-03-13 – 2023-03-22
Biografi
Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.
Uppdrag inom riksdag och regering
Riksdagsledamot 04-. Ledamot justitieutskottet 06-, sammansatta justitie- och socialutskottet 08 och EU-nämnden 08-10. Suppleant socialförsäkringsutskottet 04-05, näringsutskottet 04-10, trafikutskottet 05-06 och EU-nämnden 08 och 14-.
Föräldrar
Byggnadsingenjören Hans Hammarbergh och assistenten Astrid Hammarbergh, f. Lundström.
Sagt och gjort
Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.
Riksrevisionens rapport om it-relaterad brottslighet
Betänkande 2015/16:JuU27
Justitieutskottet har granskat Riksrevisionens rapport om it-relaterad brottslighet. It-relaterade brott har ökat på senare år samtidigt som uppklarningsprocenten är låg.
Riksrevisionen riktar i rapporten flera rekommendationer till Polismyndigheten och Åklagarmyndigheten. Justitieutskottet anser i likhet med regeringen att det är bra. Utskottet är även positivt till att regeringen har inlett en dialog om de här frågorna med Polismyndigheten och Åklagarmyndigheten.
Riksdagen lade rapporten till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.
- Behandlade dokument
- 2
- Förslagspunkter
- 2
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 11, 35 minuter
- Justering
- 2016-06-14
- Bordläggning
- 2016-06-21
- Debatt
- 2016-06-22
- Beslut
- 2016-06-22
med anledning av skr. 2015/16:164 Riksrevisionens rapport om it-relaterad brottslighet
Motion 2015/16:3409 av Beatrice Ask m.fl. (M)
Motion till riksdagen 2015/16:3409 av Beatrice Ask m.fl. M med anledning av skr. 2015/16:164 Riksrevisionens rapport om it-relaterad brottslighet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om behovet av en samlad strategi för att bekämpa den it-relaterade brottsligheten och tillkännager- Inlämnad
- 2016-05-02
- Förslag
- 1
- Utskottsberedning
- 2015/16:JuU27
- Riksdagsbeslut
- (1 yrkande): 1 avslag
Polisfrågor
Betänkande 2015/16:JuU20
Polisen borde ha rätt att söka igenom båtar efter vapen och andra farliga föremål. Det anser riksdagen som uppmanar regeringen att se över denna möjlighet. I dag har polisen enbart rätt att söka igenom misstänkta fordon på land utan att begära en husrannsakan.
Uppmaningen är ett av fem tillkännagivanden som riksdagen nu riktar till regeringen.
Två av tillkännagivandena handlar om vapenlicenser. Riksdagen tycker att ansökan om vapenlicens borde ske digitalt och att handläggningstiderna för licensärenden måste kortas. Riksdagen anser vidare att regeringen ska jobba mer för att licensprövningarna blir mer enhetliga i landet.
Riksdagen vill också att det så kallade danstillståndet tas bort. I dag krävs tillstånd för att få anordna en offentlig danstillställning, även om den inte anordnas på offentlig plats. Det innebär en stor administrationsinsats både från polisens och arrangörens sida och därför vill nu riksdagen slopa tillståndskravet. Riksdagen uppmanar därför regeringen att se över denna möjlighet.
Det femte tillkännagivandet handlar om att en del av de uppgifter som polisen har i dag borde kunna läggas på andra myndigheter. Riksdagen uppmanar här regeringen att återuppta en nedlagd utredning om att renodla polisens arbete.
Riksdagen sa samtidigt nej till ett antal motioner som behandlades samtidigt. Motionsförslagen handlade bland annat om gränskontroller, flyktingspionage, pass och datalagring.
- Behandlade dokument
- 99
- Förslagspunkter
- 66
- Reservationer
- 38
- Anföranden och repliker
- 17, 78 minuter
- Justering
- 2016-04-05
- Bordläggning
- 2016-04-13
- Debatt
- 2016-04-14
- Beslut
- 2016-04-14
Straffrättsliga frågor
Betänkande 2015/16:JuU18
Riksdagen gjorde tre tillkännagivanden till regeringen inom området straffrätt. Tillkännagivandena handlar om fridskränkningsbrott, hedersrelaterade brott och systematiska stölder.
Den 1 juli 2013 skärptes straffen för grov fridskränkning och grov kvinnofridskränkning. Riksdagen anser att effekterna av den här straffskärpningen bör utvärderas. Om det visar sig att reformen inte fått avsedd effekt kanske straffen bör skärpas ytterligare. Därför uppmanade riksdagen regeringen att utvärdera straffskärpningen.
Ett stort antal personer lever under hot från sina anhöriga på grund av en så kallad hederskultur. Riksdagen anser att samhället med kraft bör markera mot dessa brott. Den lagstiftning som anknyter till hedersrelaterade brott bör ses över i syfte att motverka sådana brott och öka antalet åtal. Riksdagen gjorde ett tillkännagivande till regeringen om detta.
Riksdagen vill även att den så kallade straffrabatten ses över. Om en person samtidigt döms för flera brott innebär det i praktiken att straffet inte motsvarar de olika brottens sammanlagda straffvärde. Det sker istället en viss begränsning av påföljden och personen får så kallad straffrabatt. En ny brottsrubricering som tar sikte på systematiska stölder bör också införas. Riksdagen gjorde ett tillkännagivande om detta till regeringen. Bakgrunden till beslutet är systematiska stölder som drabbar företagare och boende på landsbygden.
- Behandlade dokument
- 94
- Förslagspunkter
- 59
- Reservationer
- 49
- Anföranden och repliker
- 21, 77 minuter
- Justering
- 2016-04-05
- Bordläggning
- 2016-04-13
- Debatt
- 2016-04-14
- Beslut
- 2016-04-14
med anledning av prop. 2015/16:111 Synnerligen grova narkotikabrott
Motion 2015/16:3329 av Beatrice Ask m.fl. (M)
Motion till riksdagen 2015/16:3329 av Beatrice Ask m.fl. M med anledning av prop. 2015/16:111 Synnerligen grova narkotikabrott Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen ska följa utvecklingen av rättspraxis och återkomma till riksdagen med förslag på ändrade- Inlämnad
- 2016-03-09
- Förslag
- 2
- Utskottsberedning
- 2015/16:JuU15
- Riksdagsbeslut
- (2 yrkanden): 2 avslag
Åtgärder mot missbruk av svenska pass
Betänkande 2015/16:JuU25
För att minska missbruket av svenska pass ska begränsningar i passlagen införas från och med april. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.
Begränsningarna innebär bland annat att svenska medborgare som mest ska kunna få tre pass under en femårsperiod. I dag finns det inte några sådana begränsningar. Förändringen innebär också att giltighetstiden för barnpass förkortas och att ett pass återkallas när ett provisoriskt pass utfärdas.
Riksdagen tycker dock att samma begränsningar borde gälla för andra resehandlingar som utfärdas i Sverige. Det handlar då om främlingspass som Migrationsverket ger till de flyktingar som inte kan få pass från sitt hemland. Det handlar också om resedokument som Migrationsverket utfärdar till statslösa.
I ett tillkännagivande uppmanas därför regeringen att återkomma med ett förslag om begränsningar för även dessa resehandlingar.
Regeringen uppmanas samtidigt att se över regelverket kring uppehållstillståndskort. Riksdagen anser att en översyn bör göras för att motverka missbruk även här.
- Behandlade dokument
- 4
- Förslagspunkter
- 5
- Reservationer
- 3
- Anföranden och repliker
- 7, 36 minuter
- Justering
- 2016-02-25
- Bordläggning
- 2016-03-01
- Debatt
- 2016-03-02
- Beslut
- 2016-03-02
Subsidiaritetsprövning av förslag till ändring av EU:s vapendirektiv
Utlåtande 2015/16:JuU26
EU-kommissionen vill ändra reglerna i EU:s vapendirektiv. Riksdagen tycker att förslaget går för långt och att det strider mot subsidiaritetsprincipen på flera punkter. Riksdagen beslutade därför att skicka ett motiverat yttrande till EU.
Syftet med kommissionens förslag är bland annat att förhindra att skjutvapen används vid terroristbrott och annan grov brottslighet. Förslaget innehåller ett antal skärpningar i förhållande till det nuvarande vapendirektivet: helautomatiska vapen och vissa halvautomatiska vapen förbjuds, tidsbegränsade tillstånd ska införas för vissa vapen, obligatorisk läkarkontroll ska göras i samband med tillståndsprövning och privatpersoners handel på internet med vapen ska enligt förslaget begränsas.
Riksdagen anser att EU-förslaget är förenligt med subsidiaritetsprincipen på ett övergripande plan men strider samtidigt i flera delar mot principen. Enligt subsidiaritetsprincipen ska besluten fattas på den effektivaste nivån, så nära medborgarna som möjligt. Det är tveksamt om målet med vapendirektivet kräver regler på den detaljnivå och i alla de frågor som kommissionen föreslår.
Riksdagen ifrågasätter också effektiviteten av några av de åtgärder som kommissionen föreslår. Till exempel är förslagen om tidsbegränsade tillstånd för vissa vapen och obligatoriska läkarundersökningar vid tillståndsprövning betungande åtgärder för både myndigheter och den enskilde personen, som till exempel en jägare eller sportskytt. Det är oklart hur dessa regelskärpningar bidrar till att öka säkerheten för EU:s medborgare.
- Förslagspunkter
- 1
- Reservationer
- 1
- Anföranden och repliker
- 15, 41 minuter
- Justering
- 2016-01-21
- Bordläggning
- 2016-01-26
- Debatt
- 2016-01-27
- Beslut
- 2016-01-27
Det europeiska vapenpasset
Interpellation 2015/16:180 av Krister Hammarbergh (M)
Interpellation 2015/16:180 Det europeiska vapenpasset av Krister Hammarbergh M till Statsrådet Anders Ygeman S Sverige har valt att inte erkänna det europeiska vapenpasset. Vi har fortfarande krav på införseltillstånd för alla personer som vill resa till Sverige såväl från EU-länder som från andra länder för att jaga- Inlämnad
- 2015-11-11
- Besvarare
- Statsrådet Anders Ygeman (S)
Regelverket för tillståndsgivning för vapenförvaring
Interpellation 2015/16:179 av Krister Hammarbergh (M)
Interpellation 2015/16:179 Regelverket för tillståndsgivning för vapenförvaring av Krister Hammarbergh M till Statsrådet Anders Ygeman S Många jägare jagar regelmässigt på andra orter än den där man är bosatt. Att vapnet förvaras på ett säkert sätt där jakten faktiskt sker, i stället för att transporteras över långa avstånd,- Inlämnad
- 2015-11-11
- Besvarare
- Statsrådet Anders Ygeman (S)
Digitalt ansökningsförfarande för licenser för jaktvapen och vapen för prickskytteändamål
Interpellation 2015/16:177 av Krister Hammarbergh (M)
Interpellation 2015/16:177 Digitalt ansökningsförfarande för licenser för jaktvapen och vapen för prickskytteändamål av Krister Hammarbergh M till Statsrådet Anders Ygeman S Riksdagen beslöt den 27 maj 2015 att tillkännage för regeringen att se till att det införs ett digitalt vapenhandlarregister i Sverige som är integrerat- Inlämnad
- 2015-11-11
- Besvarare
- Statsrådet Anders Ygeman (S)
Handläggningstiderna för vapenlicenser
Interpellation 2015/16:176 av Krister Hammarbergh (M)
Interpellation 2015/16:176 Handläggningstiderna för vapenlicenser av Krister Hammarbergh M till Statsrådet Anders Ygeman S Handläggningstiderna vid licensprövning av jaktvapen och vapen för prickskytteändamål har under de senaste åren blivit oacceptabelt långa. Variationerna inom landet är så pass stora att det inte går- Inlämnad
- 2015-11-12
- Besvarare
- Statsrådet Anders Ygeman (S)
Utgiftsområde 4 Rättsväsendet
Betänkande 2015/16:JuU1
Riksdagen sa ja till regeringens förslag i budgetpropositionen om fördelningen av pengar till rättsväsendet för 2016. Totalt går knappt 42 miljarder kronor till detta utgiftsområde. Polismyndigheten får knappt 22 miljarder kronor, Kriminalvården drygt 8 miljarder kronor och Sveriges Domstolar får drygt 5 miljarder kronor.
Riksdagen gav också nio uppdrag till regeringen. Riksdagen vill se
- en uppföljning av den nya polisorganisationen
- redovisning av åtgärder för en effektivare polis
- redovisning av åtgärder för ökad polisiär närvaro i brottsutsatta områden
- en minimibemanning på 20 000 poliser
- en översyn av kriminalvårdens kostnader
- att polismyndigheten blir mer tillgänglig för allmänheten
- att polisen ökar sin närvaro på internet
- att brottsutredningar, uppföljningar och återkopplingar till brottsoffer förbättras
- en redovisning av åtgärder för bättre information om vittnesstöd.
- Behandlade dokument
- 73
- Förslagspunkter
- 60
- Reservationer
- 39
- Anföranden och repliker
- 51, 130 minuter
- Justering
- 2015-12-08
- Bordläggning
- 2015-12-14
- Debatt
- 2015-12-15
- Beslut
- 2015-12-15
med anledning av prop. 2015/16:67 Särskilda åtgärder vid allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i landet
Motion 2015/16:3286 av Beatrice Ask m.fl. (M)
Motion till riksdagen 2015/16:3286 av Beatrice Ask m.fl. M med anledning av prop. 2015/16:67 Särskilda åtgärder vid allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i landet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen beslutar att anta regeringens förslag till lag om särskilda åtgärder vid allvarlig fara- Inlämnad
- 2015-12-10
- Förslag
- 4
- Utskottsberedning
- 2015/16:JuU24
- Riksdagsbeslut
- (4 yrkanden): 4 avslag
med anledning av skr. 2015/16:27 Riksrevisionens rapport om återfall i brott
Motion 2015/16:3250 av Beatrice Ask m.fl. (M)
Motion till riksdagen 2015/16:3250 av Beatrice Ask m.fl. M med anledning av skr. 2015/16:27 Riksrevisionens rapport om återfall i brott Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att ta fram en nationell handlingsplan för att utveckla det återfallsförebyggande arbetet och tillkännager- Inlämnad
- 2015-10-14
- Förslag
- 6
- Utskottsberedning
- 2015/16:JuU8
- Riksdagsbeslut
- (6 yrkanden): 6 avslag
Skydd av barn från brott
Motion 2015/16:2336 av Beatrice Ask m.fl. (M)
Motion till riksdagen 2015/16:2336 av Beatrice Ask m.fl. M Skydd av barn från brott Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att följa upp reformen om brottsskadeersättning till barn som bevittnat våld och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det- Inlämnad
- 2015-10-06
- Förslag
- 6
- Utskottsberedning
- 2015/16:JuU1 2015/16:JuU18 2015/16:JuU20 2015/16:JuU22 2015/16:SoU6
- Riksdagsbeslut
- (6 yrkanden): 6 avslag
Brott mot företag och företagare
Motion 2015/16:2335 av Beatrice Ask m.fl. (M)
Motion till riksdagen 2015/16:2335 av Beatrice Ask m.fl. M Brott mot företag och företagare Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utvärdera den nya kameraövervakningslagen som trädde i kraft 2013 och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det- Inlämnad
- 2015-10-06
- Förslag
- 7
- Utskottsberedning
- 2015/16:JuU1 2015/16:JuU18 2015/16:JuU19 2015/16:JuU20 2015/16:JuU21
- Riksdagsbeslut
- (7 yrkanden): 6 avslag, 1 bifall,
Arbete mot våld i nära relationer
Motion 2015/16:2334 av Beatrice Ask m.fl. (M)
Motion till riksdagen 2015/16:2334 av Beatrice Ask m.fl. M Arbete mot våld i nära relationer Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att fortsätta arbetet för att våld i nära relationer ska anmälas och för att fler ska stå fast vid sin polisanmälan och tillkännager detta- Inlämnad
- 2015-10-06
- Förslag
- 6
- Utskottsberedning
- 2015/16:JuU18 2015/16:JuU21 2015/16:JuU22 2015/16:SoU6
- Riksdagsbeslut
- (6 yrkanden): 5 avslag, 1 bifall,