Mauricio Rojas (L)

Tjänstgörande riksdagsledamot

Valkrets
Skåne läns västra, plats 258
Titel
Docent, verkstadsmaskinreparatör
Född år
1950
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie

Socialförsäkringsutskottet

Ledamot

Justitieutskottet

Suppleant

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2023-07-14 – 2026-09-21
Ledig
2023-05-22 – 2023-07-13
Ordinarie
2022-09-26 – 2023-05-22
Ordinarie
2002-09-30 – 2006-10-02

Riksdagsledamot

Statsrådsersättare
2006-10-06 – 2008-11-10

Konstitutionsutskottet

Ledamot
2007-01-16 – 2008-10-22
Suppleant
2002-10-15 – 2006-01-17

Socialförsäkringsutskottet

Ledamot
2022-10-04 – 2024-10-14
Suppleant
2004-09-20 – 2006-10-02

Skatteutskottet

Ledamot
2024-10-15 – 2026-09-21

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2022-10-12 – 2026-09-21
Suppleant
2006-10-10 – 2008-11-10
Suppleant
2002-10-08 – 2006-10-02

Justitieutskottet

Suppleant
2022-10-04 – 2026-09-21

Socialutskottet

Suppleant
2022-10-12 – 2023-05-26

Finansutskottet

Suppleant
2024-10-15 – 2026-09-21

Sammansatta konstitutions- och utrikesutskottet

Suppleant
2007-03-27 – 2008-11-10

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 02–08 (statsrådsersättare 061006-081110) och 22–. Ledamot konstitutionsutskottet 07–08 och socialförsäkringsutskottet 22–. Suppleant arbetsmarknadsutskottet 02–08 och 22–, konstitutionsutskottet 02–06, socialförsäkringutskottet 04–06, sammansatta konstitutions- och utrikesutskottet 07–08, socialutskottet 22– och justitieutskottet 22–.

Föräldrar

José Rojas Inostrosa och gymnasieläraren Juana Mullor Guzmán.

Utbildning

Liceo de Aplicación, Santiago de Chile 61-66. Juridik, Chiles universitet 67-72. Verkstadsmaskinreparatörsutbildning, AMU-center i Uppsala 75-76. Studier vid Lunds universitet 77-86. Fil.kand., Lunds universitet 79. Fil.dr i ekonomisk historia, Lunds universitet 86. Docent, Lunds universitet 95.

Anställningar

Städare, Ulleråkers sjukhus, Uppsala 74-75. Landstingstvätteriet i Arlöv 77-80. Studievägledare, lärare och forskare, Lunds universitet 81-99. VD/vice VD, Timbro 00-04. Rektor, Escuela de Profesionales de Inmigración y Cooperación, Comunidad de Madrid 08–13. Strategisk rådgivare, Presidencia de la República, Chile 18. Professor vid Universidad del Desarrollo, Chile 18–22.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Styrelseledamot, UR, 90-talet. Ledamot, idégruppen om mansrollsfrågor i jämställdhetsrådet 91-95. Ledamot, Pensionsgruppen 22– och insynsrådet Migrationsverket 23–.

Litteratur

Renovatio Mundi – Essäer om Marx, marxismen och marxismens kris (86, akademisk doktorsavhandling), Latinamerikas sociala och ekonomiska historia (88), I ensamhetens labyrint – Invandring och svensk identitet (93), Sveriges oälskade barn – Att vara svensk men ändå inte (95), Tillväxt, stagnation, kaos (95, tillsammans med Christer Gunnarsson), Efter folkhemmet – En agenda för Sveriges förnyelse (96), Svenska främlingar – Att älska Sverige med dess fel och brister. Om invandrare och deras möjligheter (97, tillsammans med Lena Adehlson Liljeroth), Valser om arbetets slut (98), Välfärd eller välfärdsstaten (99), Carmencitas sorg – Argentinas kris i historiskt perspektiv (02), Farväl till gemenskapen (04/21).

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Förbättrade levnadsvillkor för utlänningar med tillfälligt skydd

    Förbättrade levnadsvillkor för utlänningar med tillfälligt skydd

    Betänkande 2024/25:SfU5

    Regeringen har föreslagit lagändringar som gäller personer som har beviljats uppehållstillstånd i Sverige med tillfälligt skydd. Riksdagen sa ja till ändringarna.

    Lagändringarna innebär bland annat att den som har beviljats uppehållstillstånd med tillfälligt skydd ska kunna folkbokföras tidigare än vad nuvarande regler tillåter. Det medför i sin tur exempelvis att personen kan erbjudas samma hälso-och sjukvård och tandvård som övriga bosatta. Det innebär också möjligheter att få arbetsbaserad föräldrapenning på vissa nivåer och tillfällig föräldrapenning.

    Personer som omfattas av den nya regleringen ska enligt förslaget inte ha rätt till bosättningsbaserade förmåner och inte ha rätt till insatser med stöd av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

    Uppehållstillstånd med tillfälligt skydd är en form av uppehållstillstånd som möjliggörs av EU:s så kallade massflyktsdirektiv. Direktivet aktiverades för första gången i samband med Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina 2022.

    Lagändringarna börjar gälla den 1 november 2024.

    Behandlade dokument
    5
    Förslagspunkter
    8
    Reservationer
    12 
    Anföranden och repliker
    61, 182 minuter
    Justering
    2024-09-26
    Bordläggning
    2024-10-01
    Debatt
    2024-10-02
    Beslut
    2024-10-02
  • Informationsinsatser om totalitarismen och dess brott

    Motion 2024/25:983 av Mauricio Rojas m.fl. (L)

    Motion till riksdagen 2024/25:983 av Mauricio Rojas m.fl. L Informationsinsatser om totalitarismen och dess brott Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut Motivering Europaparlamentet om behovet av informationsinsatser om totalitarismen Relevanta svenska informationsinsatser Totalitarismen Totalitarismen
    Inlämnad
    2024-09-30
    Förslag
    7
  • Stillbild från Debatt om förslag: Riksrevisionens rapport om systemet för återkallelser av uppehållstillstånd

    Riksrevisionens rapport om systemet för återkallelser av uppehållstillstånd

    Betänkande 2023/24:SfU17

    Socialförsäkringsutskottet har behandlat en skrivelse från regeringen som handlar om Riksrevisionens granskning av systemet för återkallelser av uppehållstillstånd.

    Riksrevisionen anser att systemet inte fungerat effektivt under bedömningsperioden. I skrivelsen till riksdagen redogör regeringen för sin bedömning av läget, och vilka åtgärder som vidtagits på området. Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, vilket innebar att ärendet avslutades.

    Behandlade dokument
    1
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    23, 63 minuter
    Justering
    2024-05-21
    Bordläggning
    2024-05-28
    Debatt
    2024-05-29
    Beslut
    2024-05-29
  • Stillbild från Debatt om förslag: Ändringar i medborgarskapslagen

    Ändringar i medborgarskapslagen

    Betänkande 2023/24:SfU15

    Riksdagen sa ja till ändringar i medborgarskapslagen.

    En person kan förvärva svenskt medborgarskap vid födseln, genom adoption, genom anmälan eller efter ansökan. Regeringen föreslår att kraven för att förvärva svenskt medborgarskap genom anmälan ska skärpas.

    De föreslagna bestämmelserna innebär att en person som är skäligen misstänkt eller dömd för viss brottslighet, utgör ett hot mot Sveriges säkerhet eller allmän säkerhet eller har anknytning till vissa grupper och organisationer inte ska kunna förvärva svenskt medborgarskap genom anmälan. Bestämmelserna ska, med vissa undantag, omfatta alla som har fyllt 15 år. Enligt regeringen behöver det svenska medborgarskapets betydelse stärkas såväl rättsligt som symboliskt.

    Regeringen föreslår också att möjligheterna att avslå en ansökan om befrielse från svenskt medborgarskap ska utökas. Syftet är att stärka skyddet för barn och vuxna som befinner sig i en utsatt situation.

    Lagändringarna ska börja gälla den 1 oktober 2024.

    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    28, 97 minuter
    Justering
    2024-05-21
    Bordläggning
    2024-05-24
    Debatt
    2024-05-27
    Beslut
    2024-05-29
  • Stillbild från Debatt om förslag: Migrationsfrågor

    Migrationsfrågor

    Betänkande 2023/24:SfU14

    Riksdagen sa nej till de cirka 130 förslag i motioner om migrationsfrågor från den allmänna motionstiden 2023. Förslagen handlar till exempel om permanent uppehållstillstånd, informationsplikt, EU:s migrations- och asylpolitik, mottagande av asylsökande, asylprocessen, anhöriginvandring och svenskt medborgarskap.

    Riksdagen hänvisar bland annat till att arbete redan pågår inom områden som motionerna tar upp.

    Behandlade dokument
    46
    Förslagspunkter
    15
    Reservationer
    39 
    Anföranden och repliker
    29, 115 minuter
    Justering
    2024-05-02
    Bordläggning
    2024-05-15
    Debatt
    2024-05-16
    Beslut
    2024-05-22
  • Stillbild från Debatt om förslag: Socialförsäkringsfrågor

    Socialförsäkringsfrågor

    Betänkande 2023/24:SfU13

    Riksdagen sa nej till de cirka 180 förslag i motioner om socialförsäkringsfrågor från den allmänna motionstiden 2023. Förslagen handlar till exempel om trygghetssystem för företagare och studerande, sjukförsäkring och rehabilitering, aktivitets- och sjukersättning samt arbetsskadeersättning.

    Riksdagen hänvisar bland annat till att arbete redan pågår inom områden som motionerna tar upp.

    Behandlade dokument
    55
    Förslagspunkter
    28
    Reservationer
    53 
    Anföranden och repliker
    20, 87 minuter
    Justering
    2024-05-02
    Bordläggning
    2024-05-15
    Debatt
    2024-05-16
    Beslut
    2024-05-22
  • Stillbild från Debatt om förslag: Ekonomisk familjepolitik

    Ekonomisk familjepolitik

    Betänkande 2023/24:SfU12

    Riksdagen sa nej till cirka 90 förslag i motioner om ekonomisk familjepolitik som inkommit under den allmänna motionstiden 2023.

    Motionerna handlar bland annat om de reserverade dagarna i föräldraförsäkringen, överlåtelse av föräldrapenningen, flerbarnstillägget i barnbidraget och bostadsbidraget.

    Riksdagen hänvisar till planerade och redan vidtagna åtgärder samt till pågående arbete inom området.

    Behandlade dokument
    34
    Förslagspunkter
    14
    Reservationer
    29 
    Anföranden och repliker
    32, 115 minuter
    Justering
    2024-04-11
    Bordläggning
    2024-04-16
    Debatt
    2024-04-17
    Beslut
    2024-04-18
  • Stillbild från Debatt om förslag: Arbetskraftsinvandring

    Arbetskraftsinvandring

    Betänkande 2023/24:SfU11

    Riksdagen sa nej till ett trettiotal förslag i motioner om arbetskraftsinvandring från den allmänna motionstiden 2023. Riksdagen hänvisar bland annat till pågående arbete.

    Motionerna handlar om arbetsmarknadsprövning, villkor för arbetstillstånd, att attrahera arbetskraft och förhindra utnyttjande och missbruk, uppehållstillstånd för forskning och studier med mera.

    Behandlade dokument
    17
    Förslagspunkter
    6
    Reservationer
    11 
    Anföranden och repliker
    84, 232 minuter
    Justering
    2024-02-15
    Bordläggning
    2024-02-28
    Debatt
    2024-02-29
    Beslut
    2024-03-06
  • Stillbild från Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Frågor besvaras av: Migrationsminister Maria Malmer Stenergard M Äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje M Kulturminister Parisa Liljestrand M Minister för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin M Migrationsminister
    Datum
    2024-02-08
  • Stillbild från Debatt om förslag: Vissa ändringar i regelverket om säkerhetsärenden enligt utlänningslagen

    Vissa ändringar i regelverket om säkerhetsärenden enligt utlänningslagen

    Betänkande 2023/24:SfU8

    Främlingspass – som i vissa fall kan utfärdas till den som inte har något pass och inte heller har någon möjlighet att få ett – ska kunna återkallas av säkerhetsskäl. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    Vidare ska uppehållstillstånd kunna återkallas om det kan antas att personen kommer att bedriva statsstyrt företagsspioneri eller verksamhet med koppling till terrorism. Syftet är att förhindra hot mot Sveriges säkerhet.

    Lagändringarna börjar gälla den 1 mars 2024.

    Behandlade dokument
    4
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    40, 111 minuter
    Justering
    2024-01-25
    Bordläggning
    2024-01-30
    Debatt
    2024-01-31
    Beslut
    2024-01-31
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning

    Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning

    Betänkande 2023/24:SfU1

    Totalt går cirka 117 miljarder kronor ur statens budget för 2024 till utgiftsområdet Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning. Riksdagen sa ja till regeringens förslag i budgetpropositionen för 2024 om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

    Mest pengar, drygt 50 miljarder kronor, går till aktivitets- och sjukersättningar och knappt 50 miljarder kronor går till sjukpenning och rehabilitering. Försäkringskassan får drygt 9,5 miljarder.

    Riksdagen sa också ja till regeringens förslag om ett bemyndigande om ekonomiska åtaganden. Samtidigt sa riksdagen nej till alternativa budgetförslag och förslag om ett nytt mål för utgiftsområdet som förts fram i motioner.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen om den 29 november 2023. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.

    Behandlade dokument
    6
    Förslagspunkter
    2
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    16, 72 minuter
    Justering
    2023-11-30
    Bordläggning
    2023-12-12
    Debatt
    2023-12-13
    Beslut
    2023-12-13
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn

    Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn

    Betänkande 2023/24:SfU3

    Totalt cirka 106 miljarder kronor ur statens budget för 2024 går till utgiftsområdet Ekonomisk trygghet för familjer och barn. Riksdagen sa ja till regeringens förslag i budgetpropositionen för 2024 om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas, och nej till de alternativa budgetförslag som lagts fram i motioner.

    Mest pengar, 50 miljarder kronor, går till föräldraförsäkring. Pengarna ska användas för utgifter för föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning och graviditetspenning, samt ålderspensionsavgift för dessa förmåner. Det näst största anslaget, 33 miljarder kronor, går till barnbidrag.

    Riksdagen sa också ja till regeringens förslag om utökade möjligheter att använda dubbeldagar i föräldraförsäkringen, en möjlighet att överlåta föräldrapenning till fler och om förlängning av det tillfälliga tilläggsbidraget till barnfamiljer inom bostadsbidraget.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen den 29 november 2023. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.

    Behandlade dokument
    6
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    45, 131 minuter
    Justering
    2023-11-30
    Bordläggning
    2023-12-12
    Debatt
    2023-12-13
    Beslut
    2023-12-13
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 8 Migration

    Utgiftsområde 8 Migration

    Betänkande 2023/24:SfU4

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag att 13,8 miljarder kronor ur statens budget för 2024 ska gå till utgiftsområdet migration.

    Mest pengar, cirka 7 miljarder kronor, ska gå till utgifter för boende och stöd till asylsökande samt för stadsbidrag till kommuner och regioner. Anslaget får även användas för resor som möjliggör för asylsökande med flera att delta i tidiga insatser.

    Det näst största anslaget, cirka 5 miljarder kronor, är det som får användas till Migrationsverkets förvaltningsutgifter och utgifter för förvarslokaler.

    Riksdagen sa också nej till de tre alternativa budgetförslag i motioner som kommit in under den allmänna motionstiden 2023.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen den 29 november 2023. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.

    Behandlade dokument
    5
    Förslagspunkter
    2
    Anföranden och repliker
    65, 173 minuter
    Justering
    2023-11-30
    Bordläggning
    2023-12-06
    Debatt
    2023-12-07
    Beslut
    2023-12-07
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 11 Ekonomisk trygghet vid ålderdom

    Utgiftsområde 11 Ekonomisk trygghet vid ålderdom

    Betänkande 2023/24:SfU2

    Totalt cirka 60 miljarder kronor ur statens budget för 2024 går till utgiftsområdet Ekonomisk trygghet vid ålderdom. Riksdagen sa ja till regeringens förslag i budgetpropositionen för 2024 om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

    Mest pengar, drygt 30,2 miljarder kronor, går till garantipension till ålderspension. Drygt 13,8 miljarder kronor går till bostadstillägg för pensionärer.

    Riksdagen sa också ja till regeringens förslag om ett bemyndigande om ekonomiska åtaganden. Samtidigt sa riksdagen nej till alternativa budgetförslag i motioner.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen om den 29 november 2023. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.

    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    16, 61 minuter
    Justering
    2023-11-30
    Bordläggning
    2023-12-06
    Debatt
    2023-12-07
    Beslut
    2023-12-07
  • Stillbild från Debatt om förslag: Effektivare verktyg vid inre utlänningskontroll

    Effektivare verktyg vid inre utlänningskontroll

    Betänkande 2023/24:SfU6

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag att införa en möjlighet att kroppsvisitera en utlänning för att söka efter pass och andra identitetshandlingar och möjlighet att omhänderta sådana handlingar – vid en inre utlänningskontroll. Riksdagen sa också ja till förslaget att det ska förtydligas att en utlänning under vissa förutsättningar får tas med för utredning av hans eller hennes rätt att vistas i Sverige. Lagändringarna börjar gälla den 1 januari 2024.

    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    2
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    16, 66 minuter
    Justering
    2023-11-09
    Bordläggning
    2023-11-21
    Debatt
    2023-11-22
    Beslut
    2023-11-22
  • Stillbild från Debatt om förslag: Vissa skärpta villkor för anhöriginvandring och begränsade möjligheter till uppehållstillstånd av humanitära skäl

    Vissa skärpta villkor för anhöriginvandring och begränsade möjligheter till uppehållstillstånd av humanitära skäl

    Betänkande 2023/24:SfU5

    Riksdagen sa ja regeringens förslag om ändringar i utlänningslagen. Lagändringarna innebär vissa skärpta villkor för anhöriginvandring och begränsade möjligheter till uppehållstillstånd av humanitära skäl.

    Lagändringarna börjar gälla den 1 december 2023.

    Behandlade dokument
    5
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    82, 208 minuter
    Justering
    2023-10-26
    Bordläggning
    2023-11-07
    Debatt
    2023-11-08
    Beslut
    2023-11-08
  • Kampen mot separatismen

    Motion 2023/24:2413 av Mauricio Rojas m.fl. (L)

    Motion till riksdagen 2023/24:2413 av Mauricio Rojas m.fl. L Kampen mot separatismen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om separatismens drivkrafter och utveckling i Sverige och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om
    Inlämnad
    2023-10-05
    Förslag
    26
    Utskottsberedning
    2023/24:AU7 2023/24:CU13 2023/24:CU17 2023/24:JuU16 2023/24:JuU18 2023/24:JuU20 2023/24:KrU2 2023/24:KU13 2023/24:KU8 2023/24:SoU14 2023/24:SoU15 2023/24:UbU8
    Riksdagsbeslut
    (26 yrkanden): 25 avslag, 1 saknar beslutsinformation
  • Stillbild från Debatt om förslag: Arbetskraftsinvandring

    Arbetskraftsinvandring

    Betänkande 2022/23:SfU17

    Riksdagen sa nej till ett tjugotal förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2022 om arbetskraftsinvandring. Riksdagen hänvisar till det pågående reformarbetet på området, gällande bestämmelser och uppdrag som lämnats till Migrationsverket.

    Motionerna handlar om arbetskraftsinvandring, forskning och studier.

    Behandlade dokument
    15
    Förslagspunkter
    2
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    56, 146 minuter
    Justering
    2023-04-20
    Bordläggning
    2023-05-03
    Debatt
    2023-05-04
    Beslut
    2023-05-10
  • Stillbild från Debatt om förslag: Ekonomisk familjepolitik

    Ekonomisk familjepolitik

    Betänkande 2022/23:SfU16

    Riksdagen sa nej till cirka 80 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2022.

    Förslagen handlar exempelvis om föräldraförsäkring, barnbidrag, underhållsstöd och bostadsbidrag.

    Behandlade dokument
    33
    Förslagspunkter
    12
    Reservationer
    26 
    Anföranden och repliker
    48, 117 minuter
    Justering
    2023-04-20
    Bordläggning
    2023-05-03
    Debatt
    2023-05-04
    Beslut
    2023-05-04
  • Stillbild från Debatt om förslag: Migrationsfrågor

    Migrationsfrågor

    Betänkande 2022/23:SfU15

    Riksdagen sa nej till cirka 90 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2022 om migrationsfrågor. Detta främst med hänvisning till gällande bestämmelser och pågående arbete.

    Motionerna handlar bland annat om uppehållstillstånd för skyddsbehövande, mottagande av asylsökande, asylprocessen, anhöriginvandring och medborgarskap.

    Behandlade dokument
    35
    Förslagspunkter
    12
    Reservationer
    23 
    Anföranden och repliker
    62, 179 minuter
    Justering
    2023-03-30
    Bordläggning
    2023-04-18
    Debatt
    2023-04-19
    Beslut
    2023-04-20

Filter