Tuve Skånberg (KD)

Tillgänglig ersättare

Valkrets
Skåne läns södra
Titel
Teol.dr.
Född år
1956
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Valprövningsnämnden

Suppleant

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2010-10-04 – 2022-09-26
Ordinarie
1991-09-29 – 2006-10-02

Kristdemokraterna

Kvittningsperson
2014-09-29 – 2018-09-24

Civilutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Ordförande
2016-10-11 – 2017-04-30
Suppleant
2016-09-15 – 2018-09-24

Trafikutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Suppleant
2014-10-07 – 2018-09-24
Suppleant
2004-04-29 – 2006-10-02
Ledamot
1998-10-13 – 2002-09-30

Konstitutionsutskottet

Ledamot
2018-10-02 – 2022-09-26
Ledamot
2014-10-07 – 2018-09-24
Ledamot
2010-10-12 – 2014-09-29
Suppleant
2002-10-08 – 2006-01-17

Utbildningsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Suppleant
2010-12-20 – 2014-09-29
Suppleant
1994-10-10 – 1998-10-04
Suppleant
1991-10-07 – 1994-10-01

Försvarsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03
Suppleant
1994-10-10 – 1998-10-04

Kulturutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Suppleant
1994-10-10 – 1998-10-04

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Suppleant
1994-10-10 – 1998-10-04

Socialutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Suppleant
1994-10-10 – 1998-10-04

Utrikesutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03
Suppleant
1994-10-10 – 1998-10-04

Arbetsmarknadsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Suppleant
1994-12-15 – 1998-10-04

Finansutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Suppleant
1994-12-15 – 1998-10-04

Justitieutskottet

Suppleant
2018-10-16 – 2022-09-26
Suppleant
2014-10-14 – 2018-09-24
Suppleant
2010-10-12 – 2014-09-29
Suppleant
1994-12-15 – 1998-10-04

Näringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Suppleant
1994-12-15 – 1998-10-04

Skatteutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26
Suppleant
1994-12-15 – 1998-10-04

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Bostadsutskottet

Suppleant
1998-10-13 – 2002-09-30
Suppleant
1994-12-15 – 1998-10-04

EU-nämnden

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Nordiska rådets svenska delegation

Ledamot
2002-10-15 – 2006-10-02

Riksrevisionens styrelse

Suppleant
2003-03-12 – 2006-10-16

Valprövningsnämnden

Suppleant
2023-03-23 –

Riksdagens råd för Riksrevisionen

Suppleant
2019-04-01 – 2022-09-26

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Föräldrar

Rektorn/överstelöjtnanten Nils Skånberg och sjukgymnasten Inger Littorin.

Utbildning

Gymnasieskola, slutår 74. Teol.kand. 79. Fil.mag. 97. Teol.lic. 97. Teol.dr. i kyrkohistoria 03.

Anställningar

Pastor, Svenska Missionsförbundet, Kiruna missionsförsamling 80-86 och Skillinge missionshus 86-91, 08-. Visiting Fellow, Cambridge 03. Reader vid forskningsinstitutionen The Huntington Library, San Marino, USA 05-11. Gästforskare, Stanford 06-07, Distinguished Professor of History GTU Berkeley 06-07. Ledamot av styrelsen för Dohas internationella forskningsinstitut för familj och utveckling 06-15. Direktor vid tankesmedjan och forskningsinstitutet Claphaminstitutet 08-15. Gästprofessor i kyrkohistoria vid Fuller Theological Seminary, Pasadena, USA 06-07, adjungerad professor 10. Gästprofessor i patristik St Petersburg Evangelical Academy 07, adjungerad professor 12-.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot, Forskningsrådsnämnden 92-95. Ledamot, Pliktutredningen 91-92. Suppleant, Gentekniknämnden 10-. Stöd till dagstidningar på samiska och meänkieli SOU 2012:58. Översyn av det statliga stödet till dagspressen SOU 2013:66.

Kommunala uppdrag

Ledamot, Vision för Region Skåne efter 03.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Ordförande, Simrishamns avdelning av Kristdemokratiska samhällspartiet/Kristdemokraterna 89-92 och 97-18 och vice ordförande, Kristianstads distrikt av Kristdemokraterna 91-03. Ledamot, valberedningen, Kristdemokraternas partistyrelse 01-03. Ledamot, Frikyrkorådets religionsfrihetskommitté 91-93.

Litteratur

Ingen tid för snabba svar (89, tillsammans med andra). Sövestads by och dess gamla fogdesläkt (90). Kamp och interferens (97, licentiatavhandling). Till een nådigh lösen - Måns bonde till Traneberg och konflikten med Gustav Vasa (01). Glömda gudstecken - Från fornkyrklig dopliturgi till allmogens bomärken (03, akademisk doktorsavhandling). I maktens korridorer - Handbok för nyblivna riksdagsledamöter (06).

Bostadsort

Skillinge

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 91-06 och 10-. Ledamot trafikutskottet 98-02, konstitutionsutskottet 10- och ordförande civilutskottet 16-17. Suppleant utbildningsutskottet 91-98 och 10-14, finansutskottet 94-98, skatteutskottet 94-98, justitieutskottet 94-98 och 10-, bostadsutskottet/civilutskottet 94-02, utrikesutskottet 94-98, försvarsutskottet 94-98, socialförsäkringsutskottet 94-98, socialutskottet 94-98, kulturutskottet 94-98, näringsutskottet 94-98, arbetsmarknadsutskottet 94-98, konstitutionsutskottet 02-06 och trafikutskottet 04-06 och 14-18. Kvittningsman 14-18. Ledamot Nordiska rådets svenska delegation 02-06, styrelsen för Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond 98-02 och Sällskapet riksdagsledamöter och forskare (Rifo) 91-03. Suppleant riksdagens nykterhetsgrupp 91-03, riksdagens kristna grupp 94-06 och 10- och ordförande 15-19, riksdagens särskilda nämnd 10- och Riksrevisionens styrelse 03-06.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Avslutning: Avslutning

    Avslutning

    Datum
    2020-06-17
  • med anledning av prop. 2019/20:169 Utvidgad förundersökningsrätt för Tullverket

    Motion 2019/20:3639 av Andreas Carlson m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2019/20:3639 av Andreas Carlson m.fl. KD med anledning av prop. 2019/20:169 Utvidgad förundersökningsrätt för Tullverket Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att ge Tullverket befogenhet att beslagta misstänkt stöldgods och tillkännager detta för
    Inlämnad
    2020-06-15
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2020/21:JuU2
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 bifall,
  • med anledning av prop. 2019/20:145 Ett förenklat förfarande vid vissa beslut om hemlig avlyssning

    Motion 2019/20:3596 av Andreas Carlson m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2019/20:3596 av Andreas Carlson m.fl. KD med anledning av prop. 2019/20:145 Ett förenklat förfarande vid vissa beslut om hemlig avlyssning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att avlyssningsbeslut ska knytas till person och tillkännager detta för
    Inlämnad
    2020-04-22
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2019/20:JuU21
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • med anledning av prop. 2019/20:129 Effektivare hantering av häktningar och minskad isolering

    Motion 2019/20:3587 av Andreas Carlson m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2019/20:3587 av Andreas Carlson m.fl. KD med anledning av prop. 2019/20:129 Effektivare hantering av häktningar och minskad isolering Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om beslutanderätten för restriktioner och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen
    Inlämnad
    2020-04-15
    Förslag
    6
    Utskottsberedning
    2020/21:JuU43
    Riksdagsbeslut
    (6 yrkanden): 6 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Riksrevisionens ledningsstruktur

    Riksrevisionens ledningsstruktur

    Betänkande 2019/20:KU6

    Riksdagsstyrelsen har föreslagit att Riksrevisionen ska få en ny ledningsstruktur. Det innebär att myndigheten inte längre ska ledas av tre riksrevisorer, utan av en enda riksrevisor som har ansvar för verksamheten inför riksdagen. Riksdagen ska enligt förslaget också utse en ställföreträdande riksrevisor, som får titeln riksrevisionsdirektör och som ska ha hand om den dagliga administrativa ledningen av myndigheten.

    Samma formella krav ska gälla på riksrevisionsdirektören som på riksrevisorn. Riksrevisorn och riksrevisionsdirektören ska vidare ha liknande förutsättningar vad gäller till exempel villkoren för uppdraget.

    Riksrevisionens nya ledningsstruktur börjar gälla den 1 april 2020. Riksdagen sa ja till Riksdagsstyrelsens förslag.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    5, 24 minuter
    Justering
    2020-02-11
    Bordläggning
    2020-02-18
    Debatt
    2020-02-19
    Beslut
    2020-02-19
  • Stillbild från Debatt om förslag: Justitieombudsmännens ämbetsberättelse

    Justitieombudsmännens ämbetsberättelse

    Betänkande 2019/20:KU11

    Justitieombudsmannen, JO, har lämnat sin årliga redogörelse för verksamheten till riksdagen. Redogörelsen gäller verksamhetsåret 1 juli 2018-30 juni 2019. JO är en del av riksdagens kontrollmakt och granskar om myndigheter och tjänstemän följer lagar och andra författningar.

    Under perioden registrerades 9 152 nya ärenden hos JO. De områden som har ökat mest under året är ärenden som rör kriminalvård och migration. Antalet nya inspektionsärenden och andra ärenden som JO själv har tagit initiativ till ökade från 70 till 104 ärenden.

    Konstitutionsutskottet, KU, gör en rad olika uttalanden med anledning av de ärenden JO tar upp i sin redogörelse. KU påminner bland annat om att den tillsyn som JO utövar är extraordinär och utskottet betonar att det är viktigt att den ordinarie tillsynsverksamhet som finns internt hos vissa myndigheter eller hos särskilda tillsynsmyndigheter fungerar. KU påminner också om respekten för individens värdighet i den offentliga verksamheten och betonar betydelsen av att myndigheterna kontinuerligt arbetar med frågor om bemötande och grundläggande rättsstatliga principer.

    Riksdagen lade redogörelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    1
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    8, 47 minuter
    Justering
    2020-01-16
    Bordläggning
    2020-01-21
    Debatt
    2020-01-22
    Beslut
    2020-01-22
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Betänkande 2019/20:KU10

    Konstitutionsutskottet, KU, har granskat delar av regeringens och ministrarnas administrativa arbete. Här följer ett urval av granskningen.

    KU har granskat en övergångsregerings befogenheter. Den avgående regeringen efter valet 2018 fungerade som en övergångsregering i närmare fyra månader, vilket är en ovanligt lång period.

    Granskningen rör ett antal frågeställningar som är konstitutionellt intressanta. En sådan frågeställning är om det finns behov av att förtydliga principerna för vilka befogenheter en övergångsregering har. En annan gäller om den praxis och de riktlinjer som har utvecklats kring en övergångsregerings befogenheter är anpassade till den situationen att regeringsbildningen drar ut på tiden. För att få en övergripande bild av hur övergångsregeringen utövade sina befogenheter och om detta förändrades över tid har granskningen kopplats till olika frågor om hur övergångsregeringen arbetade efter valet 2018. Frågorna rör antalet avgjorda regeringsärenden och olika typer av regeringsärenden, hanteringen av EU-frågor och riksdagens kontrollmakt. De behandlas och diskuteras närmare i utskottets betänkande.

    KU har bland annat gått igenom övergångsregeringens samtliga 19 regeringssammanträden och de cirka 1400 regeringsärenden som beslutades vid sammanträdena. En övergripande slutsats är att övergångsregeringen var restriktiv när det gäller att besluta om regeringsärenden och att mängden ärenden i stort var stabil över tid. En övergångsregerings behörighet bör vara begränsad och endast avse löpande ärenden och ärenden som inte kan skjutas upp utan betydande olägenheter. Regeringsbildningsprocessen under hösten 2018 medförde att fler ärenden efter hand betraktades som brådskande eller angelägna.

    När det gäller övergångsregeringens förhållande till riksdagens kontrollmakt konstaterar KU att övergångsregeringen inte besvarade några interpellationer och frågor i riksdagen. Även om utgångspunkten fortfarande bör vara att en övergångsregering i regel inte ska besvara interpellationer och frågor kan enligt utskottet vissa justeringar behöva göras. Om en övergångsregering sitter under en lång period ökar regeringens handlingsutrymme. Ett sådant utökat handlingsutrymme bör kunna underställas riksdagens kontrollmakt.

    I en annan granskning har KU gått igenom propositioner med förslag till extra ändringsbudgetar som regeringen har lagt fram sedan hösten 2014. Vid den tidpunkten infördes krav i riksdagsordningen på särskilda skäl för att lämna extra ändringsbudgetar. KU framhåller att det ligger på aktuellt utskott och i slutänden riksdagen att i varje enskilt ärende ta ställning till om det finns särskilda skäl för en extra ändringsbudget. Regeringen bör göra en noggrann bedömning av omständigheterna innan den lägger fram förslag till extra ändringsbudget.

    Regeringens styrning av myndigheter med styrelser har också granskats. I en styrelsemyndighet är det styrelsen som utgör myndighetens högsta ledning. Styrelsen är ansvarig för myndighetens verksamhet inför regeringen. Det är därför viktigt att den politiska ledningen hos regeringens departement har en regelbunden och nära kontakt med myndighetsstyrelserna. KU:s genomgång visar bland annat att det endast vid några tillfällen har förekommit att den politiska ledningen träffat hela styrelsen vid en myndighet. Med tanke på styrelsens ansvar ser utskottet att det finns skäl för att detta sker med större regelbundenhet.

    KU har granskat regeringens kontroll av myndighetsföreskrifter. Granskningen uppmärksammar i vilken utsträckning myndigheterna lämnar förteckningar över gällande författningar till regeringen. Granskningen tar också upp i vilken omfattning regeringen beslutar att medge att myndigheter beslutar om föreskrifter som leder till kostnadsökningar för staten, kommuner och landsting. Granskningen visar att inte alla departement har en rutin för att kontrollera myndigheternas skyldighet att lämna förteckningar. Det saknas även i viss utsträckning rutiner för att se till att myndigheter som har föreskriftsrätt vid behov görs medvetna om denna skyldighet. Utskottet utgår från att de åtgärder som bedöms vara nödvändiga vidtas. Utskottet noterar vidare att under fem år har regeringen endast fattat ett beslut om medgivande till myndighetsbeslut om föreskrifter som leder till kostnadsökningar för staten, kommuner och landsting. Att sådana regeringsbeslut inte har fattats i större utsträckning väcker frågan om bestämmelserna tillämpas på det sätt som det var tänkt.

    Slutligen har KU granskat regeringens kontroll av EU-kommissionens befogenhet att anta delegerade akter. Delegerade akter kompletterar eller ändrar mindre viktiga delar av EU-lagstiftningen. Granskningen visar att delegerade akter som inkommer till Regeringskansliet i regel gemensambereds mellan olika departement. I nära vart femte fall har dock gemensamberedning inte ägt rum, och utskottet betonar vikten av att det sker.

    Anföranden och repliker
    9, 51 minuter
    Justering
    2019-12-17
    Bordläggning
    2020-01-21
    Debatt
    2020-01-22
  • med anledning av prop. 2019/20:64 Hemlig dataavläsning

    Motion 2019/20:3471 av Ingemar Kihlström m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2019/20:3471 av Ingemar Kihlström m.fl. KD med anledning av prop. 2019/20:64 Hemlig dataavläsning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att hemlig dataavläsning ska beviljas om åtgärden är av särskild vikt och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen
    Inlämnad
    2020-01-17
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2019/20:JuU19
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): 3 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Utgiftsområde 1 Rikets styrelse

    Betänkande 2019/20:KU1

    Riksdagen sa ja till regeringens, riksdagsstyrelsens, Riksdagens ombudsmäns (JO) och Riksrevisionens förslag om hur anslagen för 2020 inom utgiftsområdet Rikets styrelse, ska fördelas. Totalt handlar det om cirka 15,1 miljarder kronor ur statens budget. I utgiftsområdet ingår bland annat hovet, riksdagens ledamöter och partier, Riksdagsförvaltningen, Regeringskansliet, JO, Riksrevisionen, länsstyrelserna, åtgärder för nationella minoriteter och mediestödet.

    Riksdagen sa samtidigt nej till cirka 30 förslag i motioner från allmänna motionstiden 2019 på området, bland dessa alternativa budgetförslag. Budgetpropositionen för 2020 bygger på en politisk överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen den 27 november 2019. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.

    Behandlade dokument
    29
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    12, 58 minuter
    Justering
    2019-11-28
    Bordläggning
    2019-12-03
    Debatt
    2019-12-04
    Beslut
    2019-12-04
  • med anledning av skr. 2019/20:3 Riksrevisionens rapport om myndighetsgemensamt arbete mot organiserad brottslighet

    Motion 2019/20:3405 av Andreas Carlson m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2019/20:3405 av Andreas Carlson m.fl. KD med anledning av skr. 2019/20:3 Riksrevisionens rapport om myndighetsgemensamt arbete mot organiserad brottslighet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om ett gemensamt brottsbekämpande uppdrag till myndigheterna
    Inlämnad
    2019-10-18
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2019/20:JuU12
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): , 3 bifall,
  • med anledning av skr. 2019/20:17 Sveriges feministiska utrikespolitik

    Motion 2019/20:3400 av Lars Adaktusson m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2019/20:3400 av Lars Adaktusson m.fl. KD med anledning av skr. 2019/20:17 Sveriges feministiska utrikespolitik Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om utrikespolitisk inriktning och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som
    Inlämnad
    2019-10-17
    Förslag
    12
    Utskottsberedning
    2019/20:UU6
    Riksdagsbeslut
    (12 yrkanden): 12 avslag
  • med anledning av skr. 2019/20:18 Arbetet i frågor som rör Kina

    Motion 2019/20:3399 av Lars Adaktusson m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2019/20:3399 av Lars Adaktusson m.fl. KD med anledning av skr. 2019/20:18 Arbetet i frågor som rör Kina Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om ett nationellt kunskapscentrum om Kina och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom
    Inlämnad
    2019-10-17
    Förslag
    14
    Utskottsberedning
    2019/20:UU4
    Riksdagsbeslut
    (14 yrkanden): 14 avslag
  • Brottsoffer

    Motion 2019/20:3348 av Andreas Carlson m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2019/20:3348 av Andreas Carlson m.fl. KD Brottsoffer Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över det offentliga stödet till brottsofferjourer och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    18
    Utskottsberedning
    2019/20:JuU26 2019/20:JuU27 2019/20:JuU29 2019/20:JuU41
    Riksdagsbeslut
    (18 yrkanden): 17 avslag, 1 bifall,
  • Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd

    Motion 2019/20:3157 av Lars Adaktusson m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2019/20:3157 av Lars Adaktusson m.fl. KD Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut Motivering Frihet och utveckling i vår omvärld Kristdemokraternas syn på utveckling 1 Stöd och hjälp till världens allra fattigaste 2 Stöd till människor på flykt
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    20
    Utskottsberedning
    2019/20:KU1 2019/20:UU1 2019/20:UU15 2019/20:UU2 2020/21:UU2
    Riksdagsbeslut
    (20 yrkanden): 20 avslag
  • Polisen

    Motion 2019/20:3191 av Andreas Carlson m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2019/20:3191 av Andreas Carlson m.fl. KD Polisen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om fler poliser och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om polisers arbetsvillkor och lön och tillkännager detta
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    35
    Utskottsberedning
    2019/20:CU12 2019/20:JuU1 2019/20:JuU12 2019/20:JuU25 2019/20:JuU27 2019/20:JuU28 2019/20:JuU29 2019/20:JuU30 2019/20:JuU33 2019/20:SfU17 2019/20:SkU24 2019/20:SoU1 2019/20:UbU16
    Riksdagsbeslut
    (35 yrkanden): 33 avslag, 2 bifall,
  • Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap

    Motion 2019/20:2819 av Mikael Oscarsson m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2019/20:2819 av Mikael Oscarsson m.fl. KD Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap Innehållsförteckning Förslag till riksdagsbeslut Tabeller Försvars- och säkerhetspolitisk inriktning Det säkerhetspolitiska läget Arktis EU:s försvarssamarbete och Nato Internationella insatser
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    44
    Utskottsberedning
    2019/20:FöU1 2019/20:FöU5 2019/20:FöU6 2019/20:FöU7 2019/20:FöU8 2019/20:FöU9 2019/20:UU10 2019/20:UU14 2020/21:FöU3 2020/21:UFöU4 2020/21:UU15
    Riksdagsbeslut
    (44 yrkanden): 44 avslag
  • Utgiftsområde 5 Internationell samverkan

    Motion 2019/20:2818 av Lars Adaktusson m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2019/20:2818 av Lars Adaktusson m.fl. KD Utgiftsområde 5 Internationell samverkan Förslag till riksdagsbeslut Tabeller Frihet och säkerhet Europeiska unionen EU EU som utrikespolitisk aktör EU:s säkerhets- och försvarspolitik EU:s grannskapspolitik och utvidgning EU och utvecklingen i Ryssland
  • Fri rörlighet och fattiga EU-medborgare

    Motion 2019/20:2734 av Andreas Carlson m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2019/20:2734 av Andreas Carlson m.fl. KD Fri rörlighet och fattiga EU-medborgare Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om fri rörlighet och fattiga EU-medborgare och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    6
    Utskottsberedning
    2019/20:JuU25 2019/20:JuU29 2019/20:SfU20 2019/20:SoU9
    Riksdagsbeslut
    (6 yrkanden): 6 avslag
  • Terrorism

    Motion 2019/20:2732 av Andreas Carlson m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2019/20:2732 av Andreas Carlson m.fl. KD Terrorism Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att stärka det lokala förebyggande arbetet mot rekrytering och radikalisering och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    9
    Utskottsberedning
    2019/20:FöU9 2019/20:JuU13 2019/20:JuU16 2019/20:JuU27 2019/20:JuU32 2020/21:KU23
    Riksdagsbeslut
    (9 yrkanden): 9 avslag
  • Kriminalvården

    Motion 2019/20:2729 av Andreas Carlson m.fl. (KD)

    Motion till riksdagen 2019/20:2729 av Andreas Carlson m.fl. KD Kriminalvården Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om nolltolerans mot narkotika på anstalter och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om Kriminalvårdens roll
    Inlämnad
    2019-10-03
    Förslag
    15
    Utskottsberedning
    2019/20:JuU1 2019/20:JuU26 2019/20:JuU28 2019/20:JuU30 2019/20:JuU40
    Riksdagsbeslut
    (15 yrkanden): 14 avslag, 1 bifall,

Filter

Valda filter