Jörgen Andersson (M)

Tidigare riksdagsledamot

Valkrets
Kalmar län
Titel
Företagare.
Född år
1966
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2010-10-04 – 2018-09-24

Finansutskottet

Ledamot
2014-10-07 – 2018-09-24
Suppleant
2010-10-12 – 2014-09-29

Näringsutskottet

Suppleant
2010-10-12 – 2011-03-07

Trafikutskottet

Suppleant
2014-10-07 – 2018-09-24

Konstitutionsutskottet

Suppleant
2018-02-02 – 2018-09-24

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Anställningar

Målarlärling, Horn 84-89. Militärtjänstgöring, Strängnäs 88. Företagare 90-10.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot, insynsrådet SCB 11-.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Västervik 06-. Suppleant, socialnämnden 06-10. Landstingsfullmäktig, Kalmar län 06-10. Suppleant, landstingsstyrelsen 06-10. Ledamot, skattenämnden 07-11, hälso-och sjukvårdsdelegationen 09-11. Suppleant, Västervik Miljö och Energi AB 07-11 och Västerviks Kraft-Elnät AB 07-11.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Styrelseledamot, Moderaterna Norra Tjust 06-10, vice ordförande 08-10, ordförande 10-. Kretsstyrelseledamot, Västervik 08-11, ordförande 11-.

Bostadsort

Överum

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 10-. Ledamot finansutskottet 14-. Suppleant finansutskottet 10-14, näringsutskottet 10-11 och trafikutskottet 14-.

Föräldrar

Industriarbetaren Arne Andersson och vårdbiträdet Anita Andersson, f. Jonsson.

Utbildning

Gymnasieskola, Linköping, slutår 84. Internationell marknadsekonom, Institutet för internationell utbildning, Stockholm 95.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Finansiell stabilitet och finansmarknadsfrågor

    Finansiell stabilitet och finansmarknadsfrågor

    Betänkande 2016/17:FiU22

    Regeringen borde regelbundet lämna en skrivelse till riksdagen som handlar om Internationella valutafondens (IMF) arbete med frågor som rör finansiell och monetär stabilitet. Skrivelsen bör också beröra andra internationella finansiella institutioners arbete med dessa frågor. Riksdagen uppmanade regeringen till detta i ett tillkännagivande.

    Redan i dag lämnar regeringen en skrivelse om IMF, Världsbanksgruppen och de regionala utvecklings- och investeringsbankerna till riksdagen. Innehållet i den skrivelsen är dock under omgörning och därför anser riksdagen att en ny skrivelse behövs som specifikt behandlar finansiell och monetär stabilitet.

    Riksdagen sa nej till de motionsförslag som behandlades samtidigt.

    Behandlade dokument
    37
    Förslagspunkter
    9
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    21, 82 minuter
    Justering
    2017-03-16
    Bordläggning
    2017-03-21
    Debatt
    2017-03-22
    Beslut
    2017-03-22
  • Stillbild från Debatt om förslag: AP-fondernas verksamhet t.o.m. 2015

    AP-fondernas verksamhet t.o.m. 2015

    Betänkande 2016/17:FiU6

    I en skrivelse redovisar regeringen AP-fondernas verksamhet under 2015, deras långsiktiga verksamhet och fondernas arbete med bland annat hållbarhet, riskhantering, kontroll och regelefterlevnad.

    AP-fondernas förvaltning gav under 2015 ett positivt resultat på drygt 65 miljarder kronor. Fondernas buffertkapital ökade med 45 miljarder kronor.

    Finansutskottet konstaterar att fondernas förvaltningskostnader ökade med 149 miljoner kronor under 2015. Utskottet menar att det inte är hållbart att kostnaderna stiger med ungefär 10 procent per år, som de gjort de senaste fyra åren. Utskottet anser att det inte finns anledning att avvakta eventuell ny lagstiftning på området. AP-fonderna bör omgående prioritera arbetet med att öka kostnadseffektiviteten.

    Riksdagen lade skrivelsen till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    5
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    8, 25 minuter
    Justering
    2016-10-20
    Bordläggning
    2016-10-25
    Debatt
    2016-10-26
    Beslut
    2016-10-26
  • Transporter för fler jobb och tillväxt

    Motion 2016/17:2531 av Jessica Rosencrantz m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2016/17:2531 av Jessica Rosencrantz m.fl. M Transporter för fler jobb och tillväxt Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att Trafikverket bör analysera sitt arbetssätt i syfte att uppmuntra produktivitetshöjningar och innovation och tillkännager detta
    Inlämnad
    2016-10-05
    Förslag
    47
    Utskottsberedning
    2016/17:JuU1 2016/17:JuU16 2016/17:TU1 2016/17:TU10 2016/17:TU11 2016/17:TU12 2016/17:TU13 2016/17:TU14 2016/17:TU16 2016/17:TU17 2016/17:TU18 2016/17:TU4 2016/17:TU6
    Riksdagsbeslut
    (47 yrkanden): 43 avslag, 4 bifall,
  • Betydelsen av svenskt medborgarskap

    Motion 2016/17:3324 av Jan Ericson m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2016/17:3324 av Jan Ericson m.fl. M Betydelsen av svenskt medborgarskap Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om behov av att uppgradera betydelsen av svenskt medborgarskap när det gäller rösträtt och valbarhet och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen
    Inlämnad
    2016-10-05
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2016/17:KU22,2016/17:KU22 2016/17:SfU14
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Utgiftsområde 25 Allmänna bidrag till kommuner

    Motion 2016/17:3322 av Ulf Kristersson m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2016/17:3322 av Ulf Kristersson m.fl. M Utgiftsområde 25 Allmänna bidrag till kommuner Sammanfattning Moderaternas plan för ett starkare Sverige tar sikte på att bygga Sverige starkare genom fler jobb och en stark ekonomi. Det är också grunden för att bygga ett starkt välfärdssamhälle som håller
    Inlämnad
    2016-10-05
    Förslag
    4
    Utskottsberedning
    2016/17:FiU3
    Riksdagsbeslut
    (4 yrkanden): 4 avslag
  • Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning

    Motion 2016/17:3321 av Ulf Kristersson m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2016/17:3321 av Ulf Kristersson m.fl. M Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning Sammanfattning Moderaterna föreslår vissa justeringar på utgiftsområdet till följd av prioriterade förslag angående slopad särskild löneskatt för äldre, höjd moms från 12 till 13 procent samt nedsatt rikthyra
    Inlämnad
    2016-10-05
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2016/17:FiU2
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Enklare regler för förmånsbeskattning av bilar

    Motion 2016/17:1209 av Jan R Andersson och Jörgen Andersson (båda M)

    Motion till riksdagen 2016/17:1209 av Jan R Andersson och Jörgen Andersson båda M Enklare regler för förmånsbeskattning av bilar Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om behovet av förenklade regler för beskattning av firmafordon hos egenföretagare och tillkännager detta för
    Inlämnad
    2016-10-04
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2016/17:SkU22
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Rättvisa villkor för företagare

    Motion 2016/17:1786 av Jörgen Andersson (M)

    Motion till riksdagen 2016/17:1786 av Jörgen Andersson M Rättvisa villkor för företagare Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om rättvisa villkor för företagare och tillkännager detta för regeringen. Motivering Att driva företag har blivit allt mer komplicerat sett i ett
    Inlämnad
    2016-10-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2016/17:NU12
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Produktivitet och effektivitet i den gemensamt finansierade välfärden

    Motion 2016/17:1575 av Jörgen Andersson (M)

    Motion till riksdagen 2016/17:1575 av Jörgen Andersson M Produktivitet och effektivitet i den gemensamt finansierade välfärden Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda och utforma system för incitament som gynnar högre produktivitet i offentlig sektor, och detta
    Inlämnad
    2016-10-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2016/17:FiU26
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Rörlighet på arbetsmarknaden och incitament till vidareutbildning

    Motion 2016/17:1573 av Jörgen Andersson (M)

    Motion till riksdagen 2016/17:1573 av Jörgen Andersson M Rörlighet på arbetsmarknaden och incitament till vidareutbildning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om bättre rörlighet på arbetsmarknaden genom ökade möjligheter och incitament till vidareutbildning och tillkännager
    Inlämnad
    2016-10-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2016/17:AU4
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Tydligare incitament vid skuldsanering

    Motion 2016/17:1572 av Jörgen Andersson (M)

    Motion till riksdagen 2016/17:1572 av Jörgen Andersson M Tydligare incitament vid skuldsanering Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över reglerna för skuldsatta individer som lever på existensminimum när det gäller möjligheten för dem att öka sina drivkrafter att
    Inlämnad
    2016-10-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2016/17:CU8
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Översyn av ränteavdragen

    Motion 2016/17:1570 av Jörgen Andersson (M)

    Motion till riksdagen 2016/17:1570 av Jörgen Andersson M Översyn av ränteavdragen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över vilken effekt en sänkning av taknivån på 100 000 kronor i ränteavdrag med 30 procents subsidier skulle få för hushållen och för samhällsekonomin
    Inlämnad
    2016-10-04
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2016/17:SkU23
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • Utveckling av kärnkraften

    Motion 2016/17:1591 av Jörgen Andersson och Jan R Andersson (båda M)

    Motion till riksdagen 2016/17:1591 av Jörgen Andersson och Jan R Andersson båda M Utveckling av kärnkraften Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheten att placera en forskningsreaktor i anslutning till Oskarshamns kärnkraftverk och tillkännager detta
    Inlämnad
    2016-10-04
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2016/17:NU20 2016/17:UbU12
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • med anledning av prop. 2015/16:195 Nytt regelverk om upphandling

    Motion 2016/17:68 av Ulf Kristersson m.fl. (M, C, L, KD)

    Motion till riksdagen 2016/17:68 av Ulf Kristersson m.fl. M, C, L, KD med anledning av prop. 2015/16:195 Nytt regelverk om upphandling Förslag till riksdagsbeslut  Riksdagen avslår förslaget i de delar som avser en skyldighet för upphandlande myndigheter och enheter att ställa särskilda arbetsrättsliga villkor och därtill
    Inlämnad
    2016-09-21
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2016/17:FiU7
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 bifall,
  • Stillbild från Frågestund: Frågestund

    Frågestund

    Vid frågestunden svarar ministrarna i regeringen på frågor från riksdagsledamöterna direkt i kammaren. Följande ministrar deltar: Finansminister Magdalena Andersson S Utrikesminister Margot Wallström S Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke MP Gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadzialic S Finansminister Magdalena
    Datum
    2016-05-19
  • Stillbild från Debatt om förslag: Riksbankens förvaltning 2015

    Riksbankens förvaltning 2015

    Betänkande 2015/16:FiU23

    Finansutskottet har granskat Riksbankens förvaltning för 2015. Riksbankens resultat för 2015 blev cirka 1,9 miljarder kronor, vilket är en minskning med cirka 1,3 miljarder kronor jämfört med 2014. Det positiva resultatet beror framför allt på ränteintäkter. Minskningen i förhållande till 2014 förklaras av större nedskrivningar av värdet på tillgångarna, i huvudsak som en följd av att valutorna i valutareserven i genomsnitt försvagades i förhållande till kronan.

    Riksdagen beviljade riksbanksfullmäktige ansvarsfrihet för dess verksamhet och beviljade Riksbankens direktion ansvarsfrihet för förvaltningen av Riksbanken 2015. Riksdagen fastställde också Riksbankens resultat- och balansräkning för 2015 och godkände riksbanksfullmäktiges förslag till disposition av Riksbankens vinst 2015. Det innebär att Riksbanken levererar in 2,8 miljarder kronor till statens budget. Pengarna ska levereras in senast en vecka efter riksdagens beslut.

    Behandlade dokument
    6
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    7, 31 minuter
    Justering
    2016-04-07
    Bordläggning
    2016-04-26
    Debatt
    2016-04-27
    Beslut
    2016-04-27
  • med anledning av prop. 2015/16:129 Interimistiska beslut vid överprövning av upphandlingar

    Motion 2015/16:3358 av Ulf Kristersson m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2015/16:3358 av Ulf Kristersson m.fl. M med anledning av prop. 2015/16:129 Interimistiska beslut vid överprövning av upphandlingar Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen ska utvärdera de förändringar som äger rum med anledning av proposition
    Inlämnad
    2016-03-30
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2015/16:FiU29
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Medgivande för Riksbanken att ingå ett avtal om lån till Internationella valutafonden (IMF)

    Medgivande för Riksbanken att ingå ett avtal om lån till Internationella valutafonden (IMF)

    Betänkande 2015/16:FiU40

    Riksbanken får ingå avtal om lån till Internationella valutafonden, IMF, för utlåning till låginkomstländer. Lånet gäller en kredit på högst 500 miljoner särskilda dragningsrätter, SDR. SDR är IMF:s speciella valuta- och räkneenhet, och 500 miljoner dragningsrätter motsvarar cirka 5,8 miljarder kronor.

    Utlåningen ska ske via IMF:s fond Poverty Reduction and Growth Trust, PRGT. Sverige deltar redan i dag i PRGT genom att ge bidrag för att subventionera exempelvis räntan på låginkomstländernas lån. Riksdagen tycker att det är rimligt att Sverige under en begränsad period även hjälper till med lån i PRGT vid behov.

    Samtidigt menar riksdagen att det går att ifrågasätta om utlåningen tillhör Riksbankens kärnverksamhet. Multilateralt utvecklingssamarbete är mer en del av utrikes- och biståndspolitiken än en uppgift för centralbanken. Riksdagen vill därför att frågan om ansvar för och finansiering av Sveriges IMF-åtaganden bör övervägas vidare, till exempel i en kommande översyn av riksbankslagen.

    Beslutet grundar sig på en framställning från Riksbanken. 

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    3, 16 minuter
    Justering
    2016-03-17
    Bordläggning
    2016-03-22
    Debatt
    2016-03-23
    Beslut
    2016-03-23
  • Stillbild från Debatt om förslag: Genomförande av krishanteringsdirektivet

    Genomförande av krishanteringsdirektivet

    Betänkande 2015/16:FiU17

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur EU:s krishanteringsdirektiv ska genomföras i svensk lagstiftning. Syftet är dels att förebygga att banker, kreditinstitut och värdepappersföretag får problem, dels att ge möjligheter att hantera en kris om den uppstår. Bland annat genom att rekonstruera eller avveckla företag.

    I första hand är det bankens ägare och långivare som ska bära eventuella förluster, men under speciella omständigheter kan det krävas extra stöd. I dag betalar de svenska bankerna en avgift till en stabilitetsfond som ska användas för att finansiera åtgärder. Efter lagändringarna, som börjar gälla den 1 februari 2016, kommer bankerna i stället betala en årlig så kallad resolutionsavgift. När en tillräckligt stor buffert har byggts upp i den nya resolutionsreserven ska bankerna i stället för resolutionsavgift börja betala en riskavgift, som baseras på hur hög risken är i just den bankens verksamhet.

    Riksdagen riktade ett tillkännagivande till regeringen om att den ska utreda om de nya reglerna om riskavgifter kan göras tydligare. Regeringen bör därefter återkomma till riksdagen under 2017 med förslag på ändringar av lagen.

    Behandlade dokument
    1
    Förslagspunkter
    2
    Anföranden och repliker
    2, 22 minuter
    Justering
    2015-12-10
    Bordläggning
    2015-12-15
    Debatt
    2015-12-16
    Beslut
    2015-12-17
  • Stillbild från Debatt om förslag: Genomförande av Solvens II-direktivet på försäkringsområdet

    Genomförande av Solvens II-direktivet på försäkringsområdet

    Betänkande 2015/16:FiU7

    Genom Solvens II-direktivet har EU reformerat reglerna som gäller för försäkringsbolag. Solvens II-reglerna ska vara införda i alla EU-länder senast den 1 januari 2016. Solvens är ett mått på försäkringsbolags ekonomiska styrka. Regler om solvens handlar bland annat om att ett försäkringsbolag alltid ska ha en tillräcklig kapitalbas.

    Anpassningen till EU-reglerna innebär bland annat:

    • krav på en ny typ av balansräkning, solvensbalansräkning, samt nya värderingsregler för denna
    • riskkänsliga kapitalkrav och krav på att investeringar ska ske enligt den så kallade aktsamhetsprincipen
    • försäkringsföretagen ska regelbundet göra en egen bedömning av sina risker och behov av buffertkapital
    • förbättrad tillsyn
    • ökade krav på att företagen ska lämna offentliga rapporter om solvens och verksamhet.

    Vissa undantag från reglerna införs för mindre försäkringsbolag.

    Beslutet innebär stora ändringar i försäkringsrörelselagen samt i ytterligare 15 lagar.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    2
    Anföranden och repliker
    2, 20 minuter
    Justering
    2015-11-12
    Bordläggning
    2015-11-17
    Debatt
    2015-11-18
    Beslut
    2015-11-18

Filter