Andreas Norlén (M)

Talman

Valkrets
Östergötlands län
Titel
Jur.dr
Född år
1973
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksdagsledamot

Talman

Riksdagsledamot

Ledig

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Talman
2018-09-24 – 2026-09-21

Riksdagsledamot

Ledig
2018-09-24 – 2026-09-21
Ordinarie
2018-01-01 – 2018-09-24
Ledig
2017-09-11 – 2017-12-31
Ordinarie
2006-10-02 – 2017-09-10

Konstitutionsutskottet

Ordförande
2014-10-07 – 2018-09-24
Ledamot
2010-10-12 – 2014-09-29
Ledamot
2009-02-09 – 2010-10-04

Civilutskottet

Suppleant
2009-02-11 – 2010-10-04
Ledamot
2006-10-10 – 2009-02-09

Justitieutskottet

Suppleant
2006-10-10 – 2010-10-04

Krigsdelegationen

Ledamot
2014-10-14 – 2016-12-01

Utrikesnämnden

Suppleant
2015-02-12 – 2018-10-02

Domarnämnden

Personlig ersättare
2012-02-14 – 2018-10-24

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 06–. Talman 18–. Ledamot civilutskottet 06–09 och konstitutionsutskottet 09–14, ordförande konstitutionsutskottet 14–18. Suppleant justitieutskottet 06–10 och civilutskottet 09–10. Ledamot krigsdelegationen 14–16 och ordförande 18–. Ledamot Utrikesnämnden 18–. Suppleant Utrikesnämnden 15–18. Ordförande riksdagsstyrelsen 18–. Ordförande Stiftelsen Sveriges Nationaldag 18–. Ledamot moderata riksdagsgruppens förtroenderåd 15–18. Ledamot moderata riksdagsgruppens kommittékonferens 14–18. Personlig ersättare Domarnämnden 12–18.

Föräldrar

Ekonomichefen Urban Norlén och tidningschefen Gunilla Persdotter Norlén.

Utbildning

Gymnasieskola, samhällsvetenskaplig linje, Mjölby, slutår 92. Affärsjuridisk magister, Linköpings universitet 96. Jur.kand., Stockholms universitet 00. Jur.dr., Linköpings universitet 04.

Anställningar

Verksam i familjeföretaget, Kurirengruppen i Sverige AB, 93–. Doktorand, universitetsadjunkt, programansvarig för de affärsjuridiska programmen och gästlärare, Linköpings universitet 98–05.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot, Yttrandefrihetskommittén 11–12, Integritetskommittén 14–16, Mediegrundlagskommittén 15–16, parlamentariska EU-kommittén 16–17, Kommittén om en tydligare budgetprocess 17 och 2017 års riksrevisionsutredning 17–18.

Kommunala uppdrag

Kommunfullmäktig, Motala 98–02 och 06–14. Ersättare, fritids- och kulturnämnden, Motala kommun 95–98. Ledamot, revisionsberedningen, Motala kommun, 06–14 och ordförande 06–10. Landstingsfullmäktig, Landstinget Östergötland 98–99 och ersättare 94–98. Ersättare, primär- och tandvårdsnämnden 94–98.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Vice ordförande, Moderata ungdomsförbundet i Ödeshög 88–90 och ordförande 90–92. Styrelseledamot, Moderata ungdomsförbundet i Östergötland 93–95 och ordförande 95–97. Styrelseledamot, Moderaterna i Motala 97–98. Styrelseledamot, Moderaterna i Östergötland 97–01 och 2:e vice ordförande 01–06. Kyrkofullmäktig, Motala församling 97–01. Styrelsesuppleant, Kurirengruppen i Sverige AB, Länstidningen Östergötland AB och Förvaltningsaktiebolaget Länstidningen Östergötland.

Litteratur

Oskälighet och 36 § avtalslagen (04, avhandling). "IT-rättsliga avtal" i Vänbok till Hans Stenberg (02). "Att hantera omständigheter" i Vänbok till Ingrid Arnesdotter (12). "Domstolarnas oberoende samt vissa näraliggande frågor om makt, juridik och politik" i Vänbok till Fredrik Wersäll (18).

Bostadsort

Motala

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Offentlig förvaltning

    Offentlig förvaltning

    Betänkande 2017/18:KU37

    Riksdagen anser att ett utökat straffansvar för tjänstefel i den offentliga förvaltningen skulle förbättra medborgarnas rättssäkerhet och öka förtroendet för den offentliga verksamheten. Därför uppmanade riksdagen i ett tillkännagivande regeringen att se över lagstiftningen om tjänstefel, med inriktningen att fler handlingar än i dag ska kunna bestraffas.

    Riksdagen riktade också ett tillkännagivande till regeringen om att en introduktionsutbildning för statsanställda ska införas. Riksdagen lyfte fram hur viktigt det är att statsanställda har goda kunskaper om den statliga värdegrunden och de grundläggande regler som gäller i statsförvaltningen, som till exempel regler om offentlighet och sekretess.

    Riksdagens tillkännagivande kom när riksdagen behandlade motioner från allmänna motionstiden 2016 och 2017. Riksdagen sa nej till övriga motioner.

    Behandlade dokument
    74
    Förslagspunkter
    20
    Reservationer
    13 
    Anföranden och repliker
    12, 48 minuter
    Justering
    2018-04-10
    Bordläggning
    2018-04-17
    Debatt
    2018-04-18
    Beslut
    2018-04-18
  • Stillbild från Debatt om förslag: Författningsfrågor

    Författningsfrågor

    Betänkande 2017/18:KU36

    Riksdagen har behandlat motioner från allmänna motionstiden 2016 och 2017 om författningsfrågor, som bland annat rör statsskicket, medborgarinitiativ, Sveriges EU-medlemskap, en minskning av antalet riksdagsledamöter, en författningsdomstol och domstolarnas oberoende.

    Riksdagen uppmanade i ett tillkännagivande regeringen att tillsätta en utredning som ska se över behovet av att stärka domstolarnas och domarnas oberoende på lång sikt. I Sverige fungerar domstolsväsendet bra i dag, enligt riksdagen. Men det kan ändå finnas anledning att överväga om domstolarnas och domarnas oberoende bör stärkas ytterligare. Regeringens utredning bör särskilt ta upp följande frågor:

    • Grundlagsreglering av justitierådens antal och pensionsålder.
    • En möjlighet för de högsta domstolarna att sammanträda i särskild sammansättning.
    • Domstolsverkets organisation, styrning och roll.

    Riksdagen sa nej till övriga motioner.

    Behandlade dokument
    87
    Förslagspunkter
    29
    Reservationer
    21 
    Anföranden och repliker
    12, 54 minuter
    Justering
    2018-04-12
    Bordläggning
    2018-04-17
    Debatt
    2018-04-18
    Beslut
    2018-04-18
  • Stillbild från Debatt om förslag: Översyn av Riksrevisionen - grundlagsfrågor

    Översyn av Riksrevisionen - grundlagsfrågor

    Betänkande 2017/18:KU15

    Riksdagsstyrelsen har föreslagit lagändringar som bland annat innebär att bestämmelsen om riksrevisorernas antal flyttas från regeringsformen till riksdagsordningen så att antalet riksrevisorer lättare ska kunna ändras i framtiden. Det införs också krav på kvalificerad majoritet för att riksdagen ska kunna skilja en riksrevisor från sitt uppdrag. Konstitutionsutskottet får rätt att tillsätta en utredning om att skilja en riksrevisor från uppdraget.

    Riksdagen sa ja till riksdagsstyrelsens förslag till ändring i riksdagsordningen och utskottets förslag om ändring i regeringsformen som vilande. Eftersom det bland annat handlar om grundlagsändringar fattar riksdagen beslut två gånger med ett val emellan. Riksdagen beslutade också att behandlingen av vissa av riksdagsstyrelsens förslag skjuts upp till nästa riksmöte. De nya reglerna börjar gälla den 1 januari 2019.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    6
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    14, 42 minuter
    Justering
    2018-03-28
    Bordläggning
    2018-04-10
    Debatt
    2018-04-11
    Beslut
    2018-04-11
  • med anledning av prop. 2017/18:151 En generell rätt till kommunal avtalssamverkan

    Motion 2017/18:4056 av Andreas Norlén m.fl. (M)

    Motion till riksdagen 2017/18:4056 av Andreas Norlén m.fl. M med anledning av prop. 2017/18:151 En generell rätt till kommunal avtalssamverkan Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen bör göra en uppföljning och utvärdering av tillämpningen av den nya bestämmelsen
    Inlämnad
    2018-04-04
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2017/18:KU30
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Bristande konsekvensutredningar i Regeringskansliet

    Skriftlig fråga 2017/18:963 av Andreas Norlén (M)

    Fråga 2017/18:963 Bristande konsekvensutredningar i Regeringskansliet av Andreas Norlén M till Statsminister Stefan Löfven S Regelrådet inrättades 2008 som ett led i regeringens arbete med regelförenkling för företag och är numera ett särskilt beslutsorgan inom Tillväxtverket. Regelrådet består av fem ledamöter som utses
    Inlämnad
    2018-03-06
    Besvarare
    Närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Granskning av statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning

    Betänkande 2017/18:KU10

    Konstitutionsutskottet, KU, har granskat delar av regeringens och ministrarnas administrativa arbete. Här följer ett urval av granskningen.

    KU konstaterar att det i vissa fall är långa handläggningstider. Det gäller bland annat en ansökan om medgivande av att överlämna skolväsendet på entreprenad. Det vill säga att en kommun eller annan huvudman sluter ett avtal om att ett annat företag ska ta hand om undervisning. Handläggningstiderna borde i dessa fall vara snabbare, men samtidigt framhåller KU att det är viktigt att det finns tillräckligt med underlag för att kunna fatta ett säkert beslut.

    Dessutom har utskottet granskat sekretessmarkeringar hos Utrikesdepartementet (UD). UD:s sekretessmarkeringar är utformade som de ska vara enligt lagen. Däremot är det flera handlingar som har kommit bort, något som KU menar är oacceptabelt. Departementet framhåller att de har vidtagit åtgärder för att förbättra rutinerna för dokumenthanteringen.

    KU har granskat kommittéväsendet, det vill säga de utredningar som regeringen genom kommittédirektiv har tillsatt. Åren 1989, 1992, 1999, 2007, 2011 och 2015 har ingått i granskningen.

    Utskottet har bland annat tittat på om det har varit en särskild utredare eller en kommitté som utrett ärendet, om det funnits parlamentariska inslag, utredarens eller kommittéordförandens bakgrund och hur utredningens sammansättning har sett ut i övrigt. Dessutom har kommittédirektivens innehåll när det gäller bland annat utredningsuppdragets omfattning samt utredningstiden gåtts igenom. Granskningen visar bland annat att andelen särskilda utredare har varierat över tid, och under 2000-talet har den ökat. Andelen utredningar med parlamentariskt inslag har totalt sett minskat sedan 1990-talet. Däremot har det blivit vanligare med att en särskild utredare har gjort en utredning där det har funnits någon form av parlamentariskt inslag. Parlamentariska inslag innebär till exempel att det funnits företrädare för partier med i kommittéer eller referensgrupper knutna till en särskild utredare.

    KU har också tittat på hur regeringen har hanterat hur myndigheterna styrs, om det är av en styrelse eller ett insynsråd. Regeringskansliet har tagit fram en vägledning med kriterier för att kunna avgöra vilken form av styrning en myndighet ska ha. Det tycker utskottet är positivt men det lyfter också fram vikten av att kontinuerligt följa upp styrelsernas och insynsrådens arbete och att se över styrelseformen.

    Utskottet har granskat hur myndighetschefer utses. Hur många som har politisk bakgrund och hur fördelningen ser ut mellan män och kvinnor. När det gäller personer som utnämnts till chefer vid myndigheter i Sverige har andelen med politisk bakgrund varit ungefär densamma under de senaste mandatperioderna. Det gäller även andelen kvinnor, som legat på strax under 50 procent. Det är också fortsatt stor andel av rekryteringarna som utannonseras externt, något som KU ser positivt på.

    I EU förekommer så kallade trepartsmöten för att effektivisera lagstiftningsprocessen. Trepartsmötena är möten mellan EU-rådet, EU-kommissionen och EU-parlamentet. Informella trepartsmöten kan leda till att möjligheten till insyn och ansvarsutkrävande i lagstiftningsprocessen försvagas. Utskottet har granskat hur regeringen hanterar dessa trepartsmöten. För att öka insynen i förhandlingarna anser utskottet att regeringen bör informera och samråda med riksdagen även under tiden som trepartsförhandlingarna pågår.

    Anföranden och repliker
    11, 79 minuter
    Justering
    2017-12-19
    Bordläggning
    2018-01-16
    Debatt
    2018-01-17
  • Översyn av beredskapslagstiftning

    Skriftlig fråga 2016/17:1911 av Andreas Norlén (M)

    Fråga 2016/17:1911 Översyn av beredskapslagstiftning av Andreas Norlén M till Försvarsminister Peter Hultqvist S Vi lever i en orolig tid med ökade spänningar i vårt närområde. Tack vare överenskommelser mellan regeringen och flera oppositionspartier, som Moderaterna varit med och drivit fram, ökas resurserna till Sveriges
    Inlämnad
    2017-09-08
    Besvarare
    Försvarsminister Peter Hultqvist (S)
  • Skjutövningar över Vättern

    Skriftlig fråga 2016/17:1910 av Andreas Norlén (M)

    Fråga 2016/17:1910 Skjutövningar över Vättern av Andreas Norlén M till Försvarsminister Peter Hultqvist S Vi lever i en orolig tid med ökade spänningar i vårt närområde. Tack vare överenskommelser mellan regeringen och flera oppositionspartier, som Moderaterna varit med och drivit fram, ökas resurserna till Sveriges försvar
    Inlämnad
    2017-09-08
    Besvarare
    Försvarsminister Peter Hultqvist (S)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskningsbetänkande

    Granskningsbetänkande

    Betänkande 2016/17:KU20

    Konstitutionsutskottet, KU, har i sin årliga granskning av regeringen behandlat 32 anmälningar från riksdagsledamöterna.

    KU:s granskning av regeringen är klar

    Efter debatten i kammaren lade riksdagen KU:s granskning till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Anföranden och repliker
    48, 32 minuter
    Justering
    2017-06-08
    Bordläggning
    2017-06-16
    Debatt
    2017-06-19
  • Stillbild från Debatt om förslag: Indelning i utgiftsområden

    Indelning i utgiftsområden

    Betänkande 2016/17:KU26

    Regeringen föreslår i den ekonomiska vårpropositionen flera ändringar i fördelningen av ändamål och verksamheter på utgiftsområden.

    Ändringarna rör bland annat polisens uppgifter på djurområdet, statsbidrag för mottagande av skyddsbehövande, klagomålshantering inom Inspektionen för vård och omsorg och etableringsuppdraget.

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    2, 10 minuter
    Justering
    2017-05-30
    Bordläggning
    2017-06-02
    Debatt
    2017-06-07
    Beslut
    2017-06-07
  • Stillbild från Debatt om förslag: Behandlingen av riksdagens skrivelser

    Behandlingen av riksdagens skrivelser

    Betänkande 2016/17:KU21

    Regeringen har redogjort för sin behandling av riksdagens skrivelser under 2016. Bland annat redogör regeringen för åtgärder till följd av de tillkännagivanden, uppmaningar, som riksdagen riktar till regeringen.

    Konstitutionsutskottet, KU, har förberett riksdagens beslut. KU konstaterar att de här redogörelserna från regeringen under flera år har blivit bättre och bättre. Redogörelserna för åtgärder har i många fall blivit mer utförliga. KU ser positivt på detta och hoppas att kvaliteten kommer att behållas i kommande redogörelser.

    Regeringens propositioner, skrivelser och direktiv som under 2016 innehöll åtgärder som gör att tillkännagivanden kan anses tillgodosedda hade oftast en hänvisning till det aktuella tillkännagivandet och att det därmed ansågs ha slutbehandlats. Positivt, tycker KU, som skulle välkomna om regeringen alltid gjorde detta.

    Riksdagsstyrelsen har också lämnat en redogörelse, om hur riksdagens skrivelser till riksdagsstyrelsen behandlats under 2016.

    Riksdagen lade båda redogörelserna till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    2
    Anföranden och repliker
    4, 27 minuter
    Justering
    2017-05-30
    Bordläggning
    2017-06-02
    Debatt
    2017-06-07
    Beslut
    2017-06-07
  • Stillbild från Debatt om förslag: Förebyggande av våldsbejakande extremism

    Förebyggande av våldsbejakande extremism

    Betänkande 2016/17:KU23

    Riskdagen riktade fyra tillkännagivanden, uppmaningar, till regeringen.

    • Verksamheter eller åtgärder som riskerar att stödja radikalisering, våldsbejakande extremism eller terrorism ska inte få statliga eller kommunala medel. Regeringen borde utarbeta en strategi för att säkerställa att det inte sker.
    • Regeringen borde överväga att inrätta en statlig avhopparverksamhet för IS-återvändare och andra anhängare av våldsbejakande islamism. Riksdagen tycker också att det är viktigt att regeringen verkar för att öka kommunernas, skolans och andra aktörers kunskap om det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism och om hur radikalisering kan upptäckas.
    • Problematiken med självradikalisering och i förlängningen ensamagerande terrorister borde tydligare inkluderas i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism. De som arbetar med förebyggande insatser behöver mer kunskap om mekanismerna bakom självradikalisering och varningstecken som kan iakttas hos självradikaliserande personer. Det behövs också mer forskning om självradikalisering för att bredda och fördjupa förståelsen för drivkrafter och varningssignaler.
    • Regeringen borde, utöver sitt omfattande arbete mot rasism, överväga ytterligare satsningar på ett värderingsbaserat arbete mot bristande jämställdhet, homofobi och hedersförtryck.

    Riksdagen sa nej till övriga motionsförslag som behandlades samtidigt.

    Behandlade dokument
    13
    Förslagspunkter
    12
    Reservationer
    11 
    Anföranden och repliker
    8, 58 minuter
    Justering
    2017-05-30
    Bordläggning
    2017-06-02
    Debatt
    2017-06-07
    Beslut
    2017-06-07
  • Stillbild från Debatt om förslag: Granskning av meddelande om EU:s stöd till förebyggande arbete mot våldsbejakande extremism

    Granskning av meddelande om EU:s stöd till förebyggande arbete mot våldsbejakande extremism

    Utlåtande 2016/17:KU12

    Konstitutionsutskottet har granskat EU-kommissionens meddelande om stöd till det förebyggande arbetet mot radikalisering som leder till våldsinriktad extremism.

    Talmannen bestämde tillsammans med riksdagens gruppledare att riksdagen skulle granska EU-kommissionens meddelande.

    I meddelandet beskriver kommissionen vad EU kan göra för att stödja medlemsstaterna när det gäller att förebygga radikalisering som leder till terrorism. Det handlar bland annat om att EU kan stödja forskning, kunskapsbyggande och nätverksarbete och att EU kan hjälpa till att motverka terroristpropaganda och hatpropaganda på internet och att främja ett inkluderande, öppet och motståndskraftigt samhälle.

    Konstitutionsutskottet värdesätter kommissionens ambition att stödja medlemsstaterna i deras arbete med att förebygga våldsbejakande extremism och terrorism. Utskottet välkomnar olika kommunikationsinsatser för att sprida fakta och positiva motbudskap om vår demokrati. Utskottet vill samtidigt understryka vikten av att värna den svenska grundlagsreglerade informations- och yttrandefriheten.

    Utskottet vill även understryka vikten av att rättsstatens principer efterlevs i allt arbete mot våldsbejakande extremism.

    Riksdagen lade KU:s utlåtande till handlingarna, det vill säga avslutade ärendet.

    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    8, 58 minuter
    Justering
    2017-05-30
    Bordläggning
    2017-06-02
    Debatt
    2017-06-07
    Beslut
    2017-06-07
  • med anledning av prop. 2016/17:171 En ny kommunallag

    Motion 2016/17:3735 av Andreas Norlén m.fl. (M, C, L, KD)

    Motion till riksdagen 2016/17:3735 av Andreas Norlén m.fl. M, C, L, KD med anledning av prop. 2016/17:171 En ny kommunallag Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att även verksamhet i egen regi ska omfattas av det program med mål och riktlinjer som avses i 5 kap. 3 kommunallagen
    Inlämnad
    2017-05-03
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2016/17:KU30
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 bifall,
  • med anledning av prop. 2016/17:136 Vissa frågor om kommersiell radio

    Motion 2016/17:3687 av Andreas Norlén m.fl. (M, C, KD)

    Motion till riksdagen 2016/17:3687 av Andreas Norlén m.fl. M, C, KD med anledning av prop. 2016/17:136 Vissa frågor om kommersiell radio Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att utreda hur regleringen av tilldelning, innehav, överlåtelse och återkallelse av tillstånd att
    Inlämnad
    2017-04-05
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2016/17:KU28
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Uppdrag till MUCF

    Skriftlig fråga 2016/17:1167 av Andreas Norlén (M)

    Fråga 2016/17:1167 Uppdrag till MUCF av Andreas Norlén M till Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke MP Tankesmedjan Timbros webbtidning Smedjan har genomfört en omfattande granskning av den bidragsgivning som sköts av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor MUCFvilken redovisas i fem artiklar på https:timbro.se/smedjan/reportage/
    Inlämnad
    2017-03-30
    Besvarare
    Statsrådet Anna Ekström (S)
  • MUCF:s bidragsgivning

    Skriftlig fråga 2016/17:1166 av Andreas Norlén (M)

    Fråga 2016/17:1166 MUCF:s bidragsgivning av Andreas Norlén M till Statsrådet Anna Ekström S Tankesmedjan Timbros webbtidning Smedjan har genomfört en omfattande granskning av den bidragsgivning som sköts av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor MUCFvilken redovisas i fem artiklar på https:timbro.se/smedjan/reportage/
    Inlämnad
    2017-03-30
    Besvarare
    Statsrådet Anna Ekström (S)
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Återvändande Daishkrigare

    Återvändande Daishkrigare

    Interpellation 2016/17:376 av Johan Hedin (C)

    Interpellation 2016/17:376 Återvändande Daishkrigare av Johan Hedin C till Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke MP Omkring 300 personer har rest från Sverige för att ansluta sig till terrorgruppen Daish. Hälften av dem är i dag tillbaka i Sverige och utgör enligt Säpo ett av de största terrorhoten mot Sverige.
    Inlämnad
    2017-03-16
    Besvarare
    Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke (MP)
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: IS-återvändare

    IS-återvändare

    Interpellation 2016/17:369 av Roger Haddad (L)

    Interpellation 2016/17:369 IS-återvändare av Roger Haddad L till Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke MP Liberalerna har under lång tid lyft frågan om höjda och skärpta straff för personer som begår terroristbrott. Vi har också drivit frågan om lokala handlingsplaner mot våldsbejakande extremism och dessutom
    Inlämnad
    2017-03-14
    Besvarare
    Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke (MP)
  • Storlän

    Skriftlig fråga 2016/17:929 av Andreas Norlén (M)

    Fråga 2016/17:929 Storlän av Andreas Norlén M till Statsrådet Ardalan Shekarabi S Hösten 2016 framgick det tydligt vid de samtal som regeringen genomförde med flertalet oppositionspartier att det saknas stöd i riksdagen för att ersätta dagens län och landsting med ett litet antal storlän och storregioner. Inte minst eftersom
    Inlämnad
    2017-02-23
    Besvarare
    Statsrådet Ardalan Shekarabi (S)

Filter