Ali Esbati (V)

Avgången riksdagsledamot

Valkrets
Stockholms kommun
Titel
Ekonom.
Född år
1976
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksbanksfullmäktige

Suppleant

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2016-07-28 – 2024-01-07
Ledig
2016-05-12 – 2016-07-27
Ordinarie
2014-09-29 – 2016-05-11

Riksdagsledamot

Ersättare
2013-11-14 – 2014-09-29
Ersättare
2013-02-13 – 2013-04-30

Arbetsmarknadsutskottet

Ledamot
2018-10-02 – 2022-02-04
Ledamot
2014-10-07 – 2018-09-24
Extra suppleant
2014-08-29 – 2014-09-29
Extra suppleant
2014-07-03 – 2014-08-28
Extra suppleant
2014-05-15 – 2014-07-02
Extra suppleant
2014-03-20 – 2014-05-14
Extra suppleant
2014-02-06 – 2014-03-19
Extra suppleant
2013-12-18 – 2014-02-05
Extra suppleant
2013-11-14 – 2013-12-17
Extra suppleant
2013-02-13 – 2013-04-30

Finansutskottet

Ledamot
2022-10-04 – 2024-01-07
Ledamot
2022-02-04 – 2022-09-26
Suppleant
2020-03-18 – 2022-02-04

Konstitutionsutskottet

Suppleant
2022-10-12 – 2024-01-07
Suppleant
2018-10-16 – 2022-09-26
Suppleant
2014-10-07 – 2018-09-24

Utrikesutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03
Suppleant
2014-10-14 – 2018-09-24

Försvarsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2020-09-03

Civilutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Justitieutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Kulturutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Miljö- och jordbruksutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Näringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialförsäkringsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Skatteutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Socialutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Trafikutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

Utbildningsutskottet

Suppleant
2020-03-18 – 2022-09-26

EU-nämnden

Suppleant
2022-10-18 – 2024-01-07
Suppleant
2019-03-13 – 2022-10-04

Riksbanksfullmäktige

Suppleant
2024-01-16 –
Ledamot
2018-10-09 – 2022-02-04

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 14–24 (ersättare 130213-130430 och 131114-140929). Ledamot arbetsmarknadsutskottet 14–22 och finansutskottet 22–24. Suppleant utrikesutskottet 14–18, konstitutionsutskottet 14– och EU-nämnden 19–24. Extra suppleant arbetsmarknadsutskottet 13 och 14. Ledamot riksbanksfullmäktige 18–22 och suppleant 24–.

Föräldrar

Ekonomen och taxichauffören Mohammad Taghi Esbati och ekonomen Parvin Eftekhari.

Utbildning

Danderyds gymnasium och Tensta gymnasium, slutår 95. Civilekonomexamen, Handelshögskolan i Stockholm, examen 04. Stockholms universitet, kurser i ryska, matematik och filosofi.

Anställningar

Internationell sekreterare, Ung Vänster 95–96. Förbundsordförande, Ung Vänster 01–04. Politisk sekreterare/ekonom, Vänsterpartiets riksdagskansli 05–07. Debattredaktör, Tidningen Klassekampen, Oslo 08. Utredare/Verksamhetschef, Manifest senter for samfunnsanalyse, Oslo 09–13.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Ledamot, Vänsterpartiets partistyrelse 18– och verkställande utskott 20–. Ledamot, Vänsterpartiets programkommission 98–08 och 12–16 samt ordförande 04–08 och 14–16.

Litteratur

Rasismer i Europa, Agora (04, tillsammans med andra). Skyll på demokratin – Eliten, EMU-segern och vänsterns nya uppgifter (04, tillsammans med andra). Från förvirring till förändring – tio röster om behovet av en radikal vänster (05, tillsammans med andra). Agenda – julafton för allt reaktionärt, bloggtexter i urval (06). Högerns svarta bok (10, tillsammans med andra). Man kan fly en galning men inte gömma sig för ett samhälle – 10 år efter Utøya (21).

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Debatt om förslag: Statens budget 2024 - Rambeslutet

    Statens budget 2024 - Rambeslutet

    Betänkande 2023/24:FiU1

    Riksdagen sa ja till utgiftsramar och inkomstberäkning i regeringens budgetproposition för 2024. Utgifterna beräknas uppgå till 1 331 miljarder kronor och inkomsterna beräknas till 1 324 miljarder kronor. Det innebär ett underskott i statens budget på 7 miljarder kronor för 2024. Förslagen bygger på en politisk överenskommelse mellan SD, M, KD och L

    Riksdagen sa också ja till utgiftstaket för staten och ja till förslag om skatte- och avgiftsregler som bland annat gäller

    • förstärkt ordinarie jobbskatteavdrag
    • att införa indexering i beräkningen av jobbskatteavdraget för äldre och höjd åldersgräns
    • utvidgad expertskatt
    • avskaffad skatt på plastbärkassar
    • slopad nedsättning av arbetsgivaravgifter för 15–18-åringar.

    Vissa av dessa förslag har lagts fram i egna propositioner, men finns aviserade i budgetpropositionen och ingår i beräkningarna av inkomsterna i budgeten.

    Samtliga lagändringar börjar gälla den 1 januari 2024 utom de som gäller avskaffad skatt på plastbärkassar som börjar gälla den 1 november 2024, ändrad beskattning av inlösenaktier i vissa fall som börjar gälla den 1 januari 2025 och höjd åldersgräns från 66 till 67 år för rätt till avdrag vid beräkning av egenavgifter och den allmänna löneavgiften som börjar gälla den 1 januari 2026.

    Riksdagen sa även ja till regeringens inriktning för den ekonomiska politiken och budgetpolitiken.

    Svensk ekonomi bedöms vara i en lågkonjunktur 2024. Inflationen har börjat falla, men är fortfarande högre än Riksbankens mål om 2 procent. Arbetsmarknaden har hittills varit motståndskraftig, men väntas gradvis försämras till följd av den minskade aktiviteten i ekonomin.

    Politiken bör enligt regeringen inriktas enligt en långsiktig plan i tre delar för att ta Sverige genom det besvärliga läget: att bekämpa inflationen samt stötta hushållen och välfärden, att återupprätta arbetslinjen och att genomföra strukturreformer för högre tillväxt. Riksdagen är av samma mening. Genom den väl avvägda, återhållsamma finanspolitiken tas ansvar för att inte spä på inflationen samtidigt som den bidrar till att förbättra förutsättningarna för svensk ekonomi. Genom att styra finanspolitiken mot överskottsmålet motverkar inte finanspolitiken penningpolitiken.

    Riksdagens beslut om utgiftsramarna kommer att vara styrande när riksdagen i nästa steg beslutar om anslagen för de 27 utgiftsområdena i budgeten.

    Riksdagen har också behandlat regeringens skrivelse om Riksrevisionens rapport om tillämpningen av det finanspolitiska ramverket 2022. Riksdagen beslutade att lägga skrivelsen till handlingarna, det vill säga avsluta ärendet.

    Behandlade dokument
    10
    Förslagspunkter
    7
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    102, 333 minuter
    Justering
    2023-11-23
    Bordläggning
    2023-11-28
    Debatt
    2023-11-29
    Beslut
    2023-11-29
  • med anledning av prop. 2023/24:24 Sänkt skatt på bensin och diesel och sänkt skatt på jordbruksdiesel

    Motion 2023/24:2767 av Ilona Szatmári Waldau m.fl. (V)

    Motion till riksdagen 2023/24:2767 av Ilona Szatmári Waldau m.fl. V med anledning av prop. 2023/24:24 Sänkt skatt på bensin och diesel och sänkt skatt på jordbruksdiesel Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår regeringens proposition 2023/24:24 Sänkt skatt på bensin och diesel och sänkt skatt på jordbruksdiesel.
    Inlämnad
    2023-11-02
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2023/24:SkU7
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • med anledning av prop. 2023/24:19 Ny kärnkraft i Sverige – ett första steg

    Motion 2023/24:2751 av Birger Lahti m.fl. (V)

    Motion till riksdagen 2023/24:2751 av Birger Lahti m.fl. V med anledning av prop. 2023/24:19 Ny kärnkraft i Sverige ett första steg Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen avslår proposition 2023/24:19 Ny kärnkraft i Sverige ett första steg. Motivering Regeringen har lagt fram en proposition om ny kärnkraft i riksdagen.
    Inlämnad
    2023-10-17
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2023/24:NU5
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Utgiftsområde 26 Statsskuldsräntor m.m.

    Motion 2023/24:2327 av Nooshi Dadgostar m.fl. (V)

    Motion till riksdagen 2023/24:2327 av Nooshi Dadgostar m.fl. V Utgiftsområde 26 Statsskuldsräntor m.m. Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen anvisar anslagen för 2024 inom utgiftsområde 26 Statsskuldsräntor m.m. enligt förslaget i tabell 1 i motionen. Anslagsfördelning Tabell 1 Anslagsförslag 2024 för utgiftsområde 26 Statsskuldsräntor
    Inlämnad
    2023-10-05
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2023/24:FiU4
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Utgiftsområde 25 Allmänna bidrag till kommuner

    Motion 2023/24:2323 av Nooshi Dadgostar m.fl. (V)

    Motion till riksdagen 2023/24:2323 av Nooshi Dadgostar m.fl. V Utgiftsområde 25 Allmänna bidrag till kommuner Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen anvisar anslagen för 2024 inom utgiftsområde 25 Allmänna bidrag till kommuner enligt förslaget i tabell 1 i motionen. Anslagsfördelning Tabell 1 Anslagsförslag 2024 för
    Inlämnad
    2023-10-05
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2023/24:FiU3
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Rädda välfärden – för ett tryggare Sverige. Vänsterpartiets budgetmotion för 2024

    Motion 2023/24:2385 av Nooshi Dadgostar m.fl. (V)

    Motion till riksdagen 2023/24:2385 av Nooshi Dadgostar m.fl. V Rädda välfärden för ett tryggare Sverige. Vänsterpartiets budgetmotion för 2024 1  Sammanfattning Efter ett år vid makten är regeringens och Sverigedemokraternas prioriteringar tydliga. I stället för att underlätta för hushållen, för vården, skolan och äldreomsorgen,
    Inlämnad
    2023-10-05
    Förslag
    8
    Utskottsberedning
    2023/24:FiU1
    Riksdagsbeslut
    (8 yrkanden): 8 avslag
  • Ett rättvist skattesystem

    Motion 2023/24:2321 av Ilona Szatmári Waldau m.fl. (V)

    Motion till riksdagen 2023/24:2321 av Ilona Szatmári Waldau m.fl. V Ett rättvist skattesystem 1  Innehållsförteckning 1 Innehållsförteckning 2 Förslag till riksdagsbeslut 3 Inledning 4 Enhetliga kapitalskatter 5 Arvs- och gåvoskatt 6 Beskattning av fastigheter 7 Skatt på förvärvsinkomster 8 Rut och rot 9 Sociala
    Inlämnad
    2023-10-05
    Förslag
    16
    Utskottsberedning
    2023/24:FiU22 2023/24:MJU15 2023/24:SfU10 2023/24:SkU11 2023/24:SkU12 2023/24:SkU13
    Riksdagsbeslut
    (16 yrkanden): 16 avslag
  • Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning

    Motion 2023/24:2324 av Nooshi Dadgostar m.fl. (V)

    Motion till riksdagen 2023/24:2324 av Nooshi Dadgostar m.fl. V Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen anvisar anslagen för 2024 inom utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning enligt förslaget i tabell 1 i motionen. Anslagsfördelning Tabell 1 Anslagsförslag 2024 för
    Inlämnad
    2023-10-05
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2023/24:FiU2
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Handelspolitik

    Motion 2023/24:989 av Lorena Delgado Varas m.fl. (V)

    Motion till riksdagen 2023/24:989 av Lorena Delgado Varas m.fl. V Handelspolitik 1  Innehållsförteckning 1 Innehållsförteckning 2 Förslag till riksdagsbeslut 3 Inledning 4 Parisavtalet 5 Miljö och mänskliga rättigheter 5.1 Binding Treaty 5.2 Småbrukares och urfolks rättigheter 5.3 Avtal med länder som inte respekterar
    Inlämnad
    2023-10-03
    Förslag
    26
    Utskottsberedning
    2023/24:KU18 2023/24:MJU16 2023/24:NU13 2023/24:NU14 2023/24:NU4 2023/24:NU7 2023/24:UU14 2023/24:UU15 2023/24:UU8
    Riksdagsbeslut
    (26 yrkanden): 26 avslag
  • En arbetsrätt för starka och trygga löntagare

    Motion 2023/24:647 av Ciczie Weidby m.fl. (V)

    Motion till riksdagen 2023/24:647 av Ciczie Weidby m.fl. V En arbetsrätt för starka och trygga löntagare 1  Innehållsförteckning 1 Innehållsförteckning 2 Förslag till riksdagsbeslut 3 Inledning 4 Minska de otrygga anställningarna 4.1 Objektiva skäl för alla visstidsanställningar 4.2 Skydd mot missbruk av intermittenta
    Inlämnad
    2023-10-02
    Förslag
    15
    Utskottsberedning
    2023/24:AU5 2023/24:FiU25 2023/24:UbU14
    Riksdagsbeslut
    (15 yrkanden): 15 avslag
  • Studenter, doktorander och forskare

    Motion 2023/24:442 av Lorena Delgado Varas m.fl. (V)

    Motion till riksdagen 2023/24:442 av Lorena Delgado Varas m.fl. V Studenter, doktorander och forskare 1  Innehållsförteckning 1 Innehållsförteckning 2 Förslag till riksdagsbeslut 3 Inledning 4 Studenter 4.1 Studenters ekonomi och trygghet 4.1.1 Avgiftsfri högre utbildning 4.1.2 Generösare dispensregler för studiemedel
    Inlämnad
    2023-09-29
    Förslag
    21
    Utskottsberedning
    2023/24:SfU13 2023/24:UbU14 2023/24:UbU15 2023/24:UbU7
    Riksdagsbeslut
    (21 yrkanden): 21 avslag
  • Subventionerade anställningar

    Motion 2023/24:441 av Ciczie Weidby m.fl. (V)

    Motion till riksdagen 2023/24:441 av Ciczie Weidby m.fl. V Subventionerade anställningar 1  Innehållsförteckning 1 Innehållsförteckning 2 Förslag till riksdagsbeslut 3 Inledning 4 Arbetsgivare som anställer personer med subventioner ska utfärda arbetsintyg 5 Öppenhet och insyn 6 Återinför krav på kollektivavtalsenliga
    Inlämnad
    2023-09-29
    Förslag
    9
    Utskottsberedning
    2023/24:AU3
    Riksdagsbeslut
    (9 yrkanden): 9 avslag
  • Ordning och reda på arbetsmarknaden

    Motion 2023/24:439 av Ciczie Weidby m.fl. (V)

    Motion till riksdagen 2023/24:439 av Ciczie Weidby m.fl. V Ordning och reda på arbetsmarknaden 1  Innehållsförteckning 1 Innehållsförteckning 2 Förslag till riksdagsbeslut 3 Inledning 4 Stärk och utveckla arbetet mot arbetslivskriminalitet 4.1 Stärk myndighetssamverkan 4.2 Ändra sekretesslagstiftningen 4.3 Inrätta
    Inlämnad
    2023-09-29
    Förslag
    26
    Utskottsberedning
    2023/24:AU5 2023/24:AU8 2023/24:FiU34 2023/24:SfU11 2023/24:SkU11 2023/24:SkU12 2023/24:SkU15
    Riksdagsbeslut
    (26 yrkanden): 26 avslag
  • Plattformsarbetares villkor

    Motion 2023/24:78 av Ciczie Weidby m.fl. (V)

    Motion till riksdagen 2023/24:78 av Ciczie Weidby m.fl. V Plattformsarbetares villkor 1  Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen bör verka för att EU-kommissionens förslag till direktiv om bättre villkor för plattformsarbete plattformsdirektivet genomförs i
    Inlämnad
    2023-09-22
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2023/24:AU5 2023/24:SkU15
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): 3 avslag
  • Arbetsmiljö och arbetstid

    Motion 2023/24:77 av Ciczie Weidby m.fl. (V)

    Motion till riksdagen 2023/24:77 av Ciczie Weidby m.fl. V Arbetsmiljö och arbetstid 1  Innehållsförteckning 1 Innehållsförteckning 2 Förslag till riksdagsbeslut 3 En bättre arbetsmiljö för ett mänskligare arbetsliv 3.1 Företagshälsovård åt alla arbetstagare 3.2 Utökad användning av företagshälsovård i det förebyggande
    Inlämnad
    2023-09-22
    Förslag
    25
    Utskottsberedning
    2023/24:AU5 2023/24:AU8 2023/24:JuU16
    Riksdagsbeslut
    (25 yrkanden): 25 avslag
  • Stillbild från Budgetdebatt: Debatt med anledning av budgetpropositionens avlämnande

    Debatt med anledning av budgetpropositionens avlämnande

    Finansminister Elisabeth Svantesson M lämnar regeringens budgetproposition till riksdagen. Därefter följer en debatt med riksdagspartiernas ekonomisk-politiska företrädare. Finansministern inleder debatten med att presentera regeringens förslag till statens budget för 2024. Debatten sänds via webb-tv. Den tolkas till teckenspråk.
    Datum
    2023-09-20
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utbetalningsmyndigheten

    Utbetalningsmyndigheten

    Betänkande 2022/23:FiU35

    Riksdagen sa ja till regeringens lagförslag som möjliggör Utbetalningsmyndighetens verksamhet. Syftet med den nya myndigheten är att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen.

    En av Utbetalningsmyndighetens uppgifter ska vara att administrera ett system med transaktionskonto för utbetalningar från statliga myndigheter som Arbetsförmedlingen, Centrala studiestödsnämnden, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Myndigheten ska också arbeta med granskningar baserade på dataanalyser och urval för att hitta felaktiga utbetalningar. Utbetalningsmyndigheten ska vara skyldig att underrätta andra myndigheter och berörda aktörer om felaktiga utbetalningar, men också andra felaktigheter.

    Utbetalningsmyndigheten kommer att behandla en stor mängd uppgifter som rör enskildas personliga och ekonomiska förhållanden och som kan vara av integritetskänslig natur. Sekretess ska därför gälla för uppgift om en enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden hos myndigheten.

    De nya reglerna börjar gälla den 1 januari 2024.

    Behandlade dokument
    1
    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    13, 46 minuter
    Justering
    2023-06-15
    Bordläggning
    2023-06-20
    Debatt
    2023-06-21
    Beslut
    2023-06-21
  • Stillbild från Debatt om förslag: Uppföljning och utvärdering av penningpolitiken 2022

    Uppföljning och utvärdering av penningpolitiken 2022

    Betänkande 2022/23:FiU24

    Finansutskottet har utvärderat Riksbankens penningpolitik 2022. Utskottet konstaterar att konsumentpriserna steg snabbt under 2022 efter många år med låg inflation. På årsbasis var inflationen 7,7 procent, mätt enligt konsumentprisindex med fast ränta. I december samma år uppgick inflationen till 10,2 procent, vilket är den högsta nivån sedan inflationsmålet infördes. Rysslands invasion av Ukraina i februari 2022, liksom obalanser mellan utbud och efterfrågan i spåren av pandemin pekas ut som bidragande orsaker.

    Riksbanken svarade med att höja styrräntan under 2022 med sammanlagt 2,5 procentenheter, från 0 till 2,5 procent i slutet av 2022. Riksbankens värdepappersköp trappades samtidigt ned och köpen avslutades helt i december 2022. Både Riksbankens inflationsprognoser och prognosen för styrräntan reviderades kontinuerligt upp under året.

    Utskottet bedömer att finansutskottet att Riksbanken, trots den höga inflationen, i stort uppfyllde prisstabilitetsmålet 2022 i bemärkelsen att de långsiktiga inflationsförväntningarna fortfarande är i linje med målet.

    Samtidigt – sett i efterhand – menar utskottet att penningpolitiken borde ha stramats åt tidigare än vad som skedde. Utskottets bedömning är att det hade varit bättre om Riksbanken höjt räntan tidigare och avvecklat värdepappersinnehaven snabbare under 2022 än vad som faktiskt gjordes. Riksbankens inflationsprognoser var bristfälliga eftersom Riksbanken underskattade inflationstrycket som uppstod i Sverige och andra länder i slutet av 2021. Vidare borde Riksbanken i sin kommunikation, särskilt vid mötet i februari 2022, varit tydlig med alternativa scenarier för inflationen och framtida styrräntor. Det hade kunnat öka beredskapen för att en annan utveckling var möjlig.

    Riksdagen godkände det som utskottet anfört om penningpolitiken 2022.

    Förslagspunkter
    1
    Anföranden och repliker
    14, 61 minuter
    Justering
    2023-06-15
    Bordläggning
    2023-06-20
    Debatt
    2023-06-21
    Beslut
    2023-06-21
  • Stillbild från Debatt om förslag: Riktlinjer för den ekonomiska politiken

    Riktlinjer för den ekonomiska politiken

    Betänkande 2022/23:FiU20

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag till riktlinjer för den ekonomiska politiken i vårpropositionen.

    Konjunkturnedgången och den minskade aktiviteten i ekonomin förväntas försvaga den offentliga sektorns finanser under 2024, men med en gradvis förstärkning under 2025 och 2026. Utskottet välkomnar att regeringen tar sikte på det så kallade överskottsmålet, som är ett mål för den offentliga sektorns finansiella sparande, vid utformningen av inriktningen på finanspolitiken. En neutral finanspolitik i linje med överskottsmålet gör det möjligt för penningpolitiken att verka så att inflationen sjunker på sikt.

    Riksdagen håller med regeringen om att den ekonomiska politiken ska inriktas på att bekämpa inflationen och stötta utsatta hushåll. Lågkonjunkturen ska mötas av strukturella reformer för bland annat ett konkurrenskraftigt och innovativt näringsliv. Den så kallade arbetslinjen ska återinföras och en bidragsreform ska öka incitamentet att komma i arbete.

    Andra reformer innefattar bekämpning av den organiserade brottsligheten, öka antalet behöriga lärare, korta vårdköerna och öka vårdplatserna, rusta upp försvaret och krisberedskapen samt förbättra energiförsörjningen och minska utsläppen.

    Behandlade dokument
    10
    Förslagspunkter
    1
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    85, 293 minuter
    Justering
    2023-06-15
    Bordläggning
    2023-06-19
    Debatt
    2023-06-20
    Beslut
    2023-06-20
  • Snabbutredning av statlig förköpsrätt (väckt enligt 9 kap. 15 § riksdagsordningen med anledning av en händelse av större vikt)

    Motion 2022/23:2405 av Nooshi Dadgostar m.fl. (V)

    Motion till riksdagen 2022/23:2405 av Nooshi Dadgostar m.fl. V Snabbutredning av statlig förköpsrätt väckt enligt 9 kap. 15 riksdagsordningen med anledning av en händelse av större vikt Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen bör ge Utredningen om en ny förköpslag
    Inlämnad
    2023-06-20
    Förslag
    1
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): ,

Filter