Ulrika Liljeberg (C)

Tjänstgörande riksdagsledamot

Valkrets
Dalarnas län, plats 134
Född år
1969
Adress
Sveriges riksdag, 100 12 Stockholm

Aktuella uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie

Justitieutskottet

Ledamot

Finansutskottet

Suppleant

Nordiska rådets svenska delegation

Suppleant

Riksdagens råd för Riksrevisionen

Suppleant

Alla uppdrag

Riksdagsledamot

Ordinarie
2022-09-26 – 2026-09-21

Justitieutskottet

Ledamot
2022-10-04 – 2026-09-21

Finansutskottet

Suppleant
2022-10-12 – 2026-09-21

Nordiska rådets svenska delegation

Suppleant
2022-10-11 – 2024-10-31

Riksdagens råd för Riksrevisionen

Suppleant
2022-10-27 –

Biografi

Uppgifterna i biografin är information som ledamoten har lämnat till skriften Fakta om folkvalda.

Uppdrag inom riksdag och regering

Riksdagsledamot 22–. Ledamot justitieutskottet 22–. Suppleant finansutskottet 22–. Suppleant Nordiska rådets svenska delegation 22– och riksdagens råd för Riksrevisionen 22–.

Föräldrar

Bo Martinsson och Dagny Martinsson, f. Alm.

Utbildning

Naturvetenskapligt gymnasium, Hagaskolan, Borlänge, slutår 88. Jur.kand., Stockholms universitet 96 och ek.kand. 98.

Anställningar

Projektledare, Småföretagarforum 98–01. Notarie/jurist, Länsrätten, Stockholm 01–05. Jurist, Kammarrätten, Stockholm 05. Åklagare, Åklagarkammaren Falun 05–08. Kommunstyrelsens ordförande, Leksand 08–22.

Uppdrag inom statliga myndigheter m.m.

Ledamot, Ett starkare skydd för den sexuella integriteten (SOU 2016:60) och Agenda 2030-delegationen (SOU 2019:13). Särskild utredare, Incitamentsutredningen för mer vindkraft –23. Styrelseledamot, Högskolan Dalarna 12 (omkr.)–19. Ledamot, insynsrådet för Upphandlingsmyndigheten 15–21. Styrelseledamot, Försäkringskassan 21–22.

Kommunala uppdrag

Kommunstyrelsens ordförande, Leksands kommun 08–22. Kommunfullmäktig, Leksand 10–22. Styrelseordförande, Leksandsbostäder AB 19–23. Styrelseledamot, Dala Energi AB 09–22. Ledamot, Beredningen för demokratiberedning SKR 15–22.

Uppdrag inom förenings- och näringsliv

Ledamot, partistyrelsen, Centerpartiet 19–23 och 2:e vice ordförande 23–.

Sagt och gjort

Här hittar du det ledamoten har sagt och gjort i riksdagen. Det kan gälla motioner, anföranden i kammaren eller interpellationer och skriftliga frågor till regeringen. Här hittar du även det som regeringens ministrar har sagt och gjort i riksdagen. Använd filtren för att hitta bland dokumenten. Innehållet är sorterat i datumordning, där det senaste visas högst upp.

  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Persontrafiken på Dalabanan

    Persontrafiken på Dalabanan

    Interpellation 2022/23:421 av Lars Isacsson (S)

    Interpellation 2022/23:421 Persontrafiken på Dalabanan av Lars Isacsson S till Statsrådet Andreas Carlson KD Jag vill lyfta frågan om persontrafiken på Dalabanan och särskilt sträckan mellan Falun eller Mora och Stockholm. Under hösten har resenärer med SJ på banan fått flera försämringar. Det uppmärksammades nyligen
    Inlämnad
    2023-09-05
    Svarsdatum
    2023-09-19
    Besvarare
    Statsrådet Andreas Carlson (KD)
  • Stillbild från Interpellationsdebatt: Tillgängligheten på Dalabanan

    Tillgängligheten på Dalabanan

    Interpellation 2022/23:432 av Ulrika Liljeberg (C)

    Interpellation 2022/23:432 Tillgängligheten på Dalabanan av Ulrika Liljeberg C till Statsrådet Andreas Carlson KD Som uppmärksammats i andra interpellationer och artiklar har resenärer på Dalabanan under det senaste året drabbats av de stora försämringar som skett. Bristande tillförlitlighet i form av inställda tåg och
    Inlämnad
    2023-09-11
    Svarsdatum
    2023-09-19
    Besvarare
    Statsrådet Andreas Carlson (KD)
  • Stillbild från Debatt om förslag: Ett granskningssystem för utländska direktinvesteringar till skydd för svenska säkerhetsintressen

    Ett granskningssystem för utländska direktinvesteringar till skydd för svenska säkerhetsintressen

    Betänkande 2022/23:JuU32

    Riksdagen sa ja till regeringens lagförslag som innebär att en myndighet får möjlighet att granska, och om nödvändigt förbjuda utländska direktinvesteringar i svenska företag, vars verksamhet har betydelse för svenska säkerhetsintressen.

    Syftet med den nya lagen är att hindra att värdefull teknik, information eller strategiskt viktiga fastigheter kontrolleras av främmande makt på ett sätt som inte är önskvärt.

    Förslaget innebär även att underrättelse- och säkerhetstjänster i Storbritannien och Schweiz får direktåtkomst till vissa personuppgifter för att förhindra terroristattentat och andra terrorbrott.

    De nya reglerna börjar att gälla den 1 december 2023.

    Behandlade dokument
    2
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    14, 42 minuter
    Justering
    2023-09-07
    Bordläggning
    2023-09-12
    Debatt
    2023-09-13
    Beslut
    2023-09-13
  • Stillbild från Debatt om förslag: Hemliga tvångsmedel - effektiva verktyg för att förhindra och utreda allvarliga brott

    Hemliga tvångsmedel - effektiva verktyg för att förhindra och utreda allvarliga brott

    Betänkande 2022/23:JuU31

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag till lagändringar som gäller hemliga tvångsmedel. Förslaget syftar till att ge brottsbekämpande myndigheter mer effektiva verktyg i arbetet med att förhindra, utreda och lagföra allvarliga brott. Riksdagens beslut innebär att brottsbekämpande myndigheter ska få använda så kallade hemliga tvångsmedel, såsom till exempel telefonavlyssning, kameraövervakning, rumsavlyssning samt dataavläsning i större utsträckning än i dag.

    Lagändringarna börjar gälla den 1 oktober 2023.

    Behandlade dokument
    4
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    12, 65 minuter
    Justering
    2023-09-07
    Bordläggning
    2023-09-12
    Debatt
    2023-09-13
    Beslut
    2023-09-13
  • Stillbild från Debatt om förslag: Skärpt syn på brott mot journalister och vissa andra samhällsnyttiga funktioner

    Skärpt syn på brott mot journalister och vissa andra samhällsnyttiga funktioner

    Betänkande 2022/23:JuU27

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag till ändringar i bland annat brottsbalken. Förslagen handlar om att stärka det straffrättsliga skyddet för journalister och personal inom hälso- och sjukvård, socialtjänst, räddningstjänst samt inom skolväsendet och högskolan.

    Regeringen föreslår även att straffet för allvarliga brott mot tystnadsplikt ska skärpas.

    Lagändringarna ska börja gälla den 1 augusti 2023.

    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    7, 46 minuter
    Justering
    2023-06-13
    Bordläggning
    2023-06-16
    Debatt
    2023-06-19
    Beslut
    2023-06-20
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utökade polisiära befogenheter i gränsnära områden

    Utökade polisiära befogenheter i gränsnära områden

    Betänkande 2022/23:JuU26

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag till ny lag med särskilda bestämmelser om polisiära befogenheter i gränsnära områden.

    Den nya lagen ska ge polisen utökade befogenheter, det vill säga ökad rätt att vidta åtgärder, vid bland annat vissa flygplatser, hamnar och järnvägsstationer, vid broar för vägtrafik till eller från utlandet och vid gränsövergångsställen på allmänna vägar, för att förebygga brott.

    Befogenheterna ska också ge polisen utökade möjligheter att ingripa i gränsnära områden för att utföra personkontroll av en utlänning för att fastställa om personen har rätt att uppehålla sig i landet, så kallad inre utlänningskontroll. Dessutom innebär befogenheterna bättre möjligheter för kamerabevakning i gränsnära områden.

    De nya reglerna börjar gälla den 1 augusti.

    Behandlade dokument
    3
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    19, 64 minuter
    Justering
    2023-06-13
    Bordläggning
    2023-06-16
    Debatt
    2023-06-19
    Beslut
    2023-06-20
  • med anledning av prop. 2022/23:126 Hemliga tvångsmedel – effektiva verktyg för att förhindra och utreda allvarliga brott

    Motion 2022/23:2404 av Ulrika Liljeberg m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2022/23:2404 av Ulrika Liljeberg m.fl. C med anledning av prop. 2022/23:126 Hemliga tvångsmedel effektiva verktyg för att förhindra och utreda allvarliga brott Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att det efter två år bör genomföras en utvärdering
    Inlämnad
    2023-06-19
    Förslag
    2
    Utskottsberedning
    2022/23:JuU31
    Riksdagsbeslut
    (2 yrkanden): 2 avslag
  • med anledning av prop. 2022/23:116 Ett granskningssystem för utländska direktinvesteringar till skydd för svenska säkerhetsintressen

    Motion 2022/23:2397 av Ulrika Liljeberg m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2022/23:2397 av Ulrika Liljeberg m.fl. C med anledning av prop. 2022/23:116 Ett granskningssystem för utländska direktinvesteringar till skydd för svenska säkerhetsintressen Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att inkludera utländska direktinvesteringar
    Inlämnad
    2023-06-07
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2022/23:JuU32
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): 3 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Terrorism

    Terrorism

    Betänkande 2022/23:JuU16

    Riksdagen sa nej till cirka 20 förslag om terrorism. Motionerna handlar bland annat om förebyggande åtgärder, våldsbejakande organisationers verksamhet och finansiering av terrorism.

    Förslagen har inkommit under den allmänna motionstiden 2022. Riksdagen avslår motionerna bland annat med hänvisning till utrednings- och beredningsarbete pågår.

    Behandlade dokument
    9
    Förslagspunkter
    21
    Reservationer
    12 
    Anföranden och repliker
    11, 64 minuter
    Justering
    2023-05-04
    Bordläggning
    2023-05-09
    Debatt
    2023-05-10
    Beslut
    2023-05-10
  • Stillbild från Debatt om förslag: Skärpta straff för brott i kriminella nätverk

    Skärpta straff för brott i kriminella nätverk

    Betänkande 2022/23:JuU8

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om att skärpa straffen för brott i kriminella nätverk och vid kriminella uppgörelser. Syftet med lagändringarna är att markera allvaret i den här typen av brott och för att ge rättsväsendet utvidgade möjligheter att bekämpa gängkriminaliteten.

    Straffen skärps bland annat för grovt olaga tvång, olaga hot, rån och utpressning. Även straffet för narkotikabrott som tar sikte på försäljning skärps, samt att beställning av narkotika för eget bruk kriminaliseras som försöksbrott.

    Det blir också straffbart att involvera personer som är under 18 år i brott eller brottslig verksamhet. Dessutom införs en ny typ av straffskärpningsbestämmelse som tar sikte på våldsamma uppgörelser bland kriminella.

    Presumtionen, eller antagandet för häktning ska gälla vid misstanke om brott med ett minimistraff om fängelse i ett år och sex månader eller mer, jämfört med tidigare ett minimistraff om fängelse i två år eller mer.

    Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2023.

    Behandlade dokument
    7
    Förslagspunkter
    3
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    6, 45 minuter
    Justering
    2023-04-27
    Bordläggning
    2023-05-02
    Debatt
    2023-05-03
    Beslut
    2023-05-03
  • Stillbild från Debatt om förslag: En särskild straffbestämmelse för deltagande i en terroristorganisation

    En särskild straffbestämmelse för deltagande i en terroristorganisation

    Betänkande 2022/23:JuU20

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om att införa ett nytt brott i terroristbrottslagen, deltagande i en terroristorganisation. Det nya brottet innebär ett särskilt straffansvar för den som deltar i en terroristorganisation på ett sätt som är ägnat att främja, stärka eller understödja organisationen.

    Straffskalan ska vara fängelse i högst fyra år. Om brottet är grovt ska straffskalan vara fängelse i lägst två och högst åtta år. Om gärningsmannen har lett terroristorganisationen ska straffskalan vara fängelse på viss tid, lägst två och högst arton år, eller på livstid.

    Det ska även vara straffbart att finansiera deltagande i en terroristorganisation, att offentligt uppmana och rekrytera till brottet samt att resa utomlands i avsikt att begå brottet.

    Lagändringarna börjar gälla den 1 juni 2023.

    Behandlade dokument
    5
    Förslagspunkter
    4
    Reservationer
    Anföranden och repliker
    10, 55 minuter
    Justering
    2023-04-27
    Bordläggning
    2023-05-02
    Debatt
    2023-05-03
    Beslut
    2023-05-03
  • med anledning av prop. 2022/23:100 2023 års ekonomiska vårproposition

    Motion 2022/23:2389 av Martin Ådahl m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2022/23:2389 av Martin Ådahl m.fl. C med anledning av prop. 2022/23:100 2023 års ekonomiska vårproposition Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen godkänner förslaget till riktlinjer för den ekonomiska politiken och budgetpolitiken avsnitt 2 och 31  Sammanfattning Med denna vårmotion är det tydligt
    Inlämnad
    2023-05-02
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2022/23:FiU20
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • med anledning av prop. 2022/23:102 Genomförande av ändringarna i vapendirektivet

    Motion 2022/23:2379 av Ulrika Liljeberg m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2022/23:2379 av Ulrika Liljeberg m.fl. C med anledning av prop. 2022/23:102 Genomförande av ändringarna i vapendirektivet Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att implementeringen ska ske på absolut miniminivå och tillkännager detta för regeringen.
    Inlämnad
    2023-04-20
    Förslag
    1
    Utskottsberedning
    2022/23:JuU25
    Riksdagsbeslut
    (1 yrkande): 1 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Våldsbrott och brottsoffer

    Våldsbrott och brottsoffer

    Betänkande 2022/23:JuU14

    Riksdagen sa nej till de cirka 150 förslag i motioner som kommit in under den allmänna motionstiden 2022. Förslagen handlar bland annat om våld i nära relationer, sexualbrott, hedersrelaterat våld och förtryck, kontaktförbud, stärkt skydd till brottsoffer, unga brottsoffer, skadestånd och statistik.

    Riksdagen hänvisar bland annat till pågående arbete eller aviserade reformer inom området.

    Behandlade dokument
    44
    Förslagspunkter
    56
    Reservationer
    56 
    Anföranden och repliker
    8, 66 minuter
    Justering
    2023-04-13
    Bordläggning
    2023-04-18
    Debatt
    2023-04-19
    Beslut
    2023-04-19
  • Stillbild från Debatt om förslag: Kriminalvårdsfrågor

    Kriminalvårdsfrågor

    Betänkande 2022/23:JuU13

    Riksdagen sa nej till cirka 40 förslag i motioner från den allmänna motionstiden 2022. Bland annat med hänvisning till pågående utredningar.

    Förslagen handlar exempelvis om återfallsförebyggande arbete, Kriminalvårdens kapacitet och villkorlig frigivning.

    Behandlade dokument
    13
    Förslagspunkter
    29
    Reservationer
    21 
    Anföranden och repliker
    7, 46 minuter
    Justering
    2023-04-13
    Bordläggning
    2023-04-18
    Debatt
    2023-04-19
    Beslut
    2023-04-19
  • med anledning av skr. 2022/23:90 Nordiskt samarbete 2022

    Motion 2022/23:2371 av Kerstin Lundgren m.fl. (C)

    Motion till riksdagen 2022/23:2371 av Kerstin Lundgren m.fl. C med anledning av skr. 2022/23:90 Nordiskt samarbete 2022 Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att inte bidra till att nedskärningar som allvarligt skadar samarbetet på kultur- och utbildningsområdet genomförs
    Inlämnad
    2023-04-05
    Förslag
    3
    Utskottsberedning
    2022/23:UU5
    Riksdagsbeslut
    (3 yrkanden): 3 avslag
  • Stillbild från Debatt om förslag: Processrättsliga frågor

    Processrättsliga frågor

    Betänkande 2022/23:JuU12

    Riksdagen sa nej till cirka 50 förslag om processrättsliga frågor, som inkommit under den allmänna motionstiden 2022. Riksdagen hänvisar bland annat till att regeringen redan arbetar med frågorna.

    Förslagen handlar bland annat om kamerabevakning, hemliga tvångsmedel, vittnesskydd, rättsliga biträden och rättegångskostnader.

    Behandlade dokument
    32
    Förslagspunkter
    21
    Reservationer
    19 
    Anföranden och repliker
    5, 37 minuter
    Justering
    2023-03-23
    Bordläggning
    2023-03-29
    Debatt
    2023-03-30
    Beslut
    2023-04-12
  • Stillbild från Debatt om förslag: Straffrättsliga frågor

    Straffrättsliga frågor

    Betänkande 2022/23:JuU11

    Riksdagen sa nej till de cirka 140 förslagen i motioner om straffrättsliga frågor som kommit in under den allmänna motionstiden 2022. 

    En del av motionerna handlar om fridskränkningsbrott, kontrollerande beteende eller psykiskt våld mot barn. Andra motioner handlar till exempel om koppleri, sexualbrott på internet, hets mot folkgrupp, barnpornografibrott, djurplågeri, skyddande av brottsling, flerfaldig brottslighet, försvårande omständigheter, återfall i brott, otillåtna bosättningar, flaggskändning och sekretessbrott.

    Behandlade dokument
    66
    Förslagspunkter
    40
    Reservationer
    40 
    Anföranden och repliker
    8, 55 minuter
    Justering
    2023-03-09
    Bordläggning
    2023-03-14
    Debatt
    2023-03-15
    Beslut
    2023-03-15
  • Stillbild från Särskild debatt: Särskild debatt om arbetet mot korruption i Sverige

    Särskild debatt om arbetet mot korruption i Sverige

    Riksdagen håller en särskild debatt om arbetet mot korruption i Sverige. Debatten har begärts av Vänsterpartiet. Från regeringen deltar civilminister Erik Slottner KD
    Datum
    2023-02-24
  • Stillbild från Debatt om förslag: Utgiftsområde 4 Rättsväsendet

    Utgiftsområde 4 Rättsväsendet

    Betänkande 2022/23:JuU1

    Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur anslagen i statens budget för år 2023 inom utgiftsområdet Rättsväsendet ska fördelas.

    Totalt handlar det om cirka 68 miljarder kronor ur statens budget. Mest pengar går till Polismyndigheten, cirka 37 miljarder kronor. Kriminalvården får cirka 13 miljarder kronor och Sveriges Domstolar får cirka 7 miljarder kronor. Utskottet föreslår därmed att riksdagen säger nej till alternativa budgetförslag och föreslår nej till ytterligare ett motionsförslag från den allmänna motionstiden 2022.

    Riksdagen beslutar om statens budget i två steg. Först beslutas om ramarna för de 27 utgiftsområdena i budgeten. Det beslutade riksdagen den 13 december 2022. Därefter bestämmer riksdagen i ett andra steg hur pengarna ska fördelas inom varje utgiftsområde. Det här beslutet avser steg två i beslutsprocessen.

    Regeringen har även föreslagit att brottsofferfonden - dit vissa brottsdömda betalar en avgift - ska stärkas. Detta ska ske genom att avgiften höjs och att fler brottsdömda ska bli skyldiga att betala avgiften. Riksdagen sa ja till lagändringen med ändringen att den ska börja gälla den 1 februari 2023 i stället för den 1 januari 2023 som regeringen föreslagit.

    Behandlade dokument
    5
    Förslagspunkter
    2
    Anföranden och repliker
    25, 118 minuter
    Justering
    2022-12-13
    Bordläggning
    2022-12-16
    Debatt
    2022-12-17
    Beslut
    2022-12-20

Filter

Valda filter